Passatin jarrut

2 kommenttia

Nyt tarttis jonkun autoista enenmmän ymmärtävän neuvoa. Omistan tdi passatin vuosimallia 2002. Taakse uusitiin jarrulevyt ja palat noin kuukausi sitten. Ensimmäiset kummallisuudet ilmeni pariviikoa sitten kun käytin auton peusussa. Pesun jälkeen kun testasin jarruja poljin painui todella lähelle lattiaa ja jarrut pitivät outoa jurinaa. (ei absin ääni) Hetken päästä kaikki oli ok. Nyt kun lähtee liikkeelle niin että auto on seisonut yön yli tai kauemmin niin jarrut ottaa todella napakasti ja heti kun polkimeen hipaisee. Muutaman jarrutuksen jälkeen kaikki ok. Missä vika???

  
  • Vaikuttais hieman siltä, että jarrunesteiden täytön ja/tai jarrupiirin ilmauksen kanssa on ongelmaa. Kannattaa vilkaista jarrunesteen pintaa ennen liikkeellelähtöä, mutta vaikka se olisikin kunnossa, niin se ei välttämättä tarkoita, ettei vikaa olisi. Kun poljin painuu liian syvälle, kannattaa käydä kurkkaamassa säiliötä myös (ja viedä muutenkin auto takaisin pajalle ennen kuin jarruille tulee todellinen tarvis).

    Takajarru(levy)jen pidon kanssa ei varsinkaan pitäisi olla normaalisti ongelmaa, koska kevyissä jarrutuksissa ne eivät edes aktivoidu. Pasaatissa on tyyppivikana jarrulevyjen (ja/tai palojen) heikko pito varsinkin märkänä suolakylpyisissä oloissa, mutta tämä ei vaikuta polkimen painumiseen, ainoastaan aiheuttaa heikkoa hidastuvuutta, rahinaa ja jumittuvia jarrusatuloja (mikä ei ole muillakaan merkeillä tavatonta, kun paniikkijarrutuksia ei joudu tekemään päivittäin).

      
  • No Niin. Nyt kun Suomeen saatiin pakkaset eteläämyöden niin Passatin jarru ongelmat saatiin selville. Ensimmäiset isommat pakkaset noin kymmenen astetta ja jarrut jumissa. Eli joka kulmalta laahasi ja pahasti. Ensimmäisen jarrutuksen jälkeen jarrut täysin jumissa. Auto jäi siihen paikkaan. Hieman pakkanen helpottanut ja auto saatu pajalle. Todennäköinen syy on jarrutehostimen rikkoutuminen. Päässyt kosteutta tehostimeen ja nyt pakkasilla kyseinen aparaatti paukahti jäähän. No ei onneksi kovin kallista. Uusitehostin vajaat kolmesataa ja työt päälle. Toivotaan että se oli kaiken pahan alku ja juuri ettei tarvii vaihtaa autoa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit