Bensan hinta

117 kommenttia
«134

On se kiva kun bansa/diesel alkaa maksaan edes jotakin.
Eiköhän nyt pikkupalkkaiset ala tippuun poijes liikenteestä?
Alkaa hyvätuloiset mahtuun paremmin liikenneväylille ja tietkin pysyy kunnossa kun kaikenmaailman pikkukinnerit ja muut romut on sieltä poijes.

Mutta mitehän pärjäilee ny mummo ja pappa Takahikiällä, ku ei oo ku peruseläke ja kannattamaton pikkutila . . , niin ja ne emolehmät, jotka ei lypsä ?. Ja maitokaupalle on kuiteski 15 kilometriä, . . soratietä.
Joukkoliikenne muistaakseni kait lopetettiin 80-luvulla
Pätäis varmaan, ennen joulua, ajella kattoon miten ne siä pärjäilee.
Vaikka rahaa ne ei oo enää vuosiin mullekaan lähetelleet, Valentiininpäiväkortti tuli kuiteskin helmikuussa.

  
  • Pikkukinnerit eivät varmaan liikenteestä ihan ensimmäiseksi häviä, päinvastoin. Olin ajatellut toteuttaa pitkäaikaisen unelmani keskiluokan (käytetystä) automaattiautosta, mutta viimeaikaiset uutiset käänsivät katseen tulevan Toyota Aygon suuntaan. Tuon kinnerin ilmoitettu keskikulutus on 4.6, eli puolitoista litraa nykyistä Micraani vähemmän. Eli ihan ensimmäisenä ei tämä pienipalkkainen aio liikenteestä poistua, mutta palataan asiaan sitten kun 95 maksaa kaksi euroa.

      
  • Tuskin dieselitkään, kulutus on isossakin autossa pikkukinnerin luokkaa, ja onhan nafta aina 30 c / litra halvempi. Marketeista saa rypsiöljyä, auringonkukkaöljyä n. 95 c litra. Ja dieselin kulutus ei paljon heitä vaikka joskus polkisikin tai kuormaa on. Rypsiöljyä voi kaataa dieselissä suoraan tankkiin, talvella joku 50/50 suhde riittää. Siirrytään kertaheitolla bioaikaan. Mainitsin aikaisemmin, että joku Kajaani, Kainuulainen on ajanut 20tkm kaupan rypsiöljyllä, päästömittaukset olivat katsastuksessa alittaneet kaikki mahdollisen, joten...?? Eräällä toisella palstalla Kirkkonummelainen henkilö kertoi myös ajavansa pelkällä S-Marketista ostetulla rypsiöljyllä.

      
  • saksassa noousi 6 senttiä, suomessa 15. mutta saksa onkin paska maa.

      
  • Pitäs kait ostaa joku 80-lukunen kosla, siihen voi laittaa puolet sekaan vaikka valopetroolia tai tärpättiä tai muuta vastaavaa, siis hinnan mukaan, kunhan vaihtaa suuttimet ja säätelee koneen OK! :sunglasses: Kait vois känniläisten kusetkin palaa? :innocent:

      
  • Ei tää ihan autotekniikkaa ole, mutta tarttis miettiä, mitä alan polttaan vanhassa (isossa) kakstahtiperämoottorissa? Palaisko löpö siellä? Valopetroolia ei taida vielä saada alle bensan hinnan. Mikäs tässä muuten, ajellaan polkupyörällä ja voidellaan ketjut kasvisöljyllä. Talvella on vähän ankeempaa, mutta jos toi hinta vaikka siks vähän tasaantuis!

      
  • Kyllä varmaan 2-tahtiöljyn vois korvata löpöllä, pitäis kait kokeilla oikea seossuhde? :smile: Kuumana kyllä toimii, mutta käynnistykseen pitäs ehkä olla "varatankki"? :sunglasses:

      
  • @King Of The Road

    ennenkuin jatkat, mietipä minkä maan hätäostot koko hinnannousut aiheuttaa

      
  • Lainaus:
    03.09.2005 klo 18:23 Kahvipannu kirjoitti
    Talvella on vähän ankeempaa, mutta jos toi hinta vaikka siks vähän tasaantuis!


    Ihanko oikeasti luulet että kun suomessa jokin hinta hilataan ylös se sieltä enää tippuisi koskaan takaisin???
    Vrt. esim. 90-luvun alun VÄLIAIKAINEN ajoneuvovero, sekään ei ole poistunut vaan ainoastaan KAKSINKERTAISTUNUT niistä ajoista. :D

    HYVÄ SUOMI!

      
  • Putoaahan se bensan hinta varmasti alemmas, mutta sehän on selvä, että muutaman vuoden kuluttua ollaan tässä 1.5e/litra hinnassa pysyvästi. Kaikki hinnathan nousee. Aina kun saa palkankorotuksen tai veronalennuksen, niin vähän ajan päästä kaikki on kalliimpaa, niin se vain menee.

      
  • Koitetaan palata ketjun alkuperäiseen aiheeseen. Löytyisikö täältä joku, joka pystyisi perustelemaan minulle tämän bensan hinnan ja öljyn hinnan välisen korrelaation, joka näin perstuntumalla tuntuu olevan lähemmäs yksi yhteen. Eli jos öljy nousee 10%, niin bensan veroton hinta tekee lähes saman. Tämähän ei ole missään suhteessa öljyn osuuteen bensiinin jalostushinnasta. Saattaa kyllä olla, että tämä on pelkkää mielikuvaa.

    Ajatellaan, että barreli eli noin tuhat litraa bensaa maksaa 70$, jolloin litra hinta olisi vain 7 senttiä, vaikka tämä tästä tuplaantuisi, niin hinta kasvaisi vain 7 senttiä plus verot, koska jalostuskulut tästä tuskin merkittävästi kasvaisivat. Kuljetuskustannuksetkaan eivät voisi olla syynä, koska kuljetuskalustokin käyttää jalostettua poltto-ainetta.
    Tuntuu, että näillä öljyn hinnan korotuksilla on psykologisesti helppo perustella bensiinin kallistuminen ihmisille, vaikka kustannusrakennetta ne eivät samassa mittakaavassa hetkauttaisikaan.

    Tämä ei siis koske tämän hetkistä hintapiikkiä, joka johtuu pääasiassa Katrinan muodostamasta bensiinin tarjontahäiriöstä, vaan yleisemmin bensakauppaa. Luonnollisesti kun bensasta on pulaa, kuten yhdysvalloissa tällä hetkellä, hinta nousee, mutta pelkän raaka-aineen hinnan muutoksen on vaikea uskoa tällä tavoin vaikuttavan.

      
  • Nyt pitää vähän korjata käsitteitä.
    Ensinnäkin tuhat litraa= 6,29 barrelia.
    Toiseksi bensa, diesel ja kevut polttoöljy noteerataan tuhansina litroina ja dollareina. Eilinen lyijyttömän bensan noteeraus (myynti) 797,00$/t diesel(vähärikkinen) 668,25$/t.

    Huomatkaa se, että Neste tässä tekee bisnestä. Meidän öljymme tulee Venäjältä ja jalostetaan Nesteellä, ei siihen Amerikan myrskyllä ole mitään tekemistä. Bensan hintaheilahdus siirtyi välittömästi hintoihin, no nyt hinta on tullut eilisestä alas 58$/t ja laskua on tulossa lisää. Miksi nyt ei hinta putoakkaan? Neste tahkoaa omistajilleen voittoa ja kun se on määräävässä asemassa, niin sen hinnoittelulle ei ole mitään kilpailua. Kyllä kansa on sokea jos ei kukaan älyä kyseenalaistaa valtion yrityksen rajujen voittojen tekemistä.
    Nyt vaan itketään polttoaineveron perään, joka oli suhteessa kalliimpi ennen. valmisteverot, lisäverot ja huoltovarmistusmaksut ovat kiinteitä veroja ja ovat aina rasittaneet polttoaineen hintaa Nyt kun valtion oma bisnes heittäytyy ahneeksi, niin miksi kukaan ei kyseenalista sitä.
    Jos vanhasessa olis yhtään enemmän "rotia", niin se kyllä ilmoittais Nesteelle, että ryöstäkää maltillisemmin, kun kerran monopoli olette.

    Tällaiset naurettavat valmisteveron (n.0,05€/L) palautukset maanviljelijöille ja vielä ALV veroilmoituksen kautta, kuulostavat surkeilta ja naurettavilta yrityksiltä tehdä jotain. kuvitteleeko Pekkarinen tosiaan, että siitä palautuksesta on jotain oikeaa hyötyä?
    No tietysti virkamiehi tuo työllistää ja palautuksen määrä on pienempi kun virkamies kulut koko toiminnalle. kaksi täysin toisistaan irrallista verottajaa kytketään yhteen, naurettavan homman vuoksi. Tulli on valmisteveron kerääjä ja ALV:n palautusjärjestelmä on jotain aivan muuta. Sekin päätetty valmisteveron palautus lienee hävinnyt näiden Nesteen hinnankorotusten sisälle kolme tai neljä kertaa.




    [Nokivasara muokkasi tätä viestiä 06.09.2005 klo 06:08]
      
  • Lainaus:
    06.09.2005 klo 05:59 Nokivasara kirjoitti

    Huomatkaa se, että Neste tässä tekee bisnestä. Meidän öljymme tulee Venäjältä ja jalostetaan Nesteellä, ei siihen Amerikan myrskyllä ole mitään tekemistä. Bensan hintaheilahdus siirtyi välittömästi hintoihin, no nyt hinta on tullut eilisestä alas 58$/t ja laskua on tulossa lisää. Miksi nyt ei hinta putoakkaan? Neste tahkoaa omistajilleen voittoa ja kun se on määräävässä asemassa, niin sen hinnoittelulle ei ole mitään kilpailua. Kyllä kansa on sokea jos ei kukaan älyä kyseenalaistaa valtion yrityksen rajujen voittojen tekemistä.
    Nyt vaan itketään polttoaineveron perään, joka oli suhteessa kalliimpi ennen. valmisteverot, lisäverot ja huoltovarmistusmaksut ovat kiinteitä veroja ja ovat aina rasittaneet polttoaineen hintaa Nyt kun valtion oma bisnes heittäytyy ahneeksi, niin miksi kukaan ei kyseenalista sitä.


    Aika kumma juttu on tosiaan se, että bensan hinta on Suomessa noussut paljon enemmän kuin USA:ssa, jossa myrskyn luulisi vaikuttavan eniten. Vaan eipä vaikuta, USA:ssa valtio tasaa asiaa varmuusvarastoillaan ja valtionjohdolta on tullut kovasanainen varoitus olla rahastamatta myrskyllä. Suomen polttoainetalouteen myrskyllä ei ole ollut yhtään mitään vaikutusta, kyse on täysin keinotekoisesta hinnankorotuksesta. Jo ennen myrskyä polttoainehinnoissa oli sellainen 5-7 senttiä ylimääräistä "Neste-lisää". Paljonko on nyt???

    Kuitenkin, edelleen n. 70% bensan hinnasta on veroa, se kannattaa muistaa. Mielenkiintoinen lausunto oli tänään aamulla II valtiovarainministerin mielipide siitä, että veronalennus ei "ehkä" siirtyisikään kuluttajahintoihin. Jos näin ei kerran käy, niin mistä se sitten kertoo? Eihän tuo ole mahdollista kuin monopolitilanteessa / kartellihinnoittelussa...toimivilla markkinoilla veronalennus siirtyisi taatusti heti hintoihin :cry:

      
  • Brent Spot hinta dollaria per barreli on tänään $ 65,57.
    Öljypulaa maailmassa ei ole. Katrina myrksy aiheutti paikallisen bensiinipulan USA:ssa. Muualla jenkeissä bensaa saa edelleen niin paljon kuin haluaa, eikä hinta hirvitä. Työasioiden takia olen päivittäin yhteydessä sinne. Missään ei näy mitään erikoista muutoin kuin tuhoalueilla. N. 2-3 mio autoilijaa eivät nyt kuluta myöskään bensaa, se tasoittaa hieman tilannetta.

    Suomen valtio ja Neste Oils rahastaa katastrofilla joka on tapahtunut maapallon toisella puolella. Meille öljy tosiaankin tulee Venäjältä, ja täällä jalostetaan halvahkosta raakaöljystä bensaa ja dieseliä. Mitä tällä on tekemistä USA:n kanssa? Mielestäni ei mitään, New Orleansin ryöstöt ovat vain siirtyneet Suomen huoltoasemien pumpuille - ei muuta. Syylliset istuvat muualla.

    Neste Oilsin osastopäällikkö Pekka Purho kertoo, että mikäli bensiininhinta nousee USA:ssa, nousee se Suomessakin. Paljonko Suomella siis olisi laskuvaraa? Neste Oilsin tukkupäällikkö Risto Karppinen kertoo, että korkeat hinnat pysynevät ainakin voimassa pari viikkoa. Bensiinikauppiaiden keskusliiton toimitusjohtaja Sirpa Kekäläinen uskoo polttoainehintojen pysyvän korkealla n. 1 kk. Syy tähän on jalostamoiden alhainen kapasiteetti. Kaikkea sitä saa lukeakin, mutta pitääkö näihin myös uskoa. Valtion monopoli tekee asioista vääristyneitä ja sallii tämän. Yksityisellä sektorilla tällaisesta toiminnasta taitaisi joutua linnaan. Suomi ei ole sodassa, silti polttoaine nousi enemmän kuin sodan aikana, yhden hurrikaanin takia, maapallon toisella puolella maailman rikkaimpiin kuuluvaan valtioon.

      
  • Nokivasara ja SixPack ovat valitettavasti aivan oikeassa. Samaa asiaa käsiteltiin tänään aamu-tv:ssä. Neste tahkuaa voittoa ja kohta jaetaan taas huippuosingot omistajille. Jalostuskustannukset eivät ole merkittävästi muuttuneet Katriinan takia.

    Ei ...kele. Jotenkin kun saisi tähän suomen autoilevaan lapatossukansaan vähän espanjalaista tulisuutta...noustaisiin kapinaan sortovaltaa vastaan ja ajettaisiin joukolla nesteen porteista sisään. :neutral:

      
  • Ei pidä täälläkään esittää mitenkään virallispoliittisesta poikkeavaa mielipidettä, niin paskaa alkaa välittömästi satamaan niskaan.
    Suomi on hyvä maa lapatossuille ja nöyristelijöille, surkea ihmisille jotka omaavat myös oman mielipiteen!

      
  • Lainaus:
    06.09.2005 klo 08:50 SixPack kirjoitti
    Öljypulaa maailmassa ei ole. Katrina myrksy aiheutti paikallisen bensiinipulan USA:ssa.


    Näinhän asia todella on. Meksikonlahden tuotannosta on 91% alasajettuna ja 20 lauttaa on kateissa, mutta maailman mittakaavassa se ei aiheuta pulaa vielä pitkään aikaan. Siihen nähden pääministerimme eiliset lausunnot varmuusvarastojen käyttöönotosta hinnan laskemiseksi kuulostivat lähinnä hupaisilta.

    Toisaalta tämäkin episodi on hyvä osoitus markkinoiden toiminnasta: kun riittävän moni huutaa riittävän lujaa, että pula uhkaa, hinnat nousevat ja kun koko maailma lupaa vapauttaa varmuusvarastoja, hinnat laskevat.

      
  • "Ymmärrän" Lapin korkeat p-ainehinnat, mutta Ruokolahti € 1,62 ainakin äsken, huh! www.polttoaine.net/

      
  • Tämä on paha, Ruotsi nosti bensan hintaa 30 äyriä, sehän on jo 3 centtiä! Jummijammi, on ne kovia nostamaan hintoja Ruotsissa Katrinan tuhojen kustannuksella!

    www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,692436,00.html

      
  • Toivottavasti verottaja ottaa huomioon jalostamojen ja jakeluyhtiöiden varastojen äkillisen arvonnousun. Uusi hintahan on jostain syystä aina heti voimassa vaikka firmojen säiliöissä olisi halvemmalla hinnalla hankittua tavaraa.

      
  • Missä makaa Autoliitto ?

    Nesteen ja politiikkojen kainalossa(ko)?
    Niin ja myymässä ohjekirjoja; Autolla ulkomaille.
    Valmis järjestö, paljon jäseniä, MUTTA EI VÄLITÄ TOIMIA AUTOILIJAN ASIALLA !

      
  • Tämän vuoden alussa USA:n jalostamokapasiteetti taisi olla 17.000 miljoonaa barrelia päivässä, josta Meksikonlahden alueen jalostamoiden osuus oli 47.4 % eli 8.068 miljoonaa barrelia päivässä.

    Jos uutisiin on uskomista, 81 % Meksikonlahden jalostamokapasiteetista (ja 91% alueen raakaöljytuotannosta) tulee olemaan poissa pelistä kuukausien ajan. Täten USA:n jalostamokapasiteetti olisi pudonnut 61.6 %:iin vuoden alkuun verrattuna. Edelleen, jos uutisiin on uskomista, USA:lla ei ole strateegisia bensiinin varmuusvarastoja, strateegisia raakaöljyvarastoja kylläkin.

    Jos nämä uutiset pitävät paikkansa, bensiinipula Yhdysvalloissa saattaa olla todellinen, ainakin jollain aikavälillä, ja bensiinin hintakehitys sen mukainen.

    Maailman mittakaavassa jalostamokapasiteetti putosi Katrinan seurauksena 92 %:iin vuoden alkuun verratuna, eli pudotus on huomattava, joskin ei ehkä dramaattinen. Tässä tilanteesa varmuusvarastojen hallittu käyttöönotto voisi hyvinkin olla perusteltua, tiedä häntä.

    Verojen osuus bensiinin hinnasta (Suomessa) ja sitä johtuva suurempi absoluuttinen hinnannousu on sitten aivan toinen asia...

      
  • http://www.autoliitto.fi/

    Ihan ensimmäiseltä sivulta löytyy linkki.

      
  • [quote title="06.09.2005 klo 08:50 SixPack kirjoitti"]

    Suomen valtio ja Neste Oils rahastaa katastrofilla joka on tapahtunut maapallon toisella puolella.

    Aivan, ja miksei Neste rahastaisi kun kerran annetaan tilaisuus.
    Nesteen johtajilla on todella kovat palkat ja tällä bensan hinnan
    korotuksella saavat vielä mukavat bonukset. Ja kun työnantaja
    maksaa bensat niin mikäs sen mukavampaa!

    Koska valtio ei tunnetusti jousta autoilijan hyväksi, olen omaksumassa uutta ajattelutapaa; vast'edes minä varaan
    itselleni oikeuden olla noudattamatta liikennesääntöjä.
    En tiedä muuta tapaa "kostaa" taholle, joka saa mielin määrin
    rankaista minua, lähinnä vain työmatka-autoilijaa.

    En missään tapauksessa vaaranna kenenkään terveyttä enkä omaisuutta, joustan vain hieman. Enkä tankkaa Nesteellä!

      
  • Lainaus:
    06.09.2005 klo 14:35 rick kirjoitti
    Enkä tankkaa Nesteellä!

    Mikäli kansa ja autoilijat haluaisivat jonkun verran "näpäyttää" Neste huoltamoita onnistuu se tankkaamalla supisuomalaisella ST1 asemalla, jotka tuovat bensan ulkomailta, eivät joko osta Nesteeltä tai sitten Neste kieltäytyy myymästä heille. Jompikumpi. Ensin boikotti iskee ikävä kyllä huoltamoyrittäjään, (tosin he pärjäävät lounaan, kaljan, karkin, lehtien ym. myynnillä)sitten vasta Neste Oilsiin. Ilmeisesti Shell, Esso, Teboil ja muut ostavat Nesteeltä kaikki polttoaineet, paitsi ST 1. www.st1 ja www.st1.fi/information_fi.php.
    Nyt ST1:llä olisi tilaisuus näyttää myös kotimaassa onko siitä kilpailijaksi. Yhtälailla Jet-asemat. Nämä ovat kaikki "kylmiä" asemia ilman ihmeellisiä kiinteitä juoksevia kuluja.

      
  • Mielestäni myös Jet tuo bensastaan ainakin osan ellei peräti kaikkea ulkomailta. Voi olla, että Sixpack sitä tarkoittikin, mutta saattoi jäädä vähän epäselväksi tuosta tekstistä.

    Nyt olisi mielestäni hyvällä Neste oilia arvostelevalla / totuuden esiin tuovalla mainoskampanjalla saavutettavissa merkittävästi julkisuutta ja lisää asiakkaita juuri esim. Jetille tai st1lle. En tiedä sitten suunnittelevatko he tällaista vai haluavatko hekin pitää tätä nykyistä mädäntynyttä ilmapiiriä yllä, jossa sana kilpailu on kirosana.

      
  • Lainaus:
    06.09.2005 klo 14:58 SixPack kirjoitti
    Lainaus:
    06.09.2005 klo 14:35 rick kirjoitti
    Enkä tankkaa Nesteellä!


    Mikäli kansa ja autoilijat haluaisivat jonkun verran "näpäyttää" Neste huoltamoita onnistuu se tankkaamalla supisuomalaisella ST1 asemalla, jotka tuovat bensan ulkomailta, eivät joko osta Nesteeltä tai sitten Neste kieltäytyy myymästä heille. Jompikumpi. Ensin boikotti iskee ikävä kyllä huoltamoyrittäjään, (tosin he pärjäävät lounaan, kaljan, karkin, lehtien ym. myynnillä)sitten vasta Neste Oilsiin. Ilmeisesti Shell, Esso, Teboil ja muut ostavat Nesteeltä kaikki polttoaineet, paitsi ST 1. www.st1 ja www.st1.fi/information_fi.php.
    Nyt ST1:llä olisi tilaisuus näyttää myös kotimaassa onko siitä kilpailijaksi. Yhtälailla Jet-asemat. Nämä ovat kaikki "kylmiä" asemia ilman ihmeellisiä kiinteitä juoksevia kuluja.



    No mitäs hyötyä tässä on ST1:stä suosia, jos se rahastaa samalla lailla kuin Nestekkin, kun kerran hinnat on aivan samaa tasoa?!

    Ennemmin minä kuitenkin suosin "puhdasta kotimaista" :)

    Eihän meidän pitäisi olla riippuvaisia Irakinkaan öljyvaroista, mutta niin vain sota vaikutti meillekkin. Samanlailla se teräksenkin hinta nousi, kun Kiina innostui ostoksille, vaikka meillä on omaa terästuotantoakin. Kova kysyntä nostaa hintoja eikä siinä oman maan kansalaisia aina suosita.

    Sähkön hintaakin nostettiin, kun oli ennätyskuiva kesä. Seuraavana kesänä satoi niin maan #&%£$!* ja taas nostettiin hintoja, en muista minkä takia, mutta aina niitä jollain perustellaan. Sitten yhtiöt takoo miljoona voittoja ja jakaa niitä osinkoina, optioina ja ties minä. Parhaimmassa tapauksessa potkii vielä väkeä pellolle ja sitten ollaan myrskyn aikoina tunti tolkulla ilman sähköä, kun ei riitä porukkaa kunnossapitoon.

    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 06.09.2005 klo 18:08]
      
  • Ei paljoa auta jos Autoliitto esittää julkilausumiaan omilla nettisivuillaan. En ainakaan muussa mediassa ole nähnyt Autoliiton kannanottoja kommentoituna enkä vime aikoina muutakaan aktiivisuutta ko. butiikin taholta. Olin liitossa jäsenenä parikymmentä vuotta mutta erosin jokin aika sitten kun totesin kuinka hampaaton järjestö se on.

      
  • Lainaus Jeppeniilonpoika:
    #Ei paljoa auta jos Autoliitto esittää julkilausumiaan omilla nettisivuillaan. En ainakaan muussa mediassa ole nähnyt Autoliiton kannanottoja kommentoituna enkä vime aikoina muutakaan aktiivisuutta ko. butiikin taholta. Olin liitossa jäsenenä parikymmentä vuotta mutta erosin jokin aika sitten kun totesin kuinka hampaaton järjestö se on."

    Nyt kaikki poikotoimaan mm autoilijoiden toimimatonta etujärjestöä Autoliittoa vastaan.

    Samoin ostot TÄSTEDES: EI NESTEELLE.

    Mutta mitä tekee nyt valtio. Myy halvalla täytetyt varastot pois markkinahintaan, ja odottaa kun hinta laskee ja täyttää ne uudelleen.

    Kenen eduksi nuo varat menevät ?

    Pitäisikö erota valtiostakin. Joku yllä ehdotti lakata noudattamasta valtion lakeja, sekin on toimimista jota nyt kaivataan!

    Jotakin isot massat voisivat saada yhdessä aikaan, mutta murisemalla ja valittamalla esim täällä: ei mitään.

    Meillä Italiassa "pojat olisivat jo toimineet".

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit