BMW 520iA 08-

17 kommenttia

Olen tällä hetkellä kiinnostunut otsikon kaltaisista myöhäisistä E60-korimallin Bemareista. Moottori on tuossa vaiheessa valitettavasti jo nelisylinterinen, mutta kulutus näyttää pudonneen todella reilusti aiemmista 2.2-litraisista kuutosista. Tuota nelisylinteristä 170-hevosvoimaista konetta on käytetty monissa BMW-malleissa, joten kokemuksia siitä on varmaan monilla. Lukisin niistä mielelläni. Samoin mielipiteet 6-vaihteisesta(?) automaatista kiinnostavat. Onko siinä jotain huonoja puolia käytön tai kestävyyden suhteen? Ja tietysti kaikki muutkin kokemukset E60-Bemareista otan kiitollisuudella vastaan.

  
  • Varoitan heti alkuun, että omaa käyttökokemusta ei ole, joten en ota kantaa tuollaisen Bemarin kanssa elämiseen.



    Mutta 500-sarjan BMW oli omallakin ostoslistallani sekä E60 että F10 versiona, ja jälkimmäinen nousisi tällä hetkellä ykköseksi, ellen saisi valita omaani.



    Oma rajaukseni oli sama ikäluokka 2008 eteenpäin, myös pienentyneen kulutuksen vuoksi. Sen lisäksi minua kiinnosti E60-mallissa ikäisiinsä verrattuna kivasti toimiva automaatti sekä aikuisellekin mukavat takatilat ja käytännöllinen tavaratila. Tätä vertasin Mersun 2007 alkaen valmistettuun W211 facelift versioon. Mielestäni BMW vie sen vertailun, koska W211 ei esitä takapenkillä mitään ylivoimaista ja sen moottori ja automaatti ovat vielä vanhempaa sarjaa, mikä tuntuu ajossa ja kulutuksessa.



    5-sarja on jonkin verran herkkä rengasvalinnalle. En katso uraherkkyyttä huonoilla renkailla ongelmaksi, kun hyviäkin renkaita saa, mutta koeajamalla selviää häiritseekö tuo sinua. Rengassuositukset jätän eri renkaita jo kokeilleille, kun itse tiedän vain, että Bemariinkin sopivia tehdään.



    Farkuissa on aina ilmajousitus takana, joten isokin auto kantaa kuormansa ryhdikkäästi. Jousi- tai iskariremontti ei sitten olekaan yhtä halpa kuin rautajousisessa. Bemarikuskit arvioinevat, onko tämä samanlainen riesa käytetyn farkun kanssa kovilla pakkasilla kuin Mersun farmarimalleissa?



    F10 on uudempi ja parempi auto, mutta valitsisin mieluummin hyvän ja mieleiseni yksilön E60-sarjasta, kuin halvimman samaan hintahaitariin putoavan paljon ajetun hinnat-alkaen F10:n.



    Päädyin lopulta nostamaan hintatasoa F10 / W212 vertailuun. Siinä vertailussa Mersun BlueEfficiency dieselit ja kompressorin vaihtuminen GDI:ksi tuovat kulutuslukemat nykypäivään ja myös 7G-Tronic ottaa pitkän harppauksen kohti Bemun ZF-8 automaattia, monen mielestä sitä kuitenkaan saavuttamatta. En sano Mersun olevan tämän vertailuparin voittaja, mutta nyt se ei enää anna tekniikassa niin suurta etumatkaa kuin aiemmin.



    Jos oman saa myydyksi, Saksan tuonti tarjoaa mahdollisuuden valita vuoden 2008 esitteestä haluamasi tekniikka, värit, materiaalit ja varusteet aivan uuden auton tapaan. Isosta valikoimasta löytyvät myös ne vaihtoehdot, joita ei kukaan keksinyt tuoda Suomeen uutena. Etenkin perustekniikalla liikkuvat Suomi-Autot ovat aika usein myös perusvarustein. Saksalaiseen mentaliteettiin näyttää sopivan meitä paremmin mukavan auton hankinta ja silti tekniikka voidaan valita säästäväisyys hyveenä ajatellen vaikka autoon ei viimeisiä rahoja laitettaisikaan.

      
  • Kiitos kommenteistasi. Tuo rengasasia on tosiaan sellainen johon täytyy kohdistaa huomiota jos tai kun ryhdyn sanoista tekoihin. Farmaria en edes harkitse, joten ilmajousitusasiaa ei siten tarvitse pohtia. Onko ilmajousitusta muuten ollut saatavana sedaniin? Vaatimus sedanista ja bensakoneesta tosin kutistaa valikoiman aika pieneksi. F10:ä en ole ottanut pohdintaan juuri ollenkaan, koska se ei millään mahdu budjettiin (ja halvimmat on aina dieseleitä ) ja on mielestäni esteettisesti vähän valju. Hyvä auto varmasti, ei siinä mitään. Varustelun suhteen minulla ei ole suuria vaatimuksia, kunhan mitään aivan olennaista ei puutu. Nykyiseen karvalakki-Priukseenkaan en kaipaisi mitään lisää avaimetonta käyttöä lukuunottamatta.

      
  • En tiedä onko auto jo hankittu mutta taloudesta löytyy E61 Lci vm 2008 (530dx).



    Automaatti toimii kyllä hyvin, joskin joskus nykäisee kun ajotapaa muuttaa. Kelpo tomaatti.



    Auto on erinomainen ajaa ja en pidä autoa esim uraherkkänä. Rengastus on konservatiivinen 17". Rengasmelu on mukavasti vaimennettu ja auto on lähes yhtä hiljainen kuin taloudesta jo poistunut XC60.



    Autolla olen itse ajanut 50tkm. Tänä aikana on korjattu tyyppiviat eli EGR termari, takaluukun sähköt (koskee vain farmaria) ja ilmajousituksen letkut (vain farmari). Lisäksi vaihtoon on mennyt akun laturi sekä tukivarsien puslat. Eli aika viaton (puslat on kuluvaa).



    Ainoa mieltä järisyttävä vika on ikkunoiden tiivisteiden natina, joka saa auton kuulostamaan todella halvalta. Olen kokeillut kaikkia töhniä mutta en ole saanut nitinää poistumaan. On kuin auto olisi tehty tappiliitoksista ja/tai ajettu loppuun. Tämä on E60 sarjan tyyppivika ja ilmeisesti ainoa tapa korjata on vaihtaa tiivisteet. En ole edes uskaltanut kysyä hintaa mutta joko tiivisteet tai auto vaihtuu ensi kesänä mutta nitinän pitää loppua.

      
  • Bugracer:

    En tiedä onko auto jo hankittu mutta taloudesta löytyy E61 Lci vm 2008 (530dx).

    Automaatti toimii kyllä hyvin, joskin joskus nykäisee kun ajotapaa muuttaa. Kelpo tomaatti.

    Auto on erinomainen ajaa ja en pidä autoa esim uraherkkänä. Rengastus on konservatiivinen 17". Rengasmelu on mukavasti vaimennettu ja auto on lähes yhtä hiljainen kuin taloudesta jo poistunut XC60.

    Autolla olen itse ajanut 50tkm. Tänä aikana on korjattu tyyppiviat eli EGR termari, takaluukun sähköt (koskee vain farmaria) ja ilmajousituksen letkut (vain farmari). Lisäksi vaihtoon on mennyt akun laturi sekä tukivarsien puslat. Eli aika viaton (puslat on kuluvaa).

    Ainoa mieltä järisyttävä vika on ikkunoiden tiivisteiden natina, joka saa auton kuulostamaan todella halvalta. Olen kokeillut kaikkia töhniä mutta en ole saanut nitinää poistumaan. On kuin auto olisi tehty tappiliitoksista ja/tai ajettu loppuun. Tämä on E60 sarjan tyyppivika ja ilmeisesti ainoa tapa korjata on vaihtaa tiivisteet. En ole edes uskaltanut kysyä hintaa mutta joko tiivisteet tai auto vaihtuu ensi kesänä mutta nitinän pitää loppua.




    Ei tarvitse vaihtaa tiivisteitä jätät vain nuo silikoni-sprayt hyllylle. Ja ostat Shellin tiivistesuoja ainetta siinä ei ole silikonia. Erehdyin itse tuohon silikoni-spray purkkiin aikoinaan hyvin pian äänetön auto muuttui ärsyttäväksi etuovien natinoineen . Huolellinen pesu tiivisteille kuivaus Shellin tiivistesuoja ja siinä se ja toimii. :sunglasses:

      
  • Mielenkiintoinen keskustelu. Itse olen huomenna menossa ajamaan -08 vuoden 523i:n ja eilen ajoin E-Mersun W211 faceliftin. Näillä näkymin valinta kallistumassa Baijerilaiseen, jos siinä ei ole isompia puutteita.



    Mitä takaluukun johtosarja korjaus tuli maksamaan? Tämä ei ilmeisesti ole iso homma?



    Entä ilmajousituksen letkujen hinta? En haluaisi odottaa, että jousituksen kompura hajoaa.

      
  • tracktest:


    Ei tarvitse vaihtaa tiivisteitä jätät vain nuo silikoni-sprayt hyllylle. Ja ostat Shellin tiivistesuoja ainetta siinä ei ole silikonia. Erehdyin itse tuohon silikoni-spray purkkiin aikoinaan hyvin pian äänetön auto muuttui ärsyttäväksi etuovien natinoineen . Huolellinen pesu tiivisteille kuivaus Shellin tiivistesuoja ja siinä se ja toimii. :sunglasses:




    Olenkin merkkiforumilta kuullut tästä maagisesta Shellin tiivistesuojasta, mutta sitä ei ilmeisesti enää ole saatavilla?

      
  • Ainiin, johtosarjan korjaus taakse maksoi 120 EUR, letkujen vaihto takapäähän 70 EUR. Huollatan auton bemuihin erikoistuneella korjaamolla, merkkihuollossa tulee hintoihin varmaan jokin kerroin.

      
  • Sedaneissa ei ole automaattista tasonsäätöä peräpäässä vakiona, joten on ihan perusjouset.



    Mulla on 2009-vuosimallinen bemu kahdenlitran nelipyttyisellä vaparikoneella ja täytyy kyllä sanoa, että se on aivan onneton pata!



    Kiihtyvyys ja teho ovat melko heikkoa verrattuna näihin nykyisiin bemarin 2-litraisiin bensaturboihin ja etenkin alaväätöä ei ole nimeksikään. Moottori kiljuu ohituksissa rumasti, mutta oikein mitään ei tapahdu! Kulutuskaan ei ole lähellekään sitä mitä paperilla luvataan. Tuon ikäinen bemu on ihan must ostaa dieselinä tai sitten kuusimukisella bensakoneella.

      
  • Bugracer:

    tracktest:

    Ei tarvitse vaihtaa tiivisteitä jätät vain nuo silikoni-sprayt hyllylle. Ja ostat Shellin tiivistesuoja ainetta siinä ei ole silikonia. Erehdyin itse tuohon silikoni-spray purkkiin aikoinaan hyvin pian äänetön auto muuttui ärsyttäväksi etuovien natinoineen . Huolellinen pesu tiivisteille kuivaus Shellin tiivistesuoja ja siinä se ja toimii. :sunglasses:


    Olenkin merkkiforumilta kuullut tästä maagisesta Shellin tiivistesuojasta, mutta sitä ei ilmeisesti enää ole saatavilla?




    Tuota maagista ainetta kannattaa kysellä, ainakin Tampereella ja Lahdessa tuota myytiin vielä viime talvena. Tuskin sitä tiskin alle on piilotettu ja myytäisiin jossain päin vain vakioasiakkaille. Kyllä luulisi kysymällä oman Shellin valikoimaan tulevan kun talvi tekee taas tuloaan.



    Koskenkorvaakin myydään kovan kysynnän vuoksi ei kai muuten. :lol:

      
  • tracktest:

    Bugracer:
    tracktest:

    Ei tarvitse vaihtaa tiivisteitä jätät vain nuo silikoni-sprayt hyllylle. Ja ostat Shellin tiivistesuoja ainetta siinä ei ole silikonia. Erehdyin itse tuohon silikoni-spray purkkiin aikoinaan hyvin pian äänetön auto muuttui ärsyttäväksi etuovien natinoineen . Huolellinen pesu tiivisteille kuivaus Shellin tiivistesuoja ja siinä se ja toimii. :sunglasses:


    Olenkin merkkiforumilta kuullut tästä maagisesta Shellin tiivistesuojasta, mutta sitä ei ilmeisesti enää ole saatavilla?


    Tuota maagista ainetta kannattaa kysellä, ainakin Tampereella ja Lahdessa tuota myytiin vielä viime talvena. Tuskin sitä tiskin alle on piilotettu ja myytäisiin jossain päin vain vakioasiakkaille. Kyllä luulisi kysymällä oman Shellin valikoimaan tulevan kun talvi tekee taas tuloaan.

    Koskenkorvaakin myydään kovan kysynnän vuoksi ei kai muuten. :lol:






    Onhan bemarillakin omaa gummipledgeä! Se on myös ok aine! Sitä saa varaosista...

      
  • jaakkon78:

    tracktest:
    Bugracer:
    tracktest:

    Ei tarvitse vaihtaa tiivisteitä jätät vain nuo silikoni-sprayt hyllylle. Ja ostat Shellin tiivistesuoja ainetta siinä ei ole silikonia. Erehdyin itse tuohon silikoni-spray purkkiin aikoinaan hyvin pian äänetön auto muuttui ärsyttäväksi etuovien natinoineen . Huolellinen pesu tiivisteille kuivaus Shellin tiivistesuoja ja siinä se ja toimii. :sunglasses:


    Olenkin merkkiforumilta kuullut tästä maagisesta Shellin tiivistesuojasta, mutta sitä ei ilmeisesti enää ole saatavilla?


    Tuota maagista ainetta kannattaa kysellä, ainakin Tampereella ja Lahdessa tuota myytiin vielä viime talvena. Tuskin sitä tiskin alle on piilotettu ja myytäisiin jossain päin vain vakioasiakkaille. Kyllä luulisi kysymällä oman Shellin valikoimaan tulevan kun talvi tekee taas tuloaan.

    Koskenkorvaakin myydään kovan kysynnän vuoksi ei kai muuten. :lol:



    Onhan bemarillakin omaa gummipledgeä! Se on myös ok aine! Sitä saa varaosista...




    Jos on silikonivapaata niin voisi tuota kokeilla, sitten sen näkee toimiiko. Onko kokemuksia?

      
  • tracktest:

    jaakkon78:
    tracktest:
    Bugracer:
    tracktest:

    Ei tarvitse vaihtaa tiivisteitä jätät vain nuo silikoni-sprayt hyllylle. Ja ostat Shellin tiivistesuoja ainetta siinä ei ole silikonia. Erehdyin itse tuohon silikoni-spray purkkiin aikoinaan hyvin pian äänetön auto muuttui ärsyttäväksi etuovien natinoineen . Huolellinen pesu tiivisteille kuivaus Shellin tiivistesuoja ja siinä se ja toimii. :sunglasses:


    Olenkin merkkiforumilta kuullut tästä maagisesta Shellin tiivistesuojasta, mutta sitä ei ilmeisesti enää ole saatavilla?


    Tuota maagista ainetta kannattaa kysellä, ainakin Tampereella ja Lahdessa tuota myytiin vielä viime talvena. Tuskin sitä tiskin alle on piilotettu ja myytäisiin jossain päin vain vakioasiakkaille. Kyllä luulisi kysymällä oman Shellin valikoimaan tulevan kun talvi tekee taas tuloaan.

    Koskenkorvaakin myydään kovan kysynnän vuoksi ei kai muuten. :lol:



    Onhan bemarillakin omaa gummipledgeä! Se on myös ok aine! Sitä saa varaosista...


    Jos on silikonivapaata niin voisi tuota kokeilla, sitten sen näkee toimiiko. Onko kokemuksia?




    Totta hitossa on silikonivapaata. Olen ostanut joskus, kun mulla oli E91. Uudempia malleja toi natina ei vaivaa.

      
  • jaakkon78:

    Totta hitossa on silikonivapaata. Olen ostanut joskus, kun mulla oli E91. Uudempia malleja toi natina ei vaivaa

    .



    No hyvä. Ei vaivaa nykyistä kulkinetta natinat täälläkään. Käytän ainetta ja osin siksi ei varmaan vaivaakkaan mene ja tiedä. Käytän noita aineita siihen alkuperäiseen tarkoitukseen jäätymisen estämiseen ja tiivistekumien hoitoon mihin ne on alunperin tarkoitettu. Suositeltavaa, pienellä vaivalla hoituu tuokin kuten muutkin tarpeelliset asiat. Ja mitä ei kunnon automies kulkineensa eteen tekisi. :sunglasses:

      
  • Bugracer:

    tracktest:

    Ei tarvitse vaihtaa tiivisteitä jätät vain nuo silikoni-sprayt hyllylle. Ja ostat Shellin tiivistesuoja ainetta siinä ei ole silikonia. Erehdyin itse tuohon silikoni-spray purkkiin aikoinaan hyvin pian äänetön auto muuttui ärsyttäväksi etuovien natinoineen . Huolellinen pesu tiivisteille kuivaus Shellin tiivistesuoja ja siinä se ja toimii. :sunglasses:


    Olenkin merkkiforumilta kuullut tästä maagisesta Shellin tiivistesuojasta, mutta sitä ei ilmeisesti enää ole saatavilla?




    Tänään pysähdyin vt6:lla kouvolan ja lappeenrannan välillä Pitkä-Shell -asemalla. Ainakin siellä näytti olevan tiivistesuojapuikkoja heti pääsisäänkäynnin vieressä. Putkilo tai ainakin etiketti oli erinäköinen kuin kaksi vuotta sitten ostamani. Jos itse tavara on vielä samaa niin voin suositella, E60 LCI vaimeni kerrasta ja toistaiseksi pysyvästi.

      
  • Löysin itsekin tänään, Tikkurilan/Tuusulan väylän shellistä. Testaan ja kommentoin kokemuksia.



    Laitoitko tuota myös lasia vasten olevaan kumitiivisteeseen, vai pelkästään oven tiivisteisiin?

      
  • Bugracer:

    Laitoitko tuota myös lasia vasten olevaan kumitiivisteeseen, vai pelkästään oven tiivisteisiin?




    Vain ovitiivisteisiin. Laitoin myös niihin karvapintaisiin siinä oven yläreunassa. En tiedä olisiko niihin tarvinnutkaan.



      
  • 2008 LCi myös minulla, suuret odotukset :smile:



    Kiitos vielä neuvosta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit