Audi V6 jäähdytinnesteen kulutus

5 kommenttia

Mun molemmissa A6:n V6-moottoreissa (2,4 bens. ja 2,5 diesel) alkoi n. 150 tkm kohdalla kulua jäähdytinnestettä reilumman puoleisesti. Edellisestä autosta tarkastettiin kahteenkin otteeseen letkut, kiristimet, jne., mutta mitään selkeää syytä ei löydetty. Nykyiseen ei ole vielä lähdetty vikaa etsimään. Puolisen litraa pitää lisätä per 2000-3000 km.

Ominaisuus, vika?

Joskus tulee mieleen että jos olis keväällä käytetyn ison Audin sijasta ostanut uuden 40 000 eur auton, niin siinä olisi vasta ajettu 25 tkm ja takuuta kaksi ja puol vuotta jäljellä... Puolensa kaikella. :confused:

Sori, piti laittaa käytettyjen autojen keskusteluun, mutta tänne livahti...

[V6-A6 muokkasi tätä viestiä 26.09.2004 klo 11:58]
  
  • Minulla on ollut 3 kpl Audeja. Yhdessäkään ei ole tapahtunut nestehäviöitä kuvaamasi tavalla. Jos et löytänyt vuotoja tai muita selkeitä syitä, voi jo epäillä kannen tiivistettä. Mitä ne huollossa kertoivat, jos nyt yleensä sanoivat mitään kuten on tapana.

    Alumiinikannen ei tarvi kuin kerran käydä kuumana niin se on kohta kiero. Kokeile vaikka käyntilämpimänä onko vesiletku kova moottorin käydessä. Jos on, tulee jäähdytysjärjestelmään painetta kannen kautta. Silloin asia on selvä. Miltä öljy näyttää? Onko normaalin värinen vai harmaa. Jos harmaa, menee vettä öljyn sekaan. Jos ei mikään näistä, on vuoto silti jossain letkussa tms. yksinkertaisessa paikassa. Katso moottorin käydessä lämpimänä mistä tihkuu. Sammutettuna et näe mitään.

      
  • Ei ole kerennyt vielä kokeilemaan letkuja, mutta öljy on mustaa. Paikallisessa huollossa muuten asentaja sanoi kerran sattumalta, että muista sitten tarkastaa nesteen taso, koska sen kuluminen nimenomaan V6 -koneissa ilmeisesti olisi jonkinasteinen ominaisuus.

      
  • Mulla oli vanhemmassa Volvossa joku vuosi sitten paisuntasäiliön korkki rikki ja nestettä hävisi tasaisesti, ei tosin noin paljoa.

      
  • Öljy jo kertoo koneen olevan kunnossa. Dieselissä öljy menee heti mustaksi. Jos kansi vuotaisi nesteeseen, lämpömittari nousisi, tai mikä joissakin Audiessa on kurjaa, vain punainen varoitusvalo ylikuumenemiselle vilkkuu. Pelkkä varoitusvalo kertoo yleensä vain, että on myöhäistä jo. Kuitenkin nestehukkaa on, ja ehkä se vasta tihkuu tietyssä lämmössä jostain liitoksesta. Ennemmin tai myöhemmin vika löytyy, koska se tihkuu sitten enemmän jolloin löytyy. Pidä glykoli-vesiseos takakontissa mukana.

      
  • Joo, tässä muuten oli siinä edellisessä bensamallissa sellaista ilmiötä, että mun mielestäni alkoi kylmää konetta pari kilometriä ajettua ja liikennevaloihin pysähdyttyä tulla sisään kummaa käryä, jonka itse veikkasin silloin johonkin kuumalle pinnalle punonneeksi jäähd. nesteeksi. Öljyn käryä se ei ollut. Tätä sitten tutkittiin huollossa ja tehtiin noita ylhäällä mainittuja tarkastuksia, mutta ei ilmiö missään vaiheessa poistunut. Taisi muistaakseni olla kesällä vähäisempi mutta lohkolämppärikauden alkaessa ilmiö tuli uudestaan esiin. Olikohan lohkis sellaisessa paikassa, että tiivisteen raosta nestettä falskasi? Nyt on Webasto laitatettu dieseliin eli ei pitäisi tuota ilmiötä olla...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit