Jakopäänhihna ja vesipumppu kerralla??

3 kommenttia

Niin, asia saattaa kiinnostaa muitakin kuin Twingo-kuljettajia. Vm.-00 Twingossa (1149cm3 moottori, 8 venttiilinen) neljän vuoden eli vaihtoiän ylittänyt hihna olisi tarkoitus vaihtaa uuteen. Huoltoaikaa kysellessäni huollosta tuumattiin että hihnan kaverina oleva vesipumppu on tavattu yleensä vaihtaa samalla kertaa - huomaavaisuudesta 10 pistettä, mutta lisähinnasta (160€ arvio) taas sapiskaa.

Onko vaihto todella tarpeen? Omalla yksilölläni on ajettu 72tkm ja ikää siis 4v2kk autolla. Yleisesti ja Twingossa/Cliossa (sama kone)?

t. Tapani

  
  • Monessa automallissa toimii vesipumppu jakohihnan kiristäjänä. Korjaamolle tämä on helppo, eli myydä uusi vesipumppu tilalle. Ne ovat alumiinia, jotkut jopa muovia nykyään. Vesipumpun hinta Passat kokoluokan autoon maksaa Motonetissä n. € 25,- jolloin korjaamo vetää jo siinä € 150,- vesipumpusta ja € 50-60,- asennustyöstä.

    Toivoisinkin, että kaikki autot siirtyisivät takaisin jakoketjuun, rättihihnan sijaan.
    Moni pikkuauto onkin ilahduttavasti siirtynyt jakoketjuun takaisin.
    Ikävä kyllä Audi ei, PSA yhtymän uusi dieselkin on rättihihnalla edelleen, jolloin edisltystä tässä asiassa ei ole tapahtunut. -30 pakkanen on kriittinen jakohihnalle. Se voi katketa jo käynnistyksen yhteydessä. Autoa jossa on jakopäänhihna, ei pitäisi koskaan hinata käyntiin, hihna saattaa luiskahtaa pari kolme hammasriviä, ja silloin saa ruveta katselemaan uutta konetta tilalle jos männätkin menee samalla.

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 26.10.2004 klo 13:22]
      
  • Niin, eli onko pumppu helppo myydä kalliilla vai helppo ja järkevä vaihtaa..? Huijataanko asiakasta tässä tapauksessa, 72tkm ja uusi pumppu, vaikka vanha toimii kuten tarkoitus on. Kauanko pumppu kestää? 50-100-150-200 tkm?

      
  • Kyllä vesipumppu ja ohjausrullat on järkevä vaihtaa silloin ainakin kun kilometrit on täynnä.
    Toisaalta, jos neljän vuoden ikäisessä vähän ajetussa jättää vaihtamatta pumpun, niin se kyllä kestää seuraavaan hihnanvaihtoon.
    Ongelma on hihnan kiristyksessä. Pumpun rungon ja epäkeskeisesti liikkuvan osan välissä oleva o-rengas alkaa yleensä vuotamaan, jos vanhaa pumppua säätää.
    Autooni tehtiin joskus 80-luvulla kansiremontti pikkupajassa. Asentaja otti hihnan pois yläpyörältä (suora) ja laittoi takaisin myös, eikä koskenut vesipumppuun ollenkaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit