DeNox

7 kommenttia

Aikaisemmin ei dieselmoottoreiden päästöistä puhuttu lainkaan.
Nyt vähäpäästöisten dieseleiden vallatessa markkinoita on yhtäkkiä herätty asiaan. Nähtäväksi jää kykeneekö teollisuus ja insinöörit ratkaisemaan tämän asian. Osoitteessa www.channel4.com/4car/buying-guide/faq/biofuels/biofuels-3.html kerrotaan Denox katalysaattorista joka muuttaa rikittömän dieselin/biodieselin hiukkaset vedyksi. Ymmärsin, että NOx on ongelma (tai oli).
Sivulla www.aesinc.com/revamp/prod/catdenox_rv.htm kerrotaan ultrapienistä päästöistä aina 2 ppm.

Olisi mielenkiintoista lukea muiden kommentteja, mikäli tietävät asiasta. On mahdollista, etten ole kaikkia oikein ymmärtänyt.

  
  • Kemiran kehittelemä ja alkaa pian tuottaa hedelmää...

    http://www.kemira.com/indchemicals/Suomeksi/Tuotteet/Muurahaishappotuotteet/Denoxium/

    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 09.09.2005 klo 21:29]
      
  • Ensimmäisessä linkissäni kiinnitin huomioni lähinnä Denoxin katalysaattoriin siinä suhteessä, että muuta ei vaadita kuin rikitön diesel, tai biopolttoaine. Ei tarvita erikseen urealiuoksia tai muita monimutkaisia järjestelmiä kuten Kemiran tapauksessa. NOx päästöt muuttuvat vaarattomaksi vedyksi.

    On tietenkin mahdollista, että on jotain jota en koko järjestelmässä ole ymmärtänyt oikein. Kovin helpolta ja yksinkertaiselta tuo Denox järjestelmä tuntuisi dieselajoneuvoissa toimivan, oli sitten kyseessä suuri tai pieni moottori. Ymmärrän kyllä Kemiran tavoitteet myydä lisäaineita, kauppaahan se on, mutta onko se järkevää liikenteen kokonaisuuden kannalta, mikäli yksinkertaisempia menetelmiä ja laitteita on olemassa?

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 10.09.2005 klo 11:46]
      
  • Lainaus:
    10.09.2005 klo 11:43 SixPack kirjoitti
    Ensimmäisessä linkissäni kiinnitin huomioni lähinnä Denoxin katalysaattoriin siinä suhteessä, että muuta ei vaadita kuin rikitön diesel, tai biopolttoaine. Ei tarvita erikseen urealiuoksia tai muita monimutkaisia järjestelmiä kuten Kemiran tapauksessa. NOx päästöt muuttuvat vaarattomaksi vedyksi.

    On tietenkin mahdollista, että on jotain jota en koko järjestelmässä ole ymmärtänyt oikein. Kovin helpolta ja yksinkertaiselta tuo Denox järjestelmä tuntuisi dieselajoneuvoissa toimivan, oli sitten kyseessä suuri tai pieni moottori. Ymmärrän kyllä Kemiran tavoitteet myydä lisäaineita, kauppaahan se on, mutta onko se järkevää liikenteen kokonaisuuden kannalta, mikäli yksinkertaisempia menetelmiä ja laitteita on olemassa?


    Aivan niin mullistava keksintö ei ole, että muuttaisi typpioksidin (eli typen ja hapen yhdisteen) vedyksi. Sen sijaan se muuttaa yhdisteen typeksi (ja hapeksi). "Katalyytikseen" laite tarvitsee kaikissa tapauksissa ammoniakkia, jota saa mm. ureasta, se kerrotaan mm. eka viestiin laittamistasi linkeistä jälkimmäisessä.

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 10.09.2005 klo 14:24]
      
  • Lainaus:
    10.09.2005 klo 11:43 SixPack kirjoitti
    Ensimmäisessä linkissäni kiinnitin huomioni lähinnä Denoxin katalysaattoriin siinä suhteessä, että muuta ei vaadita kuin rikitön diesel, tai biopolttoaine. Ei tarvita erikseen urealiuoksia tai muita monimutkaisia järjestelmiä kuten Kemiran tapauksessa. NOx päästöt muuttuvat vaarattomaksi vedyksi.

    On tietenkin mahdollista, että on jotain jota en koko järjestelmässä ole ymmärtänyt oikein. Kovin helpolta ja yksinkertaiselta tuo Denox järjestelmä tuntuisi dieselajoneuvoissa toimivan, oli sitten kyseessä suuri tai pieni moottori. Ymmärrän kyllä Kemiran tavoitteet myydä lisäaineita, kauppaahan se on, mutta onko se järkevää liikenteen kokonaisuuden kannalta, mikäli yksinkertaisempia menetelmiä ja laitteita on olemassa?



    Lue nyt se mitä siinä Kemiran linkissäni sanottiin:

    "SCR-tekniikkaa käytettäessä ajoneuvon katalysaattoriin ruiskutettava urealiuos pelkistää typen oksidit harmittomaksi typpikaasuksi.

    SCR-tekniikka törmää kuitenkin vaikeisiin toimintaongelmiin alhaisissa lämpötiloissa."

    "Ratkaisu:

    Kemiran kehittämä Denoxium™ alentaa urealiuoksen jäätymispistettä ja parantaa SCR-järjestelmän suoritus- ja toimintakykyä. "

      
  • Ilmeisesti tämä koskee raskasta liikennettä pelkästään. Ajatus kulki näitä biodiesel, -massa, ja synteettisten dieseleiden rataa pelkästä mielenkiinnosta.

    Tiedän kyllä tämän tieliikenteelle normitetun 32,5 %:n urealiuoksen ja pakkasenkestävyyden -11 astetta.
    Kemiran liemessä on muurahaishaposta jalostettua Denoxium-liuosta jotka hyvin korvaavat nykyiset urealiuokset, koska Kemiran liuos kestää pakkasta -30 astetta.

    Ajattelin lähinnä, että urea itsessään on kielletty esim. lannoitteena lähes koko maailmassa joitain Aasian maita lukuunottamatta. Urea on naudan lantaa ja virtsaa joka on kuivatettu ja saatu "ryynimäiseksi". Valmistusprosessi on taas erittäin energiaa vaativa. Ukraina taitaa olla nyk. maailman suurin Urean valmistaja. Vaihtaa Venäjältä sähköä öljyyn, jotta energiaa tähän riittää. Paljonko saastetta Urean valmistus tuottaa paikallisesti? Saattaa olla kaksipiippuinen juttu hiilidioksiidipäästöjen suhteen noin globaalisesti.

      
  • Lainaus:
    10.09.2005 klo 17:01 SixPack kirjoitti
    Urea on naudan lantaa ja virtsaa joka on kuivatettu ja saatu "ryynimäiseksi".


    Ei kai kumminkaan, vaikka virtsassa ureaa eli virtsa-ainetta onkin. Teollinen urean tuotanto perustuu ammoniakin ja hiilidioksidin reaktioon: http://www.niik.ru/urea-eng.htm

      
  • Urean suhteen olin vain muistin varassa. Sitä käytettiin aikoinaan lannoitteena, sen käyttö kiellettiin Euroopassa ainakin siinä muodossa jossa sitä ennen tuotettiin. Vaikka hieman innostuin kokeilemaan eri polttoainevaihtoehtoja, en aio ainakaan kusta tankkiin!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit