Kyselin tuolla eräällä toisella foorumilla huomiovaloista ja se herätti joitain ihmisiä kirjoittelemaan että mitä ne semmoset on ja saako semmosia käyttää? Minulle on jäänyt nurkkiin alkuperäiset keltaiset Talmun huomiovalot, mutta asetushan on muttunut niin, että valon pitää olla valkoista tai vaaleankeltaista (?).
Mietin vaan, miksi huomiovalovillitys aikanaan lopahti, nythän niille saattaisi olla taas markkinarakoa kun hooseiskat ovat niin lyhytkestoisia ja toisissa autoissa vaikeasti vaihdettaviakin. Eikös olisi parempi olla polttamatta halogeeneja ollenkaan kuin vaikkapa alennetulla jännitteellä? Huomiovalojen hehkulamppu ei maksa paljon mitään eikä kuluta virtaakaan niin paljon kuin ajovalopolttimo.
Tuollaiset jälkiasenteiset huomivalot olisivat valitettavasti suorastaan törkeän näköiset useimpien nykyautojen keulalla.
Integroitujen sumuvalojen kaltainen tehdasasenteinen ratkaisu olisi eri juttu.
Eikö huomiovalaisimia voisi asentaa etuspolerin sumuvalon asennuspaikkoihin? Huomiovalo ei tuota yhtä paljon valotehoa kuin sumuvalo eikä huomiovalon tarkalla suuntauksella ole merkitystä. Valokuvion muodollakaan ei ole väliä. Kyätännössä se lienee melko tasainen ja tarkoitus huomiovaloissa on näkyä myös ylöspäin eli vastaantulijalle. Täten umpion ei tarvitse olla varsinainen umpio vaan mikä hyvänsä asennuskotelo luulisi riittävän. Siihen asennuskoteloon vaan matalatehoinen hehkulankapolttimo ja eteen roiskeelta suojaava lasi. Eiköhän siinä olisi hyvä huomiovalaisin. Valitettavasti E-tyyppihyväksyntää sillä ei olisi eli se täytyisi purkaa aina katsastusta varten.
Huomiovalojen yhteydessä ei saa ajovalot palaa. Kun katsoo näitä sumuvalot päällä ajavia "coolilta" näyttäviä amistelijoita, niin huomiovalot tuskin heidän itsensäilmaisemishimoa täyttäisi. Eikö tällöin voisi harkita parkkivalojen siirtämistä sumuvaloumpimoihin, jolloin parkit palaisivat spoilerin alareunassa? Meneekö parkkivalaisin laittoman alas? Jälleen kerran tietenkin se demoninen E-tyyppihyväksyntä...
Mielestäni on naurettavaa, että tämmöisille täytyy olla E-tyyppihyväksyntää, koska huomiovalaisin tai parkki ei kyllä sokaise väärällä toteutuksella ketään, koska valokuviolla ja suuntauksella ei ole mitään merkitystä. Vähemmän haittaa siitä syntyisi, jos parkit saisi laillisesti siirtää sumuvalojen asennuspaikkoihin tai sumuvalojen asennuspaikkoja käyttää huomiovalaisimien asennuspaikkoina.
Nimittäin ETUsumuvaloilla on äärimmäisen vähän merkitystä etenkin täällä Suomessa. Ne asennuspaikat sopisivat erinomaisesti vaikka huomiovalaisimille. Säästäisi energiaa ja hankalasti vaihdettavia halogeenipolttimoita.
Se parkkien siirtäminen alemmas ei tietenkään auttaisi varsinaisesti mitään muilla kuin niillä henkilöillä, joilla nyt on pakkomielle polttaa sumuvaloja säästä riippumatta.
En ymmärrä mitä haittaa olisi kummassakaan edellisistä ratkaisuista ja miksi tämmöistä vähänmuotoista valaisinjärjestelmän soveltamista ei voisi tehdä. Naurettavaa niitä sumuvaloja olisi asentaa "puskurin" päälle tai alle ruuveillakaan. Paljon parempi olisi laittaa ne mokkulat piiloon spoilerin taakse ja linssi kurkistamaan sumuvalon asennusreiästä. Tämä saattaa tietenkin olla sallittua, mutta jos asennus ei onnistu valmiilla valaisinkotelolla tilankäytöllisistä syistä niin silloin ainakin tullaan E-tyyppihyväksyntäongelmaan.
Suomalaiset rakenneasetukset voi summata YHTEEN lauseeseen:
Liikenteessä ei saa nähdä eikä näkyä.
Tämä koskee myös "näkymistä" kuvainnollisessa mielessä eli kustomointia, virittämistä, alustan muutoksia, "korista ulos tulevia teräviä ja vaarallisia ulkonemia" kuten keulakoristeita, jne. kuten myös valaisimia ja konkreettista näkymistä. Näkeminen on yhtälailla kielletty sekä rajoittamalla referenssejä, että määrittämällä valaisupintojen pinta-aloja, etäisyyksiä ja lukumääriä, jne. Eli vaikka referenssit alittuisi niin jokin parivalaisimen hyväksyntään määritelty valaisupinta-alan ja niiden ympäri hahmotellun suorakaiteen pinta-alan ehto ei välttämättä täyty ja "viritelmä" on laiton.
Itse esimerkiksi haluaisin rakentaa lisävalaisimet Heraldin nokalle varastossa olevista ylimääräisistä Heraldin umpioista ja haluaisin pistää niihin samanlaiset lyhyt&kaukohehkupolttimot kuin on ajovaloissakin ja laittaisin ne toimimaan ne niin, että pitkät ja lyhyet voisi lisäkytkimellä tuplata. Mutta vaikka kaukovalotkin saa tuplata niin lähivalotpa saa tuplata vain, jos varsinaisten lähivalojen ja tuplien ympäri piirretystä suorakaiteesta linssi muodostaa tietyn pinta-alan (oliko 50% tai 50%) niin tulee käytännön este sijoittaa lisävalaisimia siihen kohtaan, missä keulalla hieman paremmin olisi tilaa. Byrokraattinen este mielestäni eikä liikenneturvallisuuteen liittyvä.
Kaukovalojen tuplaaminen yksistään onnistuisi, mutta en tiedä jaksanko moisia virittää. Tai varsinaisesti kyseessä ei ole kaukovalojen "tuplaaminen" vaan lisäkaukovalot. Tuplaaminen vaatii aina suorakaiteen pinta-alasäännön täyttämistä. Lain mukaan autossa saa olla lisäkaukovalaisimet ja sekä kaukovalot että lisäkaukovalaisimet saa tuplata. Autossa saa siis olla neljä paria eli kahdeksan kaukovalaisinta (kunhan mahtuvat referenssiin)!
Mutta lähivalaisimien kahdentaminen ei Heraldissa onnistus teknisesti järkevällä tavalla koska pinta-alaehtoa ei saa täytettyä, koska kahdennettu polttimo olisi liian kaukana päävalaisimesta.
Kyllä rakenneasetukset on tehty täysin autoilijan kiusaksi. Ei näitä lakeja voi ainakaan turvallisuudella perustella.
Minulla oli aikoinaan Chevrolet Starcraft jossa oranssit parkkivalot eteenpäin. Ne näkyivät erittäin hyvin sateen, sumun ja pyryn läpi. Huomasin usein kun nykyinen exä tuli esim. mökille sankassa lumipyryssä, oranssit valot näkyivät pyryn läpi ennenkuin auton omat halogeenit. Nämä olivat tottakai Suomessa kiellettyjä alkuperäisvaloja, joten katsastuksessa ne piti ottaa pois. Tänä päivänä taas näkee autoja jolla palaa oranssia. Monet kaupunkien sisääntuloväylät on valaistu oranssilla, koska se taittuu eri tavalla kosteassa ja sumussa. Se ei niin valaise, mutta ne huomaa todella hyvin.
Huomiovalojen yhteydessä ei saa ajovalot palaa. Kun katsoo näitä sumuvalot päällä ajavia "coolilta" näyttäviä amistelijoita, niin huomiovalot tuskin heidän itsensäilmaisemishimoa täyttäisi. Eikö tällöin voisi harkita parkkivalojen siirtämistä sumuvaloumpimoihin, jolloin parkit palaisivat spoilerin alareunassa? Meneekö parkkivalaisin laittoman alas? Jälleen kerran tietenkin se demoninen E-tyyppihyväksyntä...
Mielestäni on naurettavaa, että tämmöisille täytyy olla E-tyyppihyväksyntää, koska huomiovalaisin tai parkki ei kyllä sokaise väärällä toteutuksella ketään, koska valokuviolla ja suuntauksella ei ole mitään merkitystä. Vähemmän haittaa siitä syntyisi, jos parkit saisi laillisesti siirtää sumuvalojen asennuspaikkoihin tai sumuvalojen asennuspaikkoja käyttää huomiovalaisimien asennuspaikkoina.
Mitä hemettiä!Viitsisitkö tehdä itse huomiovalot, kun niitä on kaupasakin myytävänä!Vm 93- ne pitää olla valkoista valoa antavat.Tottakai valoissa pitää olla E-hyväksyntä.Miten muuten voitaisiin määritellä niiden sopivuus niille tarkoitettuun käyttöön.
H Necker: "Mitä hemettiä!Viitsisitkö tehdä itse huomiovalot, kun niitä on kaupasakin myytävänä!"
Löytyykö JOKAISEN merkin JOKAISEN automallin sumuvalon asennuspaikkoihin sopivat E-hyväksytyt huomiovalaisinmallit ilman, että asennettaessa täytyy näyttää spoilerille dremeliä (joka taatusti laskisi jälleenmyyntiarvoa)?
Kuka oikeasti haluaa ruuvata sellaiset neliskanttiset lisävalaisimet puskuriin kiinni ulkoisena asennuksena? Nehän ovat riittävän naurettavat jo vanhaan Corollaan ruuvattuna... jos edes ajattelenkaan vm. 200X autoa ulkoisilla lisävalaisimilla (oli ne sitten lisäpitkät tai huomiovalaisimet)...
H Necker: "Vm 93- ne pitää olla valkoista valoa antavat.Tottakai valoissa pitää olla E-hyväksyntä.Miten muuten voitaisiin määritellä niiden sopivuus niille tarkoitettuun käyttöön."
A) Ikään kuin parin watin huomiovalaisinta edes voisi rakentaa siten, että toteutus vaarantaisi liikennettä. Saisinko parin watin valaisimet sokaisemaan vastaantulijoita? Tai onnistuisinko rakentamaan niin huonon umpion valaisimelle, että se sulaisi tuotetun valon intensiteetistä?
Valon tulee olla valkoista tai kellertävän valkoista... enää ei tosiaankaan saa olla sellaisia sitruunanvärisiä huomiovaloja. Niin... mutta entä sitten? Kuinka moni pariwattinen polttimo edes tuottaa räikeän keltaista valoa? Minkä takia omavalmisteumpioon sijoitettu polttimo tuottaisi kellertävempää valoa kuin sama polttimo E-hyväksytyssä? Eikö värin hyväksyttävyyttä voisi analysoida samankaltaisen väritaulun kanssa kuin jotkut seuraavat hampaiden valkaisun tuloksia? Tarvitaanko me E-hyväksytyt valaisimet, jotta tiedämme minkä väriset valaisimet ovat?
C) Astuinko minä nyt jonkun pikkusieluisen määrittelijävirkamiehen varpaille, kun väitin, että TODELLISTA tarvetta E-hyväksynnille on vain niillä ajovalolaitteilla, joiden tuottaman valokeilan muodolla on kriittinen merkitys (esim. ajovalot)? Totta kai huomiovalon konfigurointi sopimaan piiloasetuksena johonkin sellaiseen malliin, johon huomiovaloa ei ole valmiiksi E-hyväksyttynä saatavilla on laitonta. Tämä ei kuitenkaan kuvasta todellista tarvetta laittomuudelle vaan ainoastaan byrokraattista muodollisuutta joiden vahtiminen on pikkusieluisille byrokraateille elämän ja kuoleman asia.