Alustaongelmia, nyt tarvitaan mielipiteitä!

7 kommenttia

Tervehdys!



Huomasin tuossa vuodenvaihteen jälkeen autoni ratin olevan hieman vinossa vasemmalle. Ohjaus puoltaa suoralla tiellä lievästi oikealle ja ottaa urista helposti lisäpontta ojaan päin. Ratin kääntäminen oikealle on kevyempää kuin vasemmalle. Käytin auton nelipistesuuntauksessa ja säädöissä. Myös renkaat tasapainotettiin ja todettiin suoriksi. Kaikki arvot kohdallaan paitsi:



Camber takapää oikea -1¤24 ohjearvon ollessa -1¤04-0¤24

Caster etupää vasen 2¤23 ohjearvon ollessa 3¤25-4¤25

Caster etupää oikea2¤53 ohjearvon ollessa 3¤25-4¤25



Maahantuojan huolto sanoi ettei asialle voida tehdä mitään. Selittävätkö nämä caster ja camber arvot mielestänne auton käyttäytymisen?



Mitä osia vaihtamalla auton ohjattavuus saataisiin kuriin? Tukivarret, iskarit?

  
  • Sinänsä tuontasoinen heitto suositusarvoista ei yksinään kerro miten auto käyttäytyy. Pitäisi tietää kaikkien pyörien kaikki arvot. Nimittäin nuo ns. suositusarvoalueet on sen verrat laajat, että ihan jo niiden sisällä pysyttäessä auton saa aivan järjettömän surkeaksi suuntavakaudeltaa. Kyse on siitä että etu- ja takapää pitäisi poikeita suositusarvoalueen keskikohdista samaan suuntaan ja mieluusti saman verran jos siis ne johonkin poikkeaa.



    Caster vaikuttaa lähinnä ohjauksen palautusvoimakkuuteen. Takapään oikean puolen reilumpi sisäänkallustuma (camber) vähän indikoisi siitä, että takapää pyrkii vasemmalle eli auto kääntymään oikealle mutta jos toisen puolen takapään camber oli vaikka tuolla negatiivisella rajalla olisi ero merkityksettömän pieni.



    Listaapa kaikki arvot joka pyörälle niin asiaan voisi jopa löytyä syy. Noilla kolmella ei sitä ei varmuudella pysty sanomaan.

      
  • Minä oikaisisin aluksi ratin raidetankojen ulompia niveliä säätämällä! :warning:

      
  • Normaalisti tiet ovat hieman kallistettuja oikealle, jolloin tuollainen tunne saattaisi tulla vaikka kulmat ovat symmetriset. Itse joskus säädin etupyörien aurauskulmaa kotikonstein, ja siinä huomasi että liikaa kun on haritusta, auto pyrkii hakemaan kallistuksen suuntaan. Se saattaa olla hyvinkin pienistä eroista kiinni, riippuu vähän renkaista ja siitä millaisen ohjauksen haluaa.

      
  • Usein aurauksen/harituksen lisääminen auttaa ajotuntumaan, siis kumpi on on suunniteltu eli auraus vai haritus.

    Myös käytetyissä kulkineissa pienet väjyydet vaativat em. arvojen lisäämistä jotta ajotuntuma on OK! :warning:

      
  • Veteleekö ohjaus kiihdytyksissä ja jos vetelee, niin veteleekö samaan suuntaan? Itselläni on vähän samankaltaisia ongelmia omasssa autossani, josta on myös ohjauskulmat säädetty. Vetely tuntui lisääntyvän suhteellisen paljon kesärenkailla ja pienetkin urat tuntuvat nyt aika selvästi ratin kautta.



    Luulisin, että tapauksessasi (kuten myös omassani) etupään alapalloissa tai ylätuennan laakeroinnissa voisi olla väljää, joka urissa muuttaa ohjauskulmia.

      
  • Tuttu ongelma. Kaikki mitattiin, säädettiin ja sama ongelma jatkui, eli väänsi oikealle. Menin pienelle korjaamolle vanhan autosepän puheille ja hän koeajettuaan käski pojan vaihtaa eturenkaat keskenään puolelta toiselle. Kappas vain, auto alkoi vääntämään keskitielle päin.

    Vastaus ongelmaan oli sama rengasmalli, mutta eri valmistusvuosi. Minulla oli oikealla puolella vanhempaa vuosikertaa oleva paistokset ja vasemmalla tuorempaa. Asensin nyt eteen tuoreemmat ja taakse vanhemmat ja kas kummaa auton vetely loppui.

    Olisiko syynä ollut rengaskehityksen mukana muuttunut vierinvastus? Nykyään tarkistan että saan aina samaa paistokuukautta olevat renkaat, ei ole vedellyt enään.

      
  • renkaita vaihtamalla yleensä helpottaa, kapeammat puoltaa vähemmän...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit