uudet ajonopeuden mukaan "ssätyvät" ohjaustehostimet

4 kommenttia

Mitä mieltä olette uusien autojen omistajat joilla on autossaan ajonopeuden mukaan sääätyvä ohjaustehostin niin mitä pidätte moisesta keksinnöstä? Löytyy pösö esim. 407:sta, VW Golfista, rellu megane senic-mallista, Audi A 6:sta.... Audi A 6:n ja rellun toteutusta on haukuttu epäonnistuneeksi monessa eri julkaisussa, samoin uuden Golfin tehostin on jakanut monen toimittajan mielipiteet puolesta ja vastaan. Eikä pösöäkään ole täsmälliseksi kehuttu. VW aikoo laittaa uuden tyyppisen tehostajan kaikkiin tuleviiin uusiiin automalleihin. sen sijaan esim FOrdilla suhtaudutaan vielä varautuneesti uuteen tehostajatyyppiin ja tuollaista sähköistä tehostajaa ei kuulemma tule uuteen Focukseenkaan juuri sen takia että muille autonvalmistajille on tullut negatiivista palautetta uudenlaisesta tehostajasta.Uuden tehostajan etuja on se että autoa on todella todella näppärä pyöritellä kaupungissa ja uudenlainen tehostaja mukamas säästää polttoainetta mutta uskoisin että säästöä ei synny kovin paljon. Minusta esim uuden golfin ohjaus on jotenkin tunnottomampi, "löysempi" ja ehkä liiankin terävä verrattuna edellisen mallin tehostajaan. tietyissä nopeuksissa ja tilanteissa tuntuu että autosta ei saa niin hyvin tuntumaa tai tuntuma tiehen ei ole saman veroinen kuin ennen. kaarreajossa/mutkissa nopeassa vaudissa tehostaa minusta jotenkin liikaa ja joskus on sellainen tunne että ei tiedä minne auto ohjautuu. Nyt auto esim kääntyy paljon pienemmällä ohjausliikkeellä kuin ennen ja ylipäätään pienellä ohjausliikkeellä auto tekee suurempia kuvioita. ohjaus ei ole huono mutta tuntuu oudolta edelliseen verrattuna ja vaatii pientä totuttelua mutta silti edellisen korin jämäkkä ohjaus tuntui mielestäni paremmalta. erityisesti ohjaustunnon puute vaivaa ns. keskialueella.

[jannu78 muokkasi tätä viestiä 11.11.2004 klo 13:09]
  
  • Nämä eniten moititut tehostimet ovat käsitykseni mukaan täysin sähköisiä ja esim. Meganessa ohjauksen vaste ja palautus on kieltämättä jotenkin heilurimainen ja tekemällä tehdyn oloinen. Suurin syy täysin sähköiseen tehostukseen siirtymisessä lienee sen edullinen hinta.

    Toinen ja parempi ratkaisu on ns. sähköhydraulinen tehostin, jota esim. Peugeot käyttää 307-mallissaan ja ilmeisesti myös 407:ssä. Siinä on "tavallinen" hydraulinen tehostin, mutta hydrauliikan paine tuotetaan perinteisen hihnan pyörittämän pumpun sijasta sähköisellä pumpulla. Sähkökäyttöisyyden ansiosta pumpun tuottoa ja siis tehostuksen määrää on helppo säädellä ajonopeuden mukaan, mutta ohjaustuntuma ja ohjauksen palautus ovat (tai ainakin pitäisi olla) perinteisen tehostimen kaltaisia. Muistaakseni ainakin Ford käyttää tätä ratkaisua joissakin malleissa.

    Tehostimen tyypistä riippumatta ohjaustuntuman saa katoamaan liian suurella tehostuksella autosta kuin autosta. Leveät renkaat huonontavat suuntavakavuutta ainakin Suomen uraisilla teillä. Huono tehostin on vain yksi keino tehdä huonosta ominaisuudesta vieläkin huonompi.

      
  • Itse olen jo kauan miettinyt miksi ei niitä aikasemmin ole yleistynyt tai miksi niistä ei pidetä. Itselläni on vanha Citikka harrasteautona missä on ajonopeuden mukaan muuttuva tehostus, siinä on lisäksi automaattinen keskitys eli kun ohjauspyrästä päästää irti (vaikka auto olisi paikallaan) niin pyörät kääntyvät automaattisesti suoraan. Alussa moinen systeemi on outo mutta kun siihen tottuu se on looginen ja todella mukava, ei turhaa veivailua kaupungissa jne. BMW:ssähän on nyt oikein pitkälle viety järjestelmä missä tarvittavat kierrokset muuttuvat nopeuden mukaan. Onko kenelläkään kokemusta BMW:n järjestelmästä?

      
  • no sitä uuden golfin tehostajaa ja uuden A 6:n tehostajaa on haukuttu enimmäkseen Tuulilasin testeissä ja koeajoissa. Tuulilasi haukkui a 6:n tehostajan vielä huonommaksi kuin golfin. ihme juttu sillä käsittääkseni a6:ssa on kanssa sähköhydraulinen tehostaja sillä sellainen on ainakin tässä uudessa golfissa. niin ja renkaista vielä itselläni on alla golfin vakiorengaskoko 195/65 6X15. niin kesä kuin talvirenkaat. Tuulilasissa sanottiin että Golfin kevyt ohjaus korostuu vielä enemmän talvirenkailla ja itse olen huomannut saman. Itse vaan satun olemaan sitä mieltä että edellisen mallin tavallinen tehostus oli parempi mutta kyllä tähän kait tottuu. Tekniikan maailman testeissä&golf-luokan autojen vertailussa uuden golfin ohjausta taas kehuttiin ja ylistettiin. mulla on nokian hkpl 4:set ja ohjekirjan mukaan rengaspaine pitäisi olla noin 2 -2,3 baria mutta vianorilla väittivät että renkaisiin voi laittaa muka yli 2,5 baria ja että nokian renkaat muka vaativat moisen ilmamäärän ja et se on oikea ilmamäärä golffiin.

      
  • Lainaus:
    11.11.2004 klo 16:20 jannu78 kirjoitti
    Tuulilasi haukkui a 6:n tehostajan vielä huonommaksi kuin golfin. ihme juttu sillä käsittääkseni a6:ssa on kanssa sähköhydraulinen tehostaja sillä sellainen on ainakin tässä uudessa golfissa.

    Ei, vaan Golfissa on sähkömekaaninen suoraan hammastankoon vaikuttava ohjaustehostin. Vakiokoon renkailla (205/55) tehostin toimii todella hienosti niin kesä kuin talvirenkailla. Ohjaustunto on mielestäni hyvä ja parkkipaikalla pyöriteltäessä mukavan vaivaton.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit