Hurja kulutus !?

8 kommenttia

Tänään oli tilapäisesti käytössä Toyota..?..hmm..taisi olla Starlet, jotain vm. 2000 kai, aika uusi 1,4 l koneella, mittarissa 94 tkm. Lupasin palauttaa auton täyteen tankattuna. Pääkaupunkiseudulla ja enimmäkseen kehäteitä vitosella tuli trippimittariin 301 km. Tankkauksen jälkeen meinasin lentää p****lleni! 27 l oli kulunut tällä pikku tirrikalla. Bemarillakin ajoin yli 500 km tällä määrällä eikä tarvinnut pihdata. Jetta dieselillä se legendaarinen € 20 dieseliä 600 km ajoa, siis kaupungissa.

Miten pieni idän ihme voi kuluttaa noin paljon bensaa?

  
  • Tuliko painettua reilusti kaasua, kun riisikupissa ei muuten tehot riitä?

      
  • Autossa on jotain vikaa tai sitten tankki ei ollut täynnä kun sait tähtösen käyttöösi. 8l/100 km (siis 24 l) vielä menettelisi.

      
  • Tankki oli piripinnassa kun sen sain, joten litraluvut ovat siltä osin oikeat.
    Matkat Espoo-Kerava-Espoo 80-100 km/h, normaalia ajoa, kone veti puhtaasti minkä veti. Taas Kehäteitä sinne tänne, jonkun verran ruuhkaa, ei mitään ihmeellistä. Näin yhtäkkiä tuntui kulutus tosi suurelta kun vain on ajanut ja tankannut dieselautoja, vasta nyt ajettuani käytännön liikenteessä bensa-autolla huomaan kuinka paljon ne kuluttavat. Tämä Starlet pitäisi vielä olla joku säästäpossu ilmeisesti.

    Olihan minulla Challengeri, mutta asennoiduin aina siten, että tankki on tyhjä kun olin käynyt esim. Helsingissä tai jossain pörräämässä, 7,2 l ja n. 440 hv antoi aivan eri vastineen kulutukselle ja sen ymmärsi ja hyväksyi.

    Toisaalta myytyäni sen Saksasta tuomani 530 D farkun naapurilleni, ei hänkään taas uskonut kulutusta. Oli ajanut Joensuuhun ja soitti minulle, näyttääkä tankki väärin kun se on vielä puolivälissä. Ei hänkään tajunnut kuinka vähän iso diesel taas kuluttaa. Käytännön erot näyttävät olevan huomattavat, jotenkin paljon suuremmat kuin lehtien testeisä numeroina luettuna. Muistan aina kun kerran oli Audi 100 diesel, tankki 80 l, maantiekulutus 4,6. Joten tankillisella 1740 km! Repikää siitä huumori.

      
  • Uskoisi Starletin viedä maantiellä alle kuuden. Mikä siinä oli oikeasti vikana?

      
  • Lainaus:
    23.09.2004 klo 21:27 SixPack kirjoitti
    Näin yhtäkkiä tuntui kulutus tosi suurelta kun vain on ajanut ja tankannut dieselautoja,


    Selvisihän se syy. Kiiselimihillä kun ei oo kuin kax asentoa kaasupolkimessa; "Liikennevaloasento" ja "Mustaa savua asento". Pensavehkeissähän toi kaasupoljin on ikkänkuin analoginen. :grin:

      
  • Lainaus:
    24.09.2004 klo 18:45 irq16 kirjoitti
    Lainaus:
    23.09.2004 klo 21:27 SixPack kirjoitti
    Näin yhtäkkiä tuntui kulutus tosi suurelta kun vain on ajanut ja tankannut dieselautoja,

    Selvisihän se syy. Kiiselimihillä kun ei oo kuin kax asentoa kaasupolkimessa; "Liikennevaloasento" ja "Mustaa savua asento". Pensavehkeissähän toi kaasupoljin on ikkänkuin analoginen. :grin:

    Samalla selviää sekin, että dieselillä voi ajaa vaikka vain ajamisen ilosta. Ei tarvitse seurata polttoainemittaria joka silminnähden liikkuu tyhjää kohti bensa-autossa, tietäen vielä, että rahalla saa vähemmän vastinetta pumpulla tankatessa. Ajatus tuntuu sikäli hölmöltä, miksi maksaa polttonesteestä 30-35 centtiä enemmän joka litralta kun vielä sillä litrallakaan ei pääse kuin puolet siitä matkasta millä diesel litralla!
    Nykydieselillä on muutenkin mukava jättää suuretkin laiskanoloiset bensa-autot kiihtyvyydessä.
    Musta savuvana joka joskus näkyy vanhoissa dieselautoissa, kielii syöttöpumpun seoksen ruuvaamisesta liian rikkaalle säädölle. Vanhoissa dieselissä tämä on nopea ja helppo tapa lisätä tehoa.

      
  • Ei se LIIAN rikkaalla ole, jos tahdotaan maksimaalista tehoa. Vaikka noen määrä kasvaa niin ei se tarkoita, että ruiskutettu diesel jäisi palamatta... ainoastaan sen huonommin palava osa jää palamatta. Ja jos seos on säädetty rikkaalle niin ajaa pintakaasulla. Ei se silloin ole enää rikkaalla, koska diesel säätää seosta eikä ilman määrää.


    Visailu: mikä tästä on kulkenut? www. [poista tämä välistä] dieseltruckresource.com/pics/data/500/19542smoke5-med.jpg

    Vastaus:
    www. [poista tämä välistä] dieseltruckresource.com/pics/data/500/19542smoke7.jpg

    www. [poista tämä välistä] dieseltruckresource.com/pics/data/500/19542Dyno2-med.jpg <--- tuossa on dynokäppyrä joka on aika karua luettavaa

    OK. Näemmä linkkiä klikkaamalla seuraamalla ei pääse kuviin, joten jos joku välttämättä haluaa: copypaste URL osoiteriville. Jouduin poistamaan linkit käytöstä hieman raa'asti. ^__^

    [whiic muokkasi tätä viestiä 25.09.2004 klo 20:18]
      
  • Mites normaalia on seuraava:

    Ford Mondeo 2,5 V6 GT Farmari automaatti (vm2000, 170hv); keskikulutus 17-18 litran välillä riippumatta siitä missä ajoi (kaupunki tai maantie), normaalisti tankillisella pääsi n.350km. Yhden kerran muistan päässeeni "rauhallisella ajolla" maantiellä 14,5 litran hujakoille??!!!

    Ennen kuin ruvetaan kyselemään millaisesta ajosta on kyse -> suurimmaksi osaksi kaupunki ruuhka työmatkaliikennettä espoossa.

    Seuraavaksi mainittakoon että seuraava auto oli Volvo V70 2,4T automaatti (vm2001, 200hv), jolla aivan samassa ajossa keskikulutus oli 11-12litraa sadalla!!!!

    Tällä hetkellä alla Mazda6 2,3 GT farmari manuaali (vm2004, 166hv), jolla samassa ajossa kulutus 11 litraa sadalla!

    Siinä sitä voi sitten miettiä että missävamistettu ja minkälainen tekniikka on taloudellisinta (siis tietysti juuri tuontyyppisessä ajossa)!!!

    [- - - - - muokkasi tätä viestiä 25.09.2004 klo 21:56]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit