Säteilylämmitin

7 kommenttia

Asennettiin autoon Defan säteilylämmitin.
Onko kokemuksia laitteen toiminnasta ja tehosta?

Aikana, kun ei ollut moottorinlämmittäjiä, lämmitettiin autoja hiilillä ja jopa pienellä
nuotiolla. Eli periaate oli sama kuin nyt tuolla "sähkösäteilijällä".

mhj

  
  • Säteilylämmittimellä tarkoitetaan lohkon kylkeen tai öljypohjaan kiinni tulevaa lämmitinpatruunaa. Lämmön johtumista patruunasta moottoriin parannetaan väliin tulevalla mömmöllä, liekö piitahnaa vai mitä. Siis varsinaisesti säteilystä ei ole kysymys vaan lämmön johtumisesta metallin avulla moottorin sisäosiin. Eli lämmitin lämittää moottorin kylkeä, lämmin lohko taas koneessa olevaa vettä ja öljyä. Lämittimet ovat nykyään tällaisia koska uusissa moottirungoissa ei ole enää niitä vesiproppuja joiden virka oli toimia jäätymissuojana, ne pullahtivat auki suojaten moottorin lohkoa halkeamiselta jos jäähdytysneste ennenvanhaan pyrki jäätymään. Samoihin reikiin oli helppo asentaa lohkolämmitin.

    Itsellä on ollut autossa semmoinen kolme vuotta enkä osaa sen toimivuutta sen paremmin tuomita kuin kehuakaan. Parin tunnin lämmityksellä on moottori notkistunut riittävästi jotta startilla on helppo pyörittää.

    Miten hyvin voitelu toimii jos verrataan vanhanaikaista lohkolämmitintä ja ulkoista lämmitintä, siihen en osaa vastata.

      
  • Kyllä se tietääkseni ainakin öljypohjaan asennettuna lämmittää hyvin öljypohjan ja öljynkierto lähtee heti hyvin toimimaan kylmänä. Vettä se ei juuri lämmitä joten lämpöä kabiiniin ei tule samalla tavalla kuin lohkolämmppäri aikana, mutta sitähänvarten on taas sisätilalämmittimet! :sunglasses:

      
  • Kiitos vastauksista.

    Öljyn kiertämään saantihan se toki on tärkeintä.
    Kummallista, ettei Defalta löydä näistä lämmittimistä
    kunnollista infoa.

    mhj

      
  • Joidenkin mielestä nämä ns. säteilylämmittimet ovat tehottomia, joidenkin mielestä ihan OK. Oheisten artikkelien mukaan ainakin esilämmitysajan pitää olla säteilylämmittimella pitempi kuin perinteisellä lohkolämmittimellä.

    Katso:

    http://www.motiva.fi/fi/kuluttajat/liikkuminen/autonkaytto/moottorinesilammitys

    http://www.defa.com/doc/7642.1070613161.whyxdefa.pdf

      
  • Äitini uuteen VW Poloon (1,2 -02) asennettiin takuuna säteilylämmitin, koska normaali lämmitin kuulemma sotki elektroniikan lämmönmittauksen, tuloksena käynnistyshäitiöitä jos lämmitintä oli käytetty. Ilman lämmitystä käynnistyi aina hyvin.

      
  • Tuntuu kyllä aikamoiselta energiasyöpöltä tuo säiteilylämmitin, kun sitä pitäisi käyttää 1h enemmän kuin perinteistä lohkolämmitintä.

    Ilmankos viime talven -25 asteen pakkasilla 2h normaali lämmitys ei tuntunut vaikuttavan moottorin lämpöihin mitenkään. Sitähän olisi pitänyt laulattaa ainakin 3h! Sisälämmöt kyllä nousi jo 2h aika korkealle ~+30C.

      
  • Mielenkiinnolla/epäilyksellä odotan pakkasia ja säteilylämmittimen
    toimintaa.
    Olen koettanut kysyä säteilylämmittimen käytöstä/toiminnasta
    laitteen maahantuojalta, mutta en ole saanut vastausta.
    Laitteen käyttöohjeissahan ei ole mitään mainintaa tai erillistä
    ohjetta tälle tyypille.

    mhj

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit