Öljyn kulutus (focus 1.6)

10 kommenttia

Minulla on Focus 1.6:n moottorilla (ajettu 100 000km) ja olen joutunut lisäämään moottoriöljyä moottoriin useamman kerran kesän aikana. Kulutus on n. litran 1000 km:llä. Mikähän siinä mahtaisi olla vikana?

  
  • Kylläpä menee vankasti öljyä, jos 1000km palaa litran?! Ettei olis moottoria kasatessa jäänyt parit männänrenkaat puuttumaan...
    Tuollainen pitäis kyllä näkyä pakoputkesta tulevana sinisenä savuna. Muutahan siihen ei voi sanoa, kuin että moottori on harva vai onko siinä sitten niitä mitälie longlife öljyä? Kokeile käyttää sytytystulppia irti ja katso onko niistä jokin poikkeava vai onko ne kaikki yhtä mustia.

    Omalla Omegallani on ajettu jo 320tkm eikä se 10tkm vaihtovälillä ole desiä enempää öljyä syönyt (Mobilin 5W50 Rally Formula) Huomaako auton käynnissä mitään poikkeavaa?

      
  • Ihan Fordin suosittelemaa öljyä olen käyttänyt . Ei kyllä sinistä savua tupruttele, mutta moottorin käyntiäänestä kyllä erottaa pienen epätasaisuuden ja moottoriöljy on ihan mustaa. Öljyä ei myöskään valskaa maahan. Yksi tuttavani epäili käyntiäänestä että yksi sylinteri ei pelitä täysillä. Itse en tiedä auton korjaamisesta juurikaan mitään, mutta voisiko se öljyn kulutus johtua esim. jos yksi venttiili on rikkinäinen? Ihmetellä täytyy mihin se öljy katoaa...

      
  • Näytä, hyvä ihminen, edes kerran merkkihuollossa! Itsellänikin oli moinen Focus reilut viisi vuotta, eikä öljyä tarvinnut lisätä yhtään ainoata kertaa tavallisen huoltovälin aikana!

    [Vinnes muokkasi tätä viestiä 12.08.2005 klo 21:43]
      
  • Sori en huomannut mainita, mut ko. tuttava on just korjaamolla töissä, muttei osannut varmasti sanoa mikä on... Pitäisi aukaista moottori:( Pakko kai se on vietävä katsottavaksi ennen ku tulee isompia vikoja, vaikkakin sitten joutuu etsimään töisen kyydin töihin täältä maaseudulta...

    Aattelin vain kysäistä, jos siihen voisi olla jokin halvempi selitys/korjaus kuin tonnin moottoriremppa...

      
  • Mutta onhan kulutus niin hirveä, että ajattelis jo katsastuksen pakokaasutestissä pomppaavan?

    Jos epäilette, että jossain yhdessä pytyssä olisi mätää, niin käytä ne tulpat irti niin selviää varmasti, jos yksipytty valskaa, niin mahtaa tulppakin olla melko karstainen verrattuna muihin.

      
  • Joissain voorteissa on vuotanut öljykello, siis paineanturi. Joskus tyhjennysropun tiiviste valskaa. Joissain pitää kiristää venakoppaa. Onhan nuita mahdollisuuksia, mutta vaikea "kaukoparantaa"! :sunglasses:

      
  • Nyt se sitten katottiin ja taisipa vika löytyä, sieltä on yhdestä venttiilistä murtunut puolen sentin mittainen palanen pois :frowning:

      
  • Otan osaa... :cry:

      
  • Mitähän tuo mahtaa kustantaa? Ihan vain noin mielenkiinnon vuoksi.

      
  • No riippuu tiesti vaihdetaanko vain rikkinäinen venttiili vai kaikki 16, mutta eipä taida alle 500e mennä...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit