Kolarikorjaukset kyseenalaisia

2 kommenttia

Metallitekniikka-lehdessä olleessa artikkelissa kerrotaan, kuinka uusien autojen kolarivaurioita ei saa korjata peltejä oikomalla.

”Uusissa henkilöautoissa käytetään osakokonaisuuksia, jotka on vaihdettava kolarin sattuessa kokonaan. Korkealujuusteräksistä ja alumiinista valmistettujen osien oikaisu on usein kielletty.”

”Korin hidastuvuus ohjaa turvalaitteiden toimintaa. Jos esimerkiksi monikerrospalkit on vain oikaistu, auto painuu nopeammin kasaan ja turvalaitteiden laukeaminen voi viivästyä.”

”Monikerrosrakenteet, eli kotelot, joissa on useita peltejä päällekkäin, eivät palaudu entiselleen oikaisussa. Väärin menetelmin korjattaessa törmäysominaisudet saattavat muuttua. Automalliin perehtymätömällä korjaamolla ei ole välttämättä tietoa siitä, mitä menetelmiä korjaamiseen tulisi käyttää. Oikaistu tai väärin menetelmin hitsattu kori menee suurella todennäköisyydellä katsastuksesta läpi vaikka valmistaja ei korjaustapaa hyväksyisikään. Korjauksia on vaikea valvoa katsastuksissa kun tarkastusohjeita ei ole”

Teknikan Maailmakin testasi äskettäin korjatun auton törmäysominaisuksia mutta asiassa riittää varmaan paljon keskusteltavaa. Tulevaisuudessa kannattaa entistä tarkemmin kysellä käytettyä kärryä ostaessaan, onko sitä kolaroitu, ja jos on, niin kuka ja missä on sen korjannut. Ja mitäs jos ei autojoppari "suostu" tietämään korjauhistoriasta. Kenen on vastuu?

  
  • Jep, kautta aikain keskeistä on ollut korjauksen laatu. Vaikka suurlujuusteräkset ja migit tulevat vasta nyt niin aina on ollut erilaisia kennorakenteita tms, joiden oikaisu on vaatinut rakenteen purkamista. Sovitukset ovat toinen asia, jotka tosin usein ovat retuperällä uusissakin autoissa. Kolarikorjattu voi siis olla myös "uutta parempi", mutta kuten sanoit niin ostajan on oltava entistä tarkempana.

      
  • Lainaus:
    28.05.2004 klo 23:33 obelix kirjoitti
    Jep, kautta aikain keskeistä on ollut korjauksen laatu. Vaikka suurlujuusteräkset ja migit tulevat vasta nyt

    Älähän mitä.. Migit tulevat vasta nyt? Kyllähän nyt on trendi laserhitsaukseen joilla pyritään saamaan täysin homogeeninen rakenne.

    Mutta mitä rakenteisiin tulee, niin jokainenhan voi todeta sen ottamalla metalliputken käteensä ja koittamalla vääntää sitä. Luultavastikaan se ei väänny normaalin miehen käsissä. Sen sijaan jos sen potkaisee rikki ja oikaisee, niin kyllähän se vääntyy kuin koivun vitsa. Eli itse ainakin tulisin maksamaan kolaroidusta autosta selvästi pienemmän summan kuin normaalista.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit