Mitäs mieltä nettiparlamentti on kvasiturbiinista (http://quasiturbine.promci.qc.ca/), onko siitä uudeksi auton moottoriksi vai tuleeko uusi floppi a'la wankel? Vai pitäiskö kysyä provosoiden että onko tuo parempi kuin wankel, tännekin on hieman pesiytynyt kyllä/ei kommentointi kuten "kyllä mä tiedän, olen nähnyt yhden wankelin käynnissä" ;-(
Mutta asiaan, käsittääkseni tuosta ei ole vielä polttomoottoriversiota vain paineilmakone löytyy, toisaalta keksijän ydinfyysikkotausta takaa vahvan teoreettisen otteen, eikä patentista ole kymmentä vuottakaan. Joten ei kannattane olla liian hätäinen arvioinnissa.
Ei pelitä ainakaan Suomen oloissa?
Mielenkiintoinen ja hieno älynväläys tuo mäntäkonstruktion ja sylinterin välisen epäsymmetrian avulla aikaansaatu hyödyllinen tilavuusvaihtelu eri tahtien aikana.
Sylinterin imutilavuus on huikeasti suurempi kuin syttymistilavuus.
Periaatteessa edellytykset tehokkaampaan toimintaan kuin wankelilla on kiistattomat. Mekaanisesti muotoaan muuttavan mäntäkonstruktion kestäväksi ja tiiviiksi saaminen saattaa olla ylivoimaisen vaikea haaste.
Juu on vähän senmuotoista palikkaa tuossa että lujuus lienee ongelma.
Itse innostun aina uusista oivalluksista ja tämäkin näyttää kyllä ihan hyvältä.
Toinen vähän samantyyppinen on sellainen missä on tuon kehän sisällä kiinteä sätetettäisten sylinterien blokki, jossa on normaalit männät ja "kiertokanget" seuraavat ovaalikehää rullien välityksellä.
Oisko olemassa linkkiä, artikkelia tms. yhtenäistä kirjoitusta, missä olisi näitä moottori-oivalluksia esitelty keskitetysti?
Itse innostun aina uusista oivalluksista ja tämäkin näyttää kyllä ihan hyvältä.
Toinen vähän samantyyppinen on sellainen missä on tuon kehän sisällä kiinteä sätetettäisten sylinterien blokki, jossa on normaalit männät ja "kiertokanget" seuraavat ovaalikehää rullien välityksellä.
Tarkoitus olisi kirjoittaa Kalevaan talven mittaan ainakin yksi juttu lisää uusista moottorikonstruktioista. Aiemminhan tein jo Janhusen Timon Z-moottorista artikkelin ja nyt oli siis kvasiturbiini.
Seuraavana kohteena voisi Regitechin Rand Cam -moottori, joka on eräänlainen kiertomäntäkone sekin ja on kaupallistamisessa askeleen kvasiturbiinia pitemmällä.
Waihtoehtoja Wankelille löytyypi ainakin http://www.monito.com/wankel/alteralter.html !
Tarkoitus olisi kirjoittaa Kalevaan talven mittaan ainakin yksi juttu lisää uusista moottorikonstruktioista. Aiemminhan tein jo Janhusen Timon Z-moottorista artikkelin ja nyt oli siis kvasiturbiini.
Seuraavana kohteena voisi Regitechin Rand Cam -moottori, joka on eräänlainen kiertomäntäkone sekin ja on kaupallistamisessa askeleen kvasiturbiinia pitemmällä.
Eräs kiinnostava kysymys on: mitä kuuluu suomalaiselle voimalaitekonseptille, sanottiinkohan sitä Sampo-moottoriksi??
Asiasta oli jopa TV:ssä juttua, hanke sai Tekesiltä rahoitusta.
Jossain jutusssa jopa näytettiin laboratoriossa käyvää moottoria.
Nyt en löydä asiasta mistään mitään mainintaa. Voi olla, että muistan nimen väärin??
Yritin kuuklata muttei kunnolla tarttunut tietoa, siis kyseessä Sampo-moottori, näillä yritin "Matti Sampo rotaatiomoottori" - taisi tulla vain pari asiaan liittyvää keskustelulinkkiä.
Näinkö tämä mahtava internetti ei tunnekaan asiaa?
Eikös itse moottorista ollut aivan soiva proto-peli miehittämättömässä traktorissa?
...
Asiasta oli jopa TV:ssä juttua, hanke sai Tekesiltä rahoitusta.
Jossain jutusssa jopa näytettiin laboratoriossa käyvää moottoria.
Nyt en löydä asiasta mistään mitään mainintaa. Voi olla, että muistan nimen väärin??
Näkyy olevan nyt Sampower vapaamäntämoottorista vähissä nettimateriaali, mutta prh:n sivuilla on sentään vielä jotakin.
http://v3.espacenet.com/textdoc?DB=EPODOC&IDX=WO9417295&F=0
Sylinteriblokki tietysti pyörii männät mukanaan. Ei tahdo linnkejä löytyä.