Avensiksen konerikot itä-bensan syyta??

3 kommenttia

Onko kellään kokemusta asiasta?
Kaakkois-Suomen Toyota-myymäläthän eivät tehneet takuukorjauksia, jos autoa oli tankattu, tai siinä oli kaytetty rajan takaa tuotua poltoainetta.

Itsellä on 04-mallinen 2.0L aut. Avensis ja tankkailen Pietarista ostettua Nesteen bensaa. Nyt on 7000 km:n jälkeen on meno alkanut tuntua hieman "nuhaiselta" ja bensaakin kuluu noin 14 L vaihtelevassa ajossa... Kunnolla kiihdytettäessä tuntuu myös pientä nykimistä.

Joten jos teillä jollakin on asiasta kokemuksia, ottaisin kommentteja mielelläni vastaan, kiitos!

  
  • 14 litraa vaihtelevassa ajossa ? Eiköhän olisi syytä käydä pajalla.....

      
  • Ota lämpötunnistin irti, sylinterikannesta syyläriin päin toinen tunnistin. 2-3 napainen. Tsekkaa yleismittarilla sen ohmiluku, jos ei mitään se on sökö. Tilaa Motonetistä € n. 9,- uuden ja työnnä paikoilleen sekä sokka. Voit toki viedä huoltoon, maksat samasta hommasta ehkä € 300,- .
    Polttoaineenkulutukseen ei vaikuta se mistä maasta bensa on ostettu, korkeintaan katalysaattori menee toimintakyvyttömäksi, ja sen ne huomaa katsastuksen päästömittauksessa heti. Jos olet tankannut Viipurin Nesteellä lyijytöntä ei ole huolia, sama tavara se on kuin meilläkin, mutta paljon halvempaa.

      
  • Valitettavsti Venäjän puolella myytävä nesteen bensiini ei ole samaa tavaraa kuin Suomalainen. Neste (Fortum) sekoittaa Venäjällä venäläiseen raakabensiiniin oman lisäaineensa. ELI ET SAA SAMAA POLTTOAINETTA VENÄJÄN NESTEELTÄ KUIN SUOMESTA.
    Sitten auton toimivuuteen. Monien valmistajien, kuten oletettavasti toyotankin ohjekirjasta löytyvät polttoaineelle asetettavat vaatimukset joissa todetaan, että polttoaineen on oltava tietyn ( EU) normin mukaista. Nesteen Venäjälläkin myymä polttoaine täyttää nämä normit (?) Muiden ( venäläisten) jakeluasemien polttoaineen normien mukaisuudesta ei ole mitään takuita, joten on sinänsä ymmärrettävää, että autojen maahantuojat suhtautuvat hieman nihkeästi takuukorjauksiin. Tosin mielestäni auton maahantuojan on todistettava, että vika johtuu nimenomaan normien vastaisesta polttoaineesta ( Polttoaineesta näyte joka tutkitaan ). Sinänsä sillä missä maassa auto tankataan ei pitäisi olla mitään väliä jos tankkiin laitettu aine on normien mukaista.

    Väärä polttoaine voi mm olla todelliselta oktaaniluvultaan liian alhaista ja voi sisältää lyijyä, rautaoksidia yms kivaa joka karstoittaa moottoria, katalysaattoreita, lambdatunnistimia ja sytytystulppia.
    Eli kyllä se moottoririkkokin on mahdollinen itäbensiiniä käytettäessä, mutta ei kuitenkaan kovin todennnäköinen ainakin jos olet käyttänyt vain nesteen bensiiniä.

    Käy ihmeessä näyttämässä autoasi merkkiliikkeellä, mieluiten ei kuitenkaan ihan rajan pinnassa, niin eiköhän se vika löydy ja korjata takuuseen ilman mukinoita.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit