1,4 vai 1,9 TDI

7 kommenttia

Olisiko jollakulla kokemuksia Vw-konsernin 1,4 TDI -moottorista (Polo, Fabia, Roomster)? Kävin koeajamassa Roomsterin tällä moottorilla ja sen ripeys riitti ihan komeasti minulle. Numerotietojen varassa kulutuksenkin pitäisi olla mukavan alhaisella tasolla, mutta...

sattumalta osui taannoin käteeni saksalainen sanomalehti, jossa oli koeajettu Roomsteria 1,4 TDI -moottorilla ja siinä kerrottiin, että kulutus käytännön ajossa on jopa reilustikin korkeampi kuin 1,9 TDI:llä. Olisiko jollakulla omakohtaisia kokemuksia?

  
  • Kannattaa huomioida, että kyse oli saksalaisesta testistä. Siellä kun ei ajeta suominopeuksilla vaan huomattavasti kovempaa, jolloin pienempi kone joutuu työskentelemään enemmän ja kuluttaa täten suhteessa enemmän.
    Suomen olosuhteisiin 1.4 -litrainen varmasti on riittävä tehoiltaan ja on taloudellisempi kuin 1.9. Itse silti kallistuisin esim. Roomsterin tapauksessa 1.9TDi koneeseen, koska on vanhempaa koeteltua tekniikkaa ja onhan siinä jokunen lisäheppa + reilusti enemmän vääntöä.

      
  • Kokemusta löytyy muutaman vuoden ajalta! 1.4 on taloudellisempi kaupunkiajossa ja Suomen teillä nopeusrajoituksia noudattaen ajaessa. Todella pieneen kulutukseen pääsee 70-90 km/t välillä. Lähestyessä 120 km/t 1.9 alkaa tulla taloudellisemmaksi (tosin miten lienee, jos suurimmalla vaihteella olisi 1.4 välitykset samat, mitä ne on 1.9 koneessa). Ainakin itse kaipaisin omaan 1.4 sitä kutosvaihdetta nopeammassa matka-ajossa.

      
  • Ainakin itse kiinnitin Roomsterin pieneen hintaeroon 1.4 ja 1.9:in välillä ja jos itse tuota ostaisin niin ottaisin isommalla koneella.

      
  • Kieltämäti olen samaa mieltä edellisen kirjoittjan kanssa edellyttäen, että hintaero on pieni. Olen ajanut Roomsterin isommalla koneella ja vaikutti varsin mukavalta. Ostaessani vajaa kolme vuotta sitten 1.4 TDI:n hintaero oli tarjouksen vuoksi varsin muikea. Hintaeron pienuus voii johtua siitä, että 1.4 vaatii tasapainotuksen ja mm. painaa saman minkä 1.9. Sääli sinällään, sillä kyllä 1.4 on ominaisuuksiltaan varsin miellyttävä. Matka-autona todella miellyttävä ja koeajajista kukaan ei ole tunnistanut kolmipyttyisyyttä!

      
  • Poloseen 1,4 vielä hyvä mutta Ruumisautoon 1,9 parempi! :sunglasses:

      
  • 1.4 riittää taatusti noihin autoihin Suomen nopeuksille. 195 Nm väännöt ovat kuitenkin samaa luokkaa 2-litraisten bensakoneiden kanssa.

      
  • Kiitos kommenteistanne. Ajattelin aivan samaa nopeuksien suhteesta kulutukseen. Kestävyys ja jälleenmyyntiarvo on tietenkin luku erikseen, josta ei (vielä) ole paljoa kokemuksia 1,4:sen suhteen.

    Ilo keskustella ihmisten kanssa, jotka vastaavat asiallisesti!

    M.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit