Onkos kenelläkään kokemuksia näistä metallirungottomista kumi/muovisulista, mikä sitten lieneekään oikea nimi, joita näyttää uusissa autoissa olevan? Ovatko parempia kuin perinteiset sulat, entä hinta ja saatavuus?
Ja mihinköhän kaikkiin merkkeihin/malleihin on nykyään saatavilla? Tarvetta olisi BMW 3-sarjaan (E46).
Kiitos kommenteista!
On kokemusta. Ainakin Skoda Superbissa olleet Boschin sulat jätti vedestä ohuen kalvon jatkuvasti- eikä sulat olleet edes kovin vanhat. Ovat lisäksi huomattavasti ns. tavallisia sulkia kalliimpia... Saatavuudesta en tiedä, ei ainakaan ihan joka hallissa tule vastaan- Superbiin on aina vaihdettu auton määräaikaishuoltojen yhteydessä...
Valeolta ainakin löytyy täyskuminen (Valeo X-TRM) malli joka sopii perinteiseen koukkuvarteen. Boschin täyskumiset sulat vaativat tietääkseni oman erikoisen varren. Ostin kevällä Clioon ko. Valeon sulat ja ovat ainakin tähän asti pelittäneet ihan mukavasti. Hintaa sulilla oli n. 45,- Lauttasaaren Autotarvikkeessa. Hinta tietysti vaihtelee sulkien pituuden mukaan.
Joo, Bochin sulkia käyttävissä autoissa varsi on erilainen. Hinta on näköjään kaksinkertainen Valeon täyskumisissa sulissa verrattuna ns. normaaleihin sulkiin... Epäilenpä vaan, ettei pyyhintulos/kesto ole niin paljon parempi, että noista sen takia kannattaisi noin paljon maksaa järkiperustein. Ovat varmasti kyllä hyvän näköiset...
Pitää varmaan seuraavaksi kokeilla tuollaisia Valeon teoksia omaan autoon, siitä sen sitten tietää kun vertailee...
En voi suositella ainakaan Boschin täyskumisia sulkia. Minulla 1,5 vanhassa/22 tkm ajetussa VW Polossa tuulilasi on jo naarmuuntunut ja vika ilmeisesti Boschin sulissa. Huollossa ihmettelivät ilmiötä ja lasi mennee vaihtoon takuuseen. Kuulemma Golfissa on samaa ongelmaa ja toisaalta tarvikeliikkeet sanovat, että Boschin sulkien laatu on laskenut ja että kumilaatu on koventunut.
Seuraavat sulat tulevat olemaan Championin.
En kehuisi ainakaan C-MAXini lakupötköpyyhkijöitä. Täristävät helposti mennen tullen eikä pyyhintätulos ole kaksinen.
Sipaiskaa sulkiin CRC silikonisprayta ja antakaa vaikuttaa vartin verran. Sitten puhdistatte sulan vielä haalealla pesuliuoksella enimmistä töhkistä. Sulka on taas kuin pakasta vedetty. Minulla nuo pötkösulat ovat toimineet varsin hyvin, mutta tuossa viime aikoina kuskinpuoleinen sulka jätti ikäviä vesirantuja. Homma korjaantui tuolla mainitulla tempulla.
Thorgen, kiitos vinkistä kokeilen kyllä heti, passatissani on noi lakupötköt ja rantuja/kalvoja jää ja päristää niin pirusti tihkusateella. Kysyin volkkarin huollossa, että eikö tohon vaivaan ole kyetty kehittämään mitään parempaa ratkaisua. He suosittewlivat Boschin sulkia, jotka ovat kuulemma parempia kuin alkuperäiset. Tosin tuossa edellä tuli kokemuspohjaista tietoa, etteivät olisi.
Bosch:n sulat toimivat tosi hyvin, kunhan käytät oikeanlaista
pesunestettä!
Motonetista löytyy Valeon x-trm sulkia 40, 45, 48, 53, 55, 60, 65cm ja hinnat 16,50-27,50 e / kpl.
Naapurini kertoi autoalan ammattilaisena, että sulkien täytyy olla asennettuna ehdottoman suoraan, muuten täristävät.
Hyvä asia täyskumisissa on, että ne eivät jäädy talvella yhtä helposti kuin perinteiset, joissa metalli vaatii paljon lämpöä. Itselläni on ollut pelkästään hyviä kokemuksia näistä uusista sulista myös talviaikana.
Onkos tuo Valeon jälkiasennettava tavalliseen varteen sopiva lakupötkö profiililtaan matalampi kuin normaali metallimalli ?
Meinaan, että sais samalla pyyhkijän sulat pois näkökentästä, jos lakupötkö on matalampi...
Jossain lehdessä sanottiin että Boschin lakupötkö-sulat on melko huonoja ja lyhytikäsiä. Mitä noihin lakupötköihin tulee niin uudessa Golfissa ne ainakin toimivat erinomaisesti ja pyyhintätulos on hyvä. Tiedä sitten miten ne toimivat talvella ja vaihtelevissa keliolosuhteissa ja miten kauan ne kestävät vaihtanmatta sillä autoni on vielä niin tuore (alta 1kk)
Valeon sulka on matala, mutta varren kiinnike on sulan yläpuolella korkeampi kohta eikä sivukiinnitys kuten Boschilla. Kuitenkin sutjakampi kuin perinteinen sulka eikä varmaan ole herkkä jäätymään talvella. Ylivieskassa IsoKärkkäisellä on myynnissä kohtuhintaan.
Kuinka pitkään nämä uudet lakupötkö sulat kestävät hyvinä käytössä?
Omat perinteiset alkoi tekemään huonoa pyyhintätulosta 75 000km (2,5v) käytön jälkeen, lieneekö normaali kesto, tiedä sitten...
Joku mainitsi, että pitäisi käyttää oikeanlaista pesunestettä, jotta sulka kestää kunnossa. Onko se etanoli-, metanoli- vai joku muu pohjainen aine ?