MISSÄ KUMISSA NASTA PYSYY 5 TALVEA?

12 kommenttia

84 NASTAA PUUTTUU 4 TALVEN JÄLKEEN

Autossani on alla Nokian kakkoset ja neljässä talvessa nastoja puuttuu 84 kpl !;oikea takarengas on
valmistettu 4900 ja 40 nastaa on kateissa, 11 reikää ja 29 poikki, pintaa n.
4mm. Oikea etukumi vk 4700, 3 nastaa pois, pintaa 5mm. Vasen taka 4700, 27 nastaa pois, pintaa 4mm. Vasen etu 4900, 14 nastaa pois, pintaa 5mm.

NELJÄNTENÄ TALVENA KATOSI 59 NASTAA

Kaikki renkaat ovat 195-15-65. Renkaita on vaihdeltu eri
akseleilla. Rengaspaineet edessä 2,2 bar ja takana 2,3bar.Pyörimissuunta
takuuvarmasti nuolen mukainen. Vuosi sitten eli 15703 km aiemmin oli
nastoja pois OT=0 kpl eli tämän talven OE, siis 3 lähti. OE=13 siis 27
lähti.VT=4 siis 10 lähti. VE=8, siis 19 lähti. Neljännen talven aikana
irtosi/katkesi 59 nastaa.

Renkailla on ajettu yhteensä 55226 km. Nokian miesten mielestä tämä on hyvä saavutus ja nastat jos irtoilee ei ole kuulemma heidän vikansa!

Onko kokemusta hyvistä nastarenkaista, joilla ajaa 5 talvea/70 tkm?


:sunglasses: :innocent: :sunglasses:

  
  • En usko että missään nykyrenkaassa.

    Itsellä on ihan samoja kokemuksia samoista renkaista. Kun rengas tarpeeksi kuluu, ei ohut kumikerros enää jaksa pitää nastaa paikallaan ja nastat lähtee joukolla. Nasta muuten ei katkea vaan siitä loppuu kovametalli jolloin se kuluu äkkiä tasaiseksi, kuin juusto.

      
  • Nastojen irtoaminen ei talvirenkaan ikääntyessä ole ainoa ongelma.
    Kumin vanhetessa se kovettuu, ja rengas muuttuu sitä myötä "liukkaammaksi". Oma kipurajani on ollut 4 vuotta; silloin talvirenkailla on ollut takanaan n. 65 tkm. Kilometrit siis eivät vielä ole kovinkaan pahasti purreet, kulutuspinta näyttää siinä vaiheessa päällepäin ihan hyvältä, ja minulla on nastatkin pysyneet.

      
  • Matlog:
    Mitkä renkaat? Oletko mitannut paljonko on vielä kulutuspintaa?

    Itse en kyllä ole päässyt koskaan juuri yli 40.000!

      
  • Lainaus:
    11.10.2005 klo 19:26 Pellervoinen kirjoitti
    Matlog:
    Mitkä renkaat? Oletko mitannut paljonko on vielä kulutuspintaa?

    Itse en kyllä ole päässyt koskaan juuri yli 40.000!

    Aikaisemmat renkaani ovat olleet : 95-99 : Gislaved,99-03 Nokia.
    Mallit ovat niitä, joita silloin myytiin; ei ole paljon apua nykytilaan.
    Tällä hetkellä minulla on alla Continental Winter Vikingit, mutta kilometrejä ei ole niillä tullut kuin n. 23 000 km - nastat ovat toistaiseksi pysyneet. Niin, ja WinterVikingistäkin tulee täksi kaudeksi uusi malli.

      
  • Kokemusta kaksista Uniroyaleista. Toisista ei irronnut yhden talven aikana yhtään nastaa. Uuteen autoon valitsin samanmerkkiset ja yhden talven ja 15000 matkalla irtosi yksi nasta.

      
  • Edellisessä autossa nastarenkaat kestivät viisi talvea ja nastat pysyivät hyvin paikallaan. Valitettavasti renkaiden merkkiä en muista mutta eihän sillä väliä - ne on ostettu syksyllä -97 eikä niitä takuulla enää mistään saa.

    Olen tänä vuonna katsellut paljon muutaman vuoden käytettyjä autoja ja olen huomannut, että on eräitä merkkejä joiden talvirenkaat ovat tosi huonossa kunnossa.

    Olisiko autolla jotain vaikutusta nastojen pysymiseen?

      
  • Misukoissa pysyy hyvin, ainakin Ivaloissa. :sunglasses:

      
  • Nastat pysyvät asiallisilla ajotavoilla hyvin varmaan kaikissa laaturenkaissa ainakin niin kauan kun renkaat ovat vielä turvalliset muutoin esimerkiksi kulutuspinnan suhteen käyttää. 50000 km on jo talvirenkaille liian paljon, jotta ne olisivat enää millään muotoa turvallisia.

    [HB50 muokkasi tätä viestiä 12.10.2005 klo 12:53]
      
  • Lainaus:
    11.10.2005 klo 19:34 MatLog kirjoitti
    Tällä hetkellä minulla on alla Continental Winter Vikingit, mutta kilometrejä ei ole niillä tullut kuin n. 23 000 km - nastat ovat toistaiseksi pysyneet. Niin, ja WinterVikingistäkin tulee täksi kaudeksi uusi malli.

    Continental taisi mainostaa, että sekä nastat, että renkaiden kumiseos tulevat pysymään koko käyttöiän uutta vastaavina, siitä huolimatta, että rengas kuluu? Mielenkiintoista, ehkä siitä saadaan talven mittaan lisää tietoa. Nokialaisissa on vielä 6-7 mm jäljellä ja nastat tallella, että uusia tuskin hankin ensi talveksi, ellei kilometrejä kerry aivan älyttömästi.

      
  • Onhan se selvä että uudet nastarenkaat pitää sisäänajaa varovasti ja käyttämättä suuria nopeuksia? Eikä nastarenkailla paljaalla asvaltilla voi ajella kuin kesäkumeilla, rankat kaarteenotot, kiihdytykset ja jarrutukset myös irroitavat nastoja. Itselläni ovat nastat pysyneet hyvin kiinni, jos olen itse päässyt renkaat sisäänajaamaan.

    Mutta jos talvirenkailla on ajettu 50 000 km tai 4-5 talvea, niin kyllä ne vaikka nastat olisivat tallella, ovat ne kuitenkin vaihtokunnossa.

      
  • Kun Misun Ivalo2 tuli markkinoille, mainostivat siinä olevan jonkinlainen "lamellirakenne" eli kun vanha kuluu pois, alta paljastuu "uusi pinta" joka pitää kuten edellinen, näitä "lamelleja" monta kerrosta. :sunglasses:
    Tiedä tuosta, mutta hyvin on pitäneet, toisessa 2 talvea, toisessa talven, hyväkuntoisia vielä. :smile:

      
  • Nastojen pysyminen etelässä ja pohjoisessa on ihan eri asioita.Lapissa ja suuren osan jäällä tai lumella ajavista selviää paljon etelän paljailla ja uraisilla teillä ajavaa pienemmillä rengaskuluilla niinkuin varmaan jokainen ymmärtää.Lisäksi vaikuttaa kumin vanhenemiseen kesäajan säilytys.Etelässä on lämpöisempää ja usein myös kuivempaa,varsinkin jos asuu kerrostalossa,joka tekee aika monesta rengasmerkistä yhden talven renkaita.Nastat pysyy ensimmäisen talven hyvin mutta toinen talvi ottaa nastoja varsinkin etuvetoisilta.Kumi kuivuu ja kovettuu eikä enää pidä nastoja niin hyvin.Samoin varsinkin jäällä pito huononee paljon.
    Kateeksi kyllä käy kun muutama tuttavani Ivalossa ajelee aina vaan samoilla renkailla ja minulla on jo kolmannet menossa kun on muutaman vuoden välein tavattu.Taitaa kyllä olla kilometrimäärissäkin eroa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit