Mikä on premium-malli?

75 kommenttia
«13

Autolehdistössä kirjoitellaan sujuvasti premium-malleista ja -merkeistä. Mitä ne oikein ovat? Varsin usein merkeistä tähän luokkaan näyttävät kuuluvan Audi, BMW, Lexus, Mercedes-Benz ja Volvo. Joskus tähän joukkoon tarjotaan myös Alfa-Romeota.



Voiko jokin perusmalli muuttua premiumiksi varustelun myötä? Viimeisessä TM:ssä Citroen DS4-farkku esitellään premiumina. Skoda Superbin perusmallin hinta on noin 28 000, onko puolta kalliimpi 3.6 FSI 4x4 L&K premium?



Tarkoittaako premium siis autoa,joka on kuorrutettu varusteilla ja kalliilla teknisillä ominaisuuksilla? Voisiko pieni ja laadukas auto olla premium? Onko premium olemassa vain, jos on halvempia vaihtoehtoja vai sisältyykö luokkamääritelmään joitakin absoluuttisia ehtoja tai vaatimuksia?

  
  • Markkinasegmentointia.

      
  • Olen toki samaa mieltä. Ihmettelen silti edelleen. TM:n profiili on mielestäni kuluttajasuuntautunut. Lehti tarjoaa arvioita ja näkökulmia teknisiin tuotteisiin, kuten autoihin. Miksi se (kuten Tuulilasikin) sementoi autojen markkinoinnista peräisin olevia ajattelutapoja itsestäänselvyyksiksi? Kai tuotteiden luokittelulla voisi olla jokin kuluttajlähtöinenkin perusta? Ainakin käytettävien käsitteiden merkitys ja tausta voitaisiin selvittää.

      
  • Sen kohdan, jossa ruvetaan puhumaan "premiumista" kannattaa sivuuttaa. markkinoinnin jargonia vailla pohjaa

    _________________________
    http://batracer.com/-1FrontPage.htm?XqI
      
  • Aiheesta löytyy täältä vääntöä vaikka kuinka ja paljon. Asiasta ja asian vierestä, oikeata ja väärää tietoa (riippuu kirjoittajan näkökulmasta), asiaa ja huuhaata (sama juttu).



    Sodomka: voit käyttää tämän keskustelupalstan hakutoimintoja ja sitten vaan ihmettelemään sivukaupalla vääntöä aiheesta. Tee sitten johtopäätöksesi, kiitos.



    Sinänsä olisi mielenkiintoista, jos kerran et ole aiemmin asiaa täällä noteerannut, että mitä sen "suon" pohjalta löydät omaksi käsitykseksesi. Palaa sitten asiaan - vasta....

      
  • Premium-tasot:

    1. BMW ja Mercedes-Benz

    2. Audi

    3. Jaguar ja Lexus

    4. Alfa-Romeo

    5. Volvo (+ edesmennyt Saab)

      
  • Experience voi seurata Sodomkaa kanssa...

      
  • Niin, kuten huomaatte, olen uusi näillä palstoilla. Kiitos opastuksesta!

      
  • Toyota on se johtava premium.



    http://www.interbrand.com/en/best-global-brands/2012/Best-Global-Brands-2012.aspx



    Autoalan ehdoton ykkönen, seuranaan Mercedes, BMW ja Honda.



    Ja varsinkin tuotteen laadussa + asiakaspalvelussa Toyota on ehdoton ykkönen.



    Aina se Toyota on laatu- ja katsastustilastojen kärkipäässä ja mitä vanhemmaksi autot tulee, sitä varmimmin Toyota pitää tilastojen kärkipaikkaa.



    Afrikkaan kelpaavat vanhat Toyotat. Automiehet kyllä tietävät miksi Bemarit ja Fiatit ynnä muut euroroskat eivät kelpaa sinne.

      
  • Besserwisseri:

    Afrikkaan kelpaavat vanhat Toyotat. Automiehet kyllä tietävät miksi Bemarit ja Fiatit ynnä muut euroroskat eivät kelpaa sinne.




    Afrikkaan menee Toyotan tekniikkaa ja lahot korit paaliin.

    Tekniikka puretaan ja kelvoton osa paalataan, näin se menee.



    BMW:t ajetaan täällä loppuun ja harraste autoilla todella pitkään, huoltaen ja korjaten hartaudella. Onko käynyt mielessä miksi BMW:tä ja MB:ä tuodaan Saksasta Suomeen ja kysyntää riittää? Olisi hyvä hieman perehtyä asioihin ennen kuin laukoo totuuksia ilman parempaa tietoa asioista.

      
  • Premium-tuote on kyseisen tuotteen hintahaitarin yläpäässä. Autoissa jako merkkien välillä on hyvin selvä. Kriitikot alkavat tässä vaiheessa vertailemaan omenoita appelsiineihin, mutta siinä ei ole mitään järkeä. Kun valitsee saman kokoiset ja malliset verrokit vastaavalla verustelulla, niin premium-merkit ovat lähes poikkeuksetta kalliimpia kuin kansanautomerkit.



    Monella tuntuu olevan kova tarve saada kansanautomerkeille premium-status. En ymmärrä motiivia tuohon. Premium kun ei ole synonyymi hyvälle. Se kuvaa vain sitä, että tuotteen hintapositio on korkea. Itse en halauisi maksaa premium-hintaa keiskimääräisestä tuotteesta.

      
  • Itse markkinointialalla pitkään töitä tehneenä mielestäni premium on pitkälti valmistajan itse julistautumista tiettyyn markkinasegmenttiin.

    Tuote saattaa olla jopa vuosikymmenten jälkeen markkinoinnissa tuossa segmentissä, vaikka tämän ryhmän ulkopuolella olisi selkeästi tasoltaan parempiakin tuotteita. Tämä siis koskee paljon muitakin tuotteita kuin henkilöautoja.

    Juuri tämä sementointi tekee itse asiassa hallaa koko käsitteelle premium. Autojen premiumsegmentointi ei ole joissakin tapauksissa enää uskottava.

    Tämä ei siis sulje pois sitä tosiseikkaa, että premiumsegmenttiin kuuluminen suurelta osin kuitenkin korreloi laatua ja ainakin kokonaislaadun tuntua.

    Pelkkä hinnan nosto premiumtasolle ja julistautuminen premiumiksi ei enää uppoa pulinoitta valistuneeseen kuluttajaan.

    Laatu maksaa ja varsinkin teknisen laadun ylläpito ( huollot ja korjaukset) maksavat.

      
  • Monella tuntuu olevan kova tarve saada kansanautomerkeille premium-status. En ymmärrä motiivia tuohon.




    Motiivina on se että silloin tuote myy itse itsensä. Muut merkit joutuvat perustelemaan miksi juuri heidän tuotteensa pitäisi valita sen sijaan että valitsisi sen hyvän. Ellei ainoastaan halvempi hinta ratkaise.



    Premium kun ei ole synonyymi hyvälle.




    Valitettavasti se on. Vaikka en ole itse koeajanut uusimpia malleja tiedän että hinnat alkaen -Volvo tai BMW (takaveto talveen? ) on parempi kuin samanhintainen Opel. Siksi että Opel ei ole premium-merkki. Ja jos en koeaja näitä ja vertaile voin olla joko tyytyväinen premium-autoilija, tai tyytymätön autokuumeinen halpisautoilija.



    Toisaalta pettymys on ollut melkoinen kun premiumista on puuttunut itsestäänselviä varusteita, eli siksi itse suosin niitä hinta-/laatu -suhteeltaan hyviä merkkejä.



    Ja imagoista lisää. Audilla ajava roikkuu led-kierosilmineen takapuskurissa ja BMW:llä ajetaan aina ylinopeutta. Mersua ajaa koneyrittäjä.

      
  • PKW:


    Pelkkä hinnan nosto premiumtasolle ja julistautuminen premiumiksi ei enää uppoa pulinoitta valistuneeseen kuluttajaan.
    Laatu maksaa ja varsinkin teknisen laadun ylläpito ( huollot ja korjaukset) maksavat.




    Jollakin se premium-hinta tarvitsee tosiaan perustella ostajille. Tuotteista riippuaen mennään eri keinoin. Esimerkiksi energiajuomissa Red Bull pystyy perimään sokerilitkustaan Lidlin sokerilitkua korkeampaa hintaa markkinointiin käytettyjen miljardien ansiosta. Autoissa tarvitsee yhdistellä markkinointia ja tuotekehitystä. Käsityöläinen voi periä tekemästään puukosta helposti kymmenkertaisen hinnan teolliseen tuotteeseen verrattun ilman markkinointia.

      
  • Premium on Saksan autoteollisuuden yhteinen siis koko toimialan tarkkaan suunniteltu kilpailustrategia 1990-luvulta. Sillä oli tarkoitus voittaa aasialaiset. Premium-autoihin lasketaan Audi, BMW, MB ja Porsche. Asemointi eroaa selvästi sekä perusautoista että niin sanotuista luksusautoista. Asiasta löytyy kirjoja vaikka amazon.de.

    Strategia on ollut suurmenestys myös Suomessa, jossa Audi, BMW ja MB ovat usein uusmyynnin Top 10 listalla kaikki kolme ja ohittaneet monet perinteiset perusmerkit volyymeissäkin (saati rahassa ja ottamatta käytettyjen tuonti huomioon). Esim. Espoossa näyttää olevan pelkästään premium-autoja. Siksihän Opel, Fiat, Renault, Citroen, Peugeot etc on vaikeuksissa ja japsienkin myynti on Suomessa sakannut. Tämän takia premiumia on kopioitu ja ryhmään on julistautunut useita muitakin kuin siihen kuuluvia merkkejä.

      
  • CS2800:



    Motiivina on se että silloin tuote myy itse itsensä. Muut merkit joutuvat perustelemaan miksi juuri heidän tuotteensa pitäisi valita sen sijaan että valitsisi sen hyvän. Ellei ainoastaan halvempi hinta ratkaise.




    Jos korvaa sen sanan premium vaikka suomalaiselle helpommin käsitettävissä olevalla sanalla hintava, niin ei se mun mielestä erityisen myyvältä kuulosta.



    Valitettavasti se on. Vaikka en ole itse koeajanut uusimpia malleja tiedän että hinnat alkaen -Volvo tai BMW (takaveto talveen? ) on parempi kuin samanhintainen Opel.




    Ei sanojen merkityksiä voi määritellä sinun mieltymysten perusteella. Jokaisella on omat mieltymyksensä, ja jos niiden perusteella aletaan määrittelemään sanojen merkityksiä, saadaan aikaan vain turha väittely ilman lopputulosta.

      
  • Siksihän Opel, Fiat, Renault, Citroen, Peugeot etc on vaikeuksissa ja japsienkin myynti on Suomessa sakannut.




    Tämä ihmetyttää minua, koska samaan aikaan valitetaan että autovero on korkea. Etenkin alueella jossa on Suomen kalleimmat asunnot riittää myös rahaa tavanomaista kallimpiin autoihin.

      
  • NHB:

    Ei sanojen merkityksiä voi määritellä sinun mieltymysten perusteella.




    Pahoittelen että käytin erehdyttävästi minä-muotoa. Minun mieltymyksilläni ei luonnollisesti ole kokonaisuuden kannalta merkitystä.



    Tarkoitin luonnollisesti että "kaikki tietävät" että Mersu on hieno auto vaikka eivät olisi sellaista koskaan ajaneet, ja että sen omistaja on varakas ja velaton. Tai että Rolls Royce ja Maybach ovat upeita autoja vaikka eivät olisi edes nähneet sellaista.



    Tai että Voss on 9,25 euron litrahinnalla se paras pullovesi vaikka eivät olisi tehneet sokkotestiä ja verranneet sitä vesijohtoveteen.



    http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1785

      
  • Nunchaku:

    Premium on Saksan autoteollisuuden yhteinen siis koko toimialan tarkkaan suunniteltu kilpailustrategia 1990-luvulta. Sillä oli tarkoitus voittaa aasialaiset. Premium-autoihin lasketaan Audi, BMW, MB ja Porsche. Asemointi eroaa selvästi sekä perusautoista että niin sanotuista luksusautoista. Asiasta löytyy kirjoja vaikka amazon.de.




    Termi premium ei tietääkseni tarkoita ”saksalaiset määrätyt automerkit ”, vai oletko eri mieltä?



    Nunchaku:

    Tämän takia premiumia on kopioitu ja ryhmään on julistautunut useita muitakin kuin siihen kuuluvia merkkejä.




    Niin, koska ei tuollaista termiä ole rekisteröity mainitsemillesi merkeille. Onhan olemassa mm. premium lager -oluita jne.



    Ihan samanlaista markkinapelleilyä kuin Apple mukamas patentoimassa ”suorakaiteen” (jopa onnistui, huhh). Varmaan sinunalaisesi markkinoiden johdateltava asiakas väittää viidentoista vuoden päästä, että kyllä Apple sen keksi sen suorakaiteenkin???

      
  • Eikös Audi ole lähinnä SEATin, Skodan ja Volkswagenin sisarmerkki, voiko merkki siis olla premium ?

      
  • Nunchaku:

    Premium on Saksan autoteollisuuden yhteinen siis koko toimialan tarkkaan suunniteltu kilpailustrategia 1990-luvulta. Sillä oli tarkoitus voittaa aasialaiset. Premium-autoihin lasketaan Audi, BMW, MB ja Porsche. Asemointi eroaa selvästi sekä perusautoista että niin sanotuista luksusautoista. Asiasta löytyy kirjoja vaikka amazon.de.
    Strategia on ollut suurmenestys myös Suomessa, jossa Audi, BMW ja MB ovat usein uusmyynnin Top 10 listalla kaikki kolme ja ohittaneet monet perinteiset perusmerkit volyymeissäkin (saati rahassa ja ottamatta käytettyjen tuonti huomioon). Esim. Espoossa näyttää olevan pelkästään premium-autoja. Siksihän Opel, Fiat, Renault, Citroen, Peugeot etc on vaikeuksissa ja japsienkin myynti on Suomessa sakannut. Tämän takia premiumia on kopioitu ja ryhmään on julistautunut useita muitakin kuin siihen kuuluvia merkkejä.




    Premium on englanninkielen sana, joka on iät ja ajat liitetty tuotteisiin, joista kuluttajat ovat valmiita maksamaan lisähintaa vastaaviin perustuotteisiin verrattuna. Autoissa premium-hintaa maksetaan esim. edistyksellisemmän tekniikan, merkin kunniakkaan historian sun muiden konkreettisten ja vähemmän konkreettisten ansioiden perusteella. Premium-merkkejä on ollut olemassa melkein yhtä kauan kuin autojakin, joten premiumin rajaaminen neljään saksalaismerkkiin heidän valitsemansa 90-luvun kilpailustrategian perusteella on melko hentoisella pohjalla. Itse asiassa kyseessä on suorastaan verinen loukkaus sellaisia merkkejä kuin vaikkapa Jaguar ja Lancia kohtaan. Nämä ovat sentään tehneet kautta historiansa pelkästään premium-autoja, kun taas BMW:n ja Audin status ja mallisto olivat 50-60-luvuilla kaukana premiumista.

      
  • Nyt Erkki hiukan erehtyy.

    Nimenomaan on niin että saksalaisessa alan kirjallisuudessa erotetaan mainittu Jaguar ja Lancia. Ne eivät ole missään tapauksessa premium.

    Premiumin määritelmään kuuluu että auto on halpa ylläpitää ja teknisesti erittäin luotettava. Juuri päinvastoin kuin perinteiset luksusautot ja etenkin mainitut Jaguar ja Lancia.

    Premium on tehty kovaan jatkuvaan käyttöön erittäin alhaisin käyttökustannuksin, premium ei ole tehty vain autoharrastelijoille sunnuntaiajeluun tai näyttöesineeksi.

    Siksi premium autot etenkin BMW ovat johtavia polttoaineen kulutuksessa koska tämä kuuluu premiumiin. Premium ei viihdy pajalla, sillä voi ajaa edullisesti satoja tuhansia kilometerejä, se kuluttaa vähän. Just tämä on ydinoivallus premium käsitteessä.

      
  • Nunchaku:

    Nyt Erkki hiukan erehtyy.
    Nimenomaan on niin että saksalaisessa alan kirjallisuudessa...




    Toivottavasti vain trollaat. Ikivanhan sanan, joka ei edes ole saksalaisperäinen, merkitystä ei kannata katsoa saksalaisista aikuisviidejulkaisuista.

      
  • Nunchaku:

    Premiumin määritelmään kuuluu että auto on
    - halpa ylläpitää
    - ja teknisesti erittäin luotettava. Juuri päinvastoin kuin perinteiset luksusautot.
    - Premium on tehty kovaan jatkuvaan käyttöön
    - erittäin alhaisin käyttökustannuksin
    - premium ei ole tehty vain autoharrastelijoille sunnuntaiajeluun tai näyttöesineeksi.
    - premium-autot ovat johtavia polttoaineen kulutuksessa koska tämä kuuluu premiumiin.
    - Premium ei viihdy pajalla
    - sillä voi ajaa edullisesti satoja tuhansia kilometerejä
    - se kuluttaa vähän.

    Just tämä on ydinoivallus premium käsitteessä.




    Nyt Nunchaku varmaan erehtyy autoista.



      
  • Nunchaku:

    Nyt Erkki hiukan erehtyy.
    Nimenomaan on niin että saksalaisessa alan kirjallisuudessa erotetaan mainittu Jaguar ja Lancia. Ne eivät ole missään tapauksessa premium.
    Premiumin määritelmään kuuluu että auto on halpa ylläpitää ja teknisesti erittäin luotettava. Juuri päinvastoin kuin perinteiset luksusautot ja etenkin mainitut Jaguar ja Lancia.




    Nyt taas bemarisankarilla keulii. Tutustupa tähän Warranty Directin listaan:



    1. Audi RS6 (02-11)

    2. BMW M5 (04-11)

    3. Mercedes SL (02-)

    4. Mercedes V-Class (96-04)

    5. Mercedes CL (00-07)

    6. Audi A6 Allroad (00-05)

    7. Bentley Continental GT (03-)

    8. Porsche 911 (996) (01-06)

    9. Land Rover Range Rover (02-)

    10. Citroen XM



    Autot laitettiin järjestykseen niiden iän, kilometrien sekä sen perusteella, kuinka paljon niiden korjaaminen maksaa ja kuinka usein ne ovat korjaamolla.




    Premium ei todellakaan ole mikään saksalaisten autojen yksinoikeus. Esimerkiksi Jaguar on ihan ilmiselvä premium merkki. Luotettavuustutkimukset eivät todellakaan tue väitettäsi, että saksalaiset olisivat jotenkin poikkeuksellisen luotettavia. Jos joku luotettava ja vähävikainen premium pitää mainita, on se ehdottomasti Lexus.



    Yhden uutena ostetun 90-lukulaisen umpipaskan mersunkin (väyrynen) omistaneena ihmetteln, mihin nuo luotettavuushorinasi perustuvat. Sen auton kanssa olisi pitänyt pistää teltta pystyyn Vehon eteen. Yhtä epäluotettavaan autoon en ole sen jälkeen törmannyt. Onneksi kyseinen auto tuskin enää ketään kiusaa. Epäilen, että se lienee jakautunut hiekkaakin hienommaksi ruostetomuksi.

      
  • Johdatuksena inttäjille suosittelen perehtymään kirjaan



    Premium Power: Das Geheimnis des Erfolgs von Mercedes-Benz, BMW, Porsche und Audi [Gebundene Ausgabe]

    Philipp G. Rosengarten (Autor), Christoph B. Stürmer (Autor)



    http://www.amazon.de/Premium-Power-Geheimnis-Erfolgs-Mercedes-Benz/dp/3527502173/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1355406432&sr=1-1



    jossa premium on positioitu täsmälleen kuvaamallani tavalla. Näyttäs tossa tossa kirjahyllyssä olevan puoli tusinaa muutakin kirjaa samasta aiheesta. Että tämä siis vaan johdatus aiheeseen.

    Eli tämä premium on hyvin tarkka strateginen ja liikkeenjohdollinen käsite se ei ole joku sana vaan jonka voi katsoa sanakirjasta tai jonka ymmärtää yleistiedolla ja heittää läppää sitä ymmärtämättä

    On hämmästyttävää että eletään vuotta 2012 ja premium käsite on 20 vuotta vanha ja ollut huikea menestys mutta sitä ei vieläkään ymmärretä

    No niinhän se kävi Nokialle Internetinkin kohdalla

      
  • Seen verran jatkoa että joku harvinaisten erikois-rata-versioiden vikalista ei kuulu tähän yhteyteen

    Jaguar historiassa on ollut erittäin vikainen auto jonka takia se menetti maineensa ja lopulta ajautui intialaisille

    Premiumit on massoille tarkoitettu volyymituote

      
  • Voihan se hyvinkin olla, että saksalaiset yrittävät omia termiä, mutta se on, kuten jo kerroin, yhtä hoopoa touhua kuin Applella omia suorakaidetta.



    Siksi minulle on aivan sama vaikka mitä kirjoja tuuppaisit eteeni.



    Kaikki tavoitteet autonvalmistuksen suhteen varmaan ihan OK alunperin, ei sinänsä vastaasanomista. Mutta että sinäkin kuvittelet, että heillä on suunnilleen rekisteröity oikeus käyttää termiä premium ja "ainoat oikeat tuotteet", on kyllä huuhaata kun puhutaan tämän vuosituhannen elävästä elämästä.



    Nunchaku:

    Premiumit on massoille tarkoitettu volyymituote




    Hehheh, pelkästään tästä aiemmissa keskusteluissa olisi jo noustu takajaloilleen!



    Mihis tulokseen Sodomka ja Experience olette päässeet aiempien keskustelujen perusteella.

      
  • Nunchaku:

    Seen verran jatkoa että joku harvinaisten erikois-rata-versioiden vikalista ei kuulu tähän yhteyteen
    Jaguar historiassa on ollut erittäin vikainen auto jonka takia se menetti maineensa ja lopulta ajautui intialaisille
    Premiumit on massoille tarkoitettu volyymituote




    Vai harvinaisia erikois-rata-versioita? A6 Allroad? V-sarjan mersu? SL ei sekään ole mikään rata auto CL:stä puhumattakaan.



    Perehdypä nyt niihin vikatilastoihin ja intä sitten. Saksalaiset eivät todellakaan ole mitenkään poikkeuksellisen vähävikaisia. Lexus on.



    Mersullakin oli aika jolloin koko merkiltä ei mitään muuta tullut kuin kestävyydeltään erittäin kyseenalaisia tuotoksia. Esimerkiksi se väyrynen on ihan klassikkoesimerkki.



    On se hyvä lähteä bemarin lisäksi keulimaan sillä, että omistaa kirjahyllyn, jossa on kirjoja. Olet sä kyllä asiantuntija.



    Jos mä nyt vaihtaisin tuon S-sarjalaisen XJ-jaguariin, olisi se Jaguar aivan yhtä premium kuin tuo mersukin.

      
  • simppa:

    Yhden uutena ostetun 90-lukulaisen umpipaskan mersunkin (väyrynen) omistaneena ihmetteln, mihin nuo luotettavuushorinasi perustuvat. Sen auton kanssa olisi pitänyt pistää teltta pystyyn Vehon eteen. Yhtä epäluotettavaan autoon en ole sen jälkeen törmannyt. Onneksi kyseinen auto tuskin enää ketään kiusaa. Epäilen, että se lienee jakautunut hiekkaakin hienommaksi ruostetomuksi.




    Juuri tuo 90-luku oli MB:n synkin vuosikymmen ja tuolloin BMW meni kirkkaasti ohi. Sitä etumatkaa se kuroo kiinni edelleen ja takana pysyy, sillä Audi on yhtä selkeä kakkonen kuin BMW on ykkönen. Ja tämä oikeista premiumeista siinä ne tuli mainittua ja ei tuosta sovi tietenkään unohtaa Lexusta joka on selkeä nelonen listassa.

      
  • Nunchaku:

    Seen verran jatkoa että joku harvinaisten erikois-rata-versioiden vikalista ei kuulu tähän yhteyteen
    Jaguar historiassa on ollut erittäin vikainen auto jonka takia se menetti maineensa ja lopulta ajautui intialaisille
    Premiumit on massoille tarkoitettu volyymituote




    sulla on kyllä käsite premium aivan hakusessa, eri siihen liity oikeastaan mitenkään mikään vikalista, se on auton asema muiden autojen joukossa, status,historia, hinta ja ylinpäänsä asemointi. Mikähän se erittäin vikainen Jagge on? Monella muullakin on tietämys aika heikkoa täällä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit