Ostin uuden Focus farmarin 1.6 Ti-VCT moottorilla. Moottorissa on muuttuva nokka-akseleidenajoitus ja sen mukana pitäisi tulla hieman suurempi teho ja ainakin maantieajossa pienempi kulutus.
Nyt on ajettu 1600 km ja auto jäi huoltoon... Autossa oli muutamia murheita, joita pyysin tutkimaan. Polttoaineen kulutus oli yksi - speksien mukaan lukemat ovat 5.1 / 6.4 / 8.7. Minulla kulutus on ollut välillä 8 - 8.7 ajossa, joka vastaa aikaisempien autojen kokemusten perusteella "yhdistettyä" ajoa. Suurin osa murheistani kuitattiin vähätellen auton normaaleiksi ominaisuuksiksi. Kulutuksen suhteen väitettiin, että asialle ei tehty mitään ja asentajan koeajossa kulutus oli 6.1 !!! Kuulemma vika on ollut ajotavassani. En jaksanut väitellä vaan ajattelin, että jos homma on nyt hoidossa, niin sopii minulle. Ehdin 1 km päähän, kun moottorin varoitusvalo syttyi palamaan. Takaisin huoltoon ja auton vikadiagnostiikka kertoi vian olevan nimenomaan VCT komponenteissa. Nähtäväksi jää korjaantuuko vika taas tekemättä yhtään mitään - ilmeisesti olettavat etten kykene loogiseen ajatteluun.
Kysynkin teiltä arvoisat automiehet/-naiset, onko jollain kokemusta tästä moottorista. Vaatiiko se pitkän sisäänajovaiheen, kuten huollossa väitetään? Kuinka pitkän ja päästäänkö ilmoitettuihin kulutuslukemiin? Aikaisemmissa autoissani asia ei ole tuottanut mitään ongelmia. Moottori on muutenkin oudon vaisu. Pyydän kommentteja - en ilmeisesti puhu huollossa täsmällisillä Ford termeillä, kun asenne on niin vähättelevä.
Sama vika.. Omallani on ajettu vasta reilut 1000 km, mutta
lukema pyörii siinnä 8 L molemmin puolin. Auto kävi juuri ko.
syyn takia huollossa, mutta mitään ei löytynyt.
Meillä ajo on pääasiassa kevyellä kuormalla 80-90 km/h tasaista
maantieajoa. Aiemmilla samankokoisilla moottoreilla varustetuilla
Opelilla ja Citroenilla kulutus vastaavassa ajossa on ollut 6,1-6,3 L,
molemmilla hieman alle tehtaan lupaaman keskikulutuksen.
(Samassa suhteessa Fordin kulutuksen pitäisi olla maksimissaan
noin 6 L/100 km)
Kaupunkiajossa kulutus on ollut suurinpiirtein sitä mitä on luvattukin,
mutta maantiellä kulutus ei tipu 7,5 L alle, ei sitten millään.
Saa nähdä korjaantuuko vika, kunhan auto saadaan kunnolla
sisäänajettua, mutta jos ei niin mikäköhän on myyjän/valmistajan
vastuu moisessa tilanteessa. Nykyisillä polttoaineen hinnoilla
kuitenkin auton kulutus on hyvinkin ratkaiseva tekijä autoa valittaessa
ja nimenomaan polttoaineenkulutuksen suhteen ostaja on melko
täysin esitteiden tietojen varassa.
Uuden auton polttoaineenkulutuksesta ei kannata olla kovinkaan huolissaan. Itselläni on kulutus pudonnut tasaisesti koko ajan. Nyt autolla on ajettu 7tkm. Kulutuksen pienenemistä on odotettavissa aina 15-20tkm lukemille asti.
Ohimennen mainittakoon, että kuorma-autoissa paras veto ja pienin kulutus saavutetaan vasta noin 100tkm (!!) ajon jälkeen.
Lisäys: Auto ei ole Ford.
Autoni on nyt ollut jo kuukauden huollossa. Sain tosin sijaisauton, joten kesä ei ole sen takia mennyt pilalle. Sijaisauto on ollut Focus C-Max. Speksien mukaan sen kulutus pitäisi olla hieman suurempi kuin omalla autollani, mutta käytännössä se on ollut ainakin maantiellä selvästi pienempi. Aika kauaksi ilmoitetuista lukemista jäädään - valmistajan ilmoittamat lukemat on varmaan saatu tasamaalla tasaisella kaasulla. Testien perusteella kaikki autonvalmistajat näyttävät ilmoittavan lukemat samalla tavalla... Autonvaihdossa voi tulla ikävä yllätys, kun luulee bensalaskun pienenevän, mutta käykin päinvastoin.
Se miksi auto on vieläkin huollossa on se, että tehtaalta odotetaan uutta johtosarjaa. Jokin liitin oli viallinen. En tiedä oliko se alunperin viallinen vai hajosiko se vasta huollossa, kun liittimiä kytkettiin edestakaisin. Ehkä huollossa epäiltiin kontaktivikaa ja siitä alkoi koko rumba... pari kertaa "ehkä ensi viikon alussa jne." Nähtäväksi jää kuinka lopulta käy. Tuskin saan täyttä selvyyttä siihen mitä huollossa on oikeasti tehty. Pitää varmaan paikkansa, että muutaman tuhannen kilometrin jälkeen tilanne olisi ollut parempi. Aloin kuitenkin epäillä vikaa, kun samanlainen Focus normaalilla 1.6 moottorilla ja automaattivaihteella kuluttaa vähemmän - sillä autolla on vielä lisäksi ajettu vähemmän. Ehkä tämä Ti-VCT kärsii vielä lastentaudeista tai sitten tuotannossa on laatuongelmia. Huollossa tosin sanottiin, että tämä moottori on ollut jo käytössä jossain muussakin Fordin mallissa - en kyllä muista enää missä... (ei ollut Fiesta, Focus eikä Mondeo)
...
Käsittääkseni autonvalmistajat käyttävät yhtä ja samaa standardia, jolla mittaavat polttoainekulutuksen ja siitä tulee ne kolme lukemaa. Parisen vuotta sitten katselin vertailumielessä TM:n testien kulutuslukemia ja valmistajien ilmoittamia, minulle jäi mieleen että ihmeen hyvin ne pitävät paikkansa. Tietenkin tekniset viat ovat tietenkin eriasia.
Tuota standardia on joskus esitelty TM:kin sivuilla, ei ole pelkkää tasamaata ja myötätuulta - no rullien päällähän ne ajetaan.
Moinen standardi löytynee helposti myös hakukoneella.
Mielenkiintoista että johtonippua täytyy odotella kuukausitolkulla, eihän kyseessä ole just tullut automalli, eikös se esitelty jo syksyllä?
Kommenttini autonvalmistajien ilmoittamiin kulutuslukemiin pohjautuu viimeisimpään TM:n farmaritestiin. Siinä "vaihtelevassa maantieajossa" kaikki autot kuluttivat noin 7 litraa sadalla. Toinen ilmoittaa maantiekulutukseksi 5.1 ja toinen 6.3, mutta koeajossa molemmat kuluttavat likimain yhtä paljon. Lisäksi alkutietojen perusteella bensapihein kuluttaa eniten... Eli standardin mukaisella testillä näyttää olevan lähinnä viihdearvoa. Täytyy tutustua miten kulutustesti suoritetaan ehkä sieltä löytyy jokin selitys. Kuluttajaa tämän kaltaiset lukemat eivät palvele. Edellinen autoni oli vm. 2000 Astra - sillä pääsi normaaliajossa noin puolen litran päähän ilmoitetusta ja parhaimmillaan jopa imoitetun alle. En tiedä onko testi jotenkin muuttunut viiden viime vuoden aikana?
Johtosarjarumba saattaa liittyä maahantuojan tms. tietojärjestelmiin. Johtosarjasta katsotulla koodilla tuli väärä johtosarja - yksityiskohdat ovat hämärän peitossa. Automalli esiteltiin toisiaan viime syksynä, joten luulisi varaosalistojen olevan jo kunnossa.