Vanteiden ylikiristys

13 kommenttia

Vaihdoin juuri eilen kolmeen autoon talvirenkaat. Niistä yksi oli uusi eli ensimmäinen vaihto. Toinen oli ollut korjaamolla ja eturenkaant irroitettu silloin. Nyt aloin todella ihmetellä kun mikään näistä renkaiden pulteista ei irronnut muutenkuin lähes metristä aputankoa (-putkea) hyväksikäyttäen. Kaikissa oli aluvanteet. Eli miksi ihmeessä rengasliikkeet ja korjaamot vetävät (pyssyttävät) vanteet näin kireälle? Eikös tuossa ole jo vaaransa ja ajanmittaan tulee vikojakin? Itse käytän ristikkoavainta ja loppukiristys momentilla pikkuisen yli sataan newtoniin, kiinni ovat pysyneet ja helposti auenneet ilman lisäputkia.

  
  • Osaamisen puutetta. Nykyään ainkain alupyörät pitää kiristää tiettyn momenttiin ihan jo lain puitteissa.



    Edelleen näkee joidenkin amatsu poikien ensin vetävä pulttipyssyllä pultit ylikireälle ja sitten kokeilevan momenttiavaimella että on kireellä. Juuri noin sitä ei piä tehdä. Pultit pitäisi jättää sen verran löysälle pulttipyssyllä että momenttiavin pyörähtää vähintää 1/8 kierroksen ennen kuin naksahtaa. Vain tällöin pultti on oikeassa momentissa.



    Anna palautetta huoltoliikkeen johdolle että liki tuhosivat pyörän pulttisi. Ylikireäksi kiristämällä voi vaikka tuhota pultit niin pahasti että pyörän napa menee vaihtoon.

      
  • Ylikiristyksellä on mahdollista pilata pultit niin huonoon kuntoon, ettei niitä saa enää käsin auki, vaan venyneet pultit pitää pyörittää työkalulla koko matkan auki saakka.



    Oma perusteeni kiristää pyöränpultit momenttiavaimella: sisar hento valkoinen osaa kyllä tarvittaessa vaihtaa renkaan omin pikku kätösin, mutta jos ylikiristetty pultti ei aukea käsivoimin, saa monttööri kulla kunniansa kunhan sieltä tien päältä selvitään kotiin!

      
  • Tuttava kertoi eilen, että Bilia oli laittanut kesärenkaat jarruremontin yhteydessä niin hyvin kiinni, ettei yhden renkaan pultit auennut edes pulttipistoolilla, piti hakea normiavain ja siihen metrinen vääntövarsi.

    Itse olen huomannut, että rengasammattilaiset laittaa renkaat monesti tosi tiukkaan. Ostat uudet renkaat niin seuraavan vaihdon yhteydessä pultit on ihan muuta kuin itse momenttiavaimella laitetut.

      
  • Ehkä rengas- tai/ja huoltofirmat tekevät samalla kertaa jälkikiristyksen, kun tietävät, että suurin osa asiakkaista ei ole sellaisesta kuullutkaan. Tulee vähemmän palautetta kuin löystyneistä pulteista, jotka myös ennen pitkää keskeyttävät autuaan tietämättömän kuljettajan matkanteon.

      
  • En anna rengasliikkeen asentaa renkaita paikoilleen kuin pakon edessä. Vien vanteet liikkeeseen ja noudan sieltä ja laitan itse alle. Viimeksi tuli harmia kun Vianor Turku Tierankatu laittoi renkaat alle ja kevällä n. 4 kk asennuksen jälkeen yksi pultti ei auennut edes metrin putkea apuna käyttäen. Pulteissa EI ollut rasvan hituakaan. Ajoin liikkeeseen ja pyysin ystävällisesti avaamaan. Palvelu toimi, tosin yrittivät rahastaa. Kotona varmuuden vuoksi avasin pultti kerrallaan ko. pyörän ja yllätys ei ollut suuri. Aivan voimani äärirajoilla sain pultit auki, ja edelleen pultit täysin kuivat vaikka asentaja suhautti sraypullosta rasvaa, tosin olemattoman määrän!

    PS. Kun saatte kelvotonta palvelua tai työnlaatu on huono, liikkeen nimi reilusti esiin!

      
  • Ikinä ei ole pultit/mutterit olleet liikkeen jäljiltä niin kireällä, etteikö niitä olisi saanut auki ristikkoavaimella, mutta siitä huolimatta vaihdan aina varmuuden vuoksi renkaat itse. Näin tein nyt myös kesällä uutena ostettuun autoon, jonka pyöränmutterit (japanilainen) oston jälkeen ensin löysäsin ( olivat liian kireällä ) ja sitten kiristin oikeaan momenttiin itse. Samoin uutena auton oston yhteydessä ostetun talvirengassarjan paineet olivat päin prinkkalaa, yhdessä renkaassa oli 2,3 bar, toisessa 3,3 bar ja lopuissa jotain siltä väliltä.

      
  • kake11

    Sama kokemus n. 25 vuotta sitten. Väänsin ensin auton oman rengasavaimen ja sen jälkeen ristikkoavaimen jatkovarrella solmuun. Menin liikkeeseen, jossa renkaat asennettiin. Kyllä nauratti, kun lähettivät nyky- Robert Heleniusta kookkaamman kaverin todella pitkällä ja järeällä avaimella vääntämään mutterin auki. Kaveri totesi minulle (en ole koskaan ollut rannan kaisla), että hieman voimaa ja oikea työkalu niin kaikki aukeaa.

      
  • Tuohon ylikireyteen voi myös olla selityksenä asennushetken ja/tai irroitushetken lämpötila ja mahdollinen vanteen ja ruuvin välinen lämpötilaero. Alumiinin lämpölaajenemiskerroinhan on lähes kaksinkertainen teräkseen verrattuna. Näin ollen esim. syksyllä kylmänä kiristetty teräsruuvi alumiinivanteessa voi keväällä olla tosi kireä jos irrotustilanteessa ne ovat lämpimämmät kuin asennettaessa. Ilmiö toimii myös tietenkin käänteisesti.

      
  • Tähän päivään mennessä ei yksikkään rengaskorjaamo ole päässyt omia aluvanteita autoon asentamaan ja syykin on selvä eli Suomessa ei valtaosassa korjaamoja, anneta mitään arvoa asiakkaan omaisuudelle ja sitä tuhotaan sumeilematta ammattitaidottomuuden mukavuuden ja ahneuden varjolla.



    Oma käsitys on ettei pulttien venyminen ja jopa katkeaminen ole se suurin vahinko, vaan se että ylikiristämälla aluvanne se voidaan tuhota ja tehdä siitä jopa turvallisuusriskin.



    Oma käytäntö on pinnapulttien ja mutterien puhdistus ja voitelu, jossa tärkeä on myös kartiopinnan voitelu koska muuten ei oikeaa kiristystä saavuteta koska momenttikitka hukkuu helposti kuivan kartion kitkaan eikä kohdistu kiristysmomenttiin. Tämän huomaa siitä ettei jälkikiristyksessä

    tapahdu kiristymistä josta tietää homman tehdyn oikeaoppisesti.

      
  • urau:

    Tuohon ylikireyteen voi myös olla selityksenä asennushetken ja/tai irroitushetken lämpötila ja mahdollinen vanteen ja ruuvin välinen lämpötilaero. Alumiinin lämpölaajenemiskerroinhan on lähes kaksinkertainen teräkseen verrattuna. Näin ollen esim. syksyllä kylmänä kiristetty teräsruuvi alumiinivanteessa voi keväällä olla tosi kireä jos irrotustilanteessa ne ovat lämpimämmät kuin asennettaessa. Ilmiö toimii myös tietenkin käänteisesti.




    Veikkaisin että kyseessä on surkea ammattitaito ja välinpitämättömyys. koska oikein kiristetty vanne aukeaa vaivattomasti ilman mitään hikoilua.



      
  • Ja vitut!! (känniavautuu..Simpalle..)

    Oikeesti jos laittaa välillä kuparitahnaa kierteisiin ja vanteen olakkeeseen, niin mitään ongelmia ei ole ja KOSKAAN ei ole ollut renkaan vaihdoissa!!

    Minä olen käyttänyt ristiin kiristystä ja järkeä vääntämisessä, niin aina alumiinivanteetkin on pysyneet kiinni koko kaudenilman ylikiristämisiä.

    Amisräkänokilla voikin olla vaikeaa arvioida oikeaa kiristysmomenttia. Ei alumiinivanteen kiristäminen ole oikeasti mitään tähtitiedettä!!! Yksinkertaisista, järjellä ajateltavissa olevista asioista tehdään joittenkin urpojen toimesta jotenkin vaan niin vaikeita.. Mä en ymmärrä......

      
  • Veikkaisin että kyseessä on surkea ammattitaito ja välinpitämättömyys. koska oikein kiristetty vanne aukeaa vaivattomasti ilman mitään hikoilua.


    Samaa mieltä!!

    Kun firma maksaa paskaa palkkaa ja joku juppi vaatii vaihtaan renkaansa helvetin äkkiä, niin mullakaan ei olisi todellakaan mitään intoa miettiä sen kusipään vanteiden tai sen itsensä hyvinvointia... Älkää sitten enää ihmetelkö, miksi vanteita ei saa ilman kantopommia irti autosta!!

    Siis samaa mieltä kuin Misar!!

      
  • Kerran piti käytettynä ostetun auton ekassa renkaanvaihdossa pyytää rouvaa seisomaan jarrulla, kun toistametrisellä varrella pulttia auki vääntäessä heikohko käsijarru alkoi sutia. Ei tainnut olla lämpölaajenemista?



    Kiitokset K-Rengas ja Huolto, Oulussa Sammaltiellä. En ole missään muussa kuin asiakassuhteessa tuohon liikkeeseen, mutta vuosien varrella työn tekemisen tapa on vakuuttanut.



    Pultit kiinnitetään oikein, vanteita ei kolhita ja jopa moottoripyörän pyörät arkoine ulkonevine jarrulevyineen pysyvät siistinä.



    Vanhanaikaista huolellista käsityötäkin on vielä tarjolla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit