Webasto vai "tavallinen"

20 kommenttia

Kumman asennutan Webaston vai "tavallisen" (esim. Defan)?
Defan hinta lisävarusteineen ei jää kovin kauas Webaston hinnasta.
Miten laitteet toimivat pitemmän päälle?
Onko Webasto turvallinen?
Webasto on kaiketi hankala asentaa vai onko?
Mitä Webaston asennuspaikkoja käytetään, jos moottoritila on hyvin täysi?

mhj


  
  • Lainaus:
    09.09.2004 klo 13:47 mhj kirjoitti
    Kumman asennutan Webaston vai "tavallisen" (esim. Defan)?
    Defan hinta lisävarusteineen ei jää kovin kauas Webaston hinnasta.
    Miten laitteet toimivat pitemmän päälle?
    Onko Webasto turvallinen?
    Webasto on kaiketi hankala asentaa vai onko?
    Mitä Webaston asennuspaikkoja käytetään, jos moottoritila on hyvin täysi?

    mhj



    Itselläni bensa-autossa Webasto (4,2 kW) perusajastimella. 1200 euroa asennettuna vuosi sitten. Viime talvi meni ongelmitta, kerran meinasi akku nyykähtää. Pitemmän päälle toimimisesta ei ole tietoa. En näe mitään turvallisuusriskiä...paitsi kateellisen naapurin... =)Kesäisin olen pyrkinyt käynnistämään laitteen hetkeksi kerran viikossa...näin suositteli asennusliike sekä Kaha (maahantuoja).
    Itselläni oli hyvin tilaa edessa vasemmalla renkaan lähellä, mutta tuttuni Berlingoon laite asennettiin osittain puskurin sisään. Ei se niin iso mötikkä ole, etteikö sitä normaaliin autoon saisi asennettua.

    Itselläni Webasto on koska sähkötolppaa ei ole käytettävissä. Muuten riittäisi lohko + sisätilanlämmitin.

      
  • Muutama vuosi mennyt Webaston kanssa ja enään en siitä luopuisi. Ehdoton käyttömukavuus ja nopeus verrattuna lohkolämmittimeen. Kannattaa ottaa kauko-ohjaimella, joka vielä lisää mukavuutta ja vähentää turhien, akkua kuluttavien, lämmitysten määrää.

    Mielestäni ainoa rajoitus Webastoa vastaan on päivittäinen ajomatka, jonka pitäisi olla vähintäänkin lämmistysajan pituinen.

      
  • Kiitokset vastauksista "9-3 Saabist" ja "Tuota".

    No Webaston ajattelin kyllä asentaa, mutta tuo laitteen asentaminen
    moottoritilan ahtauteen pani harkitsemaan Defaa.
    Varmaan paikka sille jotenkin löytyisi.
    Eipä tarvitsisi sähköjohtoa laitella pakkasessa ja lumihangessa.

    mhj

      
  • Lainaus:
    10.09.2004 klo 10:42 mhj kirjoitti
    Kiitokset vastauksista "9-3 Saabist" ja "Tuota".

    No Webaston ajattelin kyllä asentaa, mutta tuo laitteen asentaminen
    moottoritilan ahtauteen pani harkitsemaan Defaa.
    Varmaan paikka sille jotenkin löytyisi.
    Eipä tarvitsisi sähköjohtoa laitella pakkasessa ja lumihangessa.

    mhj



    Jos itse aiot asentaa, niin käy pyytämässä tarjous jostain firmasta ja siinä samalla selviää mihin ovat automallissasi laitteen sijoittaneet. Jostain kuulin myös, että Saksassa Webastot on huomattavasti halvempia kuin Suomessa...

      
  • Pitää kysellä vielä uudelleen hintoja.

    Näyttäisi siltä, että etupyörän etupuolelta lokasuojan sisältä löytyisi
    Webastolle paikka.


      
  • Oliko se niin että jos webaston asennuttaa uuteen autoon "lisävarusteena" niin joutuu kyseisetä laitteesta maksamaan autoveroa, jos taas laittelee sen myöhemmin niin ei mene?
    siihenkin oli kai muutoksia tulossa, vai ?

    Kuitenkin webasto on käypä laite, mutta suosittelisin silti jotta lisänä olisi ainakin normaali lohkolämmitin, sitä on hyvä käyttää jatkuvammassa käytössä, tai jos akku on päässyt vajaaksi tms.

    Melkein voisi sanoa jos haluaa talvimurheet jättää taakse, pitäisi olla kaikki mitä pystyy hankkimaan, meinaan webaston kanssa lyhyttä matkaa ajaessa alkaa jossain vaiheessa kaivata akkulaturia, no kuitenkin kannattaa ottaa huomioon mahdollisuuden hankkia vähän tehokkaampi akku, jos mahtuu, jos akku on uusi pienelläkin pärjää, mutta akku menee nopeasti lyhyessä ajossa huonoksi, tai nopeasti ja nopeasti... 3 vuotta vakiokokoinen akku kesti...

    Suurimmat edut tulevat siinävaiheesa kun kaikki ovat lykänneet tolpan seinään, ja tolpparivissä on pääsulake palanut ja kaikki autot ovat kylmiä, mutta webasto sen kun pauhaa... myös "teholämmitystä" webasto-lohko-sisätilanlämmitin kytkettynä on tullut koitettua, ja mukavastihan siinä lämpiää kun kokonais teho alkaa olla noin 6KW :kiss:

      
  • Niin ja turvallisuudesta, turvallinen on, esim. jos polttoaineen saanti keskeytyy eli letku vuotaa tai sinne pääsee ilmaa tms, niin laita katkaisee itsensä, myös sytyksen suhteen oli rajoituksia, eli yrittää 2 kertaa käynnistystä jos ei onnistu ei jatka, tässä olikin minulla ongelmia, ja laite meni sen vuoksi vaihtoon, kun suoaus oli vähän liian herkkä tms vikaa, jopa ilmakuplat letkussa saattavat sammuttaa tai estää käynnistymisen, joten asennus on ilmeisen tarkkaa puuhaa, ja kauan se kestikin....
    joten turvallisuus on "tehokasta".. ehkä vähän liiankin...

      
  • MakeX

    Miten on Webaston käyttö autotallissa?
    Se ei kaiketi ole mahdollista, kun on kyse "polttomoottorista".

    mhj

      
  • Lainaus:
    15.09.2004 klo 14:21 mhj kirjoitti
    Miten on Webaston käyttö autotallissa?
    Se ei kaiketi ole mahdollista, kun on kyse "polttomoottorista"


    Siitä vaan jos autotalli on oma, kannattaa vaan kattoa missä on pa-lämmittimen pakoputki, ettei esim pääse lämmittämään lattialla olevia sanomalehtiä tai mitä ihmisten autotalleissa sattuukaan lojumaan. Mutta kuka viittii pitää sitä päällä autotallissa, sama kuin pitäisit auton siellä käynnissä. Pirunmoinen katku ja käry. Eikä ainakaan kannata siellä tallissa pyöriä ovet suljettuina jos lämmittimen lykkää tulille, sama se mikä sen pakokaasun tekee, myrkkyä se on.

    Parkkihallit ym:t, ei siitä kukaan varmastikaan valita. Ilmatila on niin iso, ettei siinä kukaan tukehtumaan pääse.

      
  • Terve vaan "Sie Ite"

    Niinpä se on!
    Kylmä talli on pakkasella ja kylmä on myös auto.
    Ja pakokaasua täynnä, jos Webasto on päällä.

    Defa/Calix jäivät siis jäljelle.

    mhj

      
  • Lainaus:
    15.09.2004 klo 14:38 mhj kirjoitti
    Terve vaan "Sie Ite"

    Niinpä se on!
    Kylmä talli on pakkasella ja kylmä on myös auto.
    Ja pakokaasua täynnä, jos Webasto on päällä.

    Defa/Calix jäivät siis jäljelle.

    mhj


    "Huhujen" mukaan Defan lohkolämmittimet kestävät paremmin. Calixeissa vastuksia menee tiuhempaan. Ei tosin tutkimustuloksia saatavilla... :wink:

      
  • Tarkoituksena oli laittaa Defa.
    Calixista on kokemusta.
    Vastus kesti vähän yli 10 vuotta ja saman verran suunnilleen myös
    ajastimen rele.
    Eli kaiketi aika kauan.
    Kestoa ajatellen lienee melkoisesti merkitystä sillä miten hyvin
    järjestelmä ilmataan jäähdyttäjän nesteen vaihdon yhteydessä.

    Kiitokset vastaajille ystävällisistä opastuksista.

    mhj

      
  • Juu.. sen takia "suosittelenkin" jotta webasto sekä lohkolämmitin, meinaan lohkolämmittimen hinta kun on 1/5 osa webaston hinnasta, niin hyvä olisi olla extrana... mutta taloskysymyshän tuo on, sekä mikäli auto on aina tallissa tai sähköä on aina saatavilla, niin sitten ei välttämättä kannata webastoa hankkia, toisaalta mukavia kokemuksia kauppareissuilla on se kun kylmä auto jää parkkipaikalle lämpenemään "ihan itsekseen" :smile: ei pääse ajolämmöt jäähtymään...
    suljetussa autotallissa jossa "huono ilmastointi" eli umpinainen, ei tosiaan ehkä kannata poltella, taas jos sattuu olemaan sellainen "harva" talli, niin ehkäpä...

      
  • Lainaus:
    15.09.2004 klo 09:23 MakeX kirjoitti
    Oliko se niin että jos webaston asennuttaa uuteen autoon "lisävarusteena" niin joutuu kyseisetä laitteesta maksamaan autoveroa, jos taas laittelee sen myöhemmin niin ei mene?
    siihenkin oli kai muutoksia tulossa, vai ?


    Eikös se ole niin, että tehtaalla asennetut lisävarusteet ovat autoveron alaisia, koska ne sisältyvät auton ns. CIF-hintaan, tullauksen jälkeen asennetut eivät?

      

  • Itse mietin kanssa noiden kahden vaihtoehdon välillä ja loppujen lopuksi päädyin defaan. Olisihan se webasto ihan kiva landereissuilla kun ei välttämättä ole tolppaa lähimainkana, mutta kun tuo duunimatka on niin lyhyt (15min) niin voipi olla että akku ei tykkäisi hyvää, ellei sitten lämmittäisikin tuota pelkkää 15minuuttia ennen ajoon lähtöä. Ja hintaakin vempaimelle olisi kertynyt 1200e

    Eli päädyin defaan, maksoi 189e asennettuna, sisäpistokkeella ja minitöpselillä puskurissa. Auto kylmässä hallissa, jossa tolppa ja ajastin, joten tämäkin tuki defan hankintaa...

      
  • Onko sisätilan lämmittimestä niin suuri hyöty, että se kannattaa
    asennuttaa?
    Kun auton molemmat ovet avataan pakkasessa, niin sisätilan
    lämmittimen tuottamat lämmöt haihtuvat saman tien.
    Käytettäessä lohkolämmitintä, alkaa auton lämmityslaite suhteellisen
    pian sisätilan lämmittämisen.
    Onhan siitä sisätilan lämmittimestä tietysti se hyöty, ettei tarvitse
    raaputella jäitä ja lumia autosta.

    Koskahan autoihin tehtäisiin kattolämmitys?
    Luulisi sen toimivan autossakin käytetäänhän menettelyä rakennuksien
    lämmittämisessä.

    mhj

      
  • Lainaus:
    19.09.2004 klo 11:58 mhj kirjoitti
    Onko sisätilan lämmittimestä niin suuri hyöty, että se kannattaa
    asennuttaa?
    Kun auton molemmat ovet avataan pakkasessa, niin sisätilan
    lämmittimen tuottamat lämmöt haihtuvat saman tien.
    Käytettäessä lohkolämmitintä, alkaa auton lämmityslaite suhteellisen
    pian sisätilan lämmittämisen.
    Onhan siitä sisätilan lämmittimestä tietysti se hyöty, ettei tarvitse
    raaputella jäitä ja lumia autosta.

    Koskahan autoihin tehtäisiin kattolämmitys?
    Luulisi sen toimivan autossakin käytetäänhän menettelyä rakennuksien
    lämmittämisessä.

    mhj


    Kyllähän se lämmin ilma karkaa kun ovet avataan, mutta on siitä sisätilan lämmityksestä kuitenkin suuri apu. Penkit, ratti ja kaikki vimstaakelit + CD/radio yms. sähkölaitteet ovat ehtineet hieman lämmetä ennen kuin niitä aletaan käyttää. Eikä kieli jää kiinni ovenkahvaan jos sitä sattuu nuolaisemaan :smile:

    [jupes muokkasi tätä viestiä 04.10.2004 klo 15:09]
      

  • Jos uusi auto varustetaan moottorinlämmittimellä joka asennetaan esim.öljypohjaan ns.säteilylämmitin,niin se ei lämmitä vettä nimeksikään.Elikkä lämpöä ei rupea tulemaan sisälle niinkuin käytettäessä lohkoon ja vesitilaan asennettua vastusta. Näissä tapauksissa ainakin on hyvinkin hyötyä lisälämppäristä. Webasto asiaan vielä sellainen pointti että asennus kannattaa jättää "valtuutetun" liikkeen tehtäväksi koska käsittääkseni takuuasioissa voi tulla ongelmia jos on itse asentanut.

    [erico muokkasi tätä viestiä 07.10.2004 klo 23:29]
      


  • Jos itse aiot asentaa, niin käy pyytämässä tarjous jostain firmasta ja siinä samalla selviää mihin ovat automallissasi laitteen sijoittaneet. Jostain kuulin myös, että Saksassa Webastot on huomattavasti halvempia kuin Suomessa...



    Pähkäilen itse "sähkötolpattomana" Webaston/Eberin kanssa...

    Tsekkailin hintoja Saksassa, WEB Thermo Top C asennettuna 1280 eur ja Suomessa 1450 eur. Eli on se, yllätysyllätys, nääkin Saksassa halvempia.

    Pelkkä WEB C:n hinta Saksasa on 890 eur. EBE:n Hydro 5 maksaa Saksassa 950 eur. En tiedä vielä Suomen hintoja.

    MUTTA ROPLEEMI: onkohan jollain tietoja, mahtuuko mötikkä uuden mallisarjan 2.0 tbo Vectran moottoritilaan?


    [vok muokkasi tätä viestiä 09.11.2004 klo 21:22]
      
  • Lainaus:
    19.09.2004 klo 11:58 mhj kirjoitti
    Onko sisätilan lämmittimestä niin suuri hyöty, että se kannattaa
    asennuttaa?
    Kun auton molemmat ovet avataan pakkasessa, niin sisätilan
    lämmittimen tuottamat lämmöt haihtuvat saman tien.
    Käytettäessä lohkolämmitintä, alkaa auton lämmityslaite suhteellisen
    pian sisätilan lämmittämisen.
    Onhan siitä sisätilan lämmittimestä tietysti se hyöty, ettei tarvitse
    raaputella jäitä ja lumia autosta.

    Koskahan autoihin tehtäisiin kattolämmitys?
    Luulisi sen toimivan autossakin käytetäänhän menettelyä rakennuksien
    lämmittämisessä.

    mhj


    Omassa Weba ja kyllä tuo sisätilan lämmitys on todella mukava. Sehän käyttää auton omia lämmityskanavia ja esim. sulattaa ikkunat todella nopeasti. Eikä se lämpö hetkessä häviä sisältä ovet avatessa, koska auton sisustus on jo lämmennyt. Eihän lämmin autosi jäähdy sisältä kylmäksi esim. kioskikäynnin aikana, vaikka siinäovien avauksiaonkin tuplamäärä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit