Autojen tyyppiviat.

8 kommenttia

Nykypäivän autoissa tuntuu olevan järjetön määrä tyyppivikoja. Olisin kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia tyyppivioista uusien ja käytettyjen autojen osalta.

Omat kokemukseni ja kuullut kuulopuheet ovat seuraavat:
Auto: Nissan Primera (P11) -98 1.6 16v

- Ylätukivarret (multilink?) nitisee ja paukkuu
- Olka-akselin laakerointi
- ABS viat (omassa: "parkkipaikka nopeuksissa" vasemalle käännettäessä absit alkaa hakkaamaan vaikka pyörä ei lukkiutuisikaan).
- Kytkinviat (omassa: ilmeisesti painelaakeri)
- Tuulilasin pyyhkijöiden mekanismissa jotain häikkää
- Moottorin nykimistä tai puutumista
- Ohjaustehostin

Kaikki viat eivät siis ole tulleet omalle kohdalle mutta ylätukivarsista, olka-akselin laakeroinnista, ABS- häiriöistä ja kytkinvioista olen kuullut muiltakin. Autollani on ajettu jo 190 tkm, joten osa vioista johtuu jo normaalista kulumisesta mutta osa vioista ilmaantui jo 100tkm:n kohdalla ja muissa tapauksissa jo paljon aikaisemmin.

  
  • Lainaus:
    27.10.2004 klo 04:01 Maximum Overdrive kirjoitti
    Nykypäivän autoissa tuntuu olevan järjetön määrä tyyppivikoja. Olisin kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia tyyppivioista uusien ja käytettyjen autojen osalta.

    Omat kokemukseni ja kuullut kuulopuheet ovat seuraavat:
    Auto: Nissan Primera (P11) -98 1.6 16v

    - Ylätukivarret (multilink?) nitisee ja paukkuu
    - Olka-akselin laakerointi
    - ABS viat (omassa: "parkkipaikka nopeuksissa" vasemalle käännettäessä absit alkaa hakkaamaan vaikka pyörä ei lukkiutuisikaan).
    - Kytkinviat (omassa: ilmeisesti painelaakeri)
    - Tuulilasin pyyhkijöiden mekanismissa jotain häikkää
    - Moottorin nykimistä tai puutumista
    - Ohjaustehostin

    Kaikki viat eivät siis ole tulleet omalle kohdalle mutta ylätukivarsista, olka-akselin laakeroinnista, ABS- häiriöistä ja kytkinvioista olen kuullut muiltakin. Autollani on ajettu jo 190 tkm, joten osa vioista johtuu jo normaalista kulumisesta mutta osa vioista ilmaantui jo 100tkm:n kohdalla ja muissa tapauksissa jo paljon aikaisemmin.


    Yleisesti ottaen automallien viat ovat laskeneet rajusti sitten -60 -luvun; nyt vain autoihin suhtaudutaan paljon neuroottisemmin kuin silloin. Neuroottisuutta lisäävät:
    - kaikenlaiset vikatilastot ja -sarjat, joiden merkitystä liioitellaan; kuitenkin vuosittain vikoja sattuu vain 1-5 %:lle autoista, merkistä hieman riippuen. Esimerkiksi HS:n vikasarjoissa on mukana kaikki ao. automallin vuosimallit, siten se "suosii" nuoria automalleja.
    http://www2.helsinginsanomat.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/vikasarja.jsp
    - nettipalstat, etenkin ne joihin ei tarvitse rekisteröityä. Murkkuikäiset ja muuten häiriintyneet kirjoittelevat kilvan kaikenlaista roskaa mustatakseen naapurin auton mainetta. Sieltä ne "huhupuheet" nykyään tulevat.
    - se tosiasia, ettei autoilija enää itse pysty korjaamaan juuri mitään; osittain johtuen autojen "modularisoitumisesta", osittain uusavuttomuudesta.
    - vikojen "kallistuminen". Uusiin autoihiin ei saa enää osia, vaan osista koostuvia "moduleita"; näin pienenkin vian korjaus voi tulla arvaamattoman kalliiksi.

    Primeran osalta tunnistan P10-P11-mallien etupään ylätukivarsien pallonivelten väljistymisen ; ilmenee kolinana kuopissa. Jos ao. asian haluaa korjata, kustannukset eivät ole kovin suuria. Tuulilasin pyyhkimissä oleva nailonlaakeri myös kuluu; vaihto on pikkujuttu.Sen sijaan muut viat ovat minulle tuntemattomia.

      
  • Kahden Primeran kokemuksella (1,6-91 ja 1,6-97) yhdyn täysin edelliseen mielipiteeseen. Multi-linkit on se "juttu" joka on kummassakin vaatinut laittoa.

    Muutama vuosi sitten oli TM:ssä listaa eri automallien tyyppivioista ja Primeran lista oli aika lyhyt...

      
  • Lainaus:
    27.10.2004 klo 09:22 MatLog kirjoitti
    - nettipalstat, etenkin ne joihin ei tarvitse rekisteröityä. Murkkuikäiset ja muuten häiriintyneet kirjoittelevat kilvan kaikenlaista roskaa mustatakseen naapurin auton mainetta. Sieltä ne "huhupuheet" nykyään tulevat.


    Täytyy sanoa, että aika paljon "huhupuheissa" on kyllä tottakin. Monesta asiasta kuulee ensimmäistä kertaa palstalla ja vasta sitten muualta (autoliike/maahantuoja), kun tietää jo mitä kysyy.

    Toki informaatiota pitää osata suodattaa, yksittäinen kilometrin pituinen haukkumiskertomus ei vielä kerro mitään, mutta jos samaa tyyppivikaa kuulee eri palstoilta (mukaanlukien automerkkien omat merkkiharrastajien palstat), voi pikkuhiljaa alkaa uskoa ongelman olemassaoloon.

      
  • Katselin juuri äskön 4 vuoden takaisia vikalistoja, Audeissa, Mersuissa ja Bemuissa oli keskimäärin paljon pidemmät vikalistat kuin muilla. Fiatilla oli myös pitkä vikalista ja vanhimmalla Astralla. Saabissa oli vähän mitään kohtia. Toyotassa oli vaihdeongelmia ja sisustaongelmia ja jotain muuta pientä.

      
  • omistan primeran 1.6/98 kolinat etupäässä ei johdu enimmäkseen multilinkistä vaan vakaajatangon alapallosta.Kannattaa tarkistaa,kytkin päästää joskus vedättäessä käryt nokkaan ja ikkunat huurtuu helposti. :o

      
  • Lainaus:
    31.10.2004 klo 09:35 juissi kirjoitti
    omistan primeran 1.6/98 kolinat etupäässä ei johdu enimmäkseen multilinkistä vaan vakaajatangon alapallosta.Kannattaa tarkistaa,kytkin päästää joskus vedättäessä käryt nokkaan ja ikkunat huurtuu helposti. :open_mouth:

    Nivelet, puslat, kytkin jne. ovat normaalisti kuluvia osia. Ne pitää joskus vaihtaa. Joku auto kuluu ajotavasta ja olosuhteista riippuen nopeammin kuin muu. Kaupunkiajo kuluttaa autoa paljon enemmän kuin maantieajo. Olen aikalailla vastaan näitä "tyyppivikoja", enemmin sanoisin huollon puute tai uusavuttomuus.

    Mielestäni tyyppivika on sellainen, ostat tuliterän auton, maahantuojalta tulee kutsu takaisin tämän vian korjauttamiseksi.

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 31.10.2004 klo 10:16]
      
  • Lainaus:
    27.10.2004 klo 14:11 Tuomas kirjoitti
    Katselin juuri äskön 4 vuoden takaisia vikalistoja, Audeissa, Mersuissa ja Bemuissa oli keskimäärin paljon pidemmät vikalistat kuin muilla. Fiatilla oli myös pitkä vikalista ja vanhimmalla Astralla. Saabissa oli vähän mitään kohtia. Toyotassa oli vaihdeongelmia ja sisustaongelmia ja jotain muuta pientä.


    Näissä vikatilastoissa ei oteta huomioon muutamaa asiaa. Jos otetaan keskimääräinen kolme vuotta vanha mersu tai muu laatuauto, niiin niillä on yleensä ajettu todella paljon. Useimmat laatuautot kun ovat kaupparatsujen, taksimiesten tai muuten paljon ajavien käytössä. Samanikäisellä tavan "kauppakassilla" ajetaan vain murto-osa siitä mitä ammattikäytössä olevalla autolla. Lisäksi, kalliiden autojen omistajat vievät menopelinsä jo aika pikku nirahduksesta (jostain kuuluu nitinää...) korjaamolle. Kriteerit ovat aika paljon tiukemmat kuin halvoilla autoilla. Toki tekniikan määrä kalliissa autoissa tuo varmasti joitakin häiriöitä, mutta voiko verrata sellaisten järjestelmien vikoja, joita halvemmissa laitteissa ei edes ole?

      
  • Mersut ovat taksiautoja nillä ajetaan selvästi enemmän kuin Audeilla ja Bemuilla, näin olettaisin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit