Absit liukkaassa alamäessä

16 kommenttia

Jarrutat abs:lla jyrkässä alamäessä, joka on peilikirkas. Tavoitteena auton pysähtyminen ja sen jälkeen paikallaan pysyminen jalkajarruja käyttäen. Ja entäs kun pysähtymisen jälkeen auto lähteekin liukumaan liukkauden takia, alkaako abs pöyrittämään renkaita?
Miten absit toimivat liukkaassa alamäessä?

  
  • Ensinnäkin saa olla kyllä aivan uskomattoman liukas alamäki, että auto lähtisi paikaltaan liukumaan. Toisekseen, eihän se auto millään ees pysähtyisi siihen alamäkeen, jos kerran on niin liukasta? Eli tälläinen on käytännössä liikenteessä mahdotonta, ehkä jossain keinotekoisissa olosuhteissa mahdollista.

    Jos taas kysymyksesi oli teoreettinen, eli lähinnä halusit vain tietää, että mitä abs tekisi tuollaisessa tilanteessa, niin en varmaa vastausta osaa sanoa. Mutta ainakin oma tuntuma on se että aivan pienissä nopeuksissa abs ei toimi, eli jos teet abs:llä tehokkaan jarrutuksen, niin aivan viimeset sentit pyörät ovat lukossa. Elikkä sanotaan, että vaikkapa alle 3km/h abs ei toimi ollenkaan, vaan pyörät lukkiutuvat. Joten jos auto lähtisi kuvaamallasi tavalla valumaan niin pyörät vain olisivat lukossa, ja jos vauhti vaan kasvaisi niin jossain vaiheessa abs alkaisi myös toimimaan. Tämä on minun käsityksen, joku enemmän tietävä voisi täsmentää.

      
  • Lainaus:
    15.02.2007 klo 19:22 peksak kirjoitti
    Jarrutat abs:lla jyrkässä alamäessä, joka on peilikirkas. Tavoitteena auton pysähtyminen ja sen jälkeen paikallaan pysyminen jalkajarruja käyttäen. Ja entäs kun pysähtymisen jälkeen auto lähteekin liukumaan liukkauden takia, alkaako abs pöyrittämään renkaita?
    Miten absit toimivat liukkaassa alamäessä?


    ABS toiminto ei ole enää loppuvaiheessa mukana, vaan viimeinen hidastus tapahtuu jarrut lukkiutuen.

    Itse olen ollut tilanteessa, missä yritin päästä peilijäistä pihamäkeä ylös. Pyörät rupesivat sutimaan, eikä auto enää liikkunut eteenpäin, joten painoin jarrua, jolloin auto liukui jarrut lukossa mäkeä alas. Tuo oli aika ilkeän tuntuista..

      
  • Jos auto on pysähtynyt tuohon mainittuun liukkaaseen alamäkeen, niin silloinhan sen pyörät ovat lukossa eivätkä siis pyöri. Mikäli sitten auto lähtee valumaan alaspäin pinnan liukkauden vuoksi, niin eihän ABS-järjestelmä saa mistään tietoa, että auto liikkuu, kun pyörät ovat oletettavasti yhä lukossa. Näin jarrut siis pysyvät yhä kiinni. Tilanne tietysti muuttuu, mikäli kuski nostaa jalkaa jarrulta ja pyörät pääsevät pyörähtämään.

    [Teehuone muokkasi tätä viestiä 16.02.2007 klo 15:56]
      
  • Lainaus:
    16.02.2007 klo 12:12 individual kirjoitti
    Itse olen ollut tilanteessa, missä yritin päästä peilijäistä pihamäkeä ylös. Pyörät rupesivat sutimaan, eikä auto enää liikkunut eteenpäin, joten painoin jarrua, jolloin auto liukui jarrut lukossa mäkeä alas. Tuo oli aika ilkeän tuntuista..


    ABSit ei yleisesti ottaen toimi taaksepäin mentäessä. Saattaa olla jotain poikkeuksia, mutta peruutuksen aikana jarruttaessa en minä ainakaan ole saanut vielä yhdenkään ABSillisen auton poljinta "tykyttämään".

      
  • Lainaus:
    15.02.2007 klo 22:59 Thorne kirjoitti
    Joten jos auto lähtisi kuvaamallasi tavalla valumaan niin pyörät vain olisivat lukossa, ja jos vauhti vaan kasvaisi niin jossain vaiheessa abs alkaisi myös toimimaan. Tämä on minun käsityksen, joku enemmän tietävä voisi täsmentää.


    Kerroppas, mistä auto tietää milloin vauhti on kiihtynyt oli 3km/h, jos renkaat ovat koko ajan lukittu. Eikö auto luule, että se on paikallaan, kun kerran renkaat ei pyöri? Ja kun kerran kyseessä on erittäin liukas alamäki, niin renkaiden lukossa tarvittava voima ei ole suuri.

    Ja itse kysymykseen vastausta. Ainakin edellisessä autossa (2002 vectra) absit nakuttivat liukasta risteystä lähestyttäessä, mutta vauhdin ollessa juuri jotain luokkaa 2-3km/h ne lukittuivat.

    Edit: Ai tähän oltiinkin jo puututtu. Ehkä abs-järjestelmä tuntee sen, että renkaiden lukossa pitämiseen tarvittava voima kasvaa (kun auto kiihtyy), eli auto liikkuu.

    [Kumitarzan muokkasi tätä viestiä 23.02.2007 klo 11:47]
      
  • Absit ei vaikuta jos renkaat "suttina", ei myöskään kun nopeus on alle 20km/h, mutta on osittain autokohtaista. :sunglasses:
    Kerran jäin minäkin "mäkeen" peilijäällä, tosin taajamassa ja vain 100m liukui taaksepäin jarru pohjassa, mutta oli siinäkin ongelmansa kun oli paljon muuta liikennettä, tuurilla ja taidolla selvisin kun välillä löysäsin jarrua ja väistelin! :smile:

      
  • Lainaus:
    24.02.2007 klo 00:20 JOXA kirjoitti
    Absit ei vaikuta jos renkaat "suttina", ei myöskään kun nopeus on alle 20km/h, mutta on osittain autokohtaista. :sunglasses:
    ...

    Kuten jo kysyttykin: mistä absit saa nopeustiedon, tietääkö joku täällä oikeasti?

      
  • Jokaisessa rattaassa on nopeusanturi. :sunglasses:

      
  • Joxalla on näköjään pakko olla jokaisessa viestissään aina nuo aurinkolasit. Ovatko kaikki viestisi mielestäsi todella niin hauskoja?

      
  • General Lee: ” Joxalla on näköjään pakko olla jokaisessa viestissään aina nuo aurinkolasit. Ovatko kaikki viestisi mielestäsi todella niin hauskoja?”

    JOXA on keksinyt pettämättömän systeemin. Hän voi muuttaa mieltään kaikista asioista kommentista toiseen mielin määrin koska pistää lähes jokaisen lauseen perään virnottajan tai kysymysmerkin, yleensä varmuuden vuoksi molemmat. Kun häneltä sitten kysyy, miksi olet tänään samasta asiasta ihan päivastaista mieltä kuin eilen, hän voi aina sanoa joko että se oli vitsi tai että hän vain kysyi, ei kertonut mielipidettä.

      
  • Lainaus:
    24.02.2007 klo 09:22 peksak1 kirjoitti
    Kuten jo kysyttykin: mistä absit saa nopeustiedon, tietääkö joku täällä oikeasti?


    Jokaisessa renkaassa on nopeusanturi kuten Joxakin asiasta mainitsi. Samoja antureita käytetään hyödyksi myös luistonestossa ja ajovakauden hallinnassa. En ole aivan varma, että käytetäänkö niitä myös renkaiden ilmanpaineen valvontaan.

      
  • NO joo. vanhempia abseja rassanneena vetonivelen kehän nopeutta seuraa sähköanturi joka on kiinni etutolpassa. Uusiin ei mielenkiinto riitä. :smile: :smile: :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    26.02.2007 klo 18:51 husky kirjoitti
    NO joo. vanhempia abseja rassanneena vetonivelen kehän nopeutta seuraa sähköanturi joka on kiinni etutolpassa. Uusiin ei mielenkiinto riitä. :smile: :smile: :sunglasses:

    Niin, mutta pointti tässä olikin, että jos auto on pysähtyneenä kaltevalla liukkaalla tasolla ja lähtee tästä luisumaan alaspäin, pysyykö renkaat lukkiutuneena (jos painaa koko ajan jarrua kovaa), vaikka vauhtia olisi 50km/h? Vai ymmärtävätkö abs-jarrut, että auto on lähtenyt liukumaan ja rupeaa "nakuttamaan" niinkuin normaalisti jarruttaessa.

      
  • Lainaus:
    26.02.2007 klo 19:31 Kumitarzan kirjoitti
    Niin, mutta pointti tässä olikin, että jos auto on pysähtyneenä kaltevalla liukkaalla tasolla ja lähtee tästä luisumaan alaspäin, pysyykö renkaat lukkiutuneena (jos painaa koko ajan jarrua kovaa), vaikka vauhtia olisi 50km/h? Vai ymmärtävätkö abs-jarrut, että auto on lähtenyt liukumaan ja rupeaa "nakuttamaan" niinkuin normaalisti jarruttaessa.


    No ei tietenkään rupea, jos kaikki renkaat on koko ajan lukossa tai vauhti pysyy alle tietyn rajan, mutta jos hetkeksi nostat poljinta, että jokin renkaista pyörähtää, niin silloinhan ABS herää.

    ps. melko jyrkkä mäki pitää olla, että renkaat lukossa vauhti kasvaa 50km/h...

      
  • Lainaus:
    26.02.2007 klo 22:32 Opelixi kirjoitti
    ps. melko jyrkkä mäki pitää olla, että renkaat lukossa vauhti kasvaa 50km/h...


    Niin, tai pirun pitkä ja liukas :smile:

      
  • "No ei tietenkään rupea, jos kaikki renkaat on koko ajan lukossa tai vauhti pysyy alle tietyn rajan,"
    Mistä tuo AB-systeemi tuon nopeuden mittaisi??

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit