Automaattivaihteistot

11 kommenttia

Olen tässä hetken yrittänyt löytää webistä huonolla menestyksellä selitystä sellaiseen asiaan, että miten eroavat esim VAG-konsernissa (Audi) Tiptronic ja Multitronic automaattivaihteistot. Lisäksi VW/Audi/Skoda/Seat ovat esitelleet uuden ja mullistavan DSG:n, joka perustuu ilmeisesti kahteen kytkimeen ja nopeuttaa täten vaihtotapahtumaa huomattavasti. Perustuuko tämä uusi DSG jotenkin edellä mainittuihin tekniikoihin?

Ilmeisesti Multitronic on myös samaa tekniikkaa kuin esim. Nissanin
käyttämä CVT-M6 vaihteisto?

- Olikohan tässä "kysymyksessä" mitään tolkkua.. :ashamed:

[Luke-77 muokkasi tätä viestiä 19.05.2004 klo 23:03]
  
  • Tiptronic on tavallinen, käyttäjästään oppiva, käsivalintamahdollisuudella toteutettu automaattivaihteisto.

    Multitronic on portaaton, myös käsivalinnalla varustettu 'variaattori'tyyppinen vaihteisto.

    DSG on automatisoitu kaksoiskytkin vaihteisto, jossa on nimenomaan nuo kaksi kytkintä, vaihteen ollessa valittuna toinen vaihde on jo 'päällä', mutta sen kytkin avoinna, vaidettaessa se kytkeytyy päälle nopeammin kun toinen kytkin irrottaa edellistä pykälää.

      
  • Lainaus:
    19.05.2004 klo 23:03 Luke-77 kirjoitti
    Ilmeisesti Multitronic on myös samaa tekniikkaa kuin esim. Nissanin
    käyttämä CVT-M6 vaihteisto?


    Molemmat variaattoreita. Multitronicissa voima välittyy lamelliketjulla ja tuossa nissanin tekeleessä hihnalla.

      
  • Onko tuo VAG:n Tiptronic sitten "vanhaa tekniikkaa" vai mitä?

      
  • Lainaus:
    21.05.2004 klo 14:34 Luke-77 kirjoitti
    Onko tuo VAG:n Tiptronic sitten "vanhaa tekniikkaa" vai mitä?


    No... Vanhaa ja vanhaa, toimivaa ainakin.

      
  • Lainaus:
    21.05.2004 klo 14:38 Mie Ite kirjoitti
    Lainaus:
    21.05.2004 klo 14:34 Luke-77 kirjoitti
    Onko tuo VAG:n Tiptronic sitten "vanhaa tekniikkaa" vai mitä?



    No... Vanhaa ja vanhaa, toimivaa ainakin.


    Hmm.. Lähinnä kiinnostaa erot/hyödyt/haitat verrattuna tuollaiseen variaattorilaatikkoon. Onko niiden käyttäytymisessä/ominaisuuksissa minkälaisia eroja?

    - Kyselyiässä.. :sunglasses:

      
  • Multitronicissa ei tunnu 'vaihteita' ollenkaan, veto on kuminauhamaista. Tiptronicci toimii kuten mikä tahansa automaatti, viis pykälää etiäpäin ja pakki. Ei sen kummempia siitä oikein osaa kertoa, paitti se käsivalinta joka on (imo) turha. Automaatti on automaatti, sitä tartte käsin sotkea...

    Tiptronic kestää enemmän vääntöä, joten multitroniccia ei saa isompiin diesel koneisiin ja nelivetoihin.

      
  • Lainaus:
    21.05.2004 klo 16:05 Mie Ite kirjoitti

    Tiptronic kestää enemmän vääntöä, joten multitroniccia ei saa isompiin diesel koneisiin ja nelivetoihin.


    Olen kuitenkin ymmärtänyt, että tuollainen Multitronic vaihteisto olisi parempi vaihtoehto ns. pienimoottoriseen autoon, eli se tasaisi tuota tehon puutetta. Kuitenkin VAG käyttää pikkumoottoreissa Tiptronicia, onkohan se sitten kustannuskysymys vai onko siihen sitten myös jokin tekninen selitys?

    :sleepy:

      
  • Kävin tuossa menneellä viikolla pruuvaamassa Audi A 3:sta ja Tiptronicia ja ei yhtään hassumman oloinen.Pykäliä on peräti kuusi kappaletta ja automaatilla vaihtaminen sujui mallikkaasti samoin kuin itse tökkimällä.Itse vaihtamisella kai saa kuvitella ajavansa Formulaa, en näe siinä oikein muuta ideaa, mutta onhan se kiva joskus vähän leikkiä.Nämä kuusi vaihteiset eivät ole läheskään yhtä kovia bensasyöppöjä kuin perinteisemmät neli vaihteiset.Volkkarilta löytyy uudesta Golfista 1,6 koneen kanssa samanlainen kuusi pykäläinen.Seuraavsta autostani tulee ilomeisesti löytymään ko. vaihteisto.En tiedä onko muilla valmistajilla vielä samanlaista.Opelilla on viisi vaihteinen Easytrinic uudessa Astrassa.Corsassa olevaa olen kokeillut, enkä ihastunut siihen.Oli jotenkin "tökkivä".

      
  • Lainaus:
    21.05.2004 klo 16:05 Mie Ite kirjoitti
    Multitronicissa ei tunnu 'vaihteita' ollenkaan, veto on kuminauhamaista.


    On se vaan veikeä tunne, kun itsekin kerran kokeilin A4 Multitronicia. Kun vertaa perinteiseen automaattiin, tuntuu oudolta kun Multitronicissa kierrokset jää kiihdytyksessä tappiin, ja auto vain jatkaa kiihtymistä ilman vaihteiden vaihdon normaalia tunnetta ja kierrosten tippumista vaihteiden välillä.

    Tuosta samasta ilmiöstä johtuu myös se, että tuntuu kuin Multitoric ei kiihtyisi nopeasti (vaikka numeroissa niin onkin), ei tule sitä perinteisen automaatin vaihteiden vaihto tunnetta.

      
  • Lainaus:
    31.05.2004 klo 16:03 ranskalaisella ajava kirjoitti
    Kävin tuossa menneellä viikolla pruuvaamassa Audi A 3:sta ja Tiptronicia ja ei yhtään hassumman oloinen.Pykäliä on peräti kuusi kappaletta ja automaatilla vaihtaminen sujui mallikkaasti samoin kuin itse tökkimällä.Itse vaihtamisella kai saa kuvitella ajavansa


    Oliko audi 1.6 vai 2.0 FSI koneella?

      
  • Lainaus:
    04.06.2004 klo 14:31 Luke-77 kirjoitti
    Lainaus:
    31.05.2004 klo 16:03 ranskalaisella ajava kirjoitti
    Kävin tuossa menneellä viikolla pruuvaamassa Audi A 3:sta ja Tiptronicia ja ei yhtään hassumman oloinen.Pykäliä on peräti kuusi kappaletta ja automaatilla vaihtaminen sujui mallikkaasti samoin kuin itse tökkimällä.Itse vaihtamisella kai saa kuvitella ajavansa

    Oliko audi 1.6 vai 2.0 FSI koneella?

    Audi A3 oli 1.6:nen ja 102 hv:nen.Volkkarilla on myöskin kuusi vaihteinen ja sen saa 102 ja 115 hv:een FSI:n.Loppu kesästä saavat tänne Aurajoen rantamille Golfin jossa olis ko. vaihteisto.Volkkari-korjaamon vaihteistoasiantuntija ei uskaltanut 100 %:sti sanoa onko vaihteisto sama kuin Audissa, mutta todennäköisesti on.Dieseleihin tarjoavat vain DSG-vaihteistoa

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit