Auto glym vahasta

17 kommenttia

Tervehdys!, vahasin tuossa autoni auto glymillä ensin puhdistava puna-etikettinen ja päälle kulta-etikettinen, mutta tuo pintavaha oli työläs = keräsi järkyttävän määrän pölyä yms kanahkaa vahatessa???, auto tumma met vihreä, aikaisemmissa autoissa = valkoinen ja met sin ei tuota möhkäongelmaa ollut..., eipä tee toista kertaa mieli vahata tuolla ( kokeilin kahdesta eri purkista = sama homma ), puhdistavan vahan kanssa ei ollut tuota ongelmaa, mikähän tuossa turkoosin vihreässä on niin ....

  
  • Vaikea uskoa, että maalin sävyllä olisi mitään vaikutusta asiaan. Jos kyseessä oli vanha auto, niin epäilisin syypääksi ennemminkin sitä vahaa, jolla auto oli edellisen kerran vahattu ennen tekemääsi Autoglym-käsittelyä. Autoglymin tuotteet eivät ehkä olleet täysin "yhteensopivia" edellsen vahan kanssa. Vai poistitko vanhan vahan jollakin liuottimella?

      
  • En pessyt liuottimella, mutta tuolla auto glymin puhdistavalla vahalla homma meni nätisti= ei tullut mitään "pölymöhnää", ainoastaan tuolla pintavahalla, pinta tosin kiiltää hienosti ja vesi jää pisaroiksi, mutta armoton homma...., pitänee seuraavalla kerralla pestä kunnon liuottimella.

      
  • Käytin itse Turtlen teflonvahaa (iso purkki, sopuhinta) ja oli kyllä työläin vahaus mitä olen koskaan tehnyt. Turtlen kanssa saa olla varovainen ettei vahaa mene mustille muoviosille, onneksi autossani on niitä vähän.

    Aiemmin olen käyttänyt Autoglymiä ja pitänyt sitä helppona, vaikka kahteen kertaan sen joutui tekemään. Muoviosat eivät olleet niin herkkiä tahriintumaan Autoglymillä.

    Turtle-vahauksen tuloksena vielä kolmen viikon ja kahden harjattoman konepesun jälkeen valkoista töhnää tulee aina jostakin esiin, ylimääräistä vahaa oli todella vaikea saada pois kiillotuksessa.

    Sen sijaan vahakalvo vaikutti vanhanaikaisen paksulta ja kiilto oli hyvä, kunhan sai kaiken hinkattua. Autoglym ei muodosta saman tuntuista pintaa, mutta kiilto on hyvä.

    Korrekin kestovahan ja teflonvahan olen hylännyt, koska Korrekilla on mustien osien kanssa pahimmat vaikeudet.

      
  • Vielä tuosta Autoglym-vahasta. Olen käyttänyt Extra Gloss Protection'ia kahteen eri autoon, tosin uusiin ilman mitään "esivahauksia". Extra Gloss Protection'in kannattaa antaa kuivua kunnolla ennen kiillotusta, esim. 30 min. Purkissa annetaan muistaakseni ohjeeksi 15-60 min.

    Olen myös huomannut, että jos ensimmäinen kiillotuskerta tuntuu ns. nihkeältä, kannattaa se tehdä vaikka vähän lepsummin - koko auto toki läpi käyden - eikä yritetäkään saada aikaan mitään lasimaisia pintoja. Kun pinnan antaa ensimmäisen kiillotuksen jälkeen kuivahtaa vaikkapa 10 minuuttia ja tekee kiillotuksen uudelleen uudella puhtaalla kankaalla, saa pinnasta todella kiiltävän ja liukkaan hyvinkin helposti ilman pölyongelmaa.

    Luulen, että tuohon pölyämiseen ja tahmaamiseen vaikuttaa sekin, kuinka paksun kerroksen Extra Gloss Protection'ia on sattunut levittämään. Vaikuttaa siltä, että hyvinkin ohut kerros riittää ja liika aine vain muuttuu em. kaltaiseksi kiillotusta haittaavaksi pölyksi ilman että suojausvaikutus mitenkään paranee.

      
  • Moi

    Itse olen törmännyt kerran tuohon Autoglymin kultaisen hankalaan kiillotettavuuteen,, silloin vahasin autoa sadepäivänä autotallissa ovet auki. Kosteus prosenttikin oli riittävä -> pitkästäkin kuivumisajasta huolimatta kiillotus oli työläs.

    Eli epäilisin liian suurta kosteutta ongelmasi juureksi.


      
  • Tuon ongelman aiheuttaa nimenomaan kosteus tai liian paksu kerros ainetta. Autoglymiä riittää aivan ohut kerros kertapyyhkäisyllä.
    Nimim. Kokemusta on :sunglasses:

      
  • Minä käytän myös Auto Glymmi -tuotteita ja olen kyllä ollut tyytyväinen tuotteisiin. Ainahan vahaa poistaessa tulee vaha pölyä yms. "murusia" mutta minusta ne kuuluvat asiaan. Tietysti tummalla maalipinnalla ne näkyvät paremmin. Ne pölyt ja muruset karisee ajossa kyllä viimeistään, ja on pelti kiiltävänä :sunglasses:

      
  • Glymin kahden vahan konseptilla itsekin olen pari viimeistä kertaa jynssännyt. Vaan kuinkas kauan se vaha pellin pinnassa kokemustenne mukaan kestää? Kun vahat kustantaa minulla noin 40€/vahauskerta ja työnä vaaditaan kaksi peräkkäistä vahan levitystä+kiillotusta ja vähintään 4 tuntia aikaa, niin onko lopputulos esmes kaksi kertaa pidemmin pinnassa pysyvä suojaus? Jotkut vahauksia suorittavat liikkeet lupaavat 6 kuukauden kestoa kovavahoilla (mutta siis ei kumminkaan mitään erikoiskäsittelyjä), päästäänkö autoglymillä samaan?

      
  • Ei varmasti päästä. Nykyiset "kemialliset vahat" sisältävät loppujen lopuksi jopa erittäin pieniä määriä vahaa ja kaikkea muuta sitten sen loppuosan. Käytin autoani eräässä autofiksaamossa myllytyksessä ja siellä haukkuivat Auto Glymin yliarvostetuksi hajusteeksi :confused:

    Kiillon kestävyys ei kuulemma vastaa läheskään kunnon ammattilaisvahoja. Presta Productsin valikoimassa on mm. vahoja, joita monessa ammattifiksaamossa käytetään. Sitä saa vain harvoista liikkeistä ja hinta on moninkertainen, mutta niin on myös tuotteen laatukin.

    Itse olen "kotikäytössä" käyttänyt Wurthin kestovahaa. Kohtuuhintaista ja mielestäni laadukasta. On helppo työstää ja kiillottaa, vaikka kestävyys ei varmasti Auto Glymin Puna+kulta sekoitusta voita... Wurthin saatavuudesta ei kyllä ole mitään tietoa, koska olen nähnyt sitä vain muutamassa paikassa. Auto Glymiä taas saa melkein kaikkialta.

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 06.10.2004 klo 01:01]
      
  • Lainaus:
    06.10.2004 klo 01:00 Niki Kari kirjoitti
    Käytin autoani eräässä autofiksaamossa myllytyksessä ja siellä haukkuivat Auto Glymin yliarvostetuksi hajusteeksi :confused:

    No niinpä tietenkin, eipä siinä mitään ihmeellistä. Muiden tuotteet haukutaan tottakai ihan pashoiks ja kehutaan omat maasta taivaaseen. Mä olen käyttäny aika muutamia vahoja, turtle, carlake, simoniz ja autoglym. Ja en enää vaihda puna-kulta yhdistelmää mihinkään muuhun. Ei se arvostus oo tyhjästä tullu. Kun kaverin autoo vahasin 13 asteessa, niin sillon ei ihan pinta tullu niin liukkaaks ku mitä esim. 20 asteessa. Se ainakin vaikuttaa lopputulokseen että onko minkälainen lämpötila.

      
  • Laitan tähän linkin tämän palstan kesäisestä vahakeskustelusta, jossa oli mm. linkki ruotsalaiseen vahatestiin ja kannanotto teflon-vahoihin:
    http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=484

      
  • Itse olen käyttänyt autoglymin uuden auton vahaan ja olen todella tyytyväinen vahan jättämään tulokseen. Vaha on helppo levittää ja se ei sotke ja maalipinnasta tulee todella kiiltävä&onnistunut vaikka vaha ei ole kovin paksua, eli se on myös helppo hangata poi kuivuttuaan tarpeeksi. Vaha kuivuu äkkiä ja vaha on niin ohutta ja kalvomaista että on vaikea edes huomata mihin kohtaan vahaa on levittänyt mikä tosin on huono juttu.

      
  • Jos tarkoitat uuden auton vahalla "Extra Gloss Protectionia", niin se ei tarkkaan ottaen ole vaha, vaan suoja-aine. Se ei sisällä lainkaan vahaa, vaan on öljytislepohjainen (haiskahtaakin ennemmin liuottimelle kuin vahalle). Vahattomuus tarkoittaa myös sitä, että kyseinen aine ei sisällä mitään hiovia ainesosia, joten kiilto ei hankaamalla parane kuten vahoissa, vaan pelkkä kuivuneen aineen pois pyyhkiminen riittää.


    [Jube muokkasi tätä viestiä 12.10.2004 klo 09:28]
      
  • AutoGlymin kanssa ei pidä hätäillä: punaisella vahataan koko auto kerralla, juodaan kahvit ja sen jälkeen kiillotetaan trasselilla. Jos aikaa on, niin tässä välissä muutaman tunnin "kuivumisaika" ei sitten tee ollenkaan huonoa. Sitten levitetään pintaan ExtraGloss Protection, lämmitetään sauna ja annetaan litkun olla auton pinnassa yön yli. Seuraavana aamuna kuivunut töhnä lähtee irti kuin hilse pikkutakin olkapäiltä ja kiiltävää tulee yhdellä pyyhkimisellä. Joutoaikoina voi hankailla mahdollisia tummia muoviosia Bumper Carella. Ja sitten ajetaan kiiltävä auto pihalle niin, että naapurin emäntä sen varmasti näkee! Hauskuus on vasta alkamassa ...

      
  • Ko. autofiksaamosta, jossa olin, sanottiin vielä (niinkuin joku tuossa toisessakin topicissa) että paras (ja minun autoni kohdalla) ainoa suositeltava on puhdas carnaubavaha, joka on ehkä työläs, mutta kiilto kestää myös pitkään.

    En tarkoittanut edellisessä kommentissani, että Autoglymin puna+kulta olisi huono yhdistelmä, vaan sitä, ettei sen kesto ole parasta...

    Olen kyllä itsekin nähnyt paljon ko. yhdistelmällä hoidettuja autoja ja vahauksen jälkeen kiiltävät kyllä verrattomasti.

      
  • Olen käyttänyt autoglymin vahoja muutaman purnukan ja en ole ollenkaan vakuuttunut niiden erinomaisesta kestävyydestä. Toisaalta en ole löytänyt kaupan hyllyiltä mitään dramaattisesti parempaakaan, joten nautin siis kelpo kiillosta.

    MrX:n kanssa olen samaa mieltä kärsivällisyyden hyveestä vahauksen kuivumista odotellessa. Oma ongelmani on kesällä mökillä vahatessa taitoni sijoittaa aina autoni lintujen suolentyhjennysreitin alle.

      
  • Aikaisemmin käytin oikeaa carnaubavahaa, mutta vahamerkki jonka nimeä en muista on loppunut ja olen siirtynyt AutoGlymiin. Se on helppo vaha laittaa, mutta vaihtaisin kunnon carnaubaan jos löytäisin sitä. Kyllä carnauballa tulee loistava pinta, mutta on jonkinverran työläämpi tehdä. Mikähän olisi paras carnaubavaha tänään?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit