Corolla Verso?

20 kommenttia

Koskapa Golfkin irrotti mielipiteitä, uksinkin vastaavia
(eilen) ostamastani Corolla Verso 1,8 Solista.
Olen ajanut JO 185 km ja leijun ihan euforioissa...
entäs Sinä? :tongue:

  
  • Lainaus:
    30.10.2004 klo 21:10 koulusihteeri kirjoitti
    Koskapa Golfkin irrotti mielipiteitä, uksinkin vastaavia
    (eilen) ostamastani Corolla Verso 1,8 Solista.
    Olen ajanut JO 185 km ja leijun ihan euforioissa...
    entäs Sinä? :tongue:


    En leiju, vielä. Usean koeajon jälkeisen fiilistelyn jälkeen en miettinyt enää sitä auton hintaa ja sitä että Toyota olisi vain kulkuväline siirtymiseen paikasta A paikkaan B. Ehei. Otin sen mikä parhaalta tuntuu, 1,8 Sol, ja se on siiinä. Odotan omaani tulevaksi ensi viikolla. Sitten leijun kuten sinäkin, morjenstetaan kun nähhään ! :sunglasses:

      
  • Minusta Toyota Corolla Verso on hienoin tila-auto, todella hieno jos on mustan värisenä. Hyvät tilat ja muunneltavuus (näin kyllä on melkein kaikissa tila-autoissa). Melu ongelmista on aina puhuttu ja että vaihteistossakin olisi jotain "vikaa".

      
  • Olen ajanut nyt 1.8 Sollia noin 2000km ja olen ollut kyllä ihan
    tyytyväinen. Yksi vika on alkanut harmittamaan, kun pelkääjän
    paikan kojelauta on alkanut natista. Olen kohdistanut kyllä vian
    ja natina loppuu kun kojelautaa painaa sormin ylemmän
    hanskalokeron yläpuolelta. Osaatteko sanoa, voiko tälläisestä
    kiusallisesta natinasta päästä eroom millään konstilla? Alkaakohan
    ne edes tutkia tätä asiaa takuukorjauksessa.

      
  • Meidän B-Vectrassa kojelauta tärisi, matkustajan puolelta. Kun veimme huoltoon, niin sinne jäi tärinät..., eikä tarvinnut maksaa, takuuseen meni.

      
  • Hyvin toimii 1.8 Sol, pari tuhatta takana. Kiva ajettava sekä kaupungissa että maantiellä, tosi jämäkkä kori ja ohjaus pelaa hyvin. Talvirenkaat (Hakkapeliitta 4) on vasta sisäänajossa, joten käytöksestä niiden kanssa ei vielä osaa sanoa.

      
  • Mitä mieltä olette Verson vaihteistosta? Kuvailkaa...

      
  • Tuomas vähän aiemmin:
    "Melu ongelmista on aina puhuttu ja että vaihteistossakin olisi jotain "vikaa""

    Tuomas tuossa edellä:
    "Kuvailkaa vaihteita"

    Taidat hakea jotakin erityistä ja mieleistä vastausta?? ;-)

      
  • En hae mieleistä vastausta, mulla on kaksi eri näkökulmaa, tavallaan.
    :smile:
    Olen lukenut lehdistä että vaihteistoissa on ongelmia ollut. Mutta kaverini on sanonut että ainakin Corollassa on hyvin toimiva vaihteisto. Eikä ihan kaikissa lehdissä ole valitettu vaihteistosta mitään. Eli ei kai se ole mitään vakavaa, vai onko se niin huono?

      
  • Olisikohan Tuomaksen takaraivossa hämärä muistikuva TM:n koeajosta, jossa Verson M-MT-vaihteistoa ei juuri kehuttu? M-MT on näitä vähitellen yleistyviä automatisoituja "kovia" laatikoita, joiden toiminnasta ei vielä tällä hetkellä kannata ylistyslauluja laatia (DSG on eri juttu niin toimintaperiaatteeltaan kuin mukavuudeltaankin). Sinänsä ainakin Merivan Easytronic vakuutti minut konseptin mahdollisuuksista, vaihteisto vaatii vain hetken totuttelun ja vaihtojen auttamisen pienillä kaasunkevennyksillä. Jos Easytronicia ajoi kuin perinteistä automaattia, tuloksena oli noloa nyykähtelyä.

      
  • Lainaus:
    02.11.2004 klo 13:34 nimim Erkki kirjoitti
    Olisikohan Tuomaksen takaraivossa hämärä muistikuva TM:n koeajosta, jossa Verson M-MT-vaihteistoa ei juuri kehuttu?
    ...


    Jep kävin koeajamassa Verson tuolla M-MT -vaihteistolla ja ei vakuuttanut. Automaattina surkea. Toimii jouhevasti vain manuaalitilassa, jolloin hyödyt jäävät vähäiseksi. Varsinkin kun toyotassa (ainakin aikaisemmassa corollan versossa) on helppotoiminen kytkin.

      
  • Erkki:Olisikohan Tuomaksen takaraivossa hämärä muistikuva TM:n koeajosta, jossa Verson M-MT-vaihteistoa ei juuri kehuttu?
    ...

    Joo, Tekniikan Maailmassakin oli siitä ja jossain muussakin lehdessä. Eli tavallinen vaihteisto on ok?

      
  • Hyvältä autoltahan se parin koeajon perusteella tuntuu. Ainoa jota siinä moitin, olivat huonot tilat keskimmäisellä penkkirivillä(+ penkkien muotuilusta en pitänyt, ei tarpeeksi sivuttaistukea.), ja se että autossa istutaan kohtalaisen matalalla verrattuna esin Renault Sceniciin.

    Noiden syiden takia päädyinkin lopulta Renaultiin, sillä mielestäni sen keskipenkeillä on paremmat tilat, parhaat kaikista tila-autoista joita olen katsonut, ja en ole kyllä valintaani ainakaan vielä katunut. Olen ajanut 15 edellistä vuotta Toyotalla, joten merkin vaihtaminen mietitytti ensiksi.

    [villej muokkasi tätä viestiä 02.11.2004 klo 17:57]
      
  • M-MT-vaihteisto tuntui aluksi oudolta kun olin tottunut tavalliseen automaattiin, mutta nyt se miellyttää enemmän kuin perinteinen automaatti, kulutus on lisäksi pienempi. DSG:tä e ole kokeillut, varmasti se toimii vielä paremmin kuin yksinkertaisempi M-MT, mutta sitten pitäisi valita Touran.

      
  • Jos Corolla Verson automaattivaihteisto ei ole hyvä. Millainen sitten on Corolla Verson tavallinen käsivalintainen vaihteisto?

      
  • Lainaus:
    03.11.2004 klo 13:56 Tuomas kirjoitti
    Jos Corolla Verson automaattivaihteisto ei ole hyvä. Millainen sitten on Corolla Verson tavallinen käsivalintainen vaihteisto?


    Ja taas kerran jaksetaan jauhaa yhdestä ja samasta asiasta - tällä kertaa Verson vaihteistosta. Varsinkin Tuomasta tuntuu asia kauheasti kiinnostavan. Toisaalta kerroit olevasi 19-vuotias opiskelija, enkä todellakaan usko sinun Versoa oikeasti olevan hankkimassa.

    En muista, että Verson manuaalivaihteistoa olisi missään erityisemmin moitittu. Eivät kai japsit osaa huonoa manuaalia tehdäkään? Moitteet ovat kohdistuneet nimenomaan Verson robottivaihteistoon. Käytän termiä "robottivaihteisto", koska kyseessä ei ole mikään oikea automaatti, vaan robotisoitu manuaalivaihteisto, jossa kytkimen käyttö ja vaihteen siirto tapahtuvat automatiikan ja sähkömoottorien ohjaamana. Itse en ole Versoa ajanut minkäänlaisella vaihteistolla, mutta käsitykseni mukaan robotiikka ei aina osaa vaihtaa ihan oikeassa kohdassa ja oikealla tavalla - vähän sama tilanne, kun ensimmäistä kertaa auton ratissa olevalla. Tosin sillä erolla, että ihminen oppii ajotaidon karttuessa, mutta robotiikka ei koskaan. Ns. oppivat oikeat automaatit ovat ihan toinen juttu.

    VAG:n DSG-vaihteisto eroaa näistä halvemmista robottivaihteistoista siinä, että siinä on kaksi kytkintä. Kun vaihde vaihtuu, on seuraava vaihde jo valmiiksi kytketty ja veto vain siirretään kytkimeltä toiselle, eikä siihen tule vaihdon vaatimaa katkoa. Näin on nykimiset saatu ainakin vähemmäksi.

    [Jube muokkasi tätä viestiä 03.11.2004 klo 16:57]
      
  • "Vastaan" itselleni ja muille keskustelijoille:
    Solissani on oikea käsivaihteisto. Jätin pois tarpeettomana myös
    3. penkkirivin. TM:ssa (11/2004) tosiaan oli koeajossa seitsenpaikkainen M-MT-vaihtein.Ainoat moitteet koskivatkin juuri
    vaihteiston toimintaa (M-MT) ja tavaratilan kokoa 7-paikkaisena, ei siis
    MINUN Versoani! Ajoin kyllä Grandi-Rellunkin; tilava oli, mutta herkkujen hinta-laatu-määrä-suhteessa hävisi. Talviversosta meillä
    kenelläkään ei liene kokemusta, mutta jutellaanhan pian lisää?
    Silti pientä mieltä rasittaa tuo lyhenneviidakko (EBD,BA,VSC,TRC, DDR)
    ynnä erityisesti turhan paksun käsikirjan lukuisat toistot (ja kielivirheetkin); pitäisikö turkkilaisjapanilaisille opettaa lisää suomea?
    Kauko- ja ajovaloihin en umpipimeällä lumettomalla marrastiellä ollut
    ihan vakuuttunut... mutta yhtä kaikki, hip hei: osaan jo käyttää vakionopeussäädintä. Miten muuten voikaan hyödyntää kahta trippiä? Mitäpä mieltä Bridgestone Noranzoista talveen ja Misukoista kesään? Mitä lisävarusteita suositatte? (roiskeläpät, perätilan suoja, vaakaverkko ja puskurimuovi jo tilattu; entäs kalliit kromisuojat ja kylkilistat?) 324 takana kokemuksen rintaäänellä TUUS:

    :grin:

      
  • Hyvä koulusihteeri,

    itse käyttäisin kahta trippimittaria siten, että 1. nollaisin aina täyteen tankatessa (lasken kulutuksen ja kirjaan tietokoneelleni) ja 2. käyttäisin aina kun haluan tietää matkojeni pituudet.

    Bridg noranzasta on aika hyvä stoori TM 16/04. Misukat on itsellänikin kesäisin alla ja olen tykännyt. Hiljaiset ja toimivat käytössäni.

    Tilaamasi lisävarusteet olisivat myös omalla listallani, mutta kromisuojat ja kylkilistat eivät vastaa minulle hintaansa.

      
  • Lainaus:
    04.11.2004 klo 00:34 juupeli kirjoitti
    Hyvä koulusihteeri,

    itse käyttäisin kahta trippimittaria siten, että 1. nollaisin aina täyteen tankatessa (lasken kulutuksen ja kirjaan tietokoneelleni) ja 2. käyttäisin aina kun haluan tietää matkojeni pituudet.

    Tilaamasi lisävarusteet olisivat myös omalla listallani, mutta kromisuojat ja kylkilistat eivät vastaa minulle hintaansa.


    Tankatessa hyvä nollata tai ainakin ottaa kokonaiskilometrit ylös, saahan siitäkin lukemat edellisestä tankkauksesta kätevästi tietokoneelle.

    Itse tilasin myös lisävarusteista tavaratilansuojan ja roiskeläpät, lisäksi lohkolämmitin haaroittimella + sisätilanlämmitin ja kumimattosarjat eteen ja keskelle (autoni samanlainen 5-paikkainen Sol käsivaihteistolla). Varsinkin roiskeläpät ovat hyvä suoja autolle. Kylkilistoja mietin tovin, mutta korinvärisiksi maalattuina hinta nousi sen verran korkeaksi, että vielä Toyota saa pitää listansa. (Mielenkiintoista että autossa ei ole listoja vakiona, onhan kuitenkin melkein kaikissa muissa vastaantulleissa uusissakin autoissa sellaiset, korinväriset tai ei. :confused: )

    Talvirenkaat ja aluvanteet hommasin muuta kautta, jolloin säästöä tuli luokkaa 300-500 € riippuen millaisia alkuperäisvanteita tai renkaita liikkeestä olisi ostanut. Renkaat tietenkin vaihdatan ristiin:kesät aluille jne.. Itse asiassa mietin lohkolämmittimenkin laittoa jossain paikallisessa liikkeessä, jossa kustannus olisi varmasti ollut 30-50 % halvempi, mutta toisaalta auto olisi ollut sitten jonkin hetken sidottuna asennuksessa ja auto käyttävänä en sitä oikein olisi sulattanut.

      
  • Toisaalta kerroit olevasi 19-vuotias opiskelija, enkä todellakaan usko sinun Versoa oikeasti olevan hankkimassa.

    Olet sinäkin varmaan kiinnostunut eri autoista ja kyselet niistä vaikka et ole ostamassa. Olen vain kiinnostunut aikas paljon autoista siksi minä ainakin kyselen.

      
  • Vielä tuosta motorisoidusta M-MT vaihteistosta, kokemusta on kertynyt muutaman tuhannen verran. Minusta se toimii hyvin ja tarvittaessa vaihteet voi valita itsekin näppärästi. TM:n testin perusteella olin aluksi varauksellinen, mutta käytännössä ongelmia ei ole esiintynyt. Suurimmat erot perinteiseen automaattiin on moottorijarrutus ja selvemmät vaihtokohdat pienillä vaihteilla, plussana kulutus on myös pienempi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit