Webaston käyttöikä

33 kommenttia
«1

Näyttää olevan nykydeseleissä olevien webastojen kestoikä onnettoman lyhyt.
Omistan vm.2001 olevan henkilöauton, jossa on lisälämmittimenä tehtaalla asennettu webasto Olen käyttänyt sitä säännöllisesti aina silloin tällöin myös lämpimällä säällä. Lämmitin lopetti toiminnan, joten vein auton korjaamolle. Siihen oli tullut jokin lukitus, joka poistettiin. Lämmitin toimi n.2-3 kertaa tämän jälkeen. Jälleen lukitus päälle......Nyt huoltokorjaamo kertoi, että koko lämmitin tulee vaihtaa. Lystin hinta n. 430eur.
Samalla korjaamolla kertoivat, että ko. laitteita on vaihettu ja PALJON tänä syksynä. Vanhin auto jossa oli mennyt oli ollut -99 ja uusin -03.
Onko tosiaan näin , että niitä ei voi/ kannata korjata muuten kuin vaihtamalla. Jos näin on, niin ei ainakaan tekniikka ole mennyt tältä osin eteenpäin.

  
  • "Onko tosiaan näin , että niitä ei voi/ kannata korjata muuten kuin vaihtamalla. Jos näin on, niin ei ainakaan tekniikka ole mennyt tältä osin eteenpäin."

    ---Jep näin se vaan valitettavasti on;-)
    Et ilmeisesti ole veneihmisiä? Nimittäin jos olisit, et ihmettelisi moista lainkaan. Nimittäin veneilypiirissähän tuo on tunnettu tosiasia. Venelämmittimet eivät toimi kuin hetken. Kyllä ne sitten kohta alkavat prakaamaan.
    Autojen lisälämppärit kuten Webastot, Eberit jne. ovat tismalleen samoja laitteita kuin veneiden vesikeskuslämmittimetkin. Ainoastaan liitossarjoissa on eroja.
    Itse laitoin uuden Webaston viime keväänä veneeseeni. Vanhahan oli jo käytännössä sanonut työsuhteensa irti. Ei edes huolto auttanut, vaikka huollossa sanottiin sen olevan vain hieman karstainen.
    Uusi vehje toimii vielä aika luotettavasti. Toistaiseksi se käynnistyy joka kerta, mutta takeita lämmön riittävyydestä aamun asti ei ole. Yleensä vehje on sammunut omia aikojaan.

    Olenkin jo pitkään odotellut, että autoilijatkin huomaisivat etteivät nuo vehkeet oikeasti toimi luotettavasti. Autoiljoillehan tuollainen 1000-1500e jostain lämppäristä on yleensä iso raha ja harvinainen lisäinvestointi autoon. Veneilijät taas ovat tottuneet siihen ettei ko. summa ole kuin alkusoittoa joka keväisessä pikku remontissa;-(

    Eli valittakaa vaan, pitäähän veneilijöidenkin saada salonki lämpimäksi;-)


      
  • Minulla taas on toiminut hyvin sekä autossa että veneessä. Suurin syy veneessä noihin öisiin sammumisiin on akuissa. Virtaa ei riitä koko yöksi. Webaston vaihto ei silloin ole paras lääke. Käynnistymisongelmiin veneessä on yleensä autanut sukan vaihto.

      
  • Juu, yleisin syy monilla varmaankin on jännitteen tipahtaminen liian alas. Mielenkiintoista on silti monilla lämppäreillä yleiset ongelmat vaikka vene olisi maasähkön varassa. Siis silloin ei akun jännite laske vaan akkujen varaus pysyy tapissaan.

    On sellaisiakin lämmityslaiteihmeitä tullut vastaan, joiden ohjekirjassa todetaan ettei laite toimi kunnolla viileällä ilmalla... ;-)

    Tälläinen ihme on ainakin ollut mm. ruotsalainen Ardic. Toinen kummallinen vekotin löytyy Audi A6:sta joka ei esim. Stockmann Auton mukaan toimi kunnolla loska/nollakelissä.

      

  • Kyllä ainakin itse olen autoilijana yllättynyt, miten huono laatuinen esim. Ardic on. Jälleen kerran menossa ensi viikolla huoltoon toimimattomuuden takia...

    Mikä noissa laitteissa oikein on, että niitä ei saada kestämään kunnossa ? Kestäähän talon lämmityskattilan öljypoltinkin helposti 10 vuotta...Eikö perustekiikka ole auto käytössäkin sama ?

      
  • Mulla on ollut Ardic jo 2½ vuotta. Olen kuullut paljon juttuja, ettei toimi. Ehkä olen saanut loppuviikon version koska kaikki on toiminut loistavasti. Pitäisikö koputtaa päätä eikun puuta...
    Huollossa asentaja sanoi, ettei kannata koskea siihen niin kauan kuin toimii. Eli vuosihuollot on tekemättä.

      
  • Mitenköhän kaasupoltin toimisi?
    3 kg pullo mahtuisi talvisin hyvin kyytiin, eikä suuttimet ja poltinosa tarvitse juuri huoltoa eikä jälkijäähdytystä. Onhan asuntoautoissa ja -vaunuissa iät ja ajat lämmitetty vettä tai ilmaa kaasulla.

      
  • Uudella on kahden vuoden takuu. Vaatii tietty myös huollon, joka usein laiminlyödään. Valitetaan vasta kun hajoaa. Lisäksi kuukausien käyttötauko on omiaan hapettamaan, jumittamaan.
    Eli tuskin sen heikompaa teknologiaa kuin saksalainen autovarustus ylipäätään.

      
  • Lainaus:
    12.12.2004 klo 16:20 Jaksu kirjoitti
    Uudella on kahden vuoden takuu. Vaatii tietty myös huollon, joka usein laiminlyödään. Valitetaan vasta kun hajoaa. Lisäksi kuukausien käyttötauko on omiaan hapettamaan, jumittamaan.
    Eli tuskin sen heikompaa teknologiaa kuin saksalainen autovarustus ylipäätään.


    Olen muualta kuullut että käyttö vaikuttaa merkittävästi kestävyyteen. Lyhytaikaiset käytöt nokeavat lämmittimet. Itsellä on vain pitkää matkaa heti startin jälkeen. Ehkä se on auttanut omalla kohdalla. 100 EUR huolto tarkoittaa siipien yms. puhdistamista. Heikoin lenkki on ainakin Ardicissa puhaltimen laakeri, jota tuskin vaihdetaan huollossa ellei siinä ole selvää vikaa. Jos vaihdetaan vuosittain, maksaa vuosihuolto 300-400 EUR koska laakeria ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi vaan koko puhallinosa pitäisi uusia. Laakerin voi vaihtaa, mutta merkkiliikkeet ei tyypillisesti "korjaa" mitään eikä niillä tuntihinnoilla edes kai olisi kannattavaakaan.

      
  • Lainaus:
    13.12.2004 klo 09:42 Jorma kirjoitti
    Olen muualta kuullut että käyttö vaikuttaa merkittävästi kestävyyteen. Lyhytaikaiset käytöt nokeavat lämmittimet. Itsellä on vain pitkää matkaa heti startin jälkeen. Ehkä se on auttanut omalla kohdalla.


    Vannomatta paras. Itselläni ajotaival on n. 1h per ajosuunta, ja matka sisältää vieläpä moottoritie ajoa. Lyhytttä ajoa ei tule juuri lainkaan koskaan. Karstoittumista ei siis voi syyttää.

    Mutta eipä siinä mikään ole auttanut, laite on juuri tälläkin hetkellä korjattavana. Viimeksi korjattiin 8kk sitten. Niin ja kesällä olen pakkokäynnistänytkin kerra kuussa laitteen. Ja laite on 2v 8kk vanha.

    On se vain todettava, että Ardicin laatu on vain huono. Siitä ei pääse mihinkään.
    Ehkäpä osat on vain tehty niin heikosta materiaalista, joita ei ole edes tarkoitettu kestämään pitkään.
    Ihmettelen vain miten tällaista tavaraa voidaan ylipäänsä hyväksyä autoihin...

      
  • Itselläni yli 400tkm ajettu auto ja alkuperäinen "eberi". Toiminut tähän asti täysin moitteetta ja ilman huoltoja!
    Se mitä tulee näihin Volvon Ardic lämmittimiin. Niistä ei mitään hyvää kerrottavaa, valitettavasti. Tällä hetkelläkin kavereilla tiedän kolme ardickia joissa tekniikka toimii mut siit huolimatta lyö lukkokoodin päälle!
    Et jos joillakin on kyseinen laite toiminut hywin niin onnittelut heille!
    Mut joka merkeis on niitä maanantai kappaleita
    (vai onko sitten syy huonojen kytkentöjen!, mene ja tiedä)

      
  • 80 000 mittarissa ja Ardic jo kaksi kertaa täysremontoitu. Viimeksi mm. puhallin moottori uusittiin. Parempi etten edes mainitse mitä korjaukset ovat jo yhteensä maksaneet...

    Lyhyttä ajoa ei tule lainkaan, joten karstoittumisesta ei ole ollut kyse.

      
  • Näyttää olleen muillakin vastaavanlaisia kehnoja kokemuksia lisälämmitimistä.
    Tuo oli hyvä idea nimim.SixPack, kun ehdotti nestekaasulla toimivaa lämmitintä. Eiköhän jonkun rohkean kannataisi ruveta suunnittelemaan ja jalostamaan ideaa.

      
  • Lainaus:
    15.12.2004 klo 09:52 turbo-kiisseli kirjoitti
    80 000 mittarissa ja Ardic jo kaksi kertaa täysremontoitu. Viimeksi mm. puhallin moottori uusittiin. Parempi etten edes mainitse mitä korjaukset ovat jo yhteensä maksaneet...

    Lyhyttä ajoa ei tule lainkaan, joten karstoittumisesta ei ole ollut kyse.


    Voisitko kertoa vähän lisätietoja, miten sinulla on ollut noin huonoa tuuria. Oletan että olet ostanut auton uutena, koska pitkää ajoa ja vasta 80.000 km mittarissa. Diesel autolla normaalisti nämä ehdot täyttyvät alle 2 vuodessa. Kun korjaukset ovat kerran maksaneet, takuu ei ole voimassa. saitko mitään takuuta korjauksien jälkeen?Voisiko olla kyse huonolaatuisesta korjauksesta ensimmäisellä kerralla? Minullehan neuvottiin, ettei Ardic'ia kannata avata turhaan, jos toimii. Mahdollisesti herkkä ottamaan nokkiinsa ellei korjaaja ole riittävän osaava.

      
  • Lainaus:
    16.12.2004 klo 10:53 Jorma kirjoitti
    Voisitko kertoa vähän lisätietoja, miten sinulla on ollut noin huonoa tuuria. Oletan että olet ostanut auton uutena, koska pitkää ajoa ja vasta 80.000 km mittarissa. Diesel autolla normaalisti nämä ehdot täyttyvät alle 2 vuodessa. Kun korjaukset ovat kerran maksaneet, takuu ei ole voimassa. saitko mitään takuuta korjauksien jälkeen?Voisiko olla kyse huonolaatuisesta korjauksesta ensimmäisellä kerralla? Minullehan neuvottiin, ettei Ardic'ia kannata avata turhaan, jos toimii. Mahdollisesti herkkä ottamaan nokkiinsa ellei korjaaja ole riittävän osaava.


    Auto muutaman kuukaudena alle 3v wanha.

    Ekalla kerralla laite laukesi 2v 1kk iässä (jolloin takuu 1kk ohi), mutta silloin maksoin vain täysremontin hinnasta "huolto-osuuden" 80e. Silloin vaihdettiin siivet ynnä muuta (en edes tiedä mitä kaikkea). Reklamaatio hinta taisi olla ~500e.

    Tällä toisella kerralla (reilu ½ vuotta edellisestä) siitä hajosi tosiaan puhallin ja remontin yhteydessä jälleen kerran vaihdettiin läjä muitakin osia. 50% maksoin tällä kertaa (reklamaatio hinta ~600e).

    Noo katsotaan miten kauan taas toimii...

    Tuntuu vain siltä, että kun yksi komponentti on vaihdettu, kohta laukeaa jokin toinen. Kait se on seuraavaksi palopesä, joka palaa puhki...

      
  • Webastot ja ardikit kestää kymmenkunta vuotta JOS NE ON OIKEIN ASENNETTU !, yleensä toimimattomuuden syy löytyy palokaasun poistosta, eli jos poistoputki on liian pitkä tai liian mutkilla laite karstaantuu nopeasti, sama homma imupuolella. Ne jotka sanovat että heidän webastonsa on jouduttu vaihtamaan uuteen parin vuoden jälkeen joko valehtelevat tai ovat tulleet huijatuiksi. Lisäksi olen joutunut korjaamaan paljon ns. tee se itse miesten virityksiä, jotkut säästävät uusissakin autoissaan asentamalla lisälämmittimen itse, sitten tullaan itku kurkussa huutamaan ja haukkumaan laite, vaikka vika löytyy asentajasta. Elikkäs laite tulee olla sellaisessa paikassa missä ilma kiertää hyvin ja ,että laite ei pääse ylikuumentumaan, nyky autojen konehuoneet ovat niin täynnä tavaraa, että sinne on webaston tunkeminen liki mahdotonta, vaan eipä sitä voi oikeen muuallekkaan laittaa.

      
  • Eberi on ollu käytössä kohta 2v ja toimii edelleen niin kuin pitääkin...

    Nyrkkisääntönä olen pitänyt, että käytän säännöllisesti ja kohtuu pitkiä aikoja kerralla ja muistan ladata akkua aina välillä.

    Omaan pirssiin eberi on asennettu noukkaan keskelle puskurin taakse jossa se on suojassa enimmiltä kosteuksilta ja paskoilta.

      
  • Lainaus:
    16.12.2004 klo 17:15 ajohurtta kirjoitti
    Webastot ja ardikit kestää kymmenkunta vuotta JOS NE ON OIKEIN ASENNETTU !, yleensä toimimattomuuden syy löytyy palokaasun poistosta,


    Ainakaan minä en itse voi vaikuttaa ostajana siihen, mihin kohtaan se on autossani asennettu tehtaalla (tai onko putket mutkalla vai ei). Omalla käytöllä kukin voi toki yrittää vaikuttaa asiaan (välttämällä lyhyttä ajoa), mutta omalla kohdallani lyhyttä ajoa ei juurikaan ole.

    Toinen juttu on jos Tee-Se-Itse mies on tehnyt asennuksen autoonsa...

      
  • Itse lämmittimen ovat toimintavarmoja. Niitä vain tulisi käyttää noin kerran viikossa, kesälläkin. Polttoaineen höyrystinhuopa muutoin voi kovettua ja lämmitin lakkaa toimimasta.

    NESTEKAASUA:

    Kokeilkaapa miten toimii pakkasella. Ei toimi ellei pullo ole lämmin.

      
  • Lainaus:
    26.12.2004 klo 19:41 JaskaPankuttaja kirjoitti

    NESTEKAASUA:

    Kokeilkaapa miten toimii pakkasella. Ei toimi ellei pullo ole lämmin.

    Nestekaasu ei välttämättä virtaa ulos pullosta ääripakkasissa.
    Toisaalta, en ole kertaakaan vielä lukenut, tai kuullut kenenkään asuntovaunun tai -auton jäätyneen sisätiloiltaan. Primus, Ardic, Trumatic ja mitä lie markkinoilla, pitävät kaikki kohteet lämpiminä ja asuttavina missä vain. Myös Pohjoisen hiihtorinteissä, joten....?Tietääkö kirjoittaja pakkaslukemat jolloin nestemäinen kaasu jäätyy?

      
  • Probaanin höyrystymislämpötlakin on muistaakseni -42 Celsius astetta, joten ei kaasu jäädy. Jäätyä voi järjestelmään kondensoitunut vesi.

    Käytäntö opettaa tässäkin, kokeilla voi ken haluaa.

      
  • Oma Webastoni sammui 1 vuoden ja 3:n kuukauden käytön jälkeen. Liekkivahti/hehkutulppa oli mennyt. Kaiken huippu on nykyään Webastossa, että hehkutulppaa ei saa erikseen, vaan täytyy ostaa koko poltin joka maksaa n. 200€. Ennen sai pelkän hehkun, joka maksoi n. 80€. Meinasi jäädä laite korjaamatta, kun luulin ensin, että siinä on vuoden takuu. Tuli korjattua kuitenkin, kun sai takuuseen. Takuu on nykyään kaksi vuotta.

    Tuli nyt hankittua uuteenkin autoon Webasto. Saas nähdä kuinka kauan se toimii. Paljon kuulee näistä lämppäreiden ongelmista.

    Eberin edustaja sanoi hehkun käyttöiäksi 3-6 vuotta. Tuli vaan mieleen, kun joku aikaisemmin väitti, että lämmittimet toimii ainakin kymmenen vuotta ilman ongelmia.

      
  • Lainaus:
    28.12.2004 klo 21:41 Huulimopo kirjoitti
    Eberin edustaja sanoi hehkun käyttöiäksi 3-6 vuotta. Tuli vaan mieleen, kun joku aikaisemmin väitti, että lämmittimet toimii ainakin kymmenen vuotta ilman ongelmia.


    Tuntuu aika vaikealta uskoa, että toimisi kymmenen vuotta tosiaan ongelmitta. Ainakin omakohtaisten kokemusten perusteella ei toimi edes 2 vuotta.

    "Hauskaa" sikäli, että eräällä lontoon kielisellä keskustelu palstalla ihmeteltiin, että onpa outoa kun pohjolan oloihin suunnitellussa laitteessa voi olla ongelmia. Ehkäpä keski-euroopassa tätä ongelmaa ei ole/tiedosteta, siellä kun ei dieseleissä sellaista vakiona ole.

      
  • Kuten "ajohurtta" tuossa totesikin, asennus on tärkeä tehdä huolella. Seurasin oman laitteeni asennusta loppusuoralla ja olin ihan hämmästynyt kun tietokoneen ja pakokaasuanalysaattorin avulla säädettiin Webaston seoksia kohdalleen. Asentaja sanoi, että säätö kannattaa tehdä jos haluaa laitteesta pitkäikäisen.

      
  • Ehkäpä ongelmat ovat juuri diiseeli lämmittimissä, itsellä bensa käyttöinen ja on toiminut hyvin alkuvaikeuksien jälkeen, nyt on neljästalvi menossa.... ilman vikoja, polttoajat ja matkat on ollut lyhyitä, ja polttimen käyttö tiheää... olen poltellut ympärivuoden, eli kesälläkin kolealla kelillä... en tosin ole aivan selvillä miten noissa (diesl ja bensa) se käytännön polttotekniikka eroaa lämmittimissä, jos joku tietää niin voisi vaikka kertoa ?

      
  • Itsellä kaikki ongelmat Eberien ja Webastojen kanssa kulminoituvat yhteen bensamalliin jonka ensimmäisenä tulin hankkineeksi.

    2v aikana laite oli vähintään joka kuukausi purettavana huollossa ja lopulta laite valutti vielä jäähdytysnesteet sisäänsä ja kärähti totaalisesti. Onneksi kuitenkin siinä vaiheessa maahantuoja tuli vastaan takuun (silloin 1v) jälkeenkin ja vaihto laitteen uuteen.

    Tuon jälkeen olen omistanut 4 diesel käyttöistä Eberiä tai Webastoa ja yhdessäkään ei ole ollut mitään ongelmia, jos ei lasketa mukaan DOA osia asennuksen yhteydessä.

      
  • Mulla on autossa Eberi...Samanlaiset onkelmat ollu kans...Aina on jotakin vikaa...Sitten se pentele, vaikka olisi kunnossakin, on lopuksi tosi pakkasilla toimimatta. (tehdan kuulemma lupaa toimivuuden vain 20 asteeseen!!!!...)

      
  • Olen ajatellut auton vaihdon yhteydessä asennuttaa perinteisen lohkolämmitin + sisälämppärin siasta pensa käyttöisen lisälämmittimen, Eber, Webasto, Ardic tai jokin muu... tässä esiityneet keskustelut ei mitenkään vakuuta hankkia sellaista, puolustaisi kyllä hankintaa tolppasähkön tarpeettomuus. Onko muita vaihtoehtoja kun nämä 3:e, itselläni ollut Wallas mökkilämmitin (polttoöljy)periaate sama kuin venelämmittimillä, toiminut moitteetta 5 vuotta läpi koko yön ja ilman minkäänlaista huoltoa tähän asti.

      
  • Kirjoitin tähän viestiketjuun omasta Ardicistani noin 4 vuotta sitten. Vein Ardicin ekan kerran huoltoon vuonna 2006 kun lakkasi toimimasta. Syynä oli luultavasti kesä-diesel joka ei ensimmäisten pakkasten aikoihin liikkunut putkissa ja laite meni lukkoon. No huolto maksoi 85eur. Laite lakkasi toimimasta viime keväänä, vain noin 1,5 v huollosta ja vein sen tänä syksynä samaan paikkaan huollettavaksi. Syy toimimattomuuteen oli turbulaattorin kiinnityspultti, joka oli irronnut ja ropelli oli palotilan pohjalla. Huolto v.2006 siis aiheutti ongelman. Nyt puhdistettiin taas ja hyvin on toiminut. Yhtään osaa ei ole vaihdettu, autolla ajettu 180tkm. Lämmitin on mallia 2002 eli ns. uudempi ardic. Tunnistaa pyöreästä pakokaasujen poistoputkesta. Vanhemmassa mallissa on neliskanttinen.

      
  • Itselläni on ollut kolmessa autossani Eberi! Ensimmäisessä, joka oli viisi vuotta vaihdoin kerran hehkun! Akkuja se kulutti aika kovasti; johtuneeko sitten heikosta laturista! Seuraava auto oli 4 vuotta ja viimeisenä vuotena Eberi alkoi temppuilla; käynnistyi jos halusi ja savutti! Palotilan puhallin oli ilmeisesti vikalähde, rasvaus ei auttanut! Vaihdoin auton ja ainakin nyt pelittää ihan kliitettävästi! Akkuongelmia ei ole ollut ensimmäisen autoni jälkeen! Käyttö pakkasella on ainakin kaksi kertaa päivää kohden!

      
  • Ihmisiä hyppii kuussa ja talot lämpiävät lämpöpumpuilla ja tietokoneella voi katsella suoraa lähetystä Guatemalan futisliigasta mutta lämmittimet ne vaan ei toimi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit