Lexus CT200h

14 kommenttia

Pian kuusi vuotta vanha Prius alkaa tuntua hieman nukkavierulta, vaikka autoon hyvin tyytyväinen olenkin. Olen mieltynyt hybriditekniikkaan sekä Toyotan laatuun, mutta uudempi Prius ei juuri innosta, eikä Auris tule kuulonkaan. Olen kummallisella tavalla alkanut kiinnostua pikku-Lexuksesta, vaikka alkuaan en pitänyt siitä ollenkaan.



Nyt olisinkin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia CT:stä, mikäli jollakulla sellaista on, kantahan ei Suomessa ole kovin suuri. Erityisesti huolto kiinnostaa. Lexuksen merkkihuoltohan on palvelutasoltaan kehuttu, mutta miten on hintojen kanssa? Entä jos huollattaa Toyotalla, perivätkö suurenkin lisähinnan Priukseen verrattuna? Voimalinjahan Lexuksessa on käsittääkseni sama kuin Priuksessa, mutta miten on esimerkiksi alustan osien suhteen?



Kaikki asiallinen tieto CT:stä otetaan kiitollisuudella vastaan. Ja harkitsen siis käytetyn CT:n hankintaa.

  
  • Eipä taida Lexuksesta tulla Lefalle uutta autoa, oli ajokokemus senverran karu. Vaikka koeajoauton rengastus oli äärimaltillinen 195/65/15, jousitus oli priusmaisen pintakova ja tärskähtelevä. Myös melutaso oli hämmentävän korkea. Suorituskyky oli todella laimea, voima oli kyllä käytössä sivityneemmän oloisesti kuin vanhassa Priuksessa, mutta ainakaan enempää sitä ei tuntunut olevan. Ohjaus oli nopeampi kuin Priuksessa, muttei mainittavasti tunnokkaampi. Vaihtotarjous oli ihan asiallinen, mutta ei lähelläkään sellainen joka saisi katsomaan Lexuksen puutteita läpi sormien. Täytynee vielä käydä kokeilemassa uudempaa Priusta.

      
  • Vaativatko kilometrit välttämättä hybridiä, vai kelpaisiko IS?



    Jos CT tilat riittävät, silloin IS pitäisi riittää myös ja se on sentään oikea takavetoinen Lexus. Vanhaan malliin ei tosin hybridiä tehty, ja dieselin sai muistaakseni vain manuaalivaihtein?



    Tässä on tosin riski, josta pitää varoittaa jo ennalta. Jos pienintä Lexusta mukavampaa kyytiä tekee mieli, automaatti on pakko olla eikä kulutus saa karata kovin pahaksi, niin jos IS ei jostain syystä miellytä (en ymmärrä, miksi ei miellyttäisi?), niin sitten ollaan pelottavan lähellä BMW 300 ja Mersun Cee sarjaa. Niitä kannattaa varoa, sellaisten omistajat ovat kuulemma jotain semmoisia preemiumautoilijoita, joita on tapana paheksua :lol:

      
  • Mitsun uusi Outlander PHEV tarjoaa ladattavan vaihtoehdon, nelivedon ja reilut tilat.

    Hinta on tosin hieman kalliimpi, mutta säästöä tulee polttoainekuluissa, kun noin 40 km menee pelkällä sähköllä.

    Käy koeajamassa, niin saatat yllättyä.

      
  • 740 GLE:

    Tässä on tosin riski, josta pitää varoittaa jo ennalta... ollaan pelottavan lähellä BMW 300 ja Mersun Cee sarjaa. Niitä kannattaa varoa, sellaisten omistajat ovat kuulemma jotain semmoisia preemiumautoilijoita, joita on tapana paheksua :lol:




    :lol:



    Tosin tuossa on pari juttua, jota 740GLE ei huomannut tai ole tajunnut, jota voi vähän ihmetellä. Toisaalta hän vahvistaa miten epämääräisestä asiasta puhutaan...



    Mutta ei se mitään!! Nauretaan hassunhauskalle letkautukselle :lol:

      
  • Minulle on aika turha esittää puheita Lexus IS:n, C-Mersun ja kolmosbemarin puolesta, sillä juuri noista seuraavan autoni valitsisin, jos talous antaisi myöten. Kysymyshän ei ole pelkästään polttoainekuluista, niihinhän pystyy jopa itse vaikuttamaan ajomäärällä ja -tavalla. Mutta tuohon luokkaan siirryttäessä nousevat myös vakuutus-, huolto-, rengas- ja käyttömaksukustannukset. Lisäksi hankintabudjetissa pysyäkseni joutuisin katselemaan vähintään kaksi vuotta vanhempaa ja reilusti enemmän ajettua yksilöä kuin CT:n tai Priuksen tapauksessa.



    Outlanderista senverran, että vaikka minulla olisi sen vaatimat 50 tuhatta käytettävissä autoon, en vilkaisisikaan siihen suuntaan.

      
  • No sittenhän valinta on helppo. Pitää vain päättää, haluaako uudemman vai mukavamman.

      
  • Kahden uusimman sukupolven Priusta ja -Aurista sekä CT200h:ta kokeilleena valitsisin noista viidestä hybridistä nyky-Auriksen. Se on noista paras ajettava, siinä ei ole Priuksen kierrätysmuovisisustusta ja sen saa myös farkkuna. Eikä peräkärryn vetomahdollisuuskaan sitä huononna.

      
  • Takaisin lähtöruutuun resetoidussa keskustelussa minuakin ihmetyttää, miksei Auris tule kyseeseen?

      
  • Aloittaja varmastikin etsii parempaa ajettavuutta, ja oma testinikin Auriksella oli petymys. Samaa tunnotonta kuraa kuin muutkin tojot.

      
  • 740 GLE:

    Takaisin lähtöruutuun resetoidussa keskustelussa minuakin ihmetyttää, miksei Auris tule kyseeseen?




    Auris hybridi, tai varmaan mikä tahansa Auris, olisi todennäköisesti ominaisuuksiltaan minua tyydyttävä vaihtoehto ja ennenkaikkea kokonaistaloudellinen ratkaisu. Sanaa "järkevä" en kuitenkaan viitsi käyttää kun tiedän 740 GLE:n lukevan tämän :wink: Mutta kun siitä Auriksesta puuttuu se jokin, ja se jokin on haluttavuus, nimenomaan siis haluttavuus allekirjoittaneen silmissä. Ja sitä kautta siitä puuttuu kaikki. Kaikki minkä takia olisin valmis panostamaan siihen euroakaan enempää kuin nykyiseen Priukseeni, josta sentään pidän.



    Yksi kiinnostava malli olisi Citroen DS5. Niiden hinnat liikkuvat Lexus CT:n tienoilla. Ennakkoluulot hieman panevat vastaan, mutta toisaalta Citroen tuntuu myös vaarallisen kutkuttavalta. Sääli ettei noissa ole kaasunestejousitusta, jos kerran Sitikan ostaa, pitäähän se mennä sitten loppuun asti.



      
  • Maine näyttää kiirivän jo kunnian edellekin :kiss:



    Vaikka olenkin aina valmis ristiretkelle vastustamaan järkevyyden monopolisointia vain yhden ostajan käyttötilanteeseen, olen silti ehdottomasti järkevyyden kannattaja :smile:



    Meillä saattaa olla enemmän yhteistä, kuin arvaammekaan? Nimmittäin autharrastajalle yksi järkevän kriteerini on, että vaikka genre ja hintaluokka vaihtelevat, kannattaa ostaa auto, joka puhuttelee jollain tavoin. Ellei autolla ole mitään "sanottavaa", sen lähtölaskenta alkaa pikemmin kuin olisi taloudellisesti järkevää.



    Tein itsekin jo kertaalleen kotiläksyt Citroen C5:n ostamiseksi ja myös omissa vaatimuksissani oli Hydractive. Citroen rautajousin on kuin etuvetoinen Audi. Ihan kiva, mutta varsinainen signature puuttuu.



    Toivottavasti löydät auton, joka puhuttelee sinua. Ja kun löydät, olen kiinnostunut kuulemaan, mikä se oli?

      
  • 740 GLE:



    Meillä saattaa olla enemmän yhteistä, kuin arvaammekaan? Nimmittäin autharrastajalle yksi järkevän kriteerini on, että vaikka genre ja hintaluokka vaihtelevat, kannattaa ostaa auto, joka puhuttelee jollain tavoin.




    Sikäli kuin olen kirjoituksiasi lukenut, en epäile hetkeäkään, ettemmekö olisi autoasioissa samanmielisiä. Pidän siitä miten uskallat perustella autovalintasi toteamalla "minä nyt vaan halusin tällaisen". Juuri näinhän se on, vaikka monet yrittävätkin sitkeästi todistella valintaansa järkisyillä, vaikka tunne se yleensä lopulta ratkaisee. Sille tunteellensa voi sitten kehitellä enemmän tai vähemmän pitäviä järkiperusteita, mutta tunne siellä taustalla aina väijyy. Siis mikäli auto nyt jotain muuta kuin liikkumisväline ihmiselle on.



    Minulla ei auton valinnassa ole kovinkaan tiukkoja ominaisuuskriteerejä. Se riittää, että mies ja koira matkatavaroineen mahtuvat sisätiloihin, eikä kustannukset vie taloutta kuperkeikkaan. Loput onkin sitten sitä tunnepuolta, jos auto saa hyvälle mielelle, voin monista ominaisuuksista tinkiäkin. Priusta ostaessani tiesin sen monista puutteista, mutta olen pystynyt ne hyväksymään, ja ne tavallaan ovat jo kasvaneet osaksi autoa. Priuksessa pidän sen erilaisuudesta, taloudellisuudesta, sisustan designesta ja luotettavuutta olen oppinut arvostamaan. Seuraava autoni saattaa olla aivan toisenlainen, mutta jonkinlaisen sävärin sen täytyy jo ensikosketuksella antaa.



    En tarvitse autoa työ- tai työmatka-ajoon, joten olen harkinnut myös niinsanotun käyttöharrasteauton hankintaa nykyisen auton tilalle. Se voisi olla vaikka jokin urheilullinen auto tai esimerkiksi iso vähän vanhempi Mersu. Tuollaiselle autolle pitäisi kuitenkin olla talli tai hallipaikka, joten asia ei tällä hetkellä ole ajankohtainen.



      
  • Diesel kulkee hybridiä halvemmalla:

    Osta Farmari-Golf: tilava,mukava jousitus, hiljainen, hyvä ajaa . . . Tossa olis sellainen myynnissä 2014 mallia ja 1,6 TDI turbodiesel, kulutus matka-ajossa vajaa 4 l/100 km hintaan 15700.- kaksilla uusilla renkailla. Juuri käynyt takuukorjauksessa (takuuta jäljellä 4 kk) ja kaikki huollot tehty VW-liikkeessä. Soita 0500-404254 niin kerron lisää.

      
  • Jospa Petteri tyytyisit mainostamaan vaikka nettiautossa etkä spämmäisi foorumeita täyteen kotterosi epätoivoista myynti-ilmoittelua?
    Nämäkin ketjut joihin huutelet ovat kuitenkin vuosia vanhoja - jos nyt edes jotenkin tässä maailmassa vielä henkisesti olet, ymmärrät varmaan etteivät ne enää ole kovinkaan ajankohtaisia?

    Sitäpaitsi nettiauton ilmoituksesi mukaan autosi ei edes ole myynnissä ( http://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/7766957 )..

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit