Volvo 700-sarjan pudotuspeli kiihtyy

8 kommenttia

Volvooni on varmaan jo yli 20 vuotta sitten vaihdettu ensimmäiset alkuperäisosan korvaavat paremmat palaset, mutta nyt tuli ensimmäinen "ei oo, ei tuu, eikä tilata".



Volvon perinteisiinhän kuului aiemmin uusien mallien parannusten porttaus myös vanhoihin malleihin. Omassanikin on useita 940 muutososia ja onpa yksi S60 osakin (kuljettajan turvavyö ).



Toukokuulta lähtien on ollut tilauksessa 740 GLE:n polttoainetankin sisälle tulevan polttoainemittarin anturin, tankkipumpun ja imu- ja paluuputket sisältävä osa. Parikin osaa on käynyt tarjolla Classic Partsin kautta, mutta alkuperäistä ei ole enää saatavana, vaan näin vanhaan pitää jo sovittaa jos uudemmasta jotenkin saisi viritellyksi?



Tämä ei tietenkään ole mikään ihmekään, koska ihmeen kauan varaosahuoltoa on riittänytkin. Mutta nyt alkaa 700-sarjan pudotuspeli, kun edes kaikkia välttämättömiä osia ei ole enää saatavana 22 vuotta tuotannon pysähtymisen jälkeen.



Niin se aika rientää!

  
  • 740 GLE:

    Volvooni on varmaan jo yli 20 vuotta sitten vaihdettu ensimmäiset alkuperäisosan korvaavat paremmat palaset, mutta nyt tuli ensimmäinen "ei oo, ei tuu, eikä tilata".

    Volvon perinteisiinhän kuului aiemmin uusien mallien parannusten porttaus myös vanhoihin malleihin. Omassanikin on useita 940 muutososia ja onpa yksi S60 osakin (kuljettajan turvavyö ).

    Toukokuulta lähtien on ollut tilauksessa 740 GLE:n polttoainetankin sisälle tulevan polttoainemittarin anturin, tankkipumpun ja imu- ja paluuputket sisältävä osa. Parikin osaa on käynyt tarjolla Classic Partsin kautta, mutta alkuperäistä ei ole enää saatavana, vaan näin vanhaan pitää jo sovittaa jos uudemmasta jotenkin saisi viritellyksi?

    Tämä ei tietenkään ole mikään ihmekään, koska ihmeen kauan varaosahuoltoa on riittänytkin. Mutta nyt alkaa 700-sarjan pudotuspeli, kun edes kaikkia välttämättömiä osia ei ole enää saatavana 22 vuotta tuotannon pysähtymisen jälkeen.

    Niin se aika rientää!




    Ikävämpi juttu. Tuo 22 vuotta ei BMW:n kohdalla ole ikä eikä mikään vaan osia saa huomattavasti vanhempiinkin autoihin. Sama pätee MB:n osiin myöskin. Huonoa mainosta Volvolle ei kai tuohon oikein muuta voi sanoa. Ruotsalaisten päätösvalta lienee nykymenossa olematon kun kiinalaiset sanelee mitä tehdään ja mitä taas ei.

      
  • Sukulaisillani on käytössä 34 vuotta vanha Volvon dieselfarmari ihan jokapäiväisessä ajossa.

      
  • Sääli että hyvästä ikiliikkujasta pitää luopua, mutta ymmärrettävästi motivaatio auton vaihtoon kasvaa jos osia ei ole helposti saatavilla.

    Hienoa jos MB ja BMW myy paremmin osia, ainakin minun E39 on hyvin myös marmoritiskillä tuettu.

      
  • Eihän tämän vastoinkäymisen seurauksena Seittenneliskanttisesta luovuta. Päinvastoin, motivaatio jäljellä olevien hyvien yksilöiden säilyttämiseen kasvaa, koska tällaisten juttujen seurauksena yhä useampi yksilö pysähtyy lopullisesti.



    740 GLE pystyisi edelleen päivittäiseen talvikäyttöön ja myös kuljettaja pystyisi siihen ihan mielellään.



    Mutta perheen ensimmäinen yhteinen auto on jäänyt harrasteautoksi, jota ei enää alustan korjauksen jälkeen raski suolassa liottaa. 410.000 km huolto on tämän viikon jälkeen ajankohtainen ja nyt muutaman päivän taas autolla ajeltuani en ole huomannut huollossa tarvittavan lisätöitä. Poikani käytti auton jo valmiiksi katsastuksessa, jossa tavalliseen tapaan ihmeteltiin PulsAir jälkihapetuksen vuoksi poikkeuksellisen korkeaa jäännöshappea ja alhaisia päästöarvoja.



    Eli muuten hyvä auto, mutta pakokaasuissa on kovin paljon happea :sunglasses:



    Toimintasäde on vaan vähän lyhyehkö, kun tuollainen auto ei saa tankista pumpatuksi ulos kuin puolet sisällöstä. 30 litraa ei riitä kuin reilut 300 km, ennen kuin ruiskupumppu alkaa kurlata kuplia. Sitä ei raski kiusata, koska jo kertaalleen vaihdetulla pumpulla on jo tiimaa takana aika lailla.

      
  • tracktest:

    Ikävämpi juttu. Tuo 22 vuotta ei BMW:n kohdalla ole ikä eikä mikään vaan osia saa huomattavasti vanhempiinkin autoihin. Sama pätee MB:n osiin myöskin.


    Omani on vielä alkuperäisen näköistä korimallia oleva 27-vuotias.



    Sen jälkeen on tullut 700-sarjan faceliftiin ja 940 sarjaan aika paljon muutoksia ja joskus niiden asennus vaatii virittelyä, kuten tässä tapauksessa.



    Poikani Mercedes W124 250D ajaminen pistää miettimään, että väärin valitsin silloin aikanaan. Volvon hintainen Tenavatähti oli valintalistalla, mutta karsiutui riittämättömien tilojen vuoksi. E-sarja olisi ollut sietämättömän kallis, mutta nyt tuntuu siltä, että olisi pitänyt hakea Saksasta vähän käytetty Jahreswagen W124?



    Vaikka B230E pitääkin Volvon nykyliikenteen tahdissa helposti, tuntuu 740 GLE muuten vanhalta. 250D etukammiodieselin suorituskyky on vaatimaton, mutta sen hyväksyvältä kuljettajalta ei hyväkuntoinen 250D sitten muulla tavoin pyytelekään anteeksi ikäänsä (koska Mersussa tunnonton ohjaus ei ole vika vaan ominaisuus). Sillä ajettiin kevättalvella oikein mukavasti muutama pidempi koko perheen reissu suksilaatikon kera Cee-farkun jäädessä talliin, kun halusin jo ennalta varmistaa tilojen riittävyyden, ennen kuin vaihdan keskikokoisen farkun isoon sedaniin.



    Vanha E-klasse vahvisti teorian uuden E-klassen toimivuudesta sellaiselle, jolle 740 GLE ehti muodostua henkilöauton normiksi.

      
  • 740 GLE:

    tracktest:
    Ikävämpi juttu. Tuo 22 vuotta ei BMW:n kohdalla ole ikä eikä mikään vaan osia saa huomattavasti vanhempiinkin autoihin. Sama pätee MB:n osiin myöskin.

    Omani on vielä alkuperäisen näköistä korimallia oleva 27-vuotias.

    Sen jälkeen on tullut 700-sarjan faceliftiin ja 940 sarjaan aika paljon muutoksia ja joskus niiden asennus vaatii virittelyä, kuten tässä tapauksessa.

    Poikani Mercedes W124 250D ajaminen pistää miettimään, että väärin valitsin silloin aikanaan. Volvon hintainen Tenavatähti oli valintalistalla, mutta karsiutui riittämättömien tilojen vuoksi. E-sarja olisi ollut sietämättömän kallis, mutta nyt tuntuu siltä, että olisi pitänyt hakea Saksasta vähän käytetty Jahreswagen W124?

    Vaikka B230E pitääkin Volvon nykyliikenteen tahdissa helposti, tuntuu 740 GLE muuten vanhalta. 250D etukammiodieselin suorituskyky on vaatimaton, mutta sen hyväksyvältä kuljettajalta ei hyväkuntoinen 250D sitten muulla tavoin pyytelekään anteeksi ikäänsä (koska Mersussa tunnonton ohjaus ei ole vika vaan ominaisuus). Sillä ajettiin kevättalvella oikein mukavasti muutama pidempi koko perheen reissu suksilaatikon kera Cee-farkun jäädessä talliin, kun halusin jo ennalta varmistaa tilojen riittävyyden, ennen kuin vaihdan keskikokoisen farkun isoon sedaniin.

    Vanha E-klasse vahvisti teorian uuden E-klassen toimivuudesta sellaiselle, jolle 740 GLE ehti muodostua henkilöauton normiksi.




    Mun entisellä pomolla oli uutena ostettu W124 1985. Sen koria sai hitsailla jo 90-luvun puolivälin jälkeen. En muista kilpeä, että voisi tsekata vieläkö on liikenteessä. Joku pappa sen osti vuosituhannen vaihteessa kun pomo otti työsuhdeauton. Minusta monet perustekniikan mallit voisi kestää hyvinkin pitkään jos kori vain säilyisi ympärillä.

    250D kuluttaa tosi vähän, taitaa mennä rauhallisessa ajossa alle 5 litran.

    Toinen juttu noista tiloista. Pomo aikoinaan valitti että olevinaan iso V70 on tosiasiassa paljon pienempi kuin W124. Volvon takapenkillä on kolmella aikuisella ahdasta mutta mersussa ei ollut. No, takapuolet on voinut tietysti paisua vuosien vieriessä mutta tosiasiassa W124 on ulkomitoiltaan muutaman sentin kapeampi kuin V70 mutta sisätilat on reilusti leveämmät. Kaikki hyvin siihen asti kun joku ajaa kylkeen niin testataan kylkitörmäyssuojat vs ovipelti. Selvitettyäni asian, siihen ei enää koskaan palattu.

      
  • Oletkos kokeilut tuota



    http://www.jb-bildemo.se



    ovat ns. tehtaan purkaamo eli siellä on myös uusia osia, testauksesta käytetyistä autoista. Kävin siellä paikan päällä pari vuotta sitten ja paikka teki vaikutuksen. Varaosavarasto on huikea ja kaikki siististi lajiteltuna. Ulkona on sitten pura itse varasto.

      
  • En ymmärrä.



    Osat on kalliita ja katteet kovat. Miksi tappaa lypsylehmä?



    On varmaan ihan sikakallista tuon kokoiselle firmalle säilyttää niitä varastossa, joopajoop. Vai onko niillä vaan hävyttömän pieni varastorakennus? :grin:



    Veikkaan että tämänkin älyttömyyden takana on joku ekseliä tuijottava talous-nutipää, joka haluaa tehdä pomoonsa vaikutusta 1,4 %:n säästöillä logistisissa kustannuksissa. Ja pomo on yhtä tyhmä.



    Mistä näitä tietää... Ketuttaa vaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit