Ratkaisuna ovat vain ns. xenon-valot, kuten voi todeta myös TM:n testeistä. Valitettavasti Suomen autoverotus tekee niiden hankinnasta uuden oston yhteydessä mahdottomuuden useimmille, vaikka ne ovatkin turvallisuutta lisäävä varuste. Arvostelu näitä kirkkaita valoja kohtaan on muiden autoilijoiden osalta vielä toistaiseksi yhtä rankkaa kuin halogeenivaloja kohtaan joskus 70-luvulla. 19/9 -06.
Kannattaa muistaa miten TM tuon mittauksen suorittaa eli auto on paikallaan mittauksessa. Kaarrevalot yms. muuttavat suuntausta sen mukaan miten ja mihin auto liikkuu (ja osa jopa nopeuden mukaan), joten valokuvion 'hyvyys' ei paikallaan mitattuna paljastu. Kannattaa ihan itse koittaa koeajamalla miltä automallin ajovalot tuntuvat.
Milloinhan ne alkaa tekemään kunnon valoja konsernin isompiin autoihin. Ainakin Passat on ollut viimeiset 15-vuotta varustettu kehnoilla valoilla. Golf V:ssä ja Touranissa on todella hyvät valot, miksi Passatissa ei
Kannattaa muistaa miten TM tuon mittauksen suorittaa eli auto on paikallaan mittauksessa. Kaarrevalot yms. muuttavat suuntausta sen mukaan miten ja mihin auto liikkuu (ja osa jopa nopeuden mukaan), joten valokuvion 'hyvyys' ei paikallaan mitattuna paljastu. Kannattaa ihan itse koittaa koeajamalla miltä automallin ajovalot tuntuvat.
Mutta kannattaa muistaa, että jos A6:n valokuvio on itsessään 30-40m lyhyempi muihin kilpailijoihin verrattuana, ei siinä auta mikään kaarrevalotoiminto tai muukaan systeemi. Onhan kilpailijoilla myös kaarrevalotoiminto.
Yllätys oli minullekin kuinka heikko A6:n valokantama Bi-Xenonilla tulee ilman apukaukovaloa (joka muissa kilpailijoissa on Bi-Xenonien lisäksi mukana). Kilpailijoiksi luettakoon tässä yhteydessä: 5-sarja, E-sarja ja S80.
Valitettavasti Audi ja VW jättivät halogeenilla toteutetun lisäpitkän pois ja korvasivat sen sinänsä hyvällä LED-päiväajovalolla. lopputulos on Suomen oloihin kelvoton. Ainoa keino on lisätä keulalle lisävalonheittimet, joita olen parissa A4:ssä nähnytkin. Auton ulkonäköä ratkaisu ei todellakaan kaunista ja lisävaloista on usein muutoinkin käytössä harmia kuten muun liikenteen häikäisy valaisimen asennon muuttuessa.
Uudessa Audi S6:ssa päiväajovalo on Bi-Xenon valonheittimen alla erillisenä LED-nauhana. En ole tutkinut sen enempää, mutta näin pitäisi taas jäädä tilaa kunnon lisäpitkille. S6 maksaa noin 130.000 euroa, joten aika paljon saa pulittaa kunnon ajovaloista
Tuleva talvi näyttää, miten itse ratkaisen A6:n valo-ongelmat. Edellisen A6-korimallin halogeeniavusteiset Bi-Xenonit olivat todella hyvät, lähes edellisen facelift-version Saab 9-5:n tasoa (siis ennen kuin Saabikin huononsi valojaan).
Jotakin omakohtaista voisin sanoa, ei mittaustuloksiin perustuen vaan ihan omiin kokemuksiin: Vaihdoin nimittäin VW Passatin xenoneilla varustettuun A6:een viime vuonna ja kyllä A6:n valot pimeällä ajettaessa ovat aivan toista luokkaa kuin Passatin. Varsinkin nyt kun etelässä on ollut aivan surkeaa ja pimeää, huomio on vahvistunut. Vaimo todistaa aivan samaa...
Ratkaisuna ovat vain ns. xenon-valot, kuten voi todeta myös TM:n testeistä. Valitettavasti Suomen autoverotus tekee niiden hankinnasta uuden oston yhteydessä mahdottomuuden useimmille, vaikka ne ovatkin turvallisuutta lisäävä varuste.
Arvostelu näitä kirkkaita valoja kohtaan on muiden autoilijoiden osalta vielä toistaiseksi yhtä rankkaa kuin halogeenivaloja kohtaan joskus 70-luvulla. 19/9 -06.
A6:n kaukoxenonien kantama TM-vertailussa ei ollut yhtään parempi vakiovaloihin verrattuna.
Kannattaa muistaa miten TM tuon mittauksen suorittaa eli auto on paikallaan mittauksessa. Kaarrevalot yms. muuttavat suuntausta sen mukaan miten ja mihin auto liikkuu (ja osa jopa nopeuden mukaan), joten valokuvion 'hyvyys' ei paikallaan mitattuna paljastu.
Kannattaa ihan itse koittaa koeajamalla miltä automallin ajovalot tuntuvat.
Milloinhan ne alkaa tekemään kunnon valoja konsernin isompiin autoihin. Ainakin Passat on ollut viimeiset 15-vuotta varustettu kehnoilla valoilla. Golf V:ssä ja Touranissa on todella hyvät valot, miksi Passatissa ei
Kannattaa ihan itse koittaa koeajamalla miltä automallin ajovalot tuntuvat.
Mutta kannattaa muistaa, että jos A6:n valokuvio on itsessään 30-40m lyhyempi muihin kilpailijoihin verrattuana, ei siinä auta mikään kaarrevalotoiminto tai muukaan systeemi. Onhan kilpailijoilla myös kaarrevalotoiminto.
Yllätys oli minullekin kuinka heikko A6:n valokantama Bi-Xenonilla tulee ilman apukaukovaloa (joka muissa kilpailijoissa on Bi-Xenonien lisäksi mukana). Kilpailijoiksi luettakoon tässä yhteydessä: 5-sarja, E-sarja ja S80.
Valitettavasti Audi ja VW jättivät halogeenilla toteutetun lisäpitkän pois ja korvasivat sen sinänsä hyvällä LED-päiväajovalolla. lopputulos on Suomen oloihin kelvoton. Ainoa keino on lisätä keulalle lisävalonheittimet, joita olen parissa A4:ssä nähnytkin. Auton ulkonäköä ratkaisu ei todellakaan kaunista ja lisävaloista on usein muutoinkin käytössä harmia kuten muun liikenteen häikäisy valaisimen asennon muuttuessa.
Uudessa Audi S6:ssa päiväajovalo on Bi-Xenon valonheittimen alla erillisenä LED-nauhana. En ole tutkinut sen enempää, mutta näin pitäisi taas jäädä tilaa kunnon lisäpitkille. S6 maksaa noin 130.000 euroa, joten aika paljon saa pulittaa kunnon ajovaloista
Tuleva talvi näyttää, miten itse ratkaisen A6:n valo-ongelmat. Edellisen A6-korimallin halogeeniavusteiset Bi-Xenonit olivat todella hyvät, lähes edellisen facelift-version Saab 9-5:n tasoa (siis ennen kuin Saabikin huononsi valojaan).
Jotakin omakohtaista voisin sanoa, ei mittaustuloksiin perustuen vaan ihan omiin kokemuksiin:
Vaihdoin nimittäin VW Passatin xenoneilla varustettuun A6:een viime vuonna ja kyllä A6:n valot pimeällä ajettaessa ovat aivan toista luokkaa kuin Passatin. Varsinkin nyt kun etelässä on ollut aivan surkeaa ja pimeää, huomio on vahvistunut.
Vaimo todistaa aivan samaa...