Nahkapenkki on paras kun siihen ei tartu haju (vai miten on asianlaita)

16 kommenttia

Täällä joku esitti että nahkapenkeistä ei ole mitään hyötyä. Minun mielestäni niistä on hyötyä ainakin siinä mielessä että ne eivät kerää likaa ja hajuja kuten kangaspenkit. Nykyisen vuosimallin 2008 autoni penkit haisevat ihan hirveälle viiden vuoden normaalikäytön jälkeenkin.

  
  • Onhan siellä nahankin alla vaahtomuovit jotka imee hajuja, erityisesti jos autossa esim tupakoidaan. Helposti vanha auto haisee yhtä tunkkaiselle oli nahat tai ei. Mutta toki se nahkajakkaran pinta on helppo pitää puhtaana ja ei ime samalla lailla likaa sisäänsä kuin kangaspenkki.



    Säännöllisellä sisäpesulla tekee ihmeitä, meidän -99 kauppakassi (kankailla) tuoksuu sisältä kuin uusi auto, kun kerran viikossa jynssään pesuaineilla pinnat. Ei tuo nahoilla varustettu Bemu paljoa siistimpi ole.

      
  • Nahkapenkki on huonoin. Talvella kylmä ja liukas, kesällä hiostava eli kuuma.

      
  • Kuskaatko Andetz koiria, tupakoitko vai mistä haju tulee? Minun 10 vuotiaan autoni kangaspenkit eivät haise, vaikka erityisen ahkerasti niitä en ole puhdistanut.



    Valitsin vaalean verhoilun, koska pidin siitä enemmän kuin tummemmista vaihtoehdoista. Tilojen valoisuuskin on pimeässä talvessa hyvä ominaisuus. Arvelin tehneeni työlään valinnan, mutta toisin kävi. Vaaleassa ei pöly, hiekka yms. lika niin hyvin erotu kuin tummassa, koska lika on vaaleaa. Väitän, että verhoilussa suosituin väri eli musta on kaikkein arin lian näkymiselle. Ja meillä lapset takaavat sen, että tavaraa penkeillä riittää.

      
  • Joka pystyy määrittelemään yksikäsitteisesti parhaan penkinpäällisen, on selvästi minua osaavampi. Minä en nimittäin pysty kertomaan edes mikä olisi minulle paras?



    Huonoimman tiedän, ja niinpä juuri lähettämässäni hintatiedustelussa kerroin haluavani joko kangas- tai nahkaistuimet, mutta samaa tavaraa koko penkki, eikä mitään puolinahkoja, joitka yhdistävät molempien huonot puolet ilman kummankaan etuja.



    Itse katson asiaa käytetyllä autolla ajavan näkökulmasta.



    Likaiseksikin päästetyn kangasverhoilun voi puhdistaa yllättävän hienon näköiseksi. Pilalle kuivattu nahka sen sijaan vain jatkaa halkeiluaan eikä sille enää voi kotikonstein mitään.



    Joidenkin takaveto-Volvojen plyysiverhoilut ovat kestävää laatua ja vielä puolen miljoonankin jälkeen vaahtopesty ja imurilla nukka pörhölleen kammattu pehmeä pinta näyttää hienolta.



    Vanhakin hyvin hoidettu nahkapinta pysyy hienona ja mikä parasta, Prestan nahanhoitoaineilla tulee yli 10 vuotiaaseenkin sisustukseen uuden auton liuottimien tuoksua miellyttävämpi nahkatehtaan ja uuden nahan tuoksu kuukausiksi eteenpäin.



    Nahkapenkki on liukas ja talvella alkuun kylmä. Plyysipenkiltä kovalla pakkasella noustessa pitää maadoittaa itsensä lukkoon avaimen kautta, koska joka kerta autosta noustessa leimahtaa parin sentin kipinä ensimmäistä kertaa metallia koskettaessa.



    Toisaalta, aito lampaantalja nahkaistuimella saa unohtamaan koko penkinlämmityksen tarpeettomana.



    Jos nahkapenkki tuntuu kesällä tukalalta, voihan sen tilata tuulettimin varustettuna. Iäkkäämpi voi tilata nahkajakkaransa myös hierovana istuimena. Saakos tätä kankaaseen?



    Nahan voi siivota lasten roiskeista hätätilassa lähes puutarhaletkulla. Kangaspenkki on työläämpi puhdistaa jäätelöstä ja sulaneesta suklaasta.



    Pitkällä matkalla asentoa vaihtaessaan voi nahalla liukua jakkaralla, plyysipenkiltä pitää melkein nousta seisomaan ja saada persaus irti penkistä, johon vaatteet suorastaan tarttuvat kiinni. Jälkimmäinen on tosin kiva ominaisuus mutkaisella tiellä, kun miedostikin muotoiltu istuin pitää kuskin otteessaan mutkissa.



    Jos haluaisin vaalean sisustuksen, ottaisin sen mieluiten nahkaisena. Vaalea kangasverhoilu tuntuu suorastaan kerjäävän ikävyyksiä. Toisaalta, vaaleaan nahkaan kerran hiostettu deniminsininen laikku seuraa autoa sen koko loppuiän.



    Paremmuus riippuu siitä, mikä on tärkeää.

      
  • 740 GLE:

    Joka pystyy määrittelemään yksikäsitteisesti parhaan penkinpäällisen, on selvästi minua osaavampi. Minä en nimittäin pysty kertomaan edes mikä olisi minulle paras?

    Huonoimman tiedän, ja niinpä juuri lähettämässäni hintatiedustelussa kerroin haluavani joko kangas- tai nahkaistuimet, mutta samaa tavaraa koko penkki, eikä mitään puolinahkoja, joitka yhdistävät molempien huonot puolet ilman kummankaan etuja.




    lasketaanpa:

    -eivät ole kuumat helteellä

    -eivät ole kylmät talvella

    -eivät hiosta

    -kestävät hyvin kulutusta



    Tulin siihen tulokseen, että puolinahat yhdistävät nahka- ja kangaspenkkien hyvät puolet.

      
  • Makuasioitahan nämä varmaan on...



    Itselläni on sellainen maku että en kotiini enkä autooni istuimiin nahkaa osta.



    Kangasverhoilujakin on monen laatuista...

      
  • Herbert:

    Kuskaatko Andetz koiria, tupakoitko vai mistä haju tulee? Minun 10 vuotiaan autoni kangaspenkit eivät haise, vaikka erityisen ahkerasti niitä en ole puhdistanut.

    Valitsin vaalean verhoilun, koska pidin siitä enemmän kuin tummemmista vaihtoehdoista. Tilojen valoisuuskin on pimeässä talvessa hyvä ominaisuus. Arvelin tehneeni työlään valinnan, mutta toisin kävi. Vaaleassa ei pöly, hiekka yms. lika niin hyvin erotu kuin tummassa, koska lika on vaaleaa. Väitän, että verhoilussa suosituin väri eli musta on kaikkein arin lian näkymiselle. Ja meillä lapset takaavat sen, että tavaraa penkeillä riittää.






    Haju on mysteeri, tai ei ehkä sittenkään kun penkkejä ei ole tullut pahemmin pestyä. Kehon hikoilu varmaan jättää hajuja.



    Harmi kun autoa ei voi tuulettaa koko ajan kun siinäkin menee virtaa ovien ollessa auki. Ainakin ikkunoita voi pitää auki.



      
  • Haju on mysteeri, tai ei ehkä sittenkään kun penkkejä ei ole tullut pahemmin pestyä. Kehon hikoilu varmaan jättää hajuja.




    Jos todella noin on, niin syyllinen on ehkä jokin muu kuin penkit. :grin:

      
  • Haastettuna perustelen, ei ole pakko olla samaa mieltä.



    NHB:

    740 GLE:
    eikä mitään puolinahkoja, joitka yhdistävät molempien huonot puolet ilman kummankaan etuja.


    lasketaanpa:
    -eivät ole kuumat helteellä


    paitsi reunoista

    NHB:

    -eivät ole kylmät talvella


    paitsi reunoista

    NHB:

    -eivät hiosta


    paitsi reunoista

    NHB:

    -kestävät hyvin kulutusta


    paitsi saumoista.



    Lisäksi kankaan hyvä elvytettävyys vanhana ja hoitamattomanakin ei auta, jos reunat ovat kuivaa halkeilevaa nahkaa.



    Myöskään nahan helppo puhdistettavuus ei toteudu, koska märällä lotraaminen liottaa kankaan märäksi ja tahrii kankaan nahanhoitoaineeseen.



    NHB:

    Tulin siihen tulokseen, että puolinahat yhdistävät nahka- ja kangaspenkkien hyvät puolet.


    Antaa mennä vaan, jos hyvältä tuntuu. Siksihän niitä tehdään erilaisia, että kaikki saavat mieleisensä.

      
  • 740 GLE:

    Haastettuna perustelen, ei ole pakko olla samaa mieltä.






    Itse olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että reunat eivät häiritsevässä määrin hiosta, kuumota tai jäähdytä. Reunojen ja reisien välissä on ilmaa, joka hoitaa eristyksen ja kosteudenpoiston. Vähän hakemalla haetulta vaikuttaa myös nahan kuivumista ja nahanhoitoaineen imeytymistä kankaaseen samassa yhteydessä. Eiköhän nuo sivuttaistukien nahat ole huomattavasti helpompi pitää kunnossa kuin koko penkin nahat.

      
  • NHB:

    740 GLE:
    Haastettuna perustelen, ei ole pakko olla samaa mieltä.



    Itse olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että reunat eivät häiritsevässä määrin hiosta, kuumota tai jäähdytä. Reunojen ja reisien välissä on ilmaa, joka hoitaa eristyksen ja kosteudenpoiston. Vähän hakemalla haetulta vaikuttaa myös nahan kuivumista ja nahanhoitoaineen imeytymistä kankaaseen samassa yhteydessä. Eiköhän nuo sivuttaistukien nahat ole huomattavasti helpompi pitää kunnossa kuin koko penkin nahat.




    Täysin samaa mieltä. Ei penkin sivuosat mitään hiosta tai jäädytä. Eivätkä ne myöskään sillä tavalla mene pilalle, kuin nahkapenkin istuinosta, koska eivät koe samanlaista kulutusta, hinkkausta ja venytystä.



    Itse pidän eniten nahka-alcantara penkeistä. Näyttää jopa paremmalta kuin pelkkä nahka, saati nahka-kangas ja on tosiaan ominaisuuksiltaan huomattavasti pelkkää nahkaa parempi. Alcantara myös hylkii likaa ja kestää kulutusta (kotisohvan perusteella päättelen) yllättävän hyvin.

      
  • NHB:

    Itse olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että reunat eivät häiritsevässä määrin hiosta, kuumota tai jäähdytä. Reunojen ja reisien välissä on ilmaa, joka hoitaa eristyksen ja kosteudenpoiston.


    Saa olla kyllä aika kapeaperseinen, ettei hanuri ottaisi sivutoppauksiin ja vaatisi varmaankin erittäin kireän polvihameen, että reidetkin pysyisivät irti nahkatoppauksista. Penkki on säädetty väärin, jos reisien ja istuinosan välissä on ilmaa. Et ole tainnut koskaan istua shortseissa auringon grillaamaan mustaan nahka- tai puolinahkapenkkiin? En kyllä suosittelekaan!



    Mun autoon tulee nahkajakkarat vain, jos ne saa (ja on varaa ottaa) tuuletettuina. Oma valinta oli viimeksi alcantara/kangas. Pysyy hanurikin paikallaan paljon paremmin kurveissa, vaikka toki säädettävät sivutuet auttaa muutenkin. Ja rata-ajoon vielä ristiselän tuen pussit tyhjiksi, niin penkki suorastaan imaisee syleilyynsä. :sunglasses:

      
  • Noita eri puolinahkapenkki kombinaatiota on aika paljon, mutta jotenkaan minulta ei heru pisteitä puolinahoille, jos toteutus on kuten esim. W204 mersuissa. Ei näytä eikä tunnu oikeilta nahka penkeiltä, mutta pitää silti huolehtia kuin nahkapenkistä ja samalla pestä kuin kangaspenkkejä. Ennemmin ottaisin ihan rehellisesti kokonaan kangaspenkit, niin ei tarvitse sotkea nahanhoitoaineella tekstiiliä. En näe siinä paljoa hyötyä, jos istuimen reunalla kulkee joku nahkasuikale.



    Nahkapenkkien hyödyllisyydestä (tai sen lisävarustehinnan hyödyst&#228:wink: voi kiistellä, mutta itse näen parhaina puolina helpon puhtaanapidon ja arvokkaan tuntuman.



    Kangaspenkkituntuma vie aina sinne Nissan-Tojo linjalle, mutta kuka on istunut +100 kiloeuron "limusiinissa" ilman nahkoja? Niin hienoja autoja kuin premiumit ovatkin, niin jokin siinä jää puuttumaan, jos nahat uupuu. Saabeja ja Volvoja on paljon nahoilla, kun ne ovat olleet suht edullisissa varustepaketeissa tai jopa vakiona, mutta moni Suomi-BMW/Mersu/Audi on tilattu kalsaripenkeillä.



    Puhtaanapito tarkoittaa, että kun roiskeita sattuu niin on helppo pyyhkäistä nahan päältä vaikka mikä sotku pois, kun se ei imeydy penkkiin. Nahanhoitoainetta säännöllisesti, niin penkki tuntuu ja haisee kuin uusi vuosikymmeniä. Jotkut halvat nahat taitaa helposti revetä ja halkeilla, mutta ainakin Bemarissani vesipuhvelinnahat ovat täysin ehjät vaikka reilusti yli puolimiljoonaa ajetut.



    Silti ennemmin katselisin penkkien tukea ja säätöjä kuin kangas-nahka pintaa. Nykyään alkaa olla jo aika kiitettävästi ristiseläntukea, mutta monesta autosta puuttuu minusta niin olennainen istuintason kippikulman säätö. Ja ne missä tämä säätö löytyy, niin säätövara on aika olematon. Yleensä kalliimmissa istuimissa on riittävät säädöt, oli kangas tai nahka. Siksi monen auton kohdalla spotti-penkki on aivan must!

      
  • FARwd:


    Saa olla kyllä aika kapeaperseinen, ettei hanuri ottaisi sivutoppauksiin ja vaatisi varmaankin erittäin kireän polvihameen, että reidetkin pysyisivät irti nahkatoppauksista. Penkki on säädetty väärin, jos reisien ja istuinosan välissä on ilmaa. Et ole tainnut koskaan istua shortseissa auringon grillaamaan mustaan nahka- tai puolinahkapenkkiin? En kyllä suosittelekaan!




    Kyllähän ne reiden ulkoreunaan nojaa sivuttaistukiin, mutta eivät ne yhtään samaan tyyliin hiosta kuin nahkainen istuinosa. Tiukkoja hameita en käytä ja siksi jalkani vähän liikkuvatkin sivusuunnassa, jolloin ilma sivuttaistukien ja jalkojen välissä ilma vaihtuu. Jotenkin tuntuu, ettei tuo reiden ulkopinta ole kovin aktiivinen hikoilemaankaan. Joku anatomiaa tunteva voisi kommentoida.

      
  • no-kia:


    Kangaspenkkituntuma vie aina sinne Nissan-Tojo linjalle, mutta kuka on istunut +100 kiloeuron "limusiinissa" ilman nahkoja? Niin hienoja autoja kuin premiumit ovatkin, niin jokin siinä jää puuttumaan, jos nahat uupuu. Saabeja ja Volvoja on paljon nahoilla, kun ne ovat olleet suht edullisissa varustepaketeissa tai jopa vakiona, mutta moni Suomi-BMW/Mersu/Audi on tilattu kalsaripenkeillä.




    Itselleni tärkein tekijä on mukavuus ja muiden stereotypiat on viimeisenä listalla. Nahkajakkara ei pärjää mukavuudesta ja siksi ei kiinnosta pätkääkään se, minkä joku vanhoillinen kokee arvokkaaksi tyyliksii. En kelpuuta autoihinkin myöskään ruskeita jalopuita tai arvometalleille kimaltelevia koristeita.



    Reitetty nahka voisi olla toimiva varsinkin ilmastoidussa penkissä. Talvella sekin lienee kylmä, mutta auton hinta taitaa kuitenkin olla monesti isoin kynnys.

      
  • NHB:

    740 GLE:
    ei ole pakko olla samaa mieltä.
    Itse olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että reunat eivät häiritsevässä määrin hiosta, kuumota tai jäähdytä.


    Ole vain sitä mieltä. Sinulla on oikein hyvä mielipide, koska se laajentaa valikoimaasi, jos haluat ostaa käytetyn auton.



    NHB:

    Vähän hakemalla haetulta vaikuttaa myös nahan kuivumista ja nahanhoitoaineen imeytymistä kankaaseen samassa yhteydessä. Eiköhän nuo sivuttaistukien nahat ole huomattavasti helpompi pitää kunnossa kuin koko penkin nahat.


    Tätä keskustelua käydään käytettyjen autojen osiossa ja jättäessäni vanhan harrasteauton pois laskuista, saan meidän käyttöautoille keski-iän hieman yli 13 vuotta ja lähes 300.000 km.



    Näistä kaikkein uusimman, nyt vain kuusivuotiaan kuskin penkki on ommeltu uusiksi jo alle 200.000 km. Tämä on tosin juuri tuo heikkolaatuinen Mersun W204 Artico-verhoilu. Mersua ostaessa oli harkinnassa myös Volvoja, joiden iäkkäämpien yksilöiden tutkinnassa paljastui Volvolle harvinainen virhe, osanahkaistuinten kehnolaatuiset verhoilut, jotka eivät kestä kulutusta Volvon tavoin. Tässä voi olla merkkikohtaista ongelmaa, mutta kun tontilla on vain Volvoja ja Mersuja, niin meillä tuo vaikuttaa valintoihin.



    Vain uusimman istuimia on korjattu, vanhempien ja enemmän ajettujen autojemme kangaspenkit ovat paitsi ehjät, myös siistit. Niin on myös meillä aiemmin olleen 14 vuotiaan ja nyt yli 250.000 ajetun Volvon vaalea hieno kokonahkaverhoilu.



    Ehkä teen puhdistuksessa jotain väärin, mutta aivan sama vertaanko kangas- vai nahkapenkkiin, on osanahka isotöisin.



    Kangaspenkin vaahtopesu ei helpotu yhtään sillä, että saippualla lotratut osanahkapenkin reunat joutuu käsittelemään kankaan pesun jälkeen nahanhoitoaineella. Vaahtopesu ainakin minun menetelmilläni menee aina vähän ylikin kohdealueen.



    Nahkarasvan levittäminen laidasta laitaan koko penkin yli ei helpotu yhtään sillä, että jokainen pisara nahanhoitoainetta jää tahmeaksi läiskäksi kankaaseen, joten sauma pitää vetää tarkasti, eikä isolla sienellä penkin laidasta laitaan.



    Edelleen sitä mieltä, että hyvä kun tekevät erilaisia, niin on jokaiselle mieleinen. Alcantara kelpaisi minullekin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit