Naksahteleva Laguna

4 kommenttia

Olisikko jollakin tietoa tai kokemusta uudenmallisen Laugunan etupäästä kuuluviin outoihin naksahduksiin, jotka esiintyvät harvakseltaan ja käännettäessä ,hiljaa ajettaessa epätasaisella alustalla elikkä auto kallistelee jonkin verran.Takuuvarma naksahdu kuuluu, kun auto on ollut paikallaan ja lähden peruuttamaan ja samalla käännän autoa.Ääni ei kuulu välittömästi liikkeelle lähdettäessä vaan on liikkunut jonkin matkaa.Autolla oli ajattu n. 10000 km, kun havaitsin äänen.Edellisessä Lagunassa oli sama ongelma ja Renaultin huollossa ei osattu sanoa syytä moiseen vaan totesivat vain äänen.Ääntä ei saa välttämättä tulemaan joka kerta, mutta päivänmittaan se esiintyy kuitenkin.Ensimmäinen Laguna oli 2002 mallia ja toinen on nyt puoli vuotta vanha ja kummatkin on hankittu uusina.Mielestäni ääni liittyy jotenkin etupään kallistuksenvakaaja systeemiin tai mahdollisesti ojauslaittesiin.
Edellinen auto tarkastettiin ja ilmoitettiin olevan kunnossa ja äänen lähdettä ei löydetty.Kiusallinen pikku ongelma, jonka vaimokin on pannut merkille vaikka ei autoista isommin ymmärrä.

  
  • Minulla samanlaisia kokemuksia. Omani on vm. 2002 ja vika oli paremmin kuultavissa pakkasella. Kun kevät tuli ja lämpötila nousi ei ääntä kuulunutkaan enää niin selvästi. Eikä sitä aina saa aikaiseksi vaikka yrittäisi.

    Oman autoni etupään on tutkinut myös maahantuoja eikä ne löytänyt mitään vikaa. Pitää siis kai uskoa, että autossa ei ole mitään vikaa ja antaa äänen kuulua :frowning: Eikä minulla ainakaan kuulu missään muussa tilanteessa kuin hiljaisessa vauhdissa käännettäessä ja silloin pitää ajaa jostain kuopasta/suojatienkorotuksesta tms. että saa äänen aikaan.

    Omassani myös ikävä "ominaisuus" joka on pientä nykimistä, kun ajaa tasaisella pintakaasulla, tasaisella tiellä ja kierrokset noin 2000. Tätäkin on tutkittu ja vielä tutkitaan, mutta ei meinaa vikaa löytyä. No vika on sellainen ettei kaikki edes sitä huomaa, mutta kun itselläni on uudesta asti ollut ja ilmaantui vasta noin 2v vanhana, niin vähän häiritsee.

    Pitää sanoa, että se mitä olen maahantuojan kanssa joutunut tekemisiin, niin saavat kyllä kiitettävän arvosanan! Bilialle saisivat tehdä jotain, koska pilaa paljon merkin mainetta ala-arvoisella toiminnallaan.

      
  • Tuo nykiminen pintakaasulla 2000 kierroksen paikkeilla on myös äidin Lagunassa, joka taitaa olla vm. 1999.

    Selvimmin sen tuntee esim. kakkosella kiihdytettäessä 1500:stä ylöspäin siinä 2000 kohdalla nykäsee pari kertaa. Toinen on vakionopeusajossa, esim. 50 km/h nelosella tuntuu jatkuvaa pikkunykimistä. Ei tunnu ratissa, ei kuulu äänissä... perstuntuma kuitenkin sanoo, että veto heijailee pehmeää aaltomaista liikettä puolenkymmenen lyhyen nytkäyksen sarjoissa ja pitäen sen jälkeen lyhyen (noin sekunnin) tauon.

    Tuo voi kuitenkin olla moottorinohjaukseen liittyvää nykimistäkin. Ehkä palotapahtumaa säädellään ON/OFF, jos palaminen kävisi epätäydelliseksi kovin pienillä täytöksillä tai jos ohjausboksi tulkitsee kevyen kaasunkäytön moottorijarrutukseksi. Ikävä kuitenkin, että sen nykimisen tuntee... tosin mahtaisiko suurin osa kiinnittää moiseen huomiotakaan. Minä nyt vaan satun olemaan paranoidi yksilö. Brittiautot luovat sellaisia piirteitä omistajiinsa.

    Naksahtelua en ole kyseisestä Lagunasta kuullut. Kyseessä on lisäksi tuo Lagunan vanhempi generaatio (ilman Microsoft-nappia).

    [whiic muokkasi tätä viestiä 01.06.2004 klo 20:45]
      
  • Tämän lievän nykimisen olen pannut myös merkille ja lähinnä se ilmenee vakionopeussäädintä käyttettäessä ja tasasella tiellä.Tuntuu niinkuin olisi talutushihnassa kiinni.Johtunee kai nopeuden hieman vaihdellessa ja polttoaineen syöttöä ei ole saatu niin tasaiseksi etteikö se tuntuisi hieman "selkänojassa".Kyydissä olleet eivät ole kiinnittäneet tähän ilmiöön huomiota.Mikäli olette matkustaneet Pendoliinolla niin menossa on paljon samankaltaisuutta, mutta ainoastaan vakionopeudensäädintä käytettäessä.
    Mitä tähän naksahteluun tulee, niin olin Raisiossa ko. auton merkkikorjaamossa ja ääni todettiin yhdessä huoltoneuvojan kanssa.Hän antoi uskottavalta kuulostavan selityksen ja oli sitä mieltä, että ääni tulee etujousituksen yläpään kiinnityksestä, jossa on laakeri joka aiheuttaa äänen.Tilannetta seurataan.Olisi mielenkiintoista nähdä nämä komponentit joista äänen pitäis aiheutuman.Mitään toimenpiteitä ei toistaiseksi tehdä.

      
  • Lainaus:
    01.06.2004 klo 17:36 Laguna II kirjoitti
    Minulla samanlaisia kokemuksia. Omani on vm. 2002 ja vika oli paremmin kuultavissa pakkasella. Kun kevät tuli ja lämpötila nousi ei ääntä kuulunutkaan enää niin selvästi. Eikä sitä aina saa aikaiseksi vaikka yrittäisi.

    Oman autoni etupään on tutkinut myös maahantuoja eikä ne löytänyt mitään vikaa. Pitää siis kai uskoa, että autossa ei ole mitään vikaa ja antaa äänen kuulua :frowning: Eikä minulla ainakaan kuulu missään muussa tilanteessa kuin hiljaisessa vauhdissa käännettäessä ja silloin pitää ajaa jostain kuopasta/suojatienkorotuksesta tms. että saa äänen aikaan.

    Omassani myös ikävä "ominaisuus" joka on pientä nykimistä, kun ajaa tasaisella pintakaasulla, tasaisella tiellä ja kierrokset noin 2000. Tätäkin on tutkittu ja vielä tutkitaan, mutta ei meinaa vikaa löytyä. No vika on sellainen ettei kaikki edes sitä huomaa, mutta kun itselläni on uudesta asti ollut ja ilmaantui vasta noin 2v vanhana, niin vähän häiritsee.

    Pitää sanoa, että se mitä olen maahantuojan kanssa joutunut tekemisiin, niin saavat kyllä kiitettävän arvosanan! Bilialle saisivat tehdä jotain, koska pilaa paljon merkin mainetta ala-arvoisella toiminnallaan.

    Kävin Olarin Biilialla kyselemässä olisikko heillä kokemusta naksahtelu ongelmaan, mutta totesivat ettei kukaan ole valittanut asiasta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit