Laskeeko polttoaineen hinta enää?

15 kommenttia

Tulisi seurata mitä raakaöjly maksoi ennen Katriinan iskua New Orleansiin, ja mitä bensa & diesel maksoi pumpulla silloin Suomessa? Nämä tulisi verrata vaikka tiistain 27.9. raakaöljyn maailmanmarkkinahintaan, sekä jälleen pumppuhintaan. Tiettyä kilpailua bensa-asemilla on, mutta mitä kauemmas edetään Pääkaupunkiseudulta, niin hinnat laskevat. Edellisellä Lapinreissulla vasta Sodankylässä oli elokuun alussa yhtä kovat hinnat kuin pk-seudulla. Täällä vallitsee bensakartelli. Kartellit ovat kiellettyjä, eikö?

Netissä voisi pitää reaaliajassa hinnan esillä $ per barreli ja bensan hinta, muualla kuin www.polttoaine.net, joka esittää pelkästään päivän hinnan, seurata tapahtuuko todellista laskua, vai jäävätkö hinnat pysyviksi myrskytuhojen jäljiltä täällä meidän koto-Suomessa?

Kuten tilapäinen käyttövero vuodessa, muuttuikin pysyväksi.

Ilmeisesti näitä sivuja seurataan mielenkiinnolla jonkun tahon toimesta mikä tuo asiaan mielekkyyttä ja motivoi tuoda esim. epäkohtia julki eri tavalla. Tämä on kuin ilmainen gallup monelle taholle, samalla tulee esitettyä sellaista tietoa ja mielipiteitä liikenteestä ja autoilusta jota ei välttämättä muualta saa?

[SixPack muokkasi tätä viestiä 26.09.2005 klo 20:58]
  
  • Raakaöljyn maailmanmarkkinahinta $ / barreli on samalla tasolla kuin ennen Katrina myrskyä ja sitä seurannutta Rita myskyä. Onko hinta pumpulla tasolla ennen Katriinaa?

    Öljyvarastoja varmasti täydennetään maailmalla, jolloin vähään aikaan hinta ei laske. Ainakin tähän tullaan vetoamaan.

    Fortumin johdon on helppo tällaisissa tilanteissa haalia suuria optioita omille tileille. Ei Nesteen tarvitse tehdä suuria ponnistuksia energian myynnissä. Heillä on polttoaineissa monopoli, osti sen keneltä ketjulta tahansa, paitsi bioöljy on malka heidän silmässään, pieni vielä. Mikäli energian säästöpolitiikka muotoutuu jättioptioilla valtion omistamassa energiayrityksessä, ei säästöön tai vaihtoehtoihin varmasti ole halua paneutua. Avainhenkilöt saavat suoraan kottikärrykaupalla rahaa, nimenomaan siitä, että kulutetaan enrgiaa. Sitä tulisi oikein haaskata - silloin Suomen valtio voi myös hyvin ja ansaitsee auton poljennalla. Kamerapöntöt lienee salaa malka silmässä myös Fortum-Neste konsernissa ja Valtiolla. Ehkä siksi halutaan koko maaseutu PK-seudulle nykivään ruuhkaliikenteeseen kuluttamaan?

      
  • Lainaus:
    26.09.2005 klo 20:56 SixPack kirjoitti
    Ilmeisesti näitä sivuja seurataan mielenkiinnolla jonkun tahon toimesta mikä tuo asiaan mielekkyyttä ja motivoi tuoda esim. epäkohtia julki eri tavalla. Tämä on kuin ilmainen gallup monelle taholle, samalla tulee esitettyä sellaista tietoa ja mielipiteitä liikenteestä ja autoilusta jota ei välttämättä muualta saa?


    Olet aivan oikeassa, levikki on laaja ja kattaa eri kansanryhmiä monipuolisesti. Jatka vain hyvää työtä.

      
  • Kyllähän se Sixpack täyttä asiaa haastelee...toivottavasti vain isommatkin tahot jotka asioista päättävät seuraisivat näitäkin saitteja ja kansalaisten mielipiteitä tästä nykyajan kyykyttämisestä.

    Eniten tällä hetkellä riepoo että me kuluttajat pakon sanelemana joudumme käyttämään kalista sähköä ja polttoaineita. Valtion yhtiö Fortum rikastuu ja jakelee mielenköyhiä optioitaan herroilleen. Ja kun sellaista henkilöä kuin valtio ei ole...käytännössä me veronmaksajat kustannamme vielä nämä optiotkin kaiken päälle.

    Korjatkaa jos olen pahasti väärässä...kele kun rupesi taas kyrsimään. Jotenkin halu punakaartin ylös nostamiseksi kasvaa päivä päivältä :open_mouth:

      
  • Eiköhän laiteta autoilijat Neste-asemat boikottiin, vaikka toimittajana ovatkin monopolissa niin eiköhän se vaikuta jos asemien pihat ammottavat tyhjyyttään.

      
  • Miksi bensiinin hinta pitäisi verrata suoraan raakaöljyn maailmanmarkkinahintaan? Eihän autoihin raakaöljyä tankata, vaaditaan raakaöljyn jalostamista ja maailmamalla oli kuulemma pulaa jalostamokapasiteetista jo ennen Katrinaa.

    Bensiinin maailmanmarkkinahinnoista en tiedä, mutta jotain tietoa löytyy täältä: http://www.eia.doe.gov/emeu/international/prices.html#Motor . Sieltä löytyy tilastoituna esim. bensiinin verottomat hinnat eri maissa sekä eri raakaöljylaatujen maailmanmarkkinahinnat.

    Tilastoista näkee, että Brent raaköljyn maailmanmarkkinahinnan trendi on ollut pääpiirteittäin nouseva vuoden 2002 alusta. Sama koskee bensiinin verotonta hintaa USA:ssa ja kuudessa Euroopan maassa (Ranska, Saksa, Italia, Hollanti, ja Yhdistynyt Kuningaskunta). Tarkemmin katsonnuna voidaan todeta, että Brent raakaöljyn hinta on noussut noin 300 % 02.01.2002 ja 26.09.2005 välisenä aikana. Samana aikana bensiinin veroton hinta on noussut noin 285 % Euroopassa ja noin 288 % USA:ssa, eli bensiinin hinta ei ole noussut yhtä paljon kuin raakaöljyn vuoden 2002 alun jälkeen.

    Kun katsotaan mitä on tapahtunut viimeisen vuoden aikana (27.09.2004–26.09.2005) voidaan todeta, että Brent raakaöljyn hinta on noussut noin 31 % ja bensiinin veroton hinta on noussut noin 37 % Euroopassa ja noin 52 % USA:ssa.

    Tilanne ennen ja jälkeen Katrinan: esim. viimeisen kuukauden (28.2005–26.09.2005) kehitys: Brent raakaöljyn hinta laski 7.3 %, bensiinin veroton hinta nousi Euroopassa 4.5 % ja USA:ssa 8.7 %. Bensiinin veroton hinta on siis viime aikoina (viimeisen vuoden ja varsinkin viimeisen kuukauden aikana) noussut enemmän kuin raaköljyn. Tiedä häntä, onko öljy-yhtiöden puheissa jalostamokapasiteetin pulasta sittenkin perää.

    Bensiin hinta Suomessa näyttäisi seuraavan ”maailmanmarkkinahintaa”, tietenkin veroilla korjattuna. Olisko tämä sitä markkinataloutta, ei kai siitä voi Neste Oil:ia syyttää. En mitenkään puolusta Nesteen Oil:ia, mutta kai ne muut Suomeessa toimivat jakeluyhtiöt ostaisivat halpaa bensiiniä maailmanmarkkinoilta jos sitä olisi tarjolla.

    Fortumin ja Nesteen optioihin en ota sen tarkemmin kantaa, en ole perehtynyt riitävästi asiaan, mutta kyllä ne optiot ainakin näyttävät maallikon silmin ylimitoitetuilta.

    [ETN muokkasi tätä viestiä 28.09.2005 klo 10:56]
      
  • Ottamatta kantaa markkinahintojen muutoksiin, niin ainakin omalla kohdalla ärsyttää eniten tapa miten näitä korotuksia tehdään. Ei muuta tarvita kuin huhu jostain myrskystä niin ollaan heti valmiita korotuksiin vaikka myrsky ei rannikkoa lähelläkään, tämä kai kuuluu kuluttajan manipulointiin eli pehmennetään etukäteen kuluttajien reaktioita tulevaan korotukseen.

    Jos korotukset tehtäisiin kansalaisten edun mukaan niin käsittääkseni korotus astuisi voimaan 1,5-2 vuoden kuluttua, tämä siksi että Neste aikoinaan kalliosäiliötä louhiessaan muistaakseni puhui parin vuoden reservistä raakaöljyvarastoissa.

    Poliitikot ovat kovin huolissaan puheissaan korotusten vaikutuksesta kilpailukyvylle ja kansalaisten elintasolle, mutta ketkä siellä hallintoneuvostossa omistajan ääntä käyttävät jos eivät poliitikot, taivat olla suuria valehtelijoita kaikki tyyni.

    Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä ettei mikään muu vaikuta kuluttajan asemaan kuin ostokäyttäytyminen, olisi kauhean kiva nähdä hylätyn näköisiä Neste-asemien pihoja, oikein panisi kunnolla naurattamaan ja suorastaan hivelisi mieltä.


      
  • Em. syistä en ole pariin vuoteen tankannut Nesteen ruoka- ja kaljakaupoissa. Ainoa mitä Nesteeltä saa on kalliimpaa polttoainetta kuin kilpailevalla asemalla parin kilsan päässä. Ero on joskus yllättävän suuri polttoaineissa.

      
  • Olen samaa mieltä kanssanne. Nesteen asemat ovat muutuneet hintajohtajiksi eli ovat heti ensimmäisten joukossa nostamassa hintojaan.

    Mielestäni myös A24 asemilla taphtui keskikesällä selvä muutos. Aiemmin olivat aika edullisia (kilpailivat JETin ja Shell Expressin kanssa) mut nyt ovat selkeästi kalliita.

    :grin: :grin: :grin:

      
  • Polttoaineen hinta varmaankin taas pian laskee vähän ja kun taas tuulee enempi,sataa lunta,mennään lakkoon ,vähän soditaan jossain jne,nousee hinta.laskee vähän nousee vähän enempi ja niinhän se jatkuu.Valtion verotulot senkun lisääntyy.
    Jos olette tännepäin tulossa vaikka vain läpimenomatkalla saattaa olla hyödyksi katsoa www.bensinpriset.se

      
  • Ei Nesteen ostaman venäläisen raakaöljyn hinta ole juuri noussut, mutta tuo Nesteen ja valtion pohjaton ahneus vaan nostaa hintoja! :innocent:

      
  • Polttoaineen hinnan nousua vastaan voi suojautua hankkimalla vaikkapa Neste Oilin osakkeita pörssistä.

    http://qsm3.asp.quartal.com/qmip/qsm/monitor.jsp?client=nesteoil&lang=fi_FI&monitor=html

    Osakkeen arvo on noussut viimeisen 5 kuukauden aikana lähes 100 %.
    Polttoaineiden hinta on noussut vastaavassa ajassa noin 30-35% .
    Öljyn maailmanmarkkinahintojen kohoaminen on NesteOilin osakkeelle mannaa kuten olemme viimeaikoina todistaneet.



    [Engineering muokkasi tätä viestiä 29.09.2005 klo 02:05]
      
  • Pitää nyt kuitenkin erottaa tässä tapauksessa raakaöljyn ja bensiinin maailmanmarkkinahinnat toisistaan. Kyllähän ne toki seuraavat normaalisti toisiansa, mutta Katrinan kohdallahan aukko tuli nimenomaan bensiinin jalostamoihin, ei öljyn saantiin sinänsä. Kun USA:n jalostuskapasiteetti vähenee, ne ostavat bensaa EU:n jalostamoilta, jolloin hinnat luonnollisesti nousevat. Markkina on globaali. Eihän Neste tietenkään myy Suomeen halvemmalla ainetta, jos se voi myydä sitä jenkeille kalliimmalla?

    Ei tämä silti Suomen bensanhintoja selitä. Verot ovat tietysti se pääasiallinen hinnanmuodostaja, mutta vaikuttaisi että ilmaa on alueesta riippuen 5-15 snt/litra. Meiltäpäin sai ennen Katrinaa bensaa hintaan 1.19-1.24 /litra. Sanottiin, että hinnat nousevat noin 13-15 senttiä. Matematiikka on vähän omituinen, koska hinnat mittarilla pomppasivat jostain ihmeen syystä 1.45-1.50 lukemiin. Nyt ovat tippuneet tuonne 1.32 pintaan, mutta edelleen 10 senttiä kalliimpaa on kuin ennen myrskyä. Enkä usko että talven aikana ainakaan laskee alle 1.25:n.

      
  • JOXA:
    Ei Nesteen ostaman venäläisen raakaöljyn hinta ole juuri noussut, mutta tuo Nesteen ja valtion pohjaton ahneus vaan nostaa hintoja!

    Onko asialla merkitystä? :sunglasses:

    Nuo pyyntihinnat on mitä on! :saint:

      
  • Moi

    Niin tätä bensakartellia Suomessa pyörittää Fortum, joka ostaa raaka-aineensa käytännössä kokonaan Venäjältä, ja jalostaa 80% myytävästä bensiinistä (eli samaa ainetta saa erimerkkisistä hanoista). Ainoa syy tähän polttoaineen hintaan tuntuu olevan se, että Fortumin johtajille pitää saada enemmän rahaa taskuun, kohtapuoleen jakoon tuleva 500Milj. ei riitä mihinkään, eikä Zyskowicz:lla ole edelleenkään Mercedes SLR:ää.
    Virallisesti selitys hintoihin voisi kuulua, että näin Suomi Oy antaa kansalaisilleen opastusta ekologiseen viherpiperrykseen perehtymisessä (kiviäkin kiinnostaa). Ihan kuin tällä pienellä maalla ja sen öljynkulutuksella olisi jotain globaalia merkitystä...ajetaan me vaan 1.40€/L bensalla ja jollain 1.0L katiskalla ja kärsitään, ( sitähän meille on opetettu kohta 100 vuotta ) niin jää jenkeille enemmän Cadillac Escaladen tankkiin. :smile:

    [AL- muokkasi tätä viestiä 29.09.2005 klo 13:43]
      
  • lainaus: "Onko asialla merkitystä? B)

    Nuo pyyntihinnat on mitä on! :innocent: "

    Eihän tuolla muuten merkitystä, mutta kun käy tankkaan molemmat automme peräkkäin, niin menee pankkikortti niin kuumaksi että poltaa näppejä! :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit