Ajotietokoneet

12 kommenttia

Kuinka tarkkoja ovat esim. bensan kulutuslukemat, joita ajotietokone laskee ja mihin tekniikkaan se perustuu? Olen hankkinut vasta hiljattain uuden auton, jossa näitä kulutuksia ym. tietoa pystyy seuraamaan enkä näin ollen vielä ole ehtinyt tehdä omia vertailuja. Autoni on Ford Focus C-Max.

  
  • Kappas, C-MAX täälläkin ja muutaman ensimmäisen tankillisen verran jaksoin verrata ajotietokoneen keskikulutuslukemia itse laskemiini. Tulos: ajotietokone näyttää 2-4 dl suurempaa kulutusta / 100 km. Luotettavat tulokset vaatisivat toki pidempää seurantaa, mutta riittäköön ajotietokoneen tarkkuus täst'edes.

    Käsitykseni mukaan ajotietokone laskee kulutuksen polttoaineen suihkutuspulssien lukumäärästä ja leveydestä, tarkat virtausmittarit ovat aivan liian kalliita auton varusteluettelon jatkeeksi.

      
  • Olen itse päätynyt samoihin päätelmiin kuin "erkki", eli ajotietokoneet ovat lähinnä suuntaa-antavia, tosin ihan hyödyllisiä laitteita. Autoni on vm-03 Poloinen 1.9 TDI ja olen päässyt laskelmissani noin puolen litran päähän siitä, mitä ajotietokone näyttää. Täytyy muistaa, että myös matkamittarissa on muutaman prosentin heitto. Esim. tuhannella kilometrillä heittoa tulee 15-30 km

      
  • Mulla tuo ajotieturi on vajaa puoli litraa optimisti eli kertoo todellisuutta pienempiä lukemia.
    Kertoo kuintenkin tärkeimmän eli sen kuinka paljon on tullut ajeltua liian raskaalla jalalla....

      
  • Kun olen ajanut valitsemallani ja päällekytketyllä tasanopeudella nopeudenmittauspisteeseen ja nollannut keskinopeusnäytön juuri ennen mittauspistettä, taulun lukema on ollut AINA sama kuin ajotietokoneen näytön, mutta 3-4 km/h pienempi kuin nopeusmittarin.
    Olen päätellyt, että tehtaalla on ajateltu niin, ettei kukaan tule heitä vaatimaan tilille siitä syystä, että VDO näyttää (ennen kaikkea myös kanssamatkustajille) suurempaa nopeutta kuin itse asiassa mennään. Ja katso: aika harvassa nykyaikaisessakaan ajotietokoneautossa nopeusmittari näyttää oikein, saati liian vähän (paitsi kun tarvitsee leikisti kavereille korjata mitä nyt "oikeasti" mennään tuhannen ja sadan päälle...)

    Mutta ajotietokoneen tultua myös häpy on ilmeisesti osittain tullut. Koska nopeuden määrittämiseen tarvitaan ainoastaan matka ja aika, ja ajan mittaamiseen ei enää aurinkokelloa tarvita, kaippa ajotietokoneelle suostutaan nyt antamaan tietoon tarkka arvo myös matkasta (siis tarkan ajan lisäksi).
    Kun ajotietokone sitten käyttää matkastakin ilmeisen oikeaa arvoa ja vertailulaskelmia suorittavat kuljettavat vain matkamittarin tarjoamia lukemia, syntyy täsmälleen tuo havaittu ero.
    Itse siis luotan tästä syystä ajotietokoneen antamiin arvoihin omia laskelmia enemmän.
    Tämä on oma näkemykseni ja selitykseni. Voin tietysti olla yli sataprosenttisen (ja rapiat) väärässäkin.

      
  • Lainaus:
    14.05.2004 klo 20:43 nimim Erkki kirjoitti
    Kappas, C-MAX täälläkin ja muutaman ensimmäisen tankillisen verran jaksoin verrata ajotietokoneen keskikulutuslukemia itse laskemiini. Tulos: ajotietokone näyttää 2-4 dl suurempaa kulutusta / 100 km.


    Itsellänikin on näppituntuma, että Fordin ajotietokone näyttää jonkin verran suurempaa kulutusta kuin todellinen. En millään pääse luvattuun 7,1 litran keskikulutukseen vaikka ajaisin kuinka taloudellisesti. Enimmäkseen kulutus on n. 8 litraa. Ajokokemusta kyllä on taloudelliseen ajoon!

      
  • Eipä tämä 1,6-litrainenkaan ihan vähällä kulje. Useimmiten kulutus on seka-ajossa n. 8 l / 100 km ja tasaisessa maantieajossa 80-100 km/h saattaa päästä n. 7 litralla. Aikaisempi autoni oli 1,6-litrainen Vectra, joka tyytyi vastaavassa ajossa n. litran pienempään annokseen satasella. C-MAXissa on sata kiloa enemmän massaa ja isompi otsapinta-ala samankokoisen ja -tehoisen moottorin kuljetettavana, joten kovin yllättynyt en ole kulutuslisästä.

    Bensaan liittyy myös toistaiseksi ainoa mainittava vika C-MAXissamme: ajotietokone antaa joskus käynnistyksen jälkeen aiheettoman ilmoituksen bensan vähyydestä.

      
  • Lainaus:
    15.05.2004 klo 20:03 nimim Erkki kirjoitti
    Eipä tämä 1,6-litrainenkaan ihan vähällä kulje.


    Saman suuruisia kulutuksia tulee omalla 1,8 litraisellani. Ihmetyttää vieläkin Fordin lupaamat 7,1 litraa satasella. Kokemus muista automerkeistä (mm. Opel) on osoittanut, että aika hyvin ovat luvatut kulutuslukemat pitäneet.

    Sitten se väärä hälytys bensan vähyydestä (vaikka mittari näyttääkin ihan oikein). Sama vika rahikaisella! Myös huoltomies kertoi omassaan olevan ko. "ominaisuuden". Ei ole kuulemma vielä paikallistettu vikaa. No, nämä ovat niitä uuden automallin lastentauteja, joita kai täytyy sietää jonkin aikaa. Muutenhan auto on pelannut kiitettävästi.

      
  • Lainaus:
    15.05.2004 klo 11:57 aeffae kirjoitti
    Lainaus:
    14.05.2004 klo 20:43 nimim Erkki kirjoitti
    Kappas, C-MAX täälläkin ja muutaman ensimmäisen tankillisen verran jaksoin verrata ajotietokoneen keskikulutuslukemia itse laskemiini. Tulos: ajotietokone näyttää 2-4 dl suurempaa kulutusta / 100 km.


    Itsellänikin on näppituntuma, että Fordin ajotietokone näyttää jonkin verran suurempaa kulutusta kuin todellinen. En millään pääse luvattuun 7,1 litran keskikulutukseen vaikka ajaisin kuinka taloudellisesti. Enimmäkseen kulutus on n. 8 litraa. Ajokokemusta kyllä on taloudelliseen ajoon!


    Tässähän täytyisi ottaa varmaan huomioon ne 3 kilon rengaspaineet ja silenpääkin sileämpi keskieurooppalainen asfaltti, jossa ford on kulutuslukemat saanut aikaiseksi. Näissä on tietääkseni jotkut normit, missä kunnossa auton tulisi olla mittaushetkellä, mutta tuskin kukaan omaa autoaan siinä tilassa kuljettaa. Ylimääräinen paino mukana vaikuttaa selvästi; mm. onko tankki täynnä (voi painaa +50 kg tai sitten ei), oletko itse normi 75 kg? Minä en ole. Peräkontissa voi olla ylimääräistä tavaraa, auto on keväällä likainen, jolloin ilmanvastus lisääntyy jne. Ymmärrän toki, että olet nämä asiat ottanut huomioon kun on kerran kokemusta taloudellisesta ajosta.

      
  • Näppituntuma perustunee lisäksi jonkin tarkkuuden jakolaskuun tankin täyttövälin kulutuksesta ja trippimittarin lukemasta. Nykyisillä varsin kaltevilla mittariasemilla täytyykin olla tarkkana, että auto on vinossa aina samassa kulmassa, ettei tule heittoa tankin todellisten täyttöasteiden suhteen.
    Arvostan toki kovasti kaikenlaista näppituntumaa ja yleensä tee itse -meininkiä. Lääkärilausuntojen mukaan varsinkin näin keväästä TI-miehet tuppaavat täyttämään ensiavun käytävät...

      
  • Mulla Focus 1,6 automaatilla ja tietsarin näyttäessä esim. 8,4 litran keskikulutusta todellinen lienee luokkaa 8,8. Toisin sanoen tietsari vajaat 5% optimistinen. Enemmän hyötyä nielestäni on hetkellisen kulutuksen näytöllä, sillä sen avulla voi opetella välttelemään turhia polkaisuja. Ja tietty ulkolämpömittariakaan ei tässä mallissa ilman tietokonetta olisi. (Ei myöskään pakkasvaloa eikä pissapojan säiliön merkkivaloa)

      
  • Kokemusteni perusteella ajotietokoneen antamat lukemat ovat riittävän tarkkoja.Tosin kokemusta ei ole kuin Laguana II:sta, mutta menossa on jo toinen yksilö.Lagunassa ajotietokoneen voi "kalibroida",jos se näyttää jostakin syystä mitä sattuu.Itselläni ajotietokone meni "sekaisin" ja kalibroinnin jälkeen kaikki oli taas OK.Kannattaa kysellä huollosta ohjetta,toimenpide ei ole vaikea.Nopeusmittari näyttää 2-4 km:iin liian suurta nopeutta renkaista riippuen.Vertailu tehty tienvarsinopeusnäyttöihin.Onneksi en ole saanut poliisien vahvistamaa todellista nopeutta ja nehän pitäis olla tarkkoja.

      
  • -01 mallisessa Corollassa piti aika tarkkaan paikkaansa. Oppisin ainakin taloudellisemman ajotavan. Heittääkö jossain ajotietokoneissa OIKEIN pahastikin kulutus?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit