Turbodiesel vs. bensaturbo

213 kommenttia
1234568»
  • Lainaus:
    05.02.2007 klo 15:24 MatLog kirjoitti
    Heidän käyttämällään kierroslukualueella pienehkökin dieselmoottori tuottaa enemmän vääntöä = tehoa, kuin ao. bensakoneet.


    Näinhän se useimmiten onkin ja tuohon käyttöön myös bensaturbo sopii paremmin, dieselistä puhumattakkaan.

    Itse ajelen mahdolisimmin isolla vaihteella koko ajan, kaupungissa pyrin pitämään kierrokset alle 1500 kierroksen, välillä ajelen alle tuhannen kierroksen, tuossa yksi syy, miksi pärjään aika kohtuullisella kulutuksella. Nelisylinterisellä tuota ei kovin monella viitsi tehdä, kone jyrisee niin pahasti vastaan. Kuitenkin haluan, että tarvittaessa tehoa löytyy, eikä minulle ole mikään ongelma vaihtaa pienemmälle, päinvastoin tekisin mieluummin useamminkin, mikäli siinä jotain järkeä olisi.

    Käytössäni oleva kolmelitrainen diesel ei kuitenkaan jaksa mennä alle 1500 kierroksen, sen tehoalue alkaa vasta tuossa 1700 kierroksessa ja silloinkin viiveellä. Tuossa mielessä vapaastihengittävä bensa on myös mielestäni mukavampi.

      
  • Lainaus:
    05.02.2007 klo 15:41 individual kirjoitti
    Käytössäni oleva kolmelitrainen diesel ei kuitenkaan jaksa mennä alle 1500 kierroksen, sen tehoalue alkaa vasta tuossa 1700 kierroksessa ja silloinkin viiveellä. Tuossa mielessä vapaastihengittävä bensa on myös mielestäni mukavampi.

    Nykydieselien heikkoa käyntiä tyhjäkäyntikierrosten yläpuolella on pyritty parantamaan mm. pienentämällä puristussuhdetta (=lisäämällä ahtosuhdetta), joka samalla pehmentää käyntiä; termisesti en tiedä oikein onko muutos oikeaan suuntaan.
    Toinen tapa on tietenkin vaikka käyttää tuplaturboa: ahtopainetta on aina "tarpeeksi" käytössä. Sama pätee tietenkin bensakoneisiin.

    Sinänsä dieselmoottorilla on nimenomaan osakuormilla bensakoneeseen verrattuna parempi terminen hyötysuhde.
    Etu pienenee, kun kuormitusta lisätään.

      
  • Eikös uus bemari kolmelitran dieselinä väännä jo maksimit 1300 kierroksella, siis kolmelitrainen pienitehoisin

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit