Mikä on (seuraavassa autossamme, kuulemma, oleva) vakionopeudensäädin? Kuinkahan se toimii missäkin tilanteessa; kiihdytys, hidastus jne.?
Lieneekö amatöörin varminta kytkeä mokoma päältä?
Kustakaan mistäkään en ole (ennen tätä?) löytännä opastusta.
Ukkokin sanoo pöljäksi.
Jarrua tai kynkintä painettaessa se kytkeytyy pois päältä. Autosta/säätimestä riippuen voi nopeutta lisätä itse säätimestä tai ihan normaalisti kaasulla.
Ei ole vaikea laite, mutta eihän se päälle mene jos ei laita.
Vakionopeudensäädin pitää autosi vauhdin sellaisena kun haluat. Voit katsella esim. maisemia, ajamiseen ei tarvitse enää kiinnittää huomiota. Digitaalisessa säätimessä kannattaa asettaa ennen käynnistystä esim. 80km/h, jolloin auto käynnistyksen jälkeen kiihdyttää auton haluamaasi nopeuteen. Säädin myös tunnistaa muun liikenteen ja soljuu mukavasti autojen seassa. Kaistanvahdot joudut kuitenkin tekemään itse, ellei autossasi ole integroituna satelliittipaikkanninta. Jarrutuksissa(jarrupoljin) vauhti hidastuu. Kiihdyttäessä vauhtisi kasvaa. Tämä laite on juuri amatööreille tarkoitettu, sillä tarkoitushan on tehdä ajamisesta mahdollisimman rentouttavaa.
Pitkillä matkoilla vakionopeudensäädin on aivan mahdottoman hyvä vekotin. Kiihdytät auton sopivaan matkanopeuteen ja sitten nappia painamalla annat käskyn "säilytä tämä nopeus". Helppoa ja mukavaa!
Vakionopeussäädin on auton parhaimpia varusteita, itselläni on jo kolmannessa autossa vakionopeussäädin ja nykyisestä antaisin mieluummin pois automaattivaihteiston kuin säädintä. Kun säädin on päällä, huomaat hyvin kuinka epätasaisella nopeudella monet ajavat, mutta hyvissä olosuihteissa saat ajaa pitkään koskematta lainkaan kaasupolkimeen.
Aiemmissa viesteissä kuvattua ominaisuutta, joka ottaa huomioon muun liikenteen on vain harvoissa autoissa, eikä se ominaisuus tule autoon kuin erikseen ja isolla rahalla.
Kokeile ennakkoluulottomasti esim moottoritiellä niin huomaat kuinka rentouttavaa on ajaa koskematta kaasuun.
Vakionopeussäädin on säästänyt minut monilta ylinopeussakoilta, koska autot ovat niin hiljaisia, ettei korvakuulolla pysty pitämään ainakaan nopeuksia 30-60 km/h. Totuttele vaan käyttämään sitä heti kun saatte uuden autonne, sen käytöstä tulee refleksi hyvin nopeasti eikä sen käyttöä tarvitse enää ajaessa miettiä. Turvallisuus parantuu myös sen ansiosta, ettei tarvitse vahtia nopeusmittaria, voi seurata liikennettä.
Tyhjällä tiellä tietenkin hieno kapistus. Ainakin täällä etelässä kuitenkin on liikennettä sen verran runsaasti, että aparaattia saa olla yhtenään kytkemässä päälle tai pois. Lisäksi, tyhjälläkin tiellä ottaa nuppiin se, että nopeusrajoitukset vaihtelevat samalla tiellä satasesta kuuteenkymppiin tämän tästä. Useammasta satasen tiellä olleesta 80-alueen risteyksestä ajoin viime viikonloppuna säätimen kanssa 115-120 mittarissa läpi, joten virkavalta olisi asiasta varmaankin riemastunut ja onnitellut oikein kirjallisesti.
Peräkärryä vetäessä haitat pienenevät ja hyöty lisääntyy.
Nurinasta huolimatta, suosittelen. Maksoikin asennettuna vain 150 .
kattele sitten opatuskirjasta kun joskus sitte autonne saatte
Vakionopeudensäädin on vaarallinen, kaverini äiti ajaa jalat ristissä (hetkellisesti, kun halusi näyttää vakionopeudensäätimen hyödyn).
Toivottavasti muut eivät tee mitään vastaavanlaista.