Näyttötekniikka autossa

12 kommenttia

Elektroniikka yleistyy autoissa niin kuin on tehnyt jo useamman vuoden ajan.

Onko se turvallisuuden kannalta hyvää vai huonoa riippuu tietysti toteutuksesta.



Näyttötekniikka pitää olla sellainen ettei sen huomioimiseen tarvitse keskittyä ajamisen aikana liikaa. Pystyykö kuljettaja keskittymään itse ajamiseen ja liikenteen seuraamiseen riittävästi. Kamerat ovat tulleet avuksi, mutta niiden näyttöäkin pitää toisaalta seurata.



Mitä mieltä olette Volvon tulevista touch screen-näytöistä?



>> Katso Video <<

  
  • Hmm, iPad ollut markkinoilla jo kohta kaksi vuotta. Kosketusnäyttöjä ollut jo pitkään autoissa. Virtuaalimittaristot ovat yleisiä. Appsejä on autokäytössä jo.



    Ja Volvo vasta suunnittelee että näin voisi joskus ehkä mahdollisesti asiat tehdä tulevaisuudessa...

      
  • Ford Evos.



    image

      
  • Voi kunpa edes muutamilla valmistajilla riittäisi järkeä jättää kosketusnäytöt Angry Birdsin pelaamiseen.



    Näinköhän onnistuu käyttää symbolejaan ja animoitujan näppäimiään vaihtelevaa (kapasitiivista) kosketusnäyttöä hanskat kädessä pimeässä katsomatta sitä näyttöä? Ihan riittävästi kiroillut jo paljaita sormia vaativia navinäyttöjä moottoripyöräillessä.



    Hyvin suunnitellussa kojetaulussa ajon aikana käytettävät nippelit olisi hyvä löytää siirtämättä katsetta pois ajotilanteesta.

      
  • Tämä kosketusnäyttökö on sellainen erikoisuus, etteivät autonvalmistajat saa rakennettua siitä toimivaa kapistusta. Vähän erikoiselta tuo ajatus tuntuu, kun nykyisin kosketusnäyttöjä on joka puolella ja lähes poikkeuksetta ne parantavat käytettävyyttä. Muistan käyttäneeni Toughbookin kosketusnäyttöä ongelmitta jo vuosia sitten paikoissa, joihin verrattuna autossa on naurettavan helpot olosuhteet.

      
  • Oliko Touchbookia hyvä käyttää käsineet kädessä kosketusnäppäimistöä katsomatta?

      
  • Hanskat kädessä sitä monesti tuli käytettyä likaisten olosuhteiden vuoksi. Paljon helpommin käyttäminen kosketusnäytön avulla kuin vaihtoehtoisilla perinteisillä läppärin näppäimistöllä ja kosketuslevyllä.



      
  • 740 GLE:

    Näinköhän onnistuu käyttää symbolejaan ja animoitujan näppäimiään vaihtelevaa (kapasitiivista) kosketusnäyttöä hanskat kädessä pimeässä katsomatta sitä näyttöä?


    Miksi näyttöä pitäisi pystyä käyttämään (likaisilla) hanskoilla? Ainakin oma autoni on sen verran lämmin, ettei hanskoja tarvitse käyttää ajaessa. Pimeässä käyttö on helpompaa kuin perinteisten mekaanisten näppäinten, koska näyttö on kauttaaltaan valaistu ja painikkeet erottuvat selvästi.



    Katsomatta käyttäminen voi olla haastavaa, mutta eipä niihin namiskoihinkaan oikein osu ilman vilkaisua.



      
  • IsoE:

    Katsomatta käyttäminen voi olla haastavaa, mutta eipä niihin namiskoihinkaan oikein osu ilman vilkaisua.




    Siinä mielessä esim. tuommoisen rullatyyppisen kytkimen käyttäminen irrottamatta katsetta tiestä (pidemmäksi aikaa) on helmpompaa kuin kosketusnäytön, koska lyhyelläkin näytön vilkaisulla (keskikonsolista tai mittaristosta) näkee mihin pitää rullaa kääntää tai painaa tms. Kosketusnäytön kanssa taas joutuu sihtailemaan enemmän, koska näppituntuma ei kerro minkäänlaista inffoa. Harvassa autossa näyttö edes värähtää hyväksyessään komentoja, Fisker taitaa olla ainut.

      
  • A.Antsa:

    IsoE:
    Katsomatta käyttäminen voi olla haastavaa, mutta eipä niihin namiskoihinkaan oikein osu ilman vilkaisua.


    Siinä mielessä esim. tuommoisen rullatyyppisen kytkimen käyttäminen irrottamatta katsetta tiestä (pidemmäksi aikaa) on helmpompaa kuin kosketusnäytön, koska lyhyelläkin näytön vilkaisulla (keskikonsolista tai mittaristosta) näkee mihin pitää rullaa kääntää tai painaa tms. Kosketusnäytön kanssa taas joutuu sihtailemaan enemmän, koska näppituntuma ei kerro minkäänlaista inffoa. Harvassa autossa näyttö edes värähtää hyväksyessään komentoja, Fisker taitaa olla ainut.


    Totta tuo. Käsittääkseni olennaisimmat ajon aikana säädettävät toiminnot löytyvät yleensä (ainakin omassa autossani on näin) mekaanisten vipstaakkelien takaa. Itselläni on ainakin pelkästään hyvää sanottavaa kosketusnäytön käytöstä autossa.



    Esimerkiksi navigaattorin, audiojärjestelmän ymsyms ominaisuuksien säätäminen on huomattavasti helpompaa kosketusnäytön kautta, kuin että jos noille olisi omat namiskansa tai sitten joku kauhea valikkosysteemi, jota ohjataan "nuolilla ja enterillä".

      
  • Minä mielelläni opettelen perheen autot riittävän hyvin käyttääkseni kojetaulun kytkimiä katsomatta niitä lainkaan, joten minulle katkaisinten tuntumalla on merkitystä.



    NHB jo lievittikin toista epäluuloani. Maailma ei ehkä olekaan puhelinten perässä menossa kapasitiivisiin näyttöihin, joiden käyttö vaatii paljaat sormet. Ainakin minun autoni on lähtee talvella liikkeellä niin viileänä, että käytän mielelläni hanskoja alkumatkan.



    Navigaattorin ja puhelinluettelon käytössä input-vaatimuksena ei sitten olekaan enää ON / OFF ja asteluku, joten siihen tarkoitukseen tietenkin kosketusnäyttö sopii oikein hyvin.

      
  • Täällä taas ehdoton namiskojen kannattaja. Esim. radiokanavan vaihto / lämpötilan säätö on paljon kätevämpää rullasta kuin tasaiselta kosketusnäytöltä (joudut yleensä vaihtamaan näyttötilaa ennenkuin ko. toiminto onnistuu). Tuntuma on parempi fyysisessä painikkeessa. Navin käyttö voi olla taas helmpompaa koskettamalla karttaa painikkeella.

    Parasta olisi fiksusti yhdistää molempien parhaat puolet, mutta nähtiinhän jo ensimmäisten näyttöjen aikana, ettei fyysisistä nappuloista kannta pyrkiä kokonaan eroon.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit