TM vertailu öljynsuodattimet

28 kommenttia

Vertailu TM:ssa 20/2011.



Mielenkiintoinen vertailu. Suodattimia laitettiin paremmuusjärjestykseen.



Heräsi ajatus, että minkähän merkkisiä suodattimia laitetaan merkkihuolloissa.

Toyotan suodatin kyllä mainitaan.

Olisi voitu selvittää ja mainita mitä eri merkkisissä autoissa käytetään.

Vai eikö voitu jostain syystä?

  
  • Autonvalmistajat ostavat suodattimensa useilta toimittajilta. Tarjouksia kysellään Suomea myöten. Merkki- ja mallikohtainen listaus voisi olla varsin sekava paketti.



    Mitä asioita Teknari mittasi ja millaisia eroja testissä saatiin eri suodattimien välille?

      
  • Onhan siitä juttua jo lehden nettisivullakin ja mihin sinä olet lehtesi kadottanut. :sunglasses:

    Kun kerran sinulla on tänne pääsymahdollisuus, niin voithan lukea tuon jutun netinkin kautta.

    Muutamilla saksalaismerkeillä näkyy olevan toisentyyppiset suodattimet. Pelkkä "hylsyosa" laitetaan omaan "lieriöönsä".

    (Niitä ei testattu.)



      
  • mhj:

    Onhan siitä juttua jo lehden nettisivullakin ja mihin sinä olet lehtesi kadottanut. :sunglasses:
    Kun kerran sinulla on tänne pääsymahdollisuus, niin voithan lukea tuon jutun netinkin kautta.




    Foorumille pääsee kirjoittelemaan ilman Tekniikan Maailman tilaustakin.

      
  • Turhaahan tuo sitten oli NHB:lle mutistelu.

    Sorry!



    Ilmeisesti olen ollut jo liian kauan TM:n tilaaja.

    ---

    Jos tästä ei muuta, niin kiinnostaisi tietää millainen "putkilo" esim. Mersulla on suodattimelle ja miten siinä on röörit öljylle.

      
  • Olihan niissä merkittäviä eroja! Tosin testi osoitti, että alkuperäinen osa on varma valinta. Tämänhän ovat jo monet muutkin testit osoittaneet vuosien varrella...

      
  • Enpä viitsi tänne ulkomaille suomilehtiä tilailla, eikä niitä lehtikioskeistakaan täällä löydy.



    Mersulla ja Bemarilla on ollut jo pitkään käytössä kiinteä kotelo, johon vaihdetaan vain suodatinelementti. Elementti on hyvin pitkälti sama kuin tutummassa koteloidussa suodattimessa. Tuon kiinteällä kotelolla varustetun suodattimen soisi kyllä yleistyvän. Niiden jälkeen keinosiementäjän liikkein vaihdettevat peltipöntöt tuntuvat lähinnä kiusanteolta. Tässä yksi toteutus: http://www.europaorlando.com/mercedes-benz-bmw-repair-service/oil-change-mercedes.htm

      
  • NHB:

    Tuon kiinteällä kotelolla varustetun suodattimen soisi kyllä yleistyvän. Niiden jälkeen keinosiementäjän liikkein vaihdettevat peltipöntöt tuntuvat lähinnä kiusanteolta.




    No jaa, makunsa kullakin... Pitää se pohjaproppu kuitenkin irrottaa (ellei sitten ime öljyjä pois), joten samalla sen suodattimenkin vaihtaa ja vähemmällä askartelulla, kuin kuvan Mesen suodattimen, kun ei tarvitse kuin kiertää vanha pois ja uusi tilalle.

      
  • NHB,

    Mersun systeemistä tuli selkoa.



    Vastausta 13.11. kysymykseesi:

    Mukaan oli otettu eniten myydyt, 11 kpl.

    Mitattiin: puhdistustehoa, kestoikää, ja käyttöominaisuuksia.

    Testit tehtiin Parker Hannifin Urjalan tehtaalla.

    Testipenkissä olleen suodattimen testiöljyyn laitettiin testipölyä. Eli tällä testattiin puhdistustehoa. Samaten sillä mitattiin kestoikää, likakapasiteettiä.Testattiin siihen saakka kunnes suodatin tukkeutui niin paljon, että ohivirtausventtiili avautui.

    Myös ohiviratusventtiilin avautumispaine mitattiin.

    Tässä testissä löytyi yksi viallinen suodatin sikäli, että se lörötteli jo uutena osan öljystä ulos puhdistamattomana.

    Avautumispaine oli liian alhainen. Vastaava uusi toimi oiken.

    Käyttöominaisuuksissa vertailtiin käyttöohjeistusta. Vertailun painoarvo oli siinä luonnollisesti pienin.

    Seuraavat olivat testissä:

    Mann-Filter, Toyota, M-Filter,Teho Filter, Filtron, Fram, Purflux, AMC Filter, Biltema, Hengst ja Knecht.



    Tuosta linkistäsi löytyy se suodatinmerkki, joka sai parhaat arvostelut. Pistemäärä 9,3 ja *****.



    Eihän tämä tarkalleen vastaa kysymykseesi, mutta voin palata, jos haluat.



    ---

    Kysyisin vielä, että millainen paineventtiilisysteemi on tuossa Mersun kotelossa, johon se "suodatinpatruuna" laitetaan.

      
  • Omassa volvossani on kiinteä suodatin johon vain vaihdetaan sellainen suodatinpalikka sisään. Itse en hirveästi ole sellaisesta tykännyt kun sen avaamisessa ja vaihtamisessa sotkee kätensä, sillä sisällä oleva suodatin on yllätys yllätys öljyinen. Onko Mersu kehittänyt ideaa pidemmälle kuin volvo??? Aikoinaan omistamassani japsissa oli tuollainen metallinen pyöreä suodatin, joka vaihdettiin kokonaisuudessaan ja siitä pidin enemmän, koska sitä ei tarvinut avata jolloin kädetkään eivät sotkeentuneet.

      
  • NHB:

    Mersulla ja Bemarilla on ollut jo pitkään käytössä kiinteä kotelo, johon vaihdetaan vain suodatinelementti. Elementti on hyvin pitkälti sama kuin tutummassa koteloidussa suodattimessa. Tuon kiinteällä kotelolla varustetun suodattimen soisi kyllä yleistyvän. Niiden jälkeen keinosiementäjän liikkein vaihdettevat peltipöntöt tuntuvat lähinnä kiusanteolta.


    Kukin tyylillään. Irrota sinä öljyinen suodatinelementti sieltä kuorestaan, varastoi se tallin hyllylle odottamaan muita samanlaisia ja vie sitten vaalealla nahalla verhoillulla autolla ongelmajätelaitokseen kun niitä on kertynyt riittävästi ja öljytankkikin on täyttynyt.



    Minä mieluummin kaadan peltisen suodatinpanoksen tyhjäksi samaan astiaan johon tyhjensin öljyt pohjapropusta, kuivaan suodattimen rätillä ja lätkäisen kierrepäädyn suojaksi uudesta suodattimesta yli jäävän muovisuojan ennen kuin nostan vanhan suodattimen hyllyyn odottamaan tallin siivousta.



    En tiedä mikä on kauan, mutta Volvo valitettavasti vaihtoi samanlaiseen kestokuoreen pakattuun sottaisesti vaihdettavaan suodatinpanokseen noin vuosikymmen takaperin.

      
  • Mihin perustunee tuo kotelo + suodatinpanos?

    Onhan noita suodattimia tullut vaihdettua moneen autoon, mutta tuollaisesta ei ole kokemusta.

    Vaikuttaa työläämmältä.

      
  • Onhan se varmasti ympäristöystävällisempää vaihtaa vain suodatin kuin aina sekä suodatin että kotelo. Luulisi ainakin. En muista myöskään suodattimien hintoja, mutta voisihan olla että pelkka suodatinosa saattaisi olla hieman halvempi kuin suodatin+kotelo. Miten nuo vanhat öljynsuodattimet muuten kierrätetään/käsitellään??? Saadaanko niistä mitään enää uusiokäyttöön?

      
  • Itse pidän kyllä noiden Mersun ja Bemarin toteutuksen työergonomiaa ylivoimaisena. Osat ovat puhtaat ja niitä voi käpälöidä miellyttävästi selkä suorana seisten. Työssä sopii käyttämään kunnon työkaluja ja parhaassa tapauksessa ei tarvitsa edes erikoistyökaluja. Toiset peltipurkitkin ovat sijoitettu kohtuullisen hyvin, mutta seassa on myös aivan karseita tapauksia.



    Kun vaihdetaan vain suodatinelementti, syntyy vähemmän ongelmajätettä. Öljy on helpompi valutella pois, kun ei ole kotelua edessä. Ympäristötekijät siirtävät alaa tähän suuntaan.



    Itselläni ei ole mitenkään erityisen hyvä luotto satunnaisten tarvikevalmistajien tekemiin suodattimiin. Ilmeisesti Teknarin testiinkin oli osunut suodatin, jossa ohikiertoventtiili aukesi liian helposti. Nämä ventiiliongelmat ovat paljon epätodennäköisempiä kun kunnolliset venttiilit asennetaan kunnolliseen runkoon. Yksi asia mikä kannattaa muistaa on se, että tarvikevalmistajat tekevät suodattimensa kopioimalla, koska autonvalmistajat eivät luovuta speksejään kelle vain. Käytännössä orggis-suodatin sahataan halki ja vaatimukset arvataan vaihtelevalla menestyksellä.



    Vaihdettava suodatinpatruuna on myös poskettoman halpa valmistaa. Se antaa mahdollisuuden halvempiin varaosiin.



    Jos nyt sitten jostain syystä haluaa kuljettaa käytetyt suodattimet vaalean penkin päällä, niin varmaan kannattaa laittaa suodattimet johonkin astiaan suodatintyypistä riippumatta.

      
  • Nuori autoilija:

    Miten nuo vanhat öljynsuodattimet muuten kierrätetään/käsitellään??? Saadaanko niistä mitään enää uusiokäyttöön?




    Jos kaikki menee oikein, niin metalli kiertaa uudeksi materiaaliksi ja öljyinen paperisuodatinelementti poltetaan energiaksi.

      
  • Ahaa! Eli se siis poltetaan. Itse luulin ettei näin tehtäisi koska poltosta syntyvä savu olisi aikamoista myrkkyä. Kertomasi asiat noista Mersun suodattimista kuulostavat kyllä hyviltä! Toivottavasti myös uudemmissa volvoissa homma hoituu noin. Tässä yli kymmenvuotiaassa valitettavasti ei...

      
  • Öljyähän se autokin polttaa. Kun tuo polttaminen tehdään riittävän korkeassa lämpötilassa (ongelmajätelaitoksessa), niin eipä siitä pahemmin mykkyjä synny.

      
  • NHB:

    Itse pidän kyllä noiden Mersun ja Bemarin toteutuksen työergonomiaa ylivoimaisena.




    Niin, onhan suodatin ihan kivassa paikassa koneen päällä, mutta entäs se öljyproppu? Vaihdatko öljyt yläkautta imemällä? Jos et vaihda, niin joudut kuitenkin mönkiä auton alle, niin samalla sen suodattimenkin irrottaa.



    NHB:


    Osat ovat puhtaat ja niitä voi käpälöidä miellyttävästi selkä suorana seisten.




    Eipä tuo nyt kovin puhtaalta hommalta vaikuta noissa laittamissasi kuvissakaan ja kuinka voisikaan, kun vanha suodatin pitää purkaa.



    NHB:


    Työssä sopii käyttämään kunnon työkaluja ja parhaassa tapauksessa ei tarvitsa edes erikoistyökaluja.




    Osaan kyllä käyttää kunnon työkaluja ilman, että tarvitsee suodattimen kanssa niiden käyttöä harjoitella. Mitä erikoistyökaluja olet tarvinnut perinteisen öljynsuodattimen vaihtoon?



    Ne mitkä olen itse asentanut olen kyllä ihan paljain käsin kiertänyt irti ja muiden asentamiin olen joskus käyttänyt pihtejä tai lyönyt meisselin kyljestä läpi.



    NHB:


    Itselläni ei ole mitenkään erityisen hyvä luotto satunnaisten tarvikevalmistajien tekemiin suodattimiin.




    Suurimmaksi osaksi on tullut käytettyä M-Filterin suodattimia. En tiedä onko hyvä vai huono, mutta ainakin moottorivaurioilta on tähän asti vältytty ja autot ovat olleet jo kohtalaisen käytettyjä vaihtaessaan omistajaa.

      
  • Onhan siihen suodattimen poistoon myös yksinkertainen, helpottava työkalu, ettei tarvitse välttämättä voimia tuhlata.

    Katso vastuksestani NHB:lle M-Filterin sijoitus suodatinluettelosta.

    (Toiseksi viimeisessä oli se vika.)

      
  • mhj:

    Onhan siihen suodattimen poistoon myös yksinkertainen, helpottava työkalu, ettei tarvitse välttämättä voimia tuhlata.




    Niin, onhan niitä kaikenlaisia suodattimen vaihto työkaluja, mutta jos uuden tiivisteeseen on hipaissut öljyä pintaan ja käyttää järkeä sen kiristämisessä, niin kyllä sen käsin saa ihan nätisti auki.



    mhj:


    Katso vastuksestani NHB:lle M-Filterin sijoitus suodatinluettelosta.
    (Toiseksi viimeisessä oli se vika.)




    Siis olitko laittanut suodattimet paremmuus järjestykseen vai mistä piti katsoa?:

    "Mann-Filter, Toyota, M-Filter,Teho Filter, Filtron, Fram, Purflux, AMC Filter, Biltema, Hengst ja Knecht"



    Olen tosiaan käyttänyt myös tuota Mann-Filteriä ja joskus on ollut tuo Fram.

      
  • Yes!

    Kuten TM nille järjestyksen sai.



      
  • Mersulla ja Bemarilla on ollut jo pitkään käytössä kiinteä kotelo, johon vaihdetaan vain suodatinelementti.



    Näitä vaihtopatruunoita (lue eco-suottimia)on ollut kyllä jo maailman sivun, ensimmäinen minkä minä tiedän oli Citroèn ID/DS-malleissa.



    Mitä itse testiin tulee, testissä oli kyllä muutama ihmetystä aiheuttava juttu, ensinnäkään testissä ei kerrottu, mitä ohivirtausventtiilin avautumispaine Toyotan moottorissa pitäisi olla, kyllä kai ne Toyotan insinöörin jonkun arvon ovat sille suunnitelleet, oletan, nyt verrattiin vain suodattimia keskenään ilman mitään auton valmistajan arvoja.

    Toinen asia mikä ihmetytti oli Purfluxin, jopa onneton tulos, kun ottaa huomioon että Purflux ja Fram ovat saman valmistajan tavaraa, sillä erotuksella että Purflux on heidän "premium" brändinsä, ja Toyotan oe toimittaja, joten hukkaan ovat näköjään menneet tuotekehitykseen käytetyt miljoonat Sogefilla.

      
  • NHB:

    Työssä sopii käyttämään kunnon työkaluja ja parhaassa tapauksessa ei tarvitsa edes erikoistyökaluja. Toiset peltipurkitkin ovat sijoitettu kohtuullisen hyvin, mutta seassa on myös aivan karseita tapauksia.


    Aivan. Mutta tämähän on suodattimen rakenteesta riippumaton sijoittelukysymys.



    NHB:

    Kun vaihdetaan vain suodatinelementti, syntyy vähemmän ongelmajätettä. Öljy on helpompi valutella pois, kun ei ole kotelua edessä. Ympäristötekijät siirtävät alaa tähän suuntaan.


    Eihän sitä vanhaa peltisuodatinta läheskään tyhjäksi saa. Sen vuoksi keräänkin vanhat tallin hyllylle kunnes tulee jäteöljytankin tyhjennyksen aika. Samalla vien sitten vanhat suodattimetkin asianmukaisesti käsiteltäväksi.



    Paremmuus onkin näköjään vähän työtapakysymys.

    NHB:

    Itselläni ei ole mitenkään erityisen hyvä luotto satunnaisten tarvikevalmistajien tekemiin suodattimiin.


    Hyviäkin tarvikesuodattimia on, mutta koska en voi itse tietää mikä on hyvä ja mikä ei, ostan myös 24-vuotiaaseen moottoriin alkuperäisosan (en joka paikkaan, mutta öljynsuodattimeksi kyllä ).

      
  • pjg:


    Näitä vaihtopatruunoita (lue eco-suottimia)on ollut kyllä jo maailman sivun, ensimmäinen minkä minä tiedän oli Citroèn ID/DS-malleissa.

    Mitä itse testiin tulee, testissä oli kyllä muutama ihmetystä aiheuttava juttu, ensinnäkään testissä ei kerrottu, mitä ohivirtausventtiilin avautumispaine Toyotan moottorissa pitäisi olla, kyllä kai ne Toyotan insinöörin jonkun arvon ovat sille suunnitelleet, oletan, nyt verrattiin vain suodattimia keskenään ilman mitään auton valmistajan arvoja.
    Toinen asia mikä ihmetytti oli Purfluxin, jopa onneton tulos, kun ottaa huomioon että Purflux ja Fram ovat saman valmistajan tavaraa, sillä erotuksella että Purflux on heidän "premium" brändinsä, ja Toyotan oe toimittaja, joten hukkaan ovat näköjään menneet tuotekehitykseen käytetyt miljoonat Sogefilla.




    Tiedätkö millaisia suodattimia Citroeneissa nykyisin käytetään?



    Voi olla, ettei Toyota halua jakaa tietoa suunnittelluista avautumispaineista.



    Aina kun italialaiset (Sogef) ovat mukana, on lupa odottaa mitä tahansa.

      
  • mhj:

    Onhan siihen suodattimen poistoon myös yksinkertainen, helpottava työkalu, ettei tarvitse välttämättä voimia tuhlata.




    Puhumattakaan sotkusta, jota väistämättä syntyy kun hakkaa ruuvareita suodattimien läpi. Mua ainakin tympii sotkea auto, asentaja ja lattia likaisella öljyllä. No, kukin tyylillään.

      
  • Citroënin suodattimista; en tiedä millaisia on uusimmissa.

    XM:ssä on tuota TM:n testissä olleita.

    No ei siinä vaihdossa kovinkaan sotkua synny, kun taiten tekee.

    Sotkua kyllä tulee enempi, jos suodattimen puhkoo.

    (Avaamista helpottava väline ei paljoa maksa.)

    ---

    Mutta tärkeintä, että suodatetaan töhkiä pois.

    (Minulle käy kumpi tapa tahansa.)





      
  • NHB:


    Puhumattakaan sotkusta, jota väistämättä syntyy kun hakkaa ruuvareita suodattimien läpi. Mua ainakin tympii sotkea auto, asentaja ja lattia likaisella öljyllä. No, kukin tyylillään.




    Kuten kerroin, jos olen itse laittanut suodattimen kiinni ei sen avaamiseen tarvita työkaluja lainkaan. Ruuvimeisselin lyöminen suodattimen läpi oli lähinnä vastine sinun "erikoistyökaluille", millaisen voi ostaa melkein mistä tahansa muutamalla eurolla.



    Näköjään suodattimen vaihtokin voi olla joillekin vaikeaa. Et ole tainnut itse öljyjä vaihdella, kun tuollaisia juttelet.



      
  • Olikohan testiryhmä tarkastellut ulkoisesti suodattimia mitenkään? Tein nimittäin syksyllä seuraavanlaisen huomion. Ostin varaosaliikkeestä öljyn- ja polttoainesuodattimet veneeseen. Molemmat olivat M-filterin. Kotona avasin pakkaukset ja katselin niitä ulkoisesti. Huomasin että molemmissa suodattimissa oli keskireijän ulkokehällä olevissa pienemmissä reijissä selvästi sormella tuntuvat työstöjäljet. Otin suurennuslasin ja huomasin että molemmat voi palauttaa liikkeeseen. Reikien ympärillä näkyi metallisia jäysteitä jotka irtoaisivat vaikka kynnellä raapaisemalla. Reijät on tehty ilmeisesti jollain terällä metallista läpi iskemällä. Reikien työstöjälki näyttää enemmänkin läpiammutulta. Lisäksi keskireijän kieteessä oli irtonaisia metallinpaloja kierteen teosta. Nyt joku tietysti sanoo että öljy menee näistä pikku reijistä sisään ja jää suodattimen sisään. Niinpä on, mutta EI MINUN ÖLJYNI. Entä jos suodatin päästää jossain tilanteessa läpi kuten testissä eräs suodatin. Tai pakkauksessa kieriessään metallinpaloja irtoaa ja joutuvat "puhtaalle puolelle"? Eikä tässä vielä kaikki! Hankin uudet suodattimet (Mann, reijät sileät ja viimeistellyt)ja vaihdoin ne koneeseen. Suodatin jonka väänsin pois koneen kyljestä oli M-filter. Tunnustelin sormella reikiä, aivan sama tulos. Selvät jäysteet tuntuivat reikien ympärillä, eli ei mikään satunnainen laatupoikkeama. Olisi mukava ostaa kotimaista, mutta ei tuon tasoista. PS. yritin lisätä kuvan siinä onnistumatta. Onko siihen joku juju?

      
  • Mielenkiintoinen havainto. Eipä ole tullut kovin tarkasti katseltua suodatinta. Pitääpä muistaa seuraavalla kerralla tutkia vähän tarkemmin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit