Ilmamäntä mikä lie moottori ?

2 kommenttia

Siirsin tähän nimimerkin Maaninka lähettämän linkin joka oli "piilossa" tuolla jossain alla. http://www.theaircar.com/

[SixPack muokkasi tätä viestiä 27.09.2004 klo 19:11]
  
  • Näyttää olevan kaksipaisuntainen "compond"-paineilmakone.

    Suomessakin osataan, wankel-periaatteella toimiva kaksipaisuntainen höyrykone:

    http://www.intercooler.fi/steammotor/?p=images&l=fi

      
  • höyrysäiliöveturi

    Höyrysäiliöveturi on ilman omaa höyrynkehityslaitteistoa oleva, kattilan paikalla olevalla painesäiliöllä varustettu höyryveturi, joka ladataan korkeapainehöyryllä erillisessä tankkauspisteessä, jollaisia oli tehtaiden ja sahojen maahöyrykattiloissa. Tämä siksi että veturilla saattoi ajaa tulenaroilla tehdasalueilla eli mm. lautatarhoilla, polttoainevarastoissa sekä ahtaissa varastotiloissa, joissa normaalin höyryveturin savu ja kipinät olisivat muodostaneet liian pahan tulenvaaran.

    Veturityyppi poistettiin käytöstä vasta 1980-luvulla, vihoviimeinen taisi olla Oulu Oy:n Nuottasaaren tehtaiden Henschel, 23824/1937, 0-4-0f, joka lahjoitettiin muutaman vuoden varastoinnin jälkeen peruskunnostettuna Haapamäen Höyryveturipuistolle vuonna 1988. Vuonna 1972 katsastettiin viimeisen kerran uusin höyrysäiliövetureista, Enson Pankakosken tehtaiden amerikkalainen H K Porter 31629/1948, 0-4-0f, jota tänään säilytetään Pielisen museossa Lieksassa - valitettavasti ulkona sään armoilla. Veturityyppiä on näiden kahden lisäksi säilynyt kaksi muuta leveäraiteista: entinen Saastamoinen Oy:n Haapaniemen sahan Borsig 10933/1923, 0-4-0f, "Kuopion Karhu", joka odottaa kunnostusvuoroaan Haapamäellä, entinen A Ahlström Oy:n Hanomag 10594/1928, 0-4-2f, joka on Toijalan Veturimuseossa sekä kaksi kapearaiteista: Enson Kotkan tehtaiden saksalaisperäinen Hohenzollern 4552/1929, 0-4-0f, jonka raideleveys on 1067 mm (museoituna Kotkassa) sekä entinen Metsäliiton Äänekosken tehtaiden ÄSR3, Orenstein & Koppel 11990/1929, 0-6-0f, 750 mm, joka on Minkiön Kapearaidemuseossa. (Kari Jokinen).

    http://www.saunalahti.fi/rautatie/faq/shrfaqb1.htm

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit