Onko dieselöljyissä eroja?

2 kommenttia

Hankin uuden auton dieselinä, jonka vuoksi kiinnostaa tietää, onko eri ketjujen välillä eroja löpössä. Bensoissa eroja on ollut selkeästi TM:nkin tekemien testien mukaan, mutta mites dieselöljyissä. En muista ainakaan bensatestiä vastaavaa testiä nähneeni.

Onko kenelläkään tietoa em. asiasta

  
  • ... niin.. tiedustelet onko dieselöljyissä eroja, mutta tekstissä puhut löpöstä (=lue polttoöljy)?? Näin päästään varmaan asiaan, uskoisin että tiedustelet diesel polttoaineesta. Vuosia sitten oli joku testi jossa puhuttiin polttoaineen kuivuudesta (huonosta voitelevuudesta) ruiskutuspumpun ym. osalta. Silloin todettiin Teboil polttoaine muistaakseni parhaaksi sen "öljyisyyden" vuoksi. Itsellä 3:s Ave (taksi) jokaisesta korjattu ruiskutuspumppu (nykyisestä 30t/km ja 100t/km) eli jo kahteen kertaan. Onneksi takuuseen (meinaan hintaa tulee hommalle joku 2-3000eur). Syynä kuulemma jonkin akselin jääminen jumiin. Tyyppivika. Suositeltu Toyotan puolelta lisäämään pari dl 2T-öljyä tankkauksen yhteydessä polttoaineen sekaan. Tämä erityisesti talvilaadun aikana. Näin olen tehnyt, vielä varmaa sen antamaa suojaa pumpulle en tiedä - keväällä olen "viisaampi" tässä asiassa. Itse olen tankannut aina Neste. v:sta-85 (140t/km/v. eli jokseenkin aika paljon.

      
  • Jep, kannattaa lisätä. Olen vuosikausia käyttöautoissani käyttänyt silloin tällöin talvella nimenomaan punaista 2T-öjyä, n. kahvikupillinen naftan sekaan. Sininen 2T-öljy värjääkin dieselpolttoaineen punaiseksi, eli polttoöljyn väriseksi, löpöksi. Jotta ei vahingossa onkelmia, niin varmuuden vuoksi tätä kelkkaöljyä sitten, joka sylintereissä palaa sitten puhtaasti.

    -60 luvulla heitettiin kuorma-autojen tankkiin kupillinen moottoriöljyä samoista voitelusyistä. Kohdallani ei ole kertaakaan sattunut ongelmia dieselpumpun kanssa. Kilometrejä on dieseleillä n. 1,3 Mio ja bensa-autoilla n. 300.000 tkm.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit