Onko kellään kokemusta siitä miten saadaan Skoda Octavian jarrut hiljenemään?Autolla on ajettu n. 5000 km ja kylmänä jarrut vonkuvat ilkeästi.Takuuhuollossa on karhennettu jarrupalat,auttoi n.10 km,sitten vaihdettiin italialaiset palat,auttoi 20km,sitten maahantuoja nosti kädet pystyyn,eli keinot loppu.Kysessäni AUDIN tai VOLKKARIN palojen tai levyjen käyttöä niin vakuuttivat niiden tulevan samasta tehtaasta ja olevan samalla varaosanumerolla,eli ei niistä apu löydy.
Maahantuoja kertoi ilmiön olevan ko. jarrujen ominaisuus,mitä minä en taas uskonut.ei kai mikään autotehdas rakenna tälläista ominaisuutta autoihinsa.en ole kuullut muilla kyseisten merkkien omistajilla kyseistä riesaa olevan.Kesällä muutaman jarrutuksen jälkeen hiljenevät,talvella vonkuvat koko ajan.Keksiskö joku helpotuksen asiaan?
Et ole ainoa, eikä Skoda ole ainoa merkki. Aikaisempi auto oli 323 Madza, jossa myös jarrut vinkuivat, kelistä riippumatta (kostealla vinkui enemmän/useammin). Huolto auttoi samoin kuin kerroit, eli max. 50 km päästiin niin taas alkoi vinkuminen. Ei tiedetty mikä aiheutti...
Jarrujen vinkuminen on kokemukseni mukaan tämän päivän autoissa lähes ominaisuus. Toisissa vinkuu / kahisee enemmän kuin toisissa. Liekkö autojen parantunut äänieristys tuonut tämän jokseenkin uuden "taudin" esille. Volkkareissa (myös skoda) ajoittainen vinkuminen on hyväksyttävä ominaisuus. Tosin vinkuminen riippuu keleistä (kosteus, kura rapa). Vanhemmissa Renaulteissa (laguna, megane vm. 1999-200) vinkuminen ja kahina oli enemmän kuin ymmärrettävää sillä jarrujen suojana oleva jarrukilpi puuttui koko autoista, mutta tätä uudemmissa autoissa kilvet kuuluu vakiovarustukseen . Peugeoteissa etujarrujen vinkuminen on lähes ominaisuus, mutta kitinää pystytään vähentämään erillisillä "kitinä" levyillä. Kuitenkin yhteenvetona kokemukseni perusteella eri merkeistä suosittelen seuraavaa. Jarrut aukaistaan keskimäärin 10 tkm välein tai vähintään kerran vuodessa. Samalla kaikki jarruosat puhdistetaan huolellisesti kaikesta ruosteesta, kurasta ja ravasta. Männän puolinen pinta ja liukusatulan linnat ja jarrupalan ja satulan välinen pinta "rasvataan" kuparitahnalla. Näillä toimenpiteillä jarrut ei vingu ja jarrupalat kuluvat tasaisesti. Korjaamolla tämä operaatio vie noin tunnin työajan hieman merkistä riippuen, mutta sijoittaminen tähän mielestäni kannattaa, jos ei itse moiseen pysty. Tällainen jarrujen huoltaminen ei useimmiten ole uusissakaan autoissa takuun piiriin kuuluva asia, vaan osa auton normaalia huoltoa.
On tuota vinkumista kuulunut '91 Nissan Sunnystakin, tosin hiljaisena, eikä jokaisella jarrutuskerralla. Ääni alkoi kuulua, kun oli vaihdettu uudet etujarrulevyt, joten terveisiä vaan Autokeskuksen pojille... Sen lisäksi on kokemuksia eräästä autosta, jonka jarrut ulvoivat aika pelottavasti, mutta omistaja ei ollut huolestunut asiasta ollenkaan. Kyseessä on - kukaan tuskin yllättyy - Lada 110. Laajemmin Ladasta ja muustakin kotisivuillani http://www.autoiluagentti.net .
Voitele jarrupalat kuparitahnalla niin vinkuminen loppuu!
No, ettei vaan kävisi niin, että loppuisi (tai ainakin vähentyisi) hidastuvuus samalla?
Ei pitäisi vaikuttaa muuhun kuin vinkumisen vähenemiseen. Uusimmassa GTi-Magazinessakin muuten suositellaan samaa konstia artikkelissa jossa kerrotaan jarrujen päivityksestä.
Citroenin C5:ssa etujarrut vinkuu teki mitä tahansa ?
( 30 km huollon jälkeen alkoi taas )
On kuitenkin yksi niistä pienemmistä ongelmista ko automallissa.
Itseänsä auto mainostaa, kun kansa vinkujaa katsoo.
Minulle tulisi mieleen ettei jarrulevyjen koneistus ole ehdottoman suora.
Toinen mahdollinen syy on, että männät jarrusatuloissa eivät palauta tarpeeksi, jää pieni kitka joka kuumetessaan ottaa kiinni ja ääntää.
Levyjarrut ovat nyt vain olemassa. Varsinkin takana niiden avoin rakenne ei suojaa mitään. Talvella niihin lentää loskaa, pientä hiekkaa, suolaa joka jää ja tarttuu joka paikkaan. Tästä ei seuraa kuin ongelmia. Jotkut autonvalmistajat varustavat vielä autonsa alumiinisilla jarrusatuloilla (ei saksalaiset). Alumiini + suola, se vaatisi jo sinkkikatodit jotka vaihdetaan kuten perämoottoreissa merivedessä.
Lähtökohta: Hankausta, häiriöääniä.
Näkyvät syyt: Kitkapinnan ulkopuoli voimakkaasti ylikuumentunut, palassa saostumaa, repeämiä
Mahdolliset syyt: Siirtoholkit ja ohjain juuttuneet
Parannusehdotus / vinkit korjaamolle: Uudet siirtoholkit / ohjaimet, tarvittaessa vaihdetaan koko satula ( akseleittain).
Käyttövirhe: Huoltovirhe
Lähtökohta: Hankausta
Näkyvät viat: Kitkapinta kuumuuden täplittämä
Mahdolliset syyt: Ajajan aiheuttama terminen kuormitus, jarru ei tuuletu; mäntä juuttunut jarrusatulassa tai ruostunut siihen kiinni; palat juuttuneet satulassa, ohjain liikkuu huonosti
Parannusehdotus / vinkit korjaamolle: Tarkastetaan, että satula liikkuu vapaasti; tarkastetaan palat, ilmaohjaimet ja siirtoholkit; onko järjestelmässä jäännöspainetta?
Käyttövirhe: Asiakas/ huoltovirhe
Vinkkejä asiakkaalle: Jarruja ei saa kuormittaa liikaa
Lähtökohta: Hankausta, tärinää
Näkyvät viat: Levy värjäytynyt siniseksi kitkapintojen molemmilta puolilta vähäisen ajosuorituksen jälkeen.
Mahdolliset syyt: Totutusajovirhe tai jarrulaitteiston ylikuormitus; laitteistossa jäännöspainetta; mäntä juuttunut jarrusatulaan tai ruostunut kiinni; palat kiinni satulassa; ohjain liikkuu huonosti.
Parannusehdotus / vinkit korjaamolle: Tarkastetaan hydraulinen laitteisto; asiakkaalle mainitaan mahdollisesta liikakuormituksesta.
Käyttövirhe: Asiakaan / huollon virhe
Vinkkejä asiakkaalle: Huomioitava totutusajoa ja käyttöä koskevat ohjeet.
Kokemuksen perustella jarrut yleensä alkavat vinkua jos niitä ei käytetä riittävvällä voimalla. Jos jarruttelee vaan kevyitä ns. höyhenjarrutuksia niin jarrupalojen pinta lasittuu nopeasti ja jarrut alkavat vinkua. Kokeile muuttaa jarrutustapaasi astetta agressiivisempaan suuntaan niin että jarrut ottavat oikein kunnolla kiinni. Vähän aikaa näin ajeltuasi pitäisi kitinän loppua.
Työkaverilla on Skoda Octavia ja hän valitti myös jarrujen kitinästä. Suosittelin hänelle myös että olisi hyvä jarrutella voimakkaammin niin ei kitinät vaivaa...Ja se auttoi. Eihän sitä koko aikaa tarvitse hullun lailla jarrutella mutta aina välillä on hyvä antaa jarruille oikein kunnolla liikettä niin ne pysyvät paremmin toimintakuntoisina.
Itse jarruttelen aina melko voimakkaasti eikä myöskään ole ollut jarrujen kanssa minkäänlaisia ongelmia. Autoni on Peugeot 307, jossa kuulemma pitäisi olla erittäin herkästi kitisevät jarrut. Mitään ylimääräisiä kitinänvaimennusjuttuja ei ole tarvinnut laittaa.
Ihan OT:na, harvinaisen siisti sivusto... Ulkoasultaan onnistunut ja kuvat ovat hyviä. Teksteissäsi saisit kyllä enemmän keskittyä auton ominaisuuksiin kuin pelkkään fiilistelyyn, mutta toisaalta on hyvä, ettei kaikki tämäntyyppiset koeajosivustot ole "ominaisuusvertailuja".
Ihan OT:na, harvinaisen siisti sivusto... Ulkoasultaan onnistunut ja kuvat ovat hyviä. Teksteissäsi saisit kyllä enemmän keskittyä auton ominaisuuksiin kuin pelkkään fiilistelyyn, mutta toisaalta on hyvä, ettei kaikki tämäntyyppiset koeajosivustot ole "ominaisuusvertailuja".
Olen Nikin kanssa samaa mieltä, loistavat sivut. Haluaisin ehkä sinne kumminkin minulle pakolliset plussat ja miinukset. En enää kehtaa tehdä koeajoarvostelujani nettiin kun katselin autoagentin sivuja. Loistavia kuvia!
Alkuperäisestä aiheesta:
Ennen ei minunkaan auton jarrut vinkuneet, mutta viime viikolla vaihdatin levyt eteen ja nyt sitten vinkuu- vaikka ajotapani ei ole miksikään muuttunut. Varovaisesti painaessa jarrua kuuluu pieni vinkuna, mutta tämä häviää kun poljinta survaisee hieman voimakkaammin. No kovinhan ei Alfan jarrupoljinta voi edes painaa, sillä kyseessä on varsin herkkä kapistus. ABS:t rutisee - eikä tarvitse edes kunnolla poljinta painaa. Tämä on uusien jarrujen myötä muuttunut pienoiseksi rasitteeksi, koska jarrua täytyy painaa todella varovaisesti- ja silloin vinkuu.
Levyjarrujen vinkuminen korjaantuu laittamalla rasvaa jarrusatulan ja jarrupalan väliin.
Siis rengas irti. Talttapääruuvitaltalla väännetään pieni rako satulan ja palan väliin (sylinterin männänvarsi perääntyy sen verran). Sitten tippakannulla öljyä väliin. Työnnetään satulaa sen jälkeen niin, että rako tulee jarrulevyn toisenpuolen palan ja satulan väliin. Sama toimenpide toiselle puolelle autoa.
Olen kokeillut toimenpidettä Volvoon ja Citroeniin. Vinkuminen loppui kerralla.