Vetokoukku, kokemuksia koukuista

4 kommenttia

TM:n numerossa 12/05 on artikkeli vetokoukuista. Autotekniikan sanastossa (TM) ei esiinny vetokoukkua, vetokytkintä, sähköpistorasiaa, pistoketta jne. Aika kummallista. Vetokoukkuartikkeli on mielenkiintoinen ja selvitti aika perusteellisesti asioita koukuista. Puuttumaan jäi kuitenkin, miten irroitettavien koukkujen pikakiinnitys toimii kussakin tyypissä silloin, kun koukku on ollut esim talven yli käyttämättömänä ja sitten yritetään kiinnittää kuula paikalleen tai irroittaa se. Oma kokemukseni on, että nämä laitteet ruostuvat jumiin helposti, ellei niitä käytetä suhteellisen usein. Siitä syystä kannattaa hankkia pelkästään kiinteitä koukkuja ja käyttää kuulan suojusta.
Artikkelissa kirjoitetaan systemaattisesti käyttäen nimeä "pistoke" vaikka tarkoitetaan pistorasiaa. Ainakin tähän saakka olen ollut käsityksessä, että pistoke eli pistotulppa on se, joka työnnetään pistorasiaan, ja pistorasia on se, johon pistoke eli pistotulppa työnnetään. Autojen perässä on yleisesti pistorasia ja perävaunun aisassa johdon päässä on pistotulppa. :innocent:

  
  • Niin että mikä ruostuu ???

    Itselläni oli edellisessä autossa Kovil:n irroitettava koukku ja nykyisessä härvelissä samoin. Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia koukun kanssa vaikka se olisi vuoden takakontissa käyttämättä.

    Auton allahan ei ole kuin akselitappi johon koukku työnnetään poikittaisessa asennossa ja käännetään pystyyn jolloin se lukittuu.
    Jos koukkua nyt ei säilytä puskurissa roikkumassa kuran ja suolan armoilla...mitään ongelmia ei ole.

    Itse pidän irroitettavaa koukkua parempana, se ei ole tiellä kolhimassa jalkoja ja kuraamassa lahkeita silloin kun sitä ei tarvi. Kulkee kätevästi omassa pussissa kontissa tai säilyy tallin kaapissa.

    Molemmista koukkutyypeistä on kokemusta, eräässä aikaisemmassa autossani oli myös kiinteä koukku.

    Yksi hyvä puoli kiinteästä koukusta tosin on...se suojaa hiukan tolloilta kanssa-autoilijoilta parkkipaikoilla etteivät niin helpolla kolhi puskuria :smile:

      
  • Kyllä vaan siinä oli pistoke ym jutut sekaisin, no kait ne ajattelevat että asiat ymmärretään noinkin. Kovilin irto koukkua kehuttiin väljäksi. Sama juttu Rahikaisella, kun otin liikkeen jäljeltä käyttöön. Väljyyttä oli. Ajelin liikkeeseen ja pyysin kertomaan miksi se on väljä. Ystävällinen korjaamopäällikkö kävi tutkimassa asian ja näytti miten lukitus toimii. Se lukitus täytyy viedä loppuun asti, silloin on tiukka. Erilainen käyttää kuin aikaisempi, fixus. Irtokoukut ovat toimineet aina hyvin. Siinä kovilin mallissa muuten puuttuu turva silmukka, siihen sain vastauksen että sitä ei enää vaadita. Omituista. :wink:

      
  • Kyllä kiinteä on paras, estänyt isompia vaurioita kun törtöt on tulleet "#&%£$!* kiinni"!
    Saahan vaijerin "hirtettyä" koukkuun jos lenkki puuttuu! :sunglasses:

      
  • Omassa Audissa on tosiaan tuommoinen Kovilin irtovetokoukku. Edellinen omistaja semmoisen oli asennuttanut. Syksyllä en muistanut ottaa sitä irti, niin keväällä sai kyllä suihkutella kaikenlaista ruoste-reiskaa ja liuotinaineita kun vetokoukku oli talven aikana yhtynyt vähän happeen ja oli siten totaalisesti jumissa :smile: Parin päivän pehmittelyn jälkeen koukku lähti lopulta irti. Koukku oli tosiaan todella tiukassa kiinni... kannattaa ottaa se aina irti, kun ei käytä, tai pian siitä tulee oikeasti kiinteä malli.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit