Peugeot 307 kynnyskotelo

7 kommenttia

Syksyn mittaan kuului keväällä ostetun Peugeotin alustasta oikealta takaa säännöllistä napsahtelua ulkoilman lämpötilan vaihdellessa. Aamuisin auringon noustessa ja illalla ilman viiletessä. Mökin pihalla yön ajamatta levännyt auto napsahteli noin minuutin välein tuntien ajan. Napsahtelu kuului selvästi muutaman kymmenen metrin päähän. Muissa omistamissani katalysaattoriautoissa äänet ovat olleet vaimeita ja kuuluneet tyypillisesti ajon jälkeen.
Joulun alla huomasin oikean takaoven alla kynnyskotelossa painauman, todennäköisesti jonkun parkkipaikalla kääntymistä harjoitelleen aiheuttaman. Maalipinnassa ei kuitenkaan näy hankaumajälkiä, ei myöskään oven alareunassa, joka olisi useimpien autojen etupuskurin uloimman kohdan korkeudella.
Koska kynnnyskotelon maskipelti on melko ohutta, mieleen nousi kysymys, voisiko painauma syntyä ilmanpaineen vaikutuksesta, esim jos kotelon huohotus olisi tukkeutunut siten, että ilma pääsee vain ulos päin. Aika kaukaahan tässä selitysvaihtoehtoa haetaan, mutta onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?

  
  • Teknisesti kynnyspellin painuminen kasaan on tietysti kovin epärealistinen vaihtoehto. Koska maalipinnassa ei ole havaittavissa ulkoisia hankauksen jälkiä, on tietysti mahdollista, että painuma on ollut autossa jo alusta lähtien.
    Onko Suomessa joku asiantunteva taho, joka pystyisi toteamaan, miten kuvassa näkyvä vaurio on voinut syntyä?
    [img]

      
  • Taannoin Aamulehdessä(?) kirjoitettiin uudesta autosta (mallia enkä merkkiä muista), jonka (muistaakseni) kattopeltiin tuli lämmönvaihtelun takia itsestään lommo, joten ei kai tuollainen mahdotonta ole. Kyseessä oli tietysti valmistajan piikkiin menevä valmistusvika.

      
  • No kyllä se täysin mahdotonta on että muotoon pokattu pelti mistään ilmanpaineesta kasaan menee. Siellä kotelossa on reikiä joka suuntaan niin että ilmanpaine pääsee vapautumaan aivan varmasti ja lämpötilan vaihteluilla ei edes saa aikaan sellaista ilmanpainetta jolla jotain muodon muutosta saisi aikaan.

    Monestikaan ei painaumiin jää mitään jälkiä aiheuttajasta, mutta jos kyse on kynnyskotelosta niin todennäköisesti se on itse ajettu johonkin matalaan esteeseen, esim. lumivalliin tms.

    Maalaisjärki tainnut nyt unohtua kokonaan.

      
  • pökötin kynnys kotelo ei painu ilmanpaineesta lommolle..ja auton katto ei mene itsestään lommolle lämmön vaihtelusta se on varma.15v autopelti töitä tehnyt...

      
  • Lämpötilan vaihtelu on teoriassa mahdollinen syy, mutta käytännössä aika olematon. :innocent:

      
  • Se auto missä kattopelti menee itsestään lommolle on Renault Megane uusinta mallia. Kovalla pakkasella äänieristeenä käytetty uretaanivaahdon tapainen aine kutistuu ja kun on tarttunut peltiin kiinni, vetää lommolle jostain tuulilasin yläreunan läheltä.

      
  • Jos taivutettuun tai "pokattuun" peltiin on jäänyt jännityksiä niin voi "elää" lämpötilan vaihteluissa, samoin myös lasit voi särkyä, siis en tarkoita silmälaseja, mutta pätee myös juomalasiin! :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit