Autokaupassa

6 kommenttia

Vaihdoin hiljattain autoni tamperelaisessa autoliikkeessä uudempaan käytettyyn. Kauppaa tehdessä myyjä kysyi kohteliaasti, onko sillä väliä, millaiset summat hän kirjaa kauppakirjaan, jos maksettavakseni tuleva väliraha pysyy samana. Minä sanoin, ettei sillä ole väliä. Hän kirjasi kauppakirjaan vaihtokaupan molempien autojen arvon pari tonnia alemmaksi kuin kaupankäynnissä puheena olleet summat olivat olleet.Väliraha pysyi siis samana, enkä koe kärsineeni mitään vääryyttä.



Osaisikohan joku sanoa, mitä hyötyä autokaupalle on tällaisesta kirjaustavasta?





  
  • Sodomka:

    Vaihdoin hiljattain autoni tamperelaisessa autoliikkeessä uudempaan käytettyyn. Kauppaa tehdessä myyjä kysyi kohteliaasti, onko sillä väliä, millaiset summat hän kirjaa kauppakirjaan, jos maksettavakseni tuleva väliraha pysyy samana. Minä sanoin, ettei sillä ole väliä. Hän kirjasi kauppakirjaan vaihtokaupan molempien autojen arvon pari tonnia alemmaksi kuin kaupankäynnissä puheena olleet summat olivat olleet.Väliraha pysyi siis samana, enkä koe kärsineeni mitään vääryyttä.

    Osaisikohan joku sanoa, mitä hyötyä autokaupalle on tällaisesta kirjaustavasta?




    Autoliike maksaa ALV:n sisäänostohinnan ja ulosmyyntihinnan erotuksesta (katteesta).



    Pari tonnia alemmaksi kirjattu ostohinta siirtää ALV-tilitystä (noin 400,- siitä parista tonnista) eteenpäin seuraavaan myyntitapahtumaan, eli sinun autosi edellleen myyntiin.



    Toinen asia on sitten, jos em kauppias myy sinun autosi ostohintaan "sisäpiirilleen", niin silloin verottajalta jää tuo 400,- ALV:ia saamatta.



      
  • Kiitokset "maavaralle" vastauksesta, asia tuli selväksi. Seuraavaksi vainoharhainen olettamus. Muun muassa Grey-Hen pitää yllä vaihtoautojen merkki- ja mallikohtaista hintaindeksiä, joka perustuu toteutuneisiin autokauppoihin. Perustuukohan tämä indeksi näihin "vapaasti" kirjattuihin kauppakirjoihin? Jos näin on, voisiko tässä olla jonkinlaisen manipuloinnin paikka? Toisin sanoen: jos käytettyjen autojen kauppa on jonkin merkkiliikkeen alaisuudessa, voisi jonkinlaisena sanattomana käytäntönä olla vierasmerkkien kirjaaminen kauppakirjoissa hinnaltaan alemmaksi kuin sen merkin, jota liike edustaa. Tällä manipuloinnilla voitaisiin jossain määrin pitää yllä vallitsevaa merkkien hintastatusta tai jopa muokata sitä oman merkin kohdalta ylöspäin. Omastakin mielestäni tämä kuulostaa paranoidilta. Miten on?

      
  • Sodomka:

    Kiitokset "maavaralle" vastauksesta, asia tuli selväksi. Seuraavaksi vainoharhainen olettamus. Muun muassa Grey-Hen pitää yllä vaihtoautojen merkki- ja mallikohtaista hintaindeksiä, joka perustuu toteutuneisiin autokauppoihin. Perustuukohan tämä indeksi näihin "vapaasti" kirjattuihin kauppakirjoihin? Jos näin on, voisiko tässä olla jonkinlaisen manipuloinnin paikka? Toisin sanoen: jos käytettyjen autojen kauppa on jonkin merkkiliikkeen alaisuudessa, voisi jonkinlaisena sanattomana käytäntönä olla vierasmerkkien kirjaaminen kauppakirjoissa hinnaltaan alemmaksi kuin sen merkin, jota liike edustaa. Tällä manipuloinnilla voitaisiin jossain määrin pitää yllä vallitsevaa merkkien hintastatusta tai jopa muokata sitä oman merkin kohdalta ylöspäin. Omastakin mielestäni tämä kuulostaa paranoidilta. Miten on?




    Ei tuokaan mahdotonta ole ja toinen hyöty hintamanipuloinnista on vielä tullin käyttämien käytettyjen autojen verotusarvojen nousu. Autokauppiaan etuihin kuuluu, etteivät saksalaiset autot ole liian houkuttelevia.



    Se kuitenkin on varmaan, että kyse on harmaasta taloudesta.



    Asiakkaatkin pysyvät paremmin ruodussa, kun ovat ensin ajattelemattomuuttaan syyllistyneet avunantoon veropetokseen. Nostaa kynnystä lähteä vasikoimaan veroviraston tai poliisin suuntaan, kun on itse hyväksynyt menettelyn. :no_mouth:

      
  • maavara:

    Sodomka:
    Vaihdoin hiljattain autoni tamperelaisessa autoliikkeessä uudempaan käytettyyn. Kauppaa tehdessä myyjä kysyi kohteliaasti, onko sillä väliä, millaiset summat hän kirjaa kauppakirjaan, jos maksettavakseni tuleva väliraha pysyy samana. Minä sanoin, ettei sillä ole väliä. Hän kirjasi kauppakirjaan vaihtokaupan molempien autojen arvon pari tonnia alemmaksi kuin kaupankäynnissä puheena olleet summat olivat olleet.Väliraha pysyi siis samana, enkä koe kärsineeni mitään vääryyttä.

    Osaisikohan joku sanoa, mitä hyötyä autokaupalle on tällaisesta kirjaustavasta?


    Autoliike maksaa ALV:n sisäänostohinnan ja ulosmyyntihinnan erotuksesta (katteesta).

    Pari tonnia alemmaksi kirjattu ostohinta siirtää ALV-tilitystä (noin 400,- siitä parista tonnista) eteenpäin seuraavaan myyntitapahtumaan, eli sinun autosi edellleen myyntiin.

    Toinen asia on sitten, jos em kauppias myy sinun autosi ostohintaan "sisäpiirilleen", niin silloin verottajalta jää tuo 400,- ALV:ia saamatta.




    Kahdesti nyt reilun viiden vuoden aikana kysytty samaa asiaa ja sitten tehty paperit eri summille välirahan pysyessä sovittuna. Ensimmäisessä tapauksessa muutettu hinta 8000,- ja toisessa 15000.- alle sen mitä olisi oikeasti pitänyt olla. No ei minua niin kiinnosta mitkä hinnat laskuun merkitään mutta joku kusetushan siinä on ilman muuta kyseessä. Ensimmäinen tapaus Tampereella pikkuliikkeessä ja toinen Olarin Veholla Espoossa.

      
  • Tulee mieleen että jos ostamasi auton hintaa lasketaan, niin kaupan peruuntuessa saat kirjatun rahamäärän. (jos vaihtaria ei enää ole)

    Toiseksi auton "arvo" laskee heti ostossa tuohon kirjattuun määrään, jos kolaroit tai muuten menetät sen niin kai vakuutusyhtiö ottaa huomioon ostohinnan.

      
  • Melkeinpä joka kerralla autoa vaihtaessa autokaupassa on toimittu noin eli hinnat laskettu välirahan pysyessä samana. Ainostaa viimeisin kauppa meni listahinnalla. Joka kerta olisi saanut tuon hinnanalennuksen hyväkseen suoralla kaupalla ilman vaihtoautoa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit