Auton katon eriste

2 kommenttia

Onko tietoa henkilöauton katon eristeestä; sen rakenteesta ja korjausmahdollisuuksista järkevillä kustannuksilla?

Minulla on vuoden -98 Vectra Sport, joka tähän asti on ollut tyydyttävän hiljainen, mutta pari viikkoa sitten rupesi aika yhtäkkiä kuulumaan kumisevaa ääntä katosta, kun ajoin epätasaisuuksien yli.
Kun laittaa oven kiinni, kaikuu sisällä yms.

Sisäkatto tuntuu keskeltä vähän epätasaiselta, ja ulkoa kun painaa "vahauspainovoimalla", katto antaa vähän periksi ja vähän narisee.

Olisiko katon eriste haurastunut, ja irronnut, murentunut esimerkiksi kun olen painanut liian lujaa kattoa vahatessani.

Onko kokemusta vastaavanlaisesta?

Voiko katon eristettä korjata kohtuukustannuksin, ja missä pääkaupunkiseudulla?
Pitääkö koko sisäkatto irrottaa korjauksen ajaksi, vai onko mahollista esimerkiksi ruiskuttaa eristettä pienen reiän kautta, kuten kun laitetaan talojen välikattojen päälle eristettä?

Kyllähän ääniin tottuu :frowning: , ja rahalla saisin uuden auton, mutta jos ratkaisuja löytyy, niin ottaisin kiitollisena vastaan neuvoja.

(Lisäys 30.7. klo 16: Tallentui väärään aiheluokkaan, piti olla "Autotekniikka", mutta miten saan viestin siirrettyä?)


[Bummi muokkasi tätä viestiä 30.07.2004 klo 16:15]
  
  • Autopelti on yleensä 0,75 mm , ehkä on menty tämän allekin. Katto ja konepelti ovat ovien ohella laajempia pintoja jotka herkästi saa kädellä painettua lommolle. Katossa ei liene kummempia jäykisteitä muutoin kuin farkkumalleissa, koska muuten kuulisi kumiseva ääni ajossa kun pelti myötäilisi.
    Pelti menee myös Saksassa lommolle esim. kovan raekuuron aikana.

    Sisäkaton liimaukset voivat pettää, sillä seurauksella, että päästää ääntä läpi ja voi ruveta roikkumaan.
    Käy lähimmällä autoverhoilijalla, he tietävät miten korjata sisäkatto.

      
  • Jos kattosi eriste/verhoilu on irronnut katosta, ensijaisesti suositelen verhoomolla käyntiä. Jos olet uhkarohkea, etkä pelkää seurauksia, voit kokeille temppua jonka minä tein nuorena miehenä. Ostin apteekista ruiskun ja siihen mahdollisimman suuren neulan. Vedin ruiskuun tuoretta ohutta kontaktiliimaa, painoin neulan katoverhoilun läpi ja ruiskutin liimaa jonnekin. Se muuten onnistui, mutta en enää tohtisi kokeilla.
    Apteekin ruiskut ovat moneen liimaukseen käteviä, olen mm. liimannut irronneen ratin verhoilun pikaliimalla. Siis tapaus, jossa ratin pehmeä osa oli irronnut varsinaisesta rungosta ja pyöri rungon ympärillä rannetta vääntäessä. Hieman hirvitti etukäteen miten tämä pehmo-osa reagoi liimaan, muuta homma onnistui nätisti. Kaikkea on tullut kokeiltua yli 30-vuotisen autoilu-uran aikana, mutta korostan kuitenkin että aina on olemassa riski että verhoilu ja liima eivät olekaan toisile sopivia ja pahimmillaan liima liottaa verhoilua.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit