Volkswagen Bora 1,4:n nykiminen

8 kommenttia

Minulla on VW Bora 1,4. vm 2001, ajettu 65,000 km. Ongelmana
on epäsäännöllisen säännöllisesti tapahtuva nykiminen , eli tasainen ja
pienellä kierroksilla ja vauhdin ollessa alhainen 50km/h ja 60 km/h,
3 vaihteella sekä 4 ja kierrokset ollessa noin + - 2000 kier/min.
Esimerkiksi ajaessa maantiellä sekä taajamassa autoletkan perässä
hissukseen ja missä aluerajoitus 50, 60 km/h. Mutta sama häiriö
esiintyy myös 80 km/h alueella! Moottorin lämpötilalla ei ole
väliä, kylmänä mutta ennen kaikkea juuri lämpimänä. ???
Ostin käytettynä noin vuosi sitten merkkiliikkeestä , mittarilukema
oli silloin 43,000 km. Autolla 1 vuoden takuu! Noin 2000 km jälkeen
menin tarkistuttamaan oireilun syytä, tehtiin mittauksia ynm. Mutta
vikaa ei löytynyt. Säädöt olivat ok. Tämän jälkeen vielä kahdesti,
huollon yhteydessä , sekä juuri nykimisen johdosta. Mitään vika
ei kuulemma löydy, kaikki säädöt kohdalla! Pyysin ainakin vaihtamaan
tulpat, jos ei mitään muuta selityksiä tahi vikoja löydy! Ei auttanut
sekään yhtään, vika ennallaan samanlainen. Vika kuulemma löytyy
asianomaisen korvien välistä sanottiin!!!? Olen miettinyt että onko
niin? tahi olisiko jollain tiedossa ratkaisua tämmöiseen vaivaan?

  
  • En tiedä Volkswagen Borasta,mutta itselläni oli ongelmia Nissan Almeran pakokaasuarvojen kanssa.Ne oli todella huimissa lukemissa.Siinäkään ei huollossa löytynyt mitään varsinaista vikaa,moottorin itsediagnoosijärjestelmä ei antanut mitään vikailmoitusta,vaan "kertoi" kaiken olevan kunnossa.No,ne huollossa tutki ja tutki sitä,mutta eivät löytäneet mitään vikaa.Lopulta huollossa ohjelmoitiin moottorinohjausjärjestelmä uudelleen asentamalla sinne uudet päivitykset ja kas kummaa,taas oli pakokaasuarvot kohdallaan.Auttaisikohan Borassa sama toimenpide?

      

  • Minulla oli yksi kesä golf 1.4 -99 joka nyki pahasti kylmänä, mutta kone lämpimänä oli ihan ok.
    Vika ei selvinnyt koskaan.

      
  • Itselläni oli samainen ongelma. Autona on -97 Polo 1.4HB. Ongelman syynä oli virheellisesti kiinnitetty virranjakajan kansi (autokaupassa). Takimmainen kiinnitys oli jäänyt löysälle/kokonaan auki ja tämän takia kansi pääsi hieman kääntymään vinoon. Ongelma korjaantui sillä. Virranjakaja rikkoontui n. 4 vuotta ja 70.000km myöhemmin.

      
  • Itselläni on 2001 Seat Ibiza 1,4-16, eli autoissa lienee sama kone. Ja käyttäytyminenkin on aivan sama. Eikä vikaakaan ole löytynyt; diagnostiikan mukaan kunnossa eikä pakokaasuarvotkaan ole pielessä. Olisikohan softabugi ohjausjärjestelmässä.

      
  • Ettei vaan kyseessä olisi ominaisuus? Bosch:n yksipisteruiskut keljuilivat juuri edellä kuvatulla tavalla joskus 90-luvun puolenvälin paikkeilla valmistetuissa autoissa.

      
  • onko ilmastointi päällä kun huomaat nykimisen...?ominaisuus pienissä moottoreissa kun ilmastointi hyrähtää pyörimään...



    [renumies muokkasi tätä viestiä 22.07.2005 klo 09:21]
      
  • Onkos tuossa pakokaasun kierrätys eli EGR?
    Se aiheuttaa joissain nykytystä kun menee vanhempana "liian herkäksi"? :sunglasses:

      
  • Moro. Tuossa tapauksessa kannattaa tarkastaa kulj jalkatilassa sijaitsevasta relekannattimesta rele jonka tuotantonumero on 109. Ota rele pois ja aukaise varovasti. Tarkasta tinaukset tarkasti ja jos näkyy ylimääräisiä "renkuloita" tinapalloissa niin vian syy mahdollisesti löytynyt. Tääm syynä ainakin TDi:n nykimiseen.
    Huollossa osaanneevat relen vaihtaa, tai sitten tinata sen uudestaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit