Ostin syyskuussa 2004 vuoden -95 Renault 19. Autoliike lupasi katsastaa auton minulle. Katsastus sisältyi auton hintaan. Myöhemmin, kun autoa alettiin "syynäämään" kotona tarkemmin, siitä löytyi yllättäviä vikoja. Esimerkiksi auton katalysaattori oli täysin sökö.
Voiko autoliikkeet saada katsatukset läpi helpommin kuin yksityinen henkilö? Miten on mahdollista, että noinkin tärkeä asia voidaan jättää huomioimatta liikkeen puolesta tehdyssä katsastuksessa?
Mielessäni käväisi - kuinkahan paljon voidaan katsastaa autoja noudattamatta annettuja ohjesääntöjä...
Aika paljon.
Kuka totesi ja kuinka, että katalysaattori "on täysin sökö"? Miten se mitattiin?
Itselläni tuon tapainen kokemus 90-luvun alusta. Silloin myös liike tarjoutui tekemään katsastuksen. Uskoakseni tekevät sen ihan tarkoituksella jotta viallinen auto menee läpi eikä hyvää hyvyyttään. Kaipa niillä on tuttuja katsastusmiehiä joiden kanssa asia on "sovittavissa".
Minulla toimi takajarruvalo ainakin tunti ennen katsastusta mutta katsatuksessa ei enää toiminut. Sitten taas uudestaan. Tosin seuraavasta kerrasta jouduimm maksamaan vain 6 . Katsatuksessa voi kokea kaikkia mielenkiintoisia asioita. Eräällä paikkakunnalla oleva katsastusasema päästää autoja paljon helpommin läpi kuin muut katsatuspaikat.
Kyllähän liike saa aikas paljon anteeksi... ehkä sillä tavalla että lupaa korjata kaikki viat katsastuksen jälkeen jos niitä löytyy... väärinhän se on mutta näin tapahtuu aikas paljon...
Lamppuhan voi palaa koska vain... mutta katsastuksessa ei hylätä jos on vain toinen jarruvalo on palanut mutta automaattisessti tulee hylky jos molemmat ovat... tietenkin taas hyvät puheen lahjat ovat taas plussaa...
Lamppuhan voi palaa koska vain... mutta katsastuksessa ei hylätä jos on vain toinen jarruvalo on palanut .
Me jouduttiin juuri toisen palaneen jarruvalon takia menemään uudelleen katsastukseen...