Vastinetta kalliille polttoaineelle

9 kommenttia

Olen alkanut vuoropäivinä lataamaan kännykät, porakoneet, rikkaimurit ja muut kodin pienlaitteet työmatkalla auton tupakansytyttäjästä.
Aamusian töihinlähtiessä uusi laite mukaan ja illalla kotiinpalatessa akku on täysi.
Kätevää ja täysin ilmaista.
Pitänee laskea mikä on vuotuinen säästö.

  
  • Vuotuista säästöä ei tule ollenkaan, jos kohta vuotuinen tappiokin on varsin pieni. En ole ikinä laskenut hintaa auton laturin tuottamalle kWh:lle enkä aio tehdä sitä nytkään, mutta uskallan pistää pääni pantiksi sen puolesta, että kodin pistorasiasta saatava sähkö on toimittajasta riippumatta helkkarin paljon halvempaa kuin tupakansytyttimestä saatava ilmainen sähkö.

      
  • Olen alkanut vuoropäivinä lataamaan kännykät, porakoneet, rikkaimurit ja muut kodin pienlaitteet työmatkalla auton tupakansytyttäjästä.
    Neroudessaan tämä lähentelee erään talonmiehen lumensulatuskonstia. Pihalle laitetaan iso tynnyri vettä täyteen. Tähän kipataan kerätty lumi, joka sulaa siihen ja ylijuokseva vesi voidaan ottaa vaikka talteen. :wink:

      
  • Kiitos hyvistä nauruista, olkoonkin sitten vitsi tai ei :smile:. Tulevana diplomi-insinöörinä en voinut vastustaa kiusausta olla laskematta "tupakansytyttimestä saatavan ilmaisen energian" hintaa. Pikaisen laskutoimituksen tuloksena sain sähköenergian hinnaksi noin 0,4eur/kWh, jos auto polttaa bensiiniä ja moottori-laturi-yhdistelmän hyötysuhde on noin 30%.

    No, kun kerran on mahdollista saada ilmaista energiaa, niin onhan hyötysuhteen oltava ainakin sata, jolloin sähköenergiaa saadaan niinkin edullisesti kuin ~0,13eur/kWh! Toki moottori käyttää edullisempaa dieseliä (tosimies polttaa polttoöljyä) ja hyötysuhde on vähintään 400%, jolloin saadaan vielä ilmaisempaa sähköä!

    Meillä maksaa sähkö päivisin 0,0912eur/kWh ja öisin 0,06c/kWh, eli eiköhän pitäisi itsekin siirtyä akulla toimivien laitteiden ilmaiseen lataukseen :wink:. (Huom. lasketuissa energian hintojen arvoissa voi hyvinkin olla virheitä...)

      
  • Saipahan taas hyvät naurut tästäkin topicista... :grin:

    Täytyy näin kännykkäkauppiaana muistuttaa niitä, jotka kännykkäänsä autossa latailevat, että autolaturin kännykkään siirtämät virtapiikit ei ole kännykälle lainkaan hyväksi. Akku kuluu vaihtokuntoon huomattavasti tavallista nopeammin joten autossa lataaminen tulee kyllä kalliiksi... Autolaturia ei pitäisi käyttää kuin silloin, jos on aivan pakko saada luuri laturiin.


    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 26.10.2004 klo 02:38]
      
  • Lainaus:
    25.10.2004 klo 23:33 dumo kirjoitti
    Tulevana diplomi-insinöörinä en voinut vastustaa kiusausta olla laskematta "tupakansytyttimestä saatavan ilmaisen energian" hintaa.


    Kyllä se into siitä laantuu, lohduttaa tämä DI...

    Aivan varma ei voi olla, etteikö kyseessä ollut Il Diavolon kannanotto ajovalopakkoon. Vaan voiko pimeyden ruhtinaalta kovin häikäiseviä ideoita odottaakaan?

      
  • Erkillä natsas.
    Sähkö on ilmaista kun sillä poltetaan valoja ( viitaus keväiseen keskusteluun ajovalopakosta ), mutta erittäin kallista kun ladataan esim kännykänakkuja.
    Miten sama asia voi ollan noin kaksihintaista ?

    Auttaisko se asiaa jos polttaisikin ( ilmaiseksi) valoja ja niiden "valaisemilla" aurinkokennolla lataisi noita akkuja ?
    Nerokasta: Nythän taisikin vasta "sytyttää" ?

    Onko tässä ainekset ikiliikkujaan ?

    Niin kaiken oletusarvohan on täällä todettu: Valojen polttaminen ei maksa mitään. Ensin ymmärsin, että kaikki sähkö autossa syntyy ilmaiseksi.

    ( DI:ksi tulevaisuuden visiona, niin tai Ekonomiksi )

    [il Diavolo muokkasi tätä viestiä 27.10.2004 klo 11:45]
      
  • Lainaus:
    25.10.2004 klo 23:33 dumo kirjoitti
    auto polttaa bensiiniä ja moottori-laturi-yhdistelmän hyötysuhde on noin 30%.

    Laturin hyötysuhde on tietojeni mukaan n. 70%, kohtalaisen korkea myönnettäköön. Siitä vain nyt laskemaan näitä latausjuttuja, ajovalot jne. Muuta huviksesi kaikki energia bensaksi, mitä ajovalot syövät.

      
  • Lainaus:
    26.10.2004 klo 09:31 SixPack kirjoitti
    Lainaus:
    25.10.2004 klo 23:33 dumo kirjoitti
    auto polttaa bensiiniä ja moottori-laturi-yhdistelmän hyötysuhde on noin 30%.

    Laturin hyötysuhde on tietojeni mukaan n. 70%, kohtalaisen korkea myönnettäköön. Siitä vain nyt laskemaan näitä latausjuttuja, ajovalot jne. Muuta huviksesi kaikki energia bensaksi, mitä ajovalot syövät.


    Ilmaisin asian näemmä epäselvästi, sillä tarkoitin moottori-laturi-yhdistelmän hyötysuhteella sitä, kuinka suuri osa polttoaineen lämpöarvosta saadaan muutettua sähköenergiaksi, eli käytännössä likimain moottorin hyötysuhde (polttoaineen kem. energia -> mekaaninen energia) kertaa laturin hyötysuhde (mekaaninen energia -> sähköenergia).

      
  • Ei polttoaineen energiasta saada tavallisessa autossa edes 30 % muutettua sähköenergiaksi: nykymootoreiden hyötysuhde on korkeintaan 0,20-0,30. Laturin hyötysuhde on jotain alle 0,7-0,9. Vääjäämättä jäädään alle 30 %:n, koska ikiliikkujaa ei ole vielä keksitty. :wink:

    Eli on suorastaan järjenköyhyyttä latailla kännykkää yms. autossa huvikseen. Melkein halvemmaksi tulee polttaa bensaa lattialla ja lämmittää sillä taloa...

    toinen tuleva DI

    [Vito muokkasi tätä viestiä 26.10.2004 klo 20:28]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit