Luvattu yöksi -35 C, käynnistyykö diesel aamulla?

12 kommenttia

Tänne Jyväskylään on luvattu -35 C. Shellistä tankatun dieselin talvilaadun suodatettavuudeksi luvataan vain -29 C.

Mitä kannattaa tehdä, että pääsee myös aamulla liikkeeseen?
Onko lisäaineita? Lapissa kuulemma pitetään 5 % bensaa joukkoon?

Kuka tietää ja onko käytännön kokemuksia?
Aamulla olisi tärkeä palaveri...

  
  • Pahin ongelma ei ole se, että auto ei aamulla lähde käyntiin. Kyllä sitä kekseliäs ihminen aina jonkin "varakonstin" keksii.

    Pahinta on, jos auto pysähtyy keskelle aamuruuhkaa. Siinä on vitsit vähissä. Ainoa konsti on järjestää jotenkin autolle hinaus - sillä välin saattaa vähän "pakkanen purra" kuskia. Ja se auto ei sitten käynnisty, ennen kuin joko on ollut lämpimässä tarpeeksi kauan - mielellään pakkaskauden ohi, tai tankissa oleva dieselpolttoaine on vaihdettu talvi- tai paremminkin arktiseen laatuun, ja auton polttoainejärjestelmä myös puhdistettu väärästä dieselöljystä

    En suosittelisi bensan lisäystä, jos sitä ei ole ohjekirjassa erikseen sallittu. Jos autossa on polttoaineen esilämmitin, hyytymisriskit ovat pienemmät. Toinen seikka: tulihan se polttoainesuodin vaihdatettua alkutalvesta???

    Riskejä on siis olemassa - päätä itse haluatko nähdä, realisoituvatko ne.

      
  • Kuinka kävi? Pääsitkö liikkeelle ongelmitta?

      
  • [Kuka tietää ja onko käytännön kokemuksia?
    Aamulla olisi tärkeä palaveri...


    Hei,
    aamuiseen palaveriin tämä ei ehdi, mutta vastaisen varalle:
    Käsittääkseni kaikissa dieseleissä on suodattimessa lämmitys. Sinnehän se parafiini pyrkii jämähtämään.

    Veho lupasi että 200CDI:llä (meillä W202) voi huoletta ajaa 5 astetta kylmemmällä kuin mitä mittarin kyljessä luvataan. Ongelmia ei ole ollut, eikä ole onneksi ihan neljässäkympissä tarvinnut kokeilla. (Siirtyisin julkisiin ja käyttäisin niiden kulkemattomuutta tekosyynä tehdä hommia kotona. :-)

    Kokeneempien ohjeet (täällä Oulussa on kansaa idästä ja pohjoisesta) dieselin käyttöön kylmillä keleillä sisältävät 5min tyhjäkäyntiä ja tietysti tuon talvilaadun käytön. Monet puhuvat litrasta bensaa täyteen tankkiin, itse en uskaltaisi laittaa vastoin korjaamopäällikön suositusta. MB:n manuaali lupaa laittaa valopetrolia (oliko jopa reilun neljänneksen, ulkomuistista, ks. manuaali). Toyotan korjaamopäällikkö kielsi laittamasta muuta kuin paremmin kylmää kestävää dieseliä. Kädellä voi kuulemma lämmittää suodatinta, tienpäälle jäädessä parempien lämmönlähteiden puutteessa. (Letkujen ympäröimä, helpossa paikassa ihan näkösällä tosin, mutta kyseenalaistin kyllä neuvon saman tien. :-]

    Kannattaa huomata että huoltoasemien myymän dieselin suodattumisen ja pumppautuvuuden lupauksien valvontaan ei Suomessa ole velvoitettu ketään. Jäi tuollainen asia Kalevan (Oulun päälehti) jutusta mieleen, kun marraskuussa lupasi paikallinen Express -14.9 ja niin vaan hyytyi Hilux TD:n kierto vajaan 20 asteen pakkasella. Itse asiassa kolme eri kertaa, ennenkuin sain ajettua tankin vajaammaksi. Tulipahan vaihdettua 7 vuotta vanhat akut uusiin. :-]

    Tässä auttaa esilämmitys. Kokeneemmat laittavat nämä uudet induktiolämmitteiset koko yöksi liekaan, ts. ilman ajastusta. Mutta perusidea on että jos auto lähtee pirteästi talon nurkalta, niin kun sitten rauhoittuu odottelemaan vedon loppuessa tyhjäkäynnillä tien varteen, koneen hukkalämpö lämmittää niin että jo 5min jälkeen pääsee jatkamaan. Jos suodatin hirttyy umpeen, ts. kaasuttaa niin kauan kuin kulkee, niin sitten virtauksen palautuminen vaatii enemmän lämpöenergiaa.

    Noin se menee teoriassa, ja tuli tosiaan kokeiltua käytännössä. (Turvallisissa esikaupunkiolosuhteissa, toppahousut varuilta matkassa. :-) Uudella autolla en raaskisi leikkiä, ruiskutuspumppu voi olla kallis ja sen voitelu kuulemma vaarantuu. 150tkm ajettu Lux ei ollut millänsäkään. :-) Sen opin että syksyllä kannattaa katsoa ja harkita mitä tankkaa. Huoltoasemat myyvät edullisimpia laatuja mahdollisimman pitkään. Autoilijan kannalta kesälaaduissa on parempi hyötysuhde, myyjän kannalta kate, että siinä mielessä ymmärrettävää tuokin.

    Yst.
    --PPS
      
  • Hyvä kirjoitus "köyhältä savolaiselta". Auttaa varmasti muita hätään joutuneita.

    Pahaa pelkään, että kaikissa autoissa ei ole sitä suodattimen lämmitystä; parasta olisi tietenkin, jos ennen suodatinta olisi esilämmitin.

    Toinen seikka on, että jotkut automallit myydään "vakiona" ilman moottoritilan suojalevyjä. Näkee, kun avaa konepellin ja katsoo moottorin vierestä alas. Jos maanpinta näkyy, suojalevyjä ei ole.
    Nämä kannattaisi ehdottomasti hankkia dieselautoon, pitää konetilan ja sen suodattimenkin lämpimämpänä, ja auttaa myös huohotinputken jäätämisongelmiin. Myydään usein nimellä "huonon tien varustus".

    Onhan niitä konsteja - yksi hyvä on auton pohjan alla kulkevan polttoaineputken lämpöeristys. Ei pääse ajoviima jäähdyttämään polttoainetta.

      
  • Kun suodattimet kunnossa, tankissa talvilaatua, eikä vettä, niin jokainen automerkki pelaa ilman ongelmia

      
  • Huoltoasemilla voi olla vaikeuksia alkutalvella tai ensimmäisten kovien pakkasten tullessa saada Talvi/Arktiset laadut myyntiin ajoissa. Tähän sanoisin vinkiksi että jos on jo pakkaset päällä ja oma peli toimii tankkityhjänä niin kannattaa etsiä asema, jossa on paljon liikennettä jolloin on todennäköisempää saada talvilaatua tankkiin.
    Hiljaisella asemalla voi olla kesälaatuakin vielä pitkään. Tietääkö kukaan, mitä hiljaisemmilla asemalla tehdään kylmien tullessa? Vaihdetaanko maasäiliön sisältö vai kuormataanko päälle talvilaatua ja lopputuloksena seos, joka ei ole talvilaatua vaan jotain sieltä väliltä?
    Itse en ole koskaan mitään lisäaineita käyttänyt ja ei ongelmiakaan ole ollut. Nafta on kyllä loppunut useammankin kerran mutta se taas on kuskien vika..

      
  • Kiitokset kaikille vastauksista.

    Volvo V70 2.5 TDi:llä (vm. -99) lähti kumpanakin pakkasaamuna, keskiviikkona -34 C mittarissa ja torstaina -35 C mittarissa, täysin ongelmitta liikkeelle eikä pysähtynyt aamuruuhkaan. Neste lupaa nettisivullaan talvidieselilleen -34 C:n suotautuvuuden. Eipä ollut mitään hätää... Jäi se todellisen dieselin pakkasrajan löytäminen tulevaisuuteen. En käyttänyt mitään lisäaineita, bensaa tai petrolia.

    Keskiviikkona kuitenkin tarvitsin hinausautoa, kun vuoron perään KUMMATKIN etupyörät hyppäsivät vanteelta. Ensin vaihdoin vararenkaan 30 asteen pakkasessa, mutta 500 metrin päässä rengasliikkeestä toisenkin renkaan hajoaminen aiheutti hinurin paikalle kutsumisen. Syynä oli p...een vanhat (2,5 talvea), halvat (Daytona) talvirenkaat, jotka eivät yksinkertaisesti pitäneet ilmoja sisällä 30 asteen pakkasessa, vaan päästivät vanteen välistä ilmat pihalle. Tuli taas työläs ja kallis opetus siitä, että a) halpaa ei olisi varaa ostaa ja b) renkaitten loppuun ajaminen riskillä tulee kalliiksi.

    Eipä siis täällä Jyväskylässä kuitenkaan auton jäätyminen ollutkaan suurin ongelma, vaan kaukolämmön riittävyys... kuten ehkä luitte lehdistä, tuli vähän paleltua. :wink:

    PS. 2 vuotta sitten vahingossa lorautin tyhjään tankkiin noin 5 litraa bensaa, ennen kuin huomasin virheeni. Päälle tankkasin 60 litraa dieseliä, enkä huomannut mitään poikkeuksellista. Pidin kuitenkin tankin täynnä ja ajelin "rauhallisesti" kohtuu kierroksilla. Mitään en havainnut, päästöissä ei ollut mitään kohoamista, eikä jälkitarkastuksissa löytynyt mitään ongelmaa tapahtuneesta. En kuitenkaan aio tätä "vahinkoa" toistaa edes pakkasen pelossa.

      
  • Tiistai aamuna -37 astetta ja toimi moitteetta. Auto Corolla 1,4 D4D.

      
  • Eilen aamu pakkasta 34 astetta, Hotellin pihasta lähtö ilman lohkoa. Ei mitään ongelmia, mutta bensa-auto kuulosti ihan dieseliltä ja ohjaustehostinta ei paljon huomannu.. Jonkin aikaa joutu myös ajelemaan, ennenkuin tuon sai lämpimäksi..

    [individual muokkasi tätä viestiä 08.02.2007 klo 15:03]
      
  • Olen ajanut dieselillä 20 vuotta, eikä koskaan ole ollut ongelmia talvella. Olen kyllä aina huoltanut autoni hyvin.
    Viime talvena ajoin yli 20 asteen pakkasella kesälaadulla, se tosin oli Teboilin polttoainetta joka kestää hieman paremmin pakkasta kuin esim. Nesteen vastaava.
    En kyllä tiedä miten nämä uudet cdi, hdi, ym. moottorit käyttäytyvät, mutta jos epäilyttää, niin pitää aina pikkupullon Diesel 100:sta mukanaan talvella ja kaataa sen tankkiin jos alkaa meno hiipumaan.

    [harjis muokkasi tätä viestiä 08.02.2007 klo 20:41]
      
  • Eipä tarvinnut yrittää autoa käyntiin -36 asteessa. Tarkoitan vaan että nafta hyytyi niin ettei webasto lämmittänyt konetta joten turha oli yrittääkkään käyntiin. Iltapäivällä onnistui, kiitos auringolle kun lämmitti ilman "vain" -22 asteiseksi ja lämmitinkin sai polttoainetta. Paikallisen Shellin mittarissa luki suodatettavuuden olevan -32 astetta.

      
  • Alkuviikosta oli jopa -38C aamulla kun Touran 2.0 TDI:tä Webastolla lämmitin (tai oikeastaan auton sisätiloja lämmitin sillä Touran tehdas-Webasto esilämmittää vain sisätiloja, ei moottoria) ja käyntiin lähti ihan hyvin - välillä on ollut pikku pakkasilla jopa vaikeampi käynnistää tai ainakin suurempi kalina käynnistyksen jälkeen.

    Tankissa oli Shellin talvilaatua.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit